BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: HansZ op 11 January 2013, 22:55:41
-
Al enkele jaren bezit ik een DJH/Modeloco kit van een NS 3900. Er zit een erg voorhistorisch type motor en tandwielen bij.
Van Modeloco kon ik een meer up to date aandrijvinkje kopen. Met recht een aandrijvinkje. Ik kan me amper voorstellen dat dit kleine motortje die zware klomp metaal kan voortbewegen; laat staan een sleep rijtuigen erachter. Daar komt nog bij dat ik het aandrijvinkje niet echt lekker in de ketel en vuurkist van de loc kwijt kan. Is een tenderaandrijving met een forsere motor dan iets?
In m'n rommeldoos zitten een tweetal tandwielkasten/draaistellen uit een NS2200. Daar gaat de zaag in;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0024_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0024_10.jpg)
deze twee samen met een Mashima motor kom ik tot het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0025_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0025_10.jpg)
De as van de motor loopt aan de ene kant door tot halverwege in de worm van de voorste tandwielkast. de achterste helft is gekoppeld aan de motoras door middel van een stukje koppeling van roco; het klemt voldoende en anders is loctite of secondenlijm nodig. De uitstekende aseinden moeten nog met een slijpschijfje afgekort worden.
Voor de stroomafname heb ik een stukje strokenprint gebruikt. Vierkante gaten erin voor de tandwielen en met fosforbrons-stripjes de slepertjes erop gesoldeerd;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0056_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0056_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0059_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0059_9.jpg)
Voorlopig voor het testrijden de motor en tandwielkasten gefixeerd met een strookje tape. Als alles in de verf zit dan zet ik een en ander vast met een dotje gel-secondenlijm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_6.jpg)
En nu testrijden: VOORTREFFELIJK! Het dingetje laat zich analoog boterzacht regelen! En dan is er nog geen spatje smeermiddel gebruikt. Ik verwacht ook dat het door het totale gewicht voldoende trekkracht heeft, ondanks dat er maar twee assen zijn aangedreven. De vier assen zitten nogal star in het frame dus ik dacht dat dat nog wel eens problemen kon geven in de bogen (bij mij erg krap; dia ca 90 cm). Geen centje pijn!!!!
Kunnen jullie hier iets mee?
Grtz
HansZ
-
Ziet er goed uit.
helaas heb ik de onderzijde van de tender er al eens compleet uitgeragd om er een waardeloze piko aandrijving er in te prutsen.
Zo te zien heb je die hard nodig met jou oplossing.
-
Mooie aandrijving.
Ja vooral die oude kitjes waren wat de aandrijving betreft nogal krakkemikkig. Zie mijn draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44495.15.html) over de 6300.
Ik denk dat je wel alle hoeken en gaten met lood moet vullen om nog een beetje druk op de wielen te krijgen. Mogelijk moet je de twee middelste assen wat meer ruimte geven om naar boven te kunnen bewegen zodat hij altijd op de aangedreven wielen rust.
Groet,
Gerrit
-
Mooi! Nog een tip: zet de motor niet vast met lijm, gebruik een stukje dubbelzijdig tape. Zo kan de motor "werken" en kunnen eventuele foutjes in de maatvoering opgevangen worden. Kans op extra slijtage neemt hierdoor ook af. Ik heb alle motoren in de schuimtape liggen!
Nu nog een joetoep filmpje met de loc ervoor.... ;D
Grt,
Ger
-
mooie constructie! zo te zien hebben je assen steeds een wiel met geisoleerde nieuwzilver wielband en een massief zamacwiel, die zamacwielen doen niet veel voor je stroomafname (vervuilen meteen) dus die kun je gerust uitdraaien om er een asb op te doen. Verder inderdaad wat speling op de middenassen zetten en eventueel vering (fosforbronsstrippie dat zachtjes op t midden van de as drukt) en t wil vast prima!
EDIT: en inderdaad de motor niet te vast zetten! een armpje eraan zodat ie niet helemaal ronddraait is in principe al zat.
-
Dank voor de tips en positieve opmerkingen.
De wielen lijken wel voorzien te zijn van nieuwzilver loopvlakken; het ziet er niet uit als zamac. Alle wielen zitten met een kunststof isolatiebusje op de assen. Ik zal proberen als dat nodig is de middenassen enige vertikale speling te geven; moeilijk vanwege de bereikbaarheid. Ik heb namelijk het onderstel al te ver in elkaar gezet en kan er niet meer een vijltje doorheen halen.
Het DJH onderstelgietstuk hoefde maar een beetje uitgevijld te worden en de Roco tandwielkasten gleden er zo in. De aangedreven assen zijn dus gelagerd in zowel de kunststof Rocokastjes als wel in het metalen DJH onderstelblok.
De motor wilde ik inderdaad fixeren meet een aantal laagjes schuim-dubbelzijdig tape.
Ik ben nu aan het uitvinden hoe de tenderkast (die ik al weer veel te ver in elkaar gezet heb) aan te passen om over de motor en tandwielkasten te laten vallen. De bodem van de kolenbak cq het bovendek van de tender zit in de weg. Ga ik eruit zagen en op een andere manier invullen.
Als het allemaal lukt een filmpje? Dat filmpje zal wel lukken maar hoe ik dat op joeptjoep moet zetten moet ik dus ook nog uitvinden....
Grtz
HansZ
-
Het is dus gelukt! :) :) :)
De tenderkast heb ik minimaal moeten aanpassen; de bodem uit de kolenbak gezaagd en het "achterdekje " er ook uit gehaald.
De gereedschapskist houdt nu keurig het achterste tandwielkastje op z'n plek; een stripje witmetaal doet hetzelfde met de andere tandwielkast voorin de kolenbak. Het achterdekje heb ik vervangen door een plaatje dun styreen; dat mag natuurlijk niet met een metalen bouwsel maar het was wel erg makkelijk. :P Het achterdekje ligt nu een fractie hoger dan het zou moeten maar daar zie je niks van. 8)
Een kortkoppelingsmechaniekje past er niet in; daarom maar een gewone beugelkoppeling aangepast. Misschien kan er nog wel een kortkoppelingsmechaniek onder het machinistenhuis zodat de afstand tender-lokomotief wat kleiner uitkomt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0068_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0068_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0069_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0069_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0070_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0070_11.jpg)
Ik heb er voor de sier nog een paar krikken ondergeplakt van Philotrain, net als achteraan sluitseinijzertjes en lampsteunen.
De tender is een lekkere zware klont witmetaal dus die kleeft aan de rails! Vrolijk trekt ie 6 vierassers door m'n krapste boog (bocht van 90cm dia). En het geheel is analoog goed regelbaar.
Nu dus klaar voor de spuiterij!
En dan rap verder met de lokomotief zelf. Hier wil ik een Digitrax SDN144 geluidsdecoder inbouwen; in de ketel. De vuurkist maak ik dan vanonder dicht zodat er een mooie klankkast ontstaat voor de minispeaker(s). Er zit al een rookgenerator in en verder ga ik Philo-lantaarntjes uitboren en daar LEDjes in zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0071_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0071_14.jpg)
Wordt vervolgd,
HansZ
-
Leuk dat het werkt. (y)
Hoe zijn je ervaringen met het bochtenwerk van de locomotief? Heeft de bogie voldoende ruimte tussen de cylinders, m.a.w.onstaat er geen sluiting in de bochten?
Bij mijn 6300 moest ik behoorlijk wat aanpassen om hem fatsoenlijk door de bocht te krijgen zonder kortsluiting.
groet,
Gerrit
-
Goed bezig Hans (y)
-
Zoals de lok er nu bijstaat; of beter ; vooruitgeduwd wordt dan gaat het geheel door de boog! De bogiewielen blijven net vrij van de cylinders. Ik weet nog niet hoe dat zal gaan als de leibanen en zuigerstangen erop zitten. Als het zover is dan horen jullie dat.
Grtz
HansZ
-
Die 6900 is veel minder Kritisch
Hans ,je kunt nog stroom afnemers maken op de bogie assen
-
Leuk detail die krikken bij de tender. Volgens mij zaten ze niet op de eerste serie, maar kwamen ze op de latere serie wel. Hoe dan ook, heel erg leuk!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Nou dan eindelijk een update van dit draadje dat al lang in het zwarte gat van de vergetelheid verdwenen was. Gisteren was ik dus op Eurospoor; veel gezien; nog meer niet gezien en vooral veel geOH'd. Door BNLS-figuren als Ronald K. en Ferry A. uitgedaagd om toch vooral maar eens wat van m'n bouwsels te laten zien. Mijn probleem is dat ik wel bouw maar nooit foto's maak en eigenlijk ook te lui ben om een bouwverslagje te maken. Maar beloofd is beloofd; hier komt het vervolg:
Het loc-onderstel van de NS3900 loopt lekker; geen zwaar punt erin en is inmiddels geheel afgemonteerd en geschilderd. Nu de opbouw; ketel enzo.
Onder de schoorsteen zit een Seuthe rookgeneratortje. Ik heb een decoder Digitrax SDN-144 met voorgeprogrammeerd geluid toegepast. Messing Philotrain frontseinen heb ik uitgeboord; cq uitgehold zodat er een piepklein SMD-ledje met bedrading in past. Dat uitboren is een Hell of a Job!! Het messing is knoerthard. Om te oefenen heb ik eerst een setje lantarentjes verziekt; helemaal aan gort. Tweede poging lukte beter. En dan ook nog een oranje ledje in de vuurkist. Zie de testopstelling hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0071_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0071_16.jpg)
Het ging niet geheel van een leien dakje; diverse ledjes gemold en zelfs een condensator opgeblazen. Maar als het goed is zie je op het plaatje de Digitrax SDN-144 decoder met daaraan de condensator en het oranje ledje en de brandende frontseinen. De rook uit de schoorsteen is niet zo goed te zien maar is er wel. Het kleine luidsprekertje heb ik bij wijze van geluidsbox tijdelijk over een gaatje in een ouderwets filmkokertje geplakt.
Daarna, als vastgesteld is dat alles werkt, het hele spul in de ketel gemoffeld en de vuurkist vanonder dichtgemaakt. Het luidsprekertje zit achter een gaatje.
Onder de voetplaat heb ik met fosforbrons stripjes stroomafnemers gemaakt. Ter isolatie zit er een dun velletje styreen onder. De draadjes die er nu nog uitkomen gaan naar de stroomafnemers onder de tender (rood/zwart) en retour (oranje/grijs) weer terug naar de motor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0082_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0082_10.jpg)
Weer testen en het werkt!!!!! De geluidskwaliteit is niet echt super maar het maakt lawaai en de chuffchuff is herkenbaar net als de fluit en het gepiep van de remmen. Nu de laatste details erop. Gelijmd ja; solderen met lichtmetaal is niet echt mijn ding. lijmen met secondenlijm en gebruik van "Zip-kicker"; fantasties! gaat sneller als solderen.
het machinistenhuis heb ik een beetje opgeleukt aan de hand van een foto met de juiste(?) attributen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0076_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0076_8.jpg)
En dan nog even vloeken in de kerk: de achterwand van het machinistenhuis en de deurtjes heb ik van styreen gemaakt !!!! En dat voor een metalen model.
Daar zie je straks natuurlijk niks meer van maar toch....
Maar nu is het klaar voor de spuiterij. Morgen in de primer; en als dat droog is komen er nog wat klinknageldecals op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0081_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0081_10.jpg)
Als dat zover is doe ik weer een volgend verslagje.
GrtZ
HansZ
-
Hallo Hans,
interessant onderwerp die andere aandrijving! Ik heb ook nog zo'n kit liggen en was al op zoek naar alternatieven voor de aandrijving.
Heb je inmiddels al getest hoe sterk de loc is met de nieuwe aandrijving? Ik ben benieuwd hoeveel rijtuigen de loc nu kan trekken, ook eventueel heuveltje op.
Groetjes en succes verder met afbouwen,
(andere) Hans (die in zijn 5500'tje ook verlichting heeft ingebouwd (zie mijn avatar) en dus precies weet wat je hebt meegemaakt bij het uitboren van de messing frontlantaarns... ;))
-
Update:
In de primer en de klinknageldecals erop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0083_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0083_11.jpg)
daarna zwart gespoten en het machinistenhuis van binnen geschilderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0096_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0096_8.jpg)
het groen heb ik uiteindelijk maar met de kwast (= penseel) gedaan. Daarna het geheel in de mat blanke lak gespoten. en een en ander gemonteerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_37.jpg)
Natuurlijk is tijdens het monteren weer allerlei van het verfschema beschadigd. Wel bijgeretoucheerd maar het is net niet meer zo mooi. Ik ga nog wel eens met een zacht penseeltje zijdematlak eroverheen.
Rijeigenschappen heeft het ding niet! De tender is zo zwaar dat die zichzelf niet eens van z'n plek krijgt. Ik zal er eens wat extra toegevoegd lood uithalen. verder is de lok compleet contaktgestoord! de stroomafname vanaf de rails via de wielen loopt niet lekker. Er moet dus nog wel wat fine-tuning plaatsvinden. En een van de ledjes in de frontseinen doet het niet meer, wordt nog een heel gepruts om die te vervangen. Maar er komt rook uit de schoorsteen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0016_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0016_16.jpg)
En nu ik toch fotos aan het maken was een grapje. Maar wat zou het mooi op het spoor kunnen zijn...:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0023_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0023_7.jpg)
Ik bouw rustig verder....
GrtZ
HansZ
-
De foto's zien er goed uit.
Hopelijk lukt het om het rijgedeelte beter te krijgen en de verlichting weer te herstellen.
Is er geen draadbreuk opgetreden bij het lampje ?
-
Nou, het kreng rijdt! :) En mooi ook! :) Kontaktveertjes een beetje bijgesteld en kleine drupjes olie op assen en krukpennen. Met gemak trekt de lok vier plan D's. Met een beetje moeite zelfs ook vanuit een R3-boog. De lok zelf kan net niet door een R3 boog, de bogie loopt toch aan tegen de cylinders en leibanen, jammer. Heuveltje op weet ik niet of dat lukt want ik heb geen stijgingen in mijn baantje. Het geluid erbij vanuit de digitrax SDN-144 decoder is ook een hele belevenis. Alleen start er zo nu en dan het gierende geluid op van een dynamo/generator/lichtmachine; en dat hoort natuurlijk niet thuis op een NS3900. Die kan ik wel uitzetten (dwz geluidsnivo op nul) maar dan ben ik ook de aardige geluidjes van bijvoorbeeld de tikkende luchtpomp kwijt. Het belgeluid kan wel individueel uitgezet worden.
Ook het ene defecte Ledje vervangen. De Ledjes heb ik met een drup KristalKlear gefixeerd in de messing lantarentjes. Dat dempt ook het nogal felle licht ervan; ik heb het nog verder afgezwakt met een beetje gele aquarelverf. Toch wel een beetje gek gezicht in het geval als de lampen niet branden: opvallende gele cirkeltjes. Ik ga de gele verf er weer afhalen (aquarelverf blijft wateroplosbaar) en het eens proberen met witte verf.
Maar toch..... ??? Er zitten nog wel wat probleempjes in:
De tenderassen hebben vrijwel geen zijwaartse bewegingsvrijheid en dat geeft in de bogen meer problemen dan ik in eerste instantie verwacht had; de losse tender reed bij de eerste analoge tests namelijk heel goed en overal doorheen. Ik zal iets van het chassisblok weg moeten frezen; hoe weet ik nog niet. Ook zal ik de tweede en derde tenderas een pietsie vertikale speling geven; dan komt er meer druk op as een en vier; deze aangedreven assen van de tender hebben de neiging om door te slaan als het moeilijk wordt. Ze blijven daarvan echter wel glanzend schoon! De tender zelf is zwaar genoeg.
Ook zal er een beetje extra gewicht achterin de lok zelf moeten. Door de zware klont witmetaal van de ketel heeft de lok de neiging om voorover te kiepen zodat de achterste drijfwielen loskomen. Dit gebeurt als de lok vooruit rijdt; dat wil zeggen als de tender de lok vooruit en dus voorover duwt. Omdat de drijfwielen stroom moeten afnemen is dit niet erg handig.
Er blijft nu nog één vervelend probleempje over. En dat is als ik de rookgenerator inschakel stort de zaak in en begint de lok op minder dan de halve snelheid kreunend te lopen.(de rookgenerator schakelt via F1 waar ook de nu uitgeschakelde bel onder zit) Kennelijk trekt de rookgenerator toch teveel stroom? Volgens specificatie gebruikt een Seuthe nr 23 slechts 70 mA en de functieuitgangen van de SDN-144 decoder moeten 125mA aankunnen. Hetzelfde effect van in elkaar zakkende snelheid treedt soms (!) ook op bij inschalen van de frontlichtjes; maar niet altijd.
Dit alles is voor mij een raadsel; zou er toch ergens een lekstroompje of hééél klein kortsluitinkje zitten? Ik heb bij inbouwen van de electronika juist m'n best gedaan op de isolatie. Of trekt de rookgenerator teveel weg van het totaal wat voor de motor beschikbaar zou moeten zijn (1A)? En die Ledjes gebruiken toch bijna niks? NB het Ledje in de vuurkist geeft geen problemen.
Ik overweeg om de rookgenerator en misschien ook de verlichting op een extra in te bouwen functiedecoder aan te sluiten; hopelijk is dan het gedonder over. Maar daarvoor moet ik wel de dichtgeplakte vuurkistonderzijde weer openmaken.
Door al dat gefreubel en de- en monteren is het verfschema er niet mooier op geworden. Daarom nog maar even geen plaatjes.
GrtZ
HansZ
-
Hallo Hans,
Ik zie dit draadje nu pas, anders had ik eerder gereageerd.
Ik heb vrij snel na de release een NS 3900 bouwpakket aangeschaft. Dit was nog in de tijd dat Joop Bolland nog voor DJH de Nederlandse bouwbeschrijvingen regelde.
Wat ik me uit die tijd nog herinner is dat ik de loc op zo'n 40 punten aangepast heb. Naast de nodige Philotrain onderdelen zijn de belangrijkste veranderingen de toepassing van een NWSL doulbe-idler gearbox en een Faulhaber 1331 motor met vliegwiel welke in de ketel aangebracht is. Gezien het relatief grote gewicht van de loc heb ik voor een aandrijving op de tweede aandrijfas gekozen waardoor ook een vrije blik onder ketel gerealiseerd is. Omdat er in die tijd nog geen smd-Leds waren heb ik van verlichting afgezien. De spuitwerk heb ik zelf gedaan; het bieswerk is door Philip Friskorn uitgevoerd.
Naast deze NS3900 heb ik ook al 'enige' tijd een NS6300 van dezelfde fabrikant in bouw. Hierbij wil ik de binnencilinderaansturing intact laten met behoud van het rijden door een 600 mm boogstraal. Als aandrijving pas ik een ESCAP RG4 aandrijving toe.
Groet, Rob
-
Da's interessant om de euvels van jouw 3900 te horen. Mijn 3900 heb ik min of meer volgens de instructies gebouwd, en rijdt naar wens. Qua boogstraal gaat het bij mij mis doordat het draaistel uit de rails loopt. Ik heb nooit problemen met kortsluiting gehad. Ook willen in sommige wissels die ik heb (R = 450mm) de drijfwielen een beetje klemlopen tegen de dwangrails. Met de tender heb ik heen probleem.
Qua topsnelheid is de loc niet de snelste, vermoedelijk omdat de lagers in de tender niet al te soepel zijn en omdat het ding nogal zwaar is. Door de tender op de loc te leunen heb ik het gewicht op de achterste assen kunnen verbeteren, al gaat dat niet op voor een tenderaandrijving. Toch kan die van mij net een 7 delige plastic Rheingold trekken. Misschien dat de zware belastig op de decoder van de motor de grenzen van de decoder opzoekt, en dat de rookgeneraor net een beetje teveel van het goede is. De andere mogelijkheid is dat de digitale centrale de extra stroom niet aankan.
Groet,
Rick