BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: ex44 op 11 January 2013, 16:00:49
-
....binnen niet al te lange tijd? Fleischmann heeft een functieknop "Warenkorb" in het menu staan? Of kun je rechtstreeks bestellen (bij GFN) en ophalen bij een winkel naar keuze? Dan ben je als winkelier pas echt een doorgeefluik. En als zodanig niet meer onmisbaar, lijkt me.
Staat me bij dat M. ook zoiets had.
Gr.Jan
-
Wat denk je zelf ? (ik doel op je titel, niet op de bijdrage)
-
Dit zijn er al meer. Ook Kibri deed (doet?) dit al een aantal jaren.
Ik denk dat het met twee dingen te maken heeft;
1) Er zijn te veel winkeliers die niet meer alle modellen op voorraad hebben (ja, bestellen kunnen we allemaal ::) )
2) Er wordt te veel met de prijzen gestunt. Dit heeft, afgezien van voor de klant (ogenschijnlijk, zeker op de korte termijn) voordelen, voor een fabrikant nadelen. Winkelliers kopen niet meer op voorhand modellen, dus gegarandeerde afzet is weg, omdat ze blijven zitten met "te dure" modellen door prijsdumpers.
Dat geeft onrust bij winkelier en klant en dat is slecht voor de handel.
Maar ja, dit is slechts mijn denkwijze :-\
Allie
-
Stel dat je via zo'n 'warenkorb' zo'n fijne, compleet kromme Plan T had besteld.
Op de site stonden dan natuurlijk prachtige foto's van een kaarsrecht model.
En dan komt het pakje bij jou thuis, pak je alles uit en blijkt dat die bakken krom zijn.
Wat dan? Wie gaat jou de kosten vergoeden voor het terug zenden?
En hoe weet je zeker dat je alsnog een goed exemplaar krijgt?
Kortom: Ik denk dat men zich vergist bij Roco/Fleischmann als ze op deze manier de winkeliers passeren.
mvg,
Gert
-
Wat denk je zelf ? (ik doel op je titel, niet op de bijdrage)
Ehm, dat ligt wat gecompliceerd. Lat ik eens even ongelooflijk arrogant doen en beweren dat ik niet voor advies naar een winkel ga. Ook niet om m'n stukgegane treintjes te laten repareren, dat kan ik zelf wel.
Waarvoor dan wel? Doorgaans om een stukje messingbuis, wat Evergreen, wat draad..... Wil ik iets hebben zoals een lok, wagon of voor mijn part een Fallerding, dan kan dat ook via internet.
Neemt niet weg dat ik LIEVER een winkel in de buurt heb, gewoon voor het sociale, het menselijke.
Maar als de fabrikant op het idee komt dat hij de marge van de winkelier ook in z'n eigen zak kan steken, waar blijf je dan met je Märklin/Fleischmann/Roco lichtreclame op je gevel?
Maar misschien is er wel een wet die daar een stokje voor steekt.
Groet,
Jan
-
@Gert, bij veel internetshops kun je kosteloos terugsturen. Misschien is dat hier ook wel zo, zeker toch als het een model zou zijn met gebreken.
Neemt niet weg dat ik LIEVER een winkel in de buurt heb, gewoon voor het sociale, het menselijke.
Jan, dacht dacht ik ook altijd zo. Maar als ik dingen goedkoper en gemakkelijker via internet kan bestellen (bij diezelfde winkelier) maakt het sociale aspect in feite ook niks meer uit.
En ja, winkelen is natuurlijk ook leuk, op je kop in de schappen hangend naar leuke hebbedingetjes ;D ;)
-
Hoi
Gewoon allemaal märklin gaan rijden ;D
Bart
-
Gert, sorry, maar dat is een hele ouderwetse gedachte. Het is zelfs zo erg dat het niet een modelbouw gerelateerd iets is. Onze binnensteden zullen er over 10 jaar drastisch anders gaan uitzien. Er zullen veel winkels verdwijnen. Dramatisch/jankverhaal? Nee hoor. De internet webshop hype gaat zich nu pas echt doorzetten, zie de diverse detailhandel en wetenschappelijke onderzoeken. Zie ook de spectaculaire marktaandeltoename cijfers 2012 voor het internet. Veel middenstand/winkelketens zullen verloren gaan OF ze gaan zich neerleggen bij een andere rol (deels logistiek dienstverlener voor -al dan niet eigen- webshops). Nu worden 1 op de 10 paar schoenen via internet gekocht, in 2020 zal dit 1 op de 3 paar zijn. En zo zal het ook de handel in modelspoorartikelen vergaan. Websites richten zich daar steeds meer op in. Of je het nu wil of niet, het zal niet tegen te houden zijn. Gr.Martijn
-
Ik vraag mij dan af hoe het dan gaat met de prijzen.... in principe kunnen die dan omlaag?
Somberg in Almelo had op zijn website ook een link naar de webshop van FL./R. Maar die is weg. Het omgekeerde kan ook.
-
Mensen laten we niet te veel op de zaken vooruit gaan lopen.
Dit geval viel ons hier ook al op toen we de nieuw folder van Fleischmann aan het doorbladeren waren.
Gelijk een mail naar modeleissenbahnen gestuurd. Antwoord was: Niets, geen mededelingen, info komt nog. Ben dus ook wel heel benieuwd wat ze nu weer allemaal van plan zijn.
-
Als Roco/Fleischmann via internet verkoopt, concurreren ze dan met winkels of met andere online handelaren?
Online handel is er toch wel. Als ze daarmee concurreren en er komen er een paar minder van, dan mist niemand daar wat aan. Overigens concurreren ze met de handelaren op levertijd. Niet op prijs.
-
hype
Een hype is heel wat anders dan een volslagen normale ontwikkeling zoals die nu en in de afgelopen jaren gaande is geweest op het gebied van webwinkels. Een hype vervliegt. De toenemende verkoop via webwinkels niet.
-
Roco /Fleischmann (evenals MaTrix) verkopen niet (rechtstreeks zelf ::) ) aan 100% webwinkels. Bij hun moet je een echte winkel hebben (Conrad heeft die bijv veel in Dld). Ze willen nl geen "oneigenlijke" concurentie. Vreemd genoeg gaan ze nu wel zelf leveren. Echter zal dit, afgezien van dumppartijen, wel tegen de adviesprijs zijn.
Allie
-
Een hype vervliegt. De toenemende verkoop via webwinkels niet.
Dat weet je niet.
Het gedrag van consumenten is erg moeilijk te voorspellen.
Als jij bijvoorbeeld een of twee keer niet geleverd krijgt waar je wel voor hebt betaald, gaat de liefde voor webwinkels snel over.
En als je een steeds groter deel van de maand overhoudt aan het einde van je salaris, omdat die bestelknop op die webpagina wel erg laagdrempelig is, ga je vroeg of laat toch ook wel nadenken.
Misschien heb je gelijk, maar ik zou mijn geld niet op de webwinkels durven zetten. De tijd zal het leren.
Huub
-
Dat lijkt me een logisch trend , zelf verkopen tegen de adviesprijs.
T winkel voordeel ( loks in 1 keer uitleveren en faktureren) gaat in een aantal landen volkomen teniet door de afstanden. In zweden en noorwegen zijn nog maar een paar winkels( tjes) te vinden die de markt bedienen. Rechtstreeks leveren wordt dan makkelijker.
In NL hebben we nog steeds een grote groep liefhebbers die naar een winkel willen reizen en kopen. Neemt niet weg dat die winkels die er nog zijn elkaar mateloos de tent uit concurreren, getuige een email om een bep. model toch echt niet onder prijs xxx te verkopen.
-
Gezien mijn recente ervaringen met de winkeliers kan ik alleen maar zeggen dat het bestaansrecht van een winkel ophoudt wanneer men niet dat stapje extra doet om de klant van dienst te zijn. Overkwam mij in de winkel waar ik al jaren kwam en veel geld heb uitgegeven. Waarschijnlijk was dat een vrijbrief om te gaan liegen over zaken, toen maar uitgeweken naar een andere winkel, precies hetzelfde verhaal. Op mijn vraag waar het artikel bleef wordt dan vaag in een computer gekeken en vervolgens geeft men als antwoord "nee, het is nog niet binnen". Nou dat had ik zelf ook wel begrepen, maar ik ben dan meer geinterresserd in hoe men het denkt te gaan aanpakken. Meer waarde dus. Dat blijft uit, dus toen maar volledig over gestapt op Internet aankopen. Lekker vlot bestellen, leeker snel leveren en tegenwoordig bij veel internetwinkels de mogelijkheid een artikel lekker makkelijk terug sturen als er iets mis mee is.
Winkels? Gooi ze maar dicht, hebben we niet meer nodig.
Richard
-
Hoi
De rofl oplossing betekent dus ook..geen internet shops. Alles gelijk bij hun.
Ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Bart
-
Kunnen degenen hier die zo heilig overtuigd zijn van webshops mij eens uitleggen waarom er morgen in Houten rond een uur of twaalf zowat geen parkeerplaats meer is te vinden aan de Meidoornkade?
En dan verwacht ik even de flexibiliteit om Houten te zien als één hele grote winkel.
Alles wat daar nieuw wordt aangeboden is toch ook in webshops te krijgen.
En vrijwel alles wat daar aan tweedehands meuk ligt kom je toch ook op Marktplaats en eBay tegen?
Dus hoe komt het dan dat er morgen toch weer een paar duizend man in Houten rondloopt?
mvg,
Gert
-
Omdat je daar lekker snuffelen kunt en waar je misschien ook even voor het sociale komt... Toch? :)
-
Als je deze site enigszins gevolgd hebt, Gert, hoe lang zal dat nog duren?
-
Precies! En dat is dus ook een functie van winkels.
Homo Sapiens blijft toch een sociaal dier (al zal menigeen daarover af en toe een andere mening zijn toegedaan).
Ik geloof dan ook niet dat winkels en masse verdwijnen.
Overiges rommelt er wel wat bij Roco/Fleischmann.
Zie dit bericht: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6231569
mvg,
Gert
-
Als je deze site enigszins gevolgd hebt, Gert, hoe lang zal dat nog duren?
Het succes van Houten bedoel je? We zullen zien.
mvg,
Gert
-
Houten blijft wel... omdat je daar een heel scala aan producten op 1 plek hebt en je snel je slag kunt slaan. Afgezien van het sociale aspect. En dan ben je net zo snel (en duur) uit als dat je online besteld. Ondanks de 1 euro meer voor de entree ;D ;)
-
...getuige een email om een bep. model toch echt niet onder prijs xxx te verkopen.
En toch waren (zijn?) er zat winkels die dat aan hun laars lapten, ondanks het dreigement (van in elk geval Märklin) dat ze dan niet meer geleverd zouden krijgen.
En als we dan toch bij Märklin zijn: Insider modellen zijn niet altijd zo exclusief alleen voor Insider-leden dan men wel eens denkt (ondanks dreigementen dat... etc).
Je kunt wel dreigen de leveranties te stoppen, maar dan snij je ook in je eigen vlees. Het hemd is nader dan de rok, zogezegd.
Groet,
Jan
-
Tja als ik moet afwegen.
Nieuwe lok Houten: prijs lok + reis Houten vv + entree of via (web)winkel: prijs lok en verzendkosten.
Dan toch maar webwinkel (of winkel in buurt als ik het wil zien. Want dat wil ik toch vaak, zeker als het nieuw is).
-
In de vandaag vrijgegeven Fleischmann nieuwtjesfolder voor januari is sprake van de sound-versie van een stoomloc die uitluistend via de webshop geleverd zal worden en verder wordt er een rijtuig voorgesteld dat gewoon in de winkel te koop zal zijn, maar waarvan de bijpassende overige rijtuigen (om de trein compleet te maken) uitsluitend vis de webshop te koop zullen zijn.
Ik heb maar een woord voor: BELACHELIJK! >:(
mvg,
Gert
-
Dan is het nu tijd om met de Fyra naar Brussel af te reizen!
-
Gert,
Ik verwacht dat juist die twee-deling de toekomst gaat worden:
- nieuwe dozen via webshops,
- ouwe en tweedehandsmeuk via beurzen, evenals onderdelen..
Gr, Bert
-
Dat laatste lijkt me stug. Een fabrikant heeft de plicht om onderdelen te kunnen leveren.
Dat zal de fabrikant dat of zelf of via winkels moeten doen.
En hoe handig vind jij het als je een trein wilt samenstellen en je moet voor rijtuig 1 naar een winkel en rijtuig 2 en 3 moet je via internet bestellen?
mvg,
Gert
-
Het leven zonder winkels is mogelijk :)
Ik doe het al jaren. Zoals de meesten van jullie wel weten woon ik aan de westkust van de VS. Ver weg van winkels met Europese modellen naar Scandinavisch voorbeeld. Dus al mijn aankopen gaan via internet. Ik heb wel eens een kapotte locomotief ontvangen, door verkeerde verpakking, en die ging op kosten van de winkel weer terug. Ik heb tot nu toe prima service gekregen van diverse winkels.
Ik ben het met jullie eens dat de wereld aan het veranderen is en ik blijf het jammer vinden dan sommige winkels uit de stad verdwijnen maar het is een onderdeel van de vooruitgang. Een voorbeeld daarvan is de boekenwinkel. Ik heb geen boekenwinkel meer in de buurt, door Amazon en andere online winkels overbodig gemaakt. Ik mis het bezoek aan een winkel om wat door te bladeren maar ik kocht er weinig en een 'showroom' kan niet uit.
Groeten van de andere kant van de oceaan,
Lolke
-
Het aantal boekwinkels in Nederland loopt ook terug.
Wat je wel ziet is dat de overblijvende winkels zich ofwel verder specialiseren
of allerlei acitviteiten ontwikkelen, zoals lezingen door schrijvers, thema-avonden etc.
In de modelspoorwereld zou dat ook kunnen. Als dozenschuiver overleef je waarschijnlijk niet.
Maar als je bijzondere service weet te bieden, dan denk ik dat er zeker nog kansen zijn.
Vergeet ook het hiervoor genoemde sociale aspect niet.
In het buitenland trof ik in winkels wel eens een zitje aan, waar een stel modelbaanbladen ter inzage lagen
en verse koffie gereed stond. Hier in Nederland zijn winkels vaak zo ontzettend krap dat je al blij moet zijn
als je je nieuwe aanwinsten even rustig kunt bekijken voordat je betaalt en weer gaat.
Misschien moeten de winkeliers over dat laatste maar eens nadenken...
mvg,
Gert
-
Kunnen degenen hier die zo heilig overtuigd zijn van webshops mij eens uitleggen waarom er morgen in Houten rond een uur of twaalf zowat geen parkeerplaats meer is te vinden aan de Meidoornkade?
En dan verwacht ik even de flexibiliteit om Houten te zien als één hele grote winkel.
Alles wat daar nieuw wordt aangeboden is toch ook in webshops te krijgen.
En vrijwel alles wat daar aan tweedehands meuk ligt kom je toch ook op Marktplaats en eBay tegen?
Dus hoe komt het dan dat er morgen toch weer een paar duizend man in Houten rondloopt?
mvg,
Gert
Waarom wel naar Houten en niet naar de plaatselijke leverancier?
Simpel.
Door het grote aantal standhouders ben je vrij zeker dat je vind dat je zoekt plus de kans hebt dingen tegen te komen die je niet verwacht had.
Wat betreft tweedehands oude meuk: Op internet niet fatsoenlijk te vinden, in Houten in ruime mate voorradig.
Je ziet op Houten ook winkeliers staan, die op beurs extra omzet halen naast hun vaste winkel en webshop. Voor mij als consument is dat ideaal: 1 centrale plek waar ik meerdere leveranciers kan bezoeken, die de mogelijkheid bieden via internet (of desnoods telefonisch!) te bestellen, en een winkel om heen te gaan als er wat fout is.
Als je dat bij elkaar optelt heeft een beurs als Houten, of een flexibele, service-gerichte winkel, zeker toekomst. Er zullen veel winkels gaan verdwijnen, maar daar komen alternatieven voor terug (de vraag blijft bestaan)
Groet,
Tjalling
-
tjaling en dan de volle mep er nog voor vragen in houten,nou houten vindt je ook niet alles goedkoper ook al kun je prijs afdwingen (soms).
Soms blijft de winkel (niet nederland)goedkoper als je al stamklant bent,kun je het zelf voor de inkoopprijs krijgen.
Treinenhobby zal blijven bestaan maar tegen welke prijs,en hoe lang staan beurzen overeind veel teruglopende bezoekersaantallen.
Kleine lokale beurzen heben er wat (minder) last van.
-
Tja persoonlijk koop ik graag in een winkel. Ik heb al diverse keren iets via internet gekocht maar ben zelf erg kritisch op de modellen die ik koop en dan is het wel makkelijk als het mogelijk is om een ander model te bekijken. Dat vind ik ook het grote voordeel tov Houten daar is het toch vrij lastig een model goed en rustig te kunnen bekijken. Ook is het in een winkel vaak makkelijker om een model even van een decoder te laten voorzien of iets kleins aan te laten passen.
Daarnaast of onze hobby een uitstervende is weet ik niet. Zelf ben ik 21 en ken genoeg mensen die rond mijn leeftijd zijn en ook iets in deze hobby doen. Op dit moment vooral wel grootspoor maar het zou mij niet verbazen als velen later als ze meer te besteden hebben toch ook modeltreinen gaan verzamelen. Ook op dit forum zijn genoeg jonge mensen te vinden.
-
Vergeet ook het hiervoor genoemde sociale aspect niet.
In het buitenland trof ik in winkels wel eens een zitje aan, waar een stel modelbaanbladen ter inzage lagen
en verse koffie gereed stond. Hier in Nederland zijn winkels vaak zo ontzettend krap dat je al blij moet zijn
als je je nieuwe aanwinsten even rustig kunt bekijken voordat je betaalt en weer gaat.
Misschien moeten de winkeliers over dat laatste maar eens nadenken...
mvg,
Gert
Gert zal zeggen kom eens bij ons kijken. xD Hier hoeven wij al jaren niet meer over na te denken. :D Gewoon al goed geregeld.
-
Ja, OOK in Hilversum bij MCH hebben ze al jaren een hanghoek voor treinofielen,
..... soms is er ook verse koffie,
MAAR altijd tijd voor een praatje en nog meeeer... :D
NB ik heb daar geen aandelen hoor.
Andreus.
-
Ja, en die treinenhoekjes trekken dan weer treingekken aan zonder sociaal leven die daar dan de hele dag zitten te ouwehoeren, dit ten koste van de aandacht die ten gunste van de echte klant zou moeten worden aangewend. Daarmee wordt dus weer een stukje service naar de klant weg genomen.
Richard
-
Gert zal zeggen kom eens bij ons kijken. xD Hier hoeven wij al jaren niet meer over na te denken. :D Gewoon al goed geregeld.
Maar als je naar Kuijper's Hobby Huis kijkt... Toegegeven, het is leuk om tussen door even naar al die nummerplaten te kijken, maar koffie drinken of een leeshoekje in dat krappe winkeltje.... (hee, post 3737, nice ;D )
-
Ja, en die treinenhoekjes trekken dan weer treingekken aan zonder sociaal leven die daar dan de hele dag zitten te ouwehoeren, dit ten koste van de aandacht die ten gunste van de echte klant zou moeten worden aangewend. Daarmee wordt dus weer een stukje service naar de klant weg genomen.
Richard
Ouwenelen is ook wel leuk, ik heb daar (MCH) nog nooit gemerkt dat de klanten niet geholpen worden.
Dus waar je dat verhaal vandaan haalt. Het is er geen dozenschuiver dus ja, soms moet je even wachten.
Sterkte verder,
ANDREUS
NB voor een vrouw heb je een wel heel mannelijke naam [zie je profiel] mag van mij hoor maar klopt dat wel?
-
Ik denk dat de toekomst van een winkel meer in specialisatie in het product zit en niet alleen aanwezig zijn op een fysieke plek. Een antiquariaat werkt volgens mij weer wel goed, maar alleen als deze ook op Internet zit. Ik meen me te herinneren dat het merendeel bij een antiquariaat zelfs via Internet koopt (ik in ieder geval wel, ideaal!), maar de winkel kan daardoor blijven bestaan. De winkelier moet toch ergens zijn voorraad neerzetten. Een specialisatiewinkel vind je meestal aan de rand van het centrum, maar de liefhebber vindt dat wel. Anders vindt ie 'm dus on-line. Dat ie niet midden in het centrum zal zitten, kan mij niet zoveel schelen. Ik voel me toch al niet prettig tussen al die schoenen en kledingwinkels. De laatst genoemden zul je volgens mij wel altijd in het centrum blijven vinden, het is namelijk de grootste hobby van de massa-vrouw: kleding en schoenen shoppen. Wat moeten ze anders in het weekend? Met modeltreintjes rijden?... De kleding- en schoenenwinkels hebben alle ingrediënten voor een blijvend succes in het centrum en alleen in het centrum. Een modeltreinenwinkel niet, maar aanwezigheid op het Internet, een goede website, goede service kan het blijven bestaan. Als je dan ook nog eens bijna elke dag interessante nieuwtjes op je website zet, zoals MCH, blijven mensen je volgen. MCH is een voorbeeld van een hele goede winkel en dat hoeft er dan binnen helemaal niet als MEXX uit te zien. Misschien wel juist niet.
-
De grote toegevoegde waarde van winkels zit m.i. in:
- eerst iets kunnen zien voordat je het bestelt
- artikelen kunnen vergelijken
- advies
Qua prijs kan een winkel niet winnen van een pure webshop, maar dat betekent niet dat ze veel duurder hoeven te zijn. Bij de winkel heb je weer geen verzendkosten, maar je moet er wel heen en natuurlijk ook nog parkeren.
Wat mij betreft hebben winkels met een assortiment van alleen standaard artikelen nauwelijks bestaansrecht meer. Het Roco, Marklin, etc. spul kun je op elke hoek van de straat wel kopen. Heel wat winkels zijn dan ook nog eens overvolle pakhuizen waar het muf ruikt en geen doorkomen aan is. De komende tien jaar zullen die winkels onherroepelijk verdwijnen. En dat is geen vage voorspelling, maar een ontwikkeling die al jaren loopt.
Voor spoor nul kan ik weinig in de winkel op de hoek kopen en daarom bestel ik heel wat via internet. Overigens doe ik dat laatste bij ModeltreinExpress in Vlaardingen, omdat zij lage prijzen combineren met goede service. In de echte winkel kom ik bijna nooit, maar dat hoeft ook niet. Bij de Wapstad kom ik nog wel eens, ook als is dat ruim een uur rijden. Zij hebben zo'n breed assortiment scenery en modelbouwmaterialen dat je altijd meerdere oplossingen/artikelen kunt vergelijken.
Ik moet overigens de eerste winkel nog tegenkomen waar je voor de gezelligheid naartoe zou willen gaan.
Grtz,
Huib
-
Ik moet overigens de eerste winkel nog tegenkomen waar je voor de gezelligheid naartoe zou willen gaan.
Elke 2e hands boekwinkel of boekenantiquariaat. Heerlijk. Eindeloze rijen boeken, een praatje met de verkoper en uren dwalen door het labyrint. Gezellig (y)
-
Hoi allemaal:
Voor mij is het 10-0 voor MCH, wil ik nooit kwijt; m.a.w. de juiste aanpak ( hij kent zijn klanten ), betrouwbaarheid en uitstekende service gekoppeld aan een ( zeer ) acceptabele prijsstelling scoort en daar zal menigeen van jullie met zijn "eigen" winkel het ook wel mee eens zijn.
vr.gr.
Bierwagen
-
@Andreus,
Even goed lezen, ik had het niet over alleen maar MCH, het betreft zaken in het algemeen. Ik ben al eens wat zaken uitgelopen omdat de oer modelspoorder even bij zijn moeder vandaan wilde en dus dan maar in de modelspoorzaak ging staan ouwehoeren.
En bij zijn moeder vandaan wil niet zeggen dat het om jonge gasten gaat, iedereen kent (of is er een) ze wel. Ze zijn doorgaans op leeftijd, kleden zich niet al te modern en hebben een linnen tasje. Generaliseren doe ik echt niet ;D
Richard
-
Bedoel je de jongeman rechts op de foto: http://heinscatchup.files.wordpress.com/2011/03/carla_en_frank_van_putten014.jpg
:D
mvg,
Gert
-
;D (y)
-
;D
Maar z'n moeder staat naast 'm ;)
-
Soms gaan andere winkels kapot door prijs stunters...
Soms vraag ik me dan af waarom niet landelijk? bijv MTE een lok ineens 50% goedkoper, hoe krijgen zij dat voor elkaar en andere winkels weer niet :-\?
Aanbiedingen zijn heel leuk en interessant en is doodnormaal, maar soms is het een gigantische nadeel zowel voor de klant als verkoper.
Stel een Roco 1200 kost zometeen 189,- EUR, een jaar later komtie in de (dump) aanbieding voor 99,- Dan hebben andere winkeliers echt pech dat ze het model heel duur hebben ingekocht, en de kopers hebben pech dat ze de volle mep ervoor betaald hebben. Dan zeg ik liever maak het model dan bijv 139,- en dump gewoon niet en doe het een aantal keren per jaar in de aanbieding voor 119,- bijvoorbeeld(y) Vaak is het Roco maar Rivarossi kan het ook (mat 46 geel 169,- na een maand al)
Wat ik wel weer ervaren heb is dat goede winkeliers wel een eerlijke inruilprijs geven, (lima ICR 10,- a 12,- doorverkoop 17,50 a 19,50) soms geven winkeliers maar 2,50 ervoor en vragen ze vervolgens 20,- soms heb ik het idee dat niet iedereen even goed weet wat de waarde van een model is. Of dat ze klant hard willen naaien en flinke winst eruit trekken (hardcore pawn ;D?)
-
En bij zijn moeder vandaan wil niet zeggen dat het om jonge gasten gaat, iedereen kent (of is er een) ze wel. Ze zijn doorgaans op leeftijd, kleden zich niet al te modern en hebben een linnen tasje. Generaliseren doe ik echt niet ;D
En meestal blijft het niet alleen bij modelspoor... je komt ze op alle evenementen tegen waar ze je tot in den treure weten te vertellen over iedere klinknagel enzo
Maar even serieus : goede winkel biedt inderdaad service, iets waar de meeste webshops moeite mee hebben (uitzonderingen, zoals AnW bijvoorbeeld, nagelaten) En diverse winkels bewijzen dat ze echt niet duurder hoeven zijn dan een webshop. MTE bijvoorbeeld is met veel dingen een van de goedkoopste, terwijl ze ook een gigantische fysieke winkel hebben (waar de service overigens ook prima is)
De truc is dus de mix assortiment, service en prijs goed krijgen... helaas is daar geen kant-en-klaar perfect recept voor.
-
Aanbiedingen zijn heel leuk en interessant en is doodnormaal, maar soms is het een gigantische nadeel zowel voor de klant als verkoper.
Stel een Roco 1200 kost zometeen 189,- EUR, een jaar later komtie in de (dump) aanbieding voor 99,- Dan hebben andere winkeliers echt pech dat ze het model heel duur hebben ingekocht, en de kopers hebben pech dat ze de volle mep ervoor betaald hebben.
Wel eens een nieuwe computer of tv gekocht? Kijk een half jaar later eens wat íe dan kost.
Modelspoor is en blijft een vreemde handel.
De nieuwste , grootste en langste treinen met de nieuwste snufjes en dan thuis op een vierkante meter proberen te laten rijden door bogen van 76 cm (= straal 38 cm) en wissels met een afbuighoek van 20 graden enz.
Je kunt niet alles hebben hé. :'(
mvg, Erich
P.S. ik blijf m'n winkelier zo lang mogelijk trouw en als hij een keer niet met de aanbieding van een ander mee kan, of iets niet kan leveren, ga ik 'vreemd' (en zeg hem dat ook gewoon).