BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: GertMeering op 11 January 2013, 11:29:41

Titel: Engelse wissel probleem
Bericht door: GertMeering op 11 January 2013, 11:29:41
Hallo ,

Mijn naam is Gert Meering en ben na 15 jaar weer es bezig met een modelbaan .
Het is zowiezo voor mij even niet makkelijk om van 15 jaar terug te komen en over te stappen op het ''Digitaal'' rijden maar dat terzijde.

Hier op het plaatje zie je de wisselstraatje voor het station.
Maar schieuwnierig dat ik was natuurlijk , heb ik dat gelijk maar even op de eettafel uitgetest .
Nu kom ik denk ik een probleempje tegen of niet .. en kijk ik er verkeerd tegen aan.

Ik bouw trouwens met Roco Line ( zonder die bedding ) ..

De engelse wissel :

Heeft aan beide zijde van die staafjes om de wissel mee om te zetten , maar het komt tegen de bielzen aan van het andere spoor .
Het gaat net goed hoor , daar niet van ..de wissel sluit mooi aan bij het omzetten .
Maar gaat dat later wel problemen geven met het electrisch maken van de wissel ?
Moet ik toch dat hele kleine stukje spoor gebruiken wat er bijgeleverd is ?

En sluit dan de rest van de sporen wel goed aan ?

(http://imageshack.us/a/img705/9626/wisselengels.jpg)
(http://imageshack.us/a/img845/3782/dsc1269g.jpg)
(http://imageshack.us/a/img543/4348/dsc1270v.jpg)

Weet niet of het allemaal duidelijk is zo ?
Maar de staafjes om de engelse wissel om te zetten komen tegen de bielzen aan van het rechts spoor.

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen .

Gr.Gert

Titel: Re:Engelse wissel probleem
Bericht door: rjr op 11 January 2013, 11:40:04
Hoi, welkom terug in de modelspoor.

Of het een probleem gaat worden hangt af van hoe je de aandrijving gaat doen. Als dit een onder de tafel aandrijving wordt dan hoeft er geen probleem te zijn. Zolang het wissel zo goed omgaat zal dat onder de tafel ook kunnen. Wel kijken natuurlijk waar die precies geplaatst wordt, maar vaak wordt dat midden onder het wissel gedaan, en dan werkt het prima.

Als je de standaard aandrijvingen neemt die boven de tafel naast het wissel worden geplaatst, dan heb je een probleem omdat die er nu niet meer tussen past, en zul je dus een stukje extra afstand moeten hebben, Of je moet deze ook aan de andere kant van de rails kwijt kunnen?

Voor een goed antwoord dus eerst voor jezelf duidelijk hebben hoe je de aandrijving zou willen gaan doen in de toekomst. En als het met z'n standaard aandrijving naast de wissels is zou ik er daar vast een paar van aanschaffen zodat je in alle situaties kunt testen of de ruimte voldoende is. Als je voor onder de tafel gaat dan zijn er oplossingen die hier geen enkel probleem mee hebben.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Engelse wissel probleem
Bericht door: David Hoogvorst op 11 January 2013, 11:41:07
Ja, je moet de kleine stukjes spoor die erbij geleverd worden gebruiken om in de geometrie te blijven. Dit aan de schuin liggende uiteinden.

Indien nodig kun je aan één kant dat staafje afknippen. Als je de wissel met een ondertafel-oplossing gaat bedienen kunnen ze er zelfs aan beide kanten af. Zelf gebruik ik servo's om ze van onderaf te bedienen. Dat is bedrijfszekerder dan de Roco onderbouwaandrijvingen, en stukken goedkoper.

David.
Titel: Re:Engelse wissel probleem
Bericht door: zuylen op 11 January 2013, 11:41:32
Het is belangrijk dat je de staafjes "om" kan zetten zodat het wissel ook "om" kan. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit niet lukt?  Staafjes inkorten kan gewoon. Je hebt alleen het gaatje in de biels nodig. Je moet van te voren wel zeker weten of je de aandrijving links of rechts maakt.
Andre
Titel: Re:Engelse wissel probleem
Bericht door: GertMeering op 11 January 2013, 11:48:49
Okay ?

Bedankt in iedergeval voor jullie reaktie , maar ik ben inderdaad van plan om de wissels onder de tafel te maken zodat je er niets van ziet .Moet alleen wel even gaan zoeken naar info hoe ik dat het beste kan doen .. voordat ik een een fout maak en de wissel(s) niet meer kan gebruiken.

En zoals ik lees , moet ik dus die kleine stukjes spoor die bijgeleverd zijn gebruiken en dan wel aan de schuinekant van de engelse wissel .( Zoals op het papiertje te zien is die bijgeleverd is... )

Moet zowiezo even goed wat info gaan zoeken en lezen want er staat ook iets bij van gepolarisserde hartstuk niet openrijden omdat met een foute wisselstand er kortsluiting ontstaat ..

Laat ik nou een noob zijn met electrische uitdrukkingen en stroom .Vandaar dat ik ook zei .. Digitaal rijden wordt een uitdaging voor mij .

Bedankt allen!

Titel: Re:Engelse wissel probleem
Bericht door: rjr op 11 January 2013, 11:56:14
Voor de aandrijvingen heb je de stukjes dus niet nodig.

Voor de geometrie eventueel wel. Dat hangt er beetje vanaf hoe de rest van de baan er uit ziet, en hoe je dat op bouwt.
Als dit midden in wat rechte rails liggen die later ook nog via andere wissels aan elkaar verbonden zijn dan kan het zijn dat je daarvoor dan de stukjes er tussen moet doen, of bij de wissels stukjes af moet zagen. Is dit de enige verbinding tussen de sporen is dat niet nodig.

Wel moet je dan nog kijken wat de afstand tussen de sporen wordt, en of dat genoeg is voor je. Als je er bijvoorbeeld nog seinpalen tussen wilt plaatsen moet je daar wel de ruimte voor hebben.

Ik zelf werk veel met meter rails, En die zaag ik wel op maat. Met wissels kijk ik dus niet echt naar de geometrie, en als nodig is zaag ik gewoon een stukje van de wissels of rails af. Wel moet de afstand natuurlijk groot genoeg zijn dat de wagens elkaar in een bocht niet raken, en dat eventuele seinen of andere attributen er wel tussen kunnen staan.

Puur voor je aandrijving kun je ze in elk geval rustig weg laten als je aandrijvingen onder de tafel gaat gebruiken.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Engelse wissel probleem
Bericht door: GertMeering op 11 January 2013, 12:28:24
Prcs , zo als ik het nu heb er genoeg ruimte voor seinen en andere spul zoals bv stroomkastjes .
De sporen lopen met de bocht door naar het station waar het 4 spoors wordt . en waar op het eind 2 sporen over blijven naar het volgende deel .

Dus er komen 2 wissels aan de andere kant van het station waar de sporen te samen komen.
Of dit een goed ontwerp is , oftewel goed in elkaar steekt ?

Maar hier een plaatje.
(http://imageshack.us/a/img252/136/stationn.jpg)

Ik moet dus eerst even alles aan elkaar koppelen om te kijken of echt alles goed aansluit voordat ik verder kan.