BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: hardy op 10 January 2013, 10:07:53
-
Dit is eigenlijk meer een constatering dan een vraag, na ongeveer een half jaar bouwen weer eens de mogelijkheid gekregen om met mijn locs te rijden, koste mij dit 3 decoders.
Ik zette een roco loc op de baan, en na een aantal meters ging hij staan, na omschakelen van richting liep hij weer maar de andere kant op lukte niet.
Bij openening bleek 1 v/d eind mosfets verbrand.
Meerdere andere locs liepen probleemloos, tot ik mijn 1600 van roco op de baan zette, werd deze meteen een stoomloc.
Ook was hier de decoder eruit gebrand.
Van de eerste decoder alles gecontroleerd op kortsluiting, maar niets gevonden, dus ik dacht een slechte decoder geweest.
Maar na plaatsen van een nieuwe decoder direct een rookpluim. ???
toen ben ik verder gaan zoeken en nu bleek dat beide motoren onbelast meer dan 2 ampere stroom trokken bij meten op een externe voeding.
Ik heb toen koolborstels eruit gehaald en het anker bekeken, de groeven van de sleepcontacten bleken geheel met koolstof dicht te zitten, na schoonkrabben met een naald was de sluiting verdwenen en het stroomgebruik onbelast +/- 500ma.
Beide locs lopen nu weer normaal.
Wat ik mij nu wel afvraag (2 defecte motoren van roco nieuwe modelen), dat ik hierover nergen iets kan vinden, moet toch vaker voorkomen, en bij iemand met een iets minder technische achtergrond, wordt het dan wel heel erg duur.
Of heeft dit een andere oorzaak, is koolstof relatief sterk hygroscopisch waardoor bij geen gebruik het koolstof gaat vastkoeken en sterker geleiden door omgevings vocht.
Hardy
-
Niks nieuws onder de zon.
Motoren vervangen voor nieuwere types of machima.
Je probleem komt namelijk na verloop van tijd weer terug.
Mvg
Kees-Jan
-
Niks nieuws onder de zon? Nou, voor mij wel. Ik herken deze ervaringen helemaal niet. Heb heel wat Roco's op de baan rijden, zowel oude als nieuwe en ze maken aardig wat meters. Er wordt gesproken over omgevingsvocht; nu is mijn hobbykamer kurkdroog, dus dat is misschien een verklaring.
Groet,
Ruud
-
Kees-Jan, dit zijn juist de laatste type roco motoren, de oude ronk motoren lopen al jaren zonder problemen, en die trekken zowoezo al erg veel stroom, maar mijn (zelfbouw Merg decoders) hebben daar nog nooit problemen mee gehad, dus dit was een verrassing en ik heb er ook nog nooit iets over gelezen of gehoord, kan natuurlijk een keer een productie fout zijn door een slecht geslepen anker, maar nu twee tegelijk??
Hardy
-
Nieuwe motoren is helemaal niet nodig. Heb het ook gehad. Intussen bij 3 loks ( de laatste staat nog met open motor op moment te wachten tot ik tijd heb )
De eerste keer ik dus ook nieuwe motor, maar dat zijn dure grapjes. De tweede keer overleg gehad met iemand op de beurs in houten, en die rade alleen nieuwe koolborsteltjes aan. Nou dat is een stuk voordeliger. En die lok rijd ook nog altijd z'n rondjes zonder problemen.
Bij mij heeft het trouwens geen decoders gekost, de lok ging wel roken ( stoom lok, dus op zich realistisch ware het niet dat de rook uit de tender kwam ) maar dat vanuit de motor zelf, niet de decoder. Die sloeg blijkbaar in een beveiliging mode of zo.
Motor goed schoonmaken, en ik doe er dan dus nieuwe koolborsteltjes in, hierna weer rustig inrijden, en daarna rijd hij als een tierelier.
Heb het gehad bij 1 lok die echt gewoon heel veel gereden heeft, grote goederen lok met veelal een lange sleep er achter. De laatste is bij een lok die lange tijd stil gestaan heeft en nu dus ook de problemen geeft.
maar als je een beetje handig hebt kun je het zelf oplossen voor niet al te veel.
Zou best met vocht te maken kunnen hebben, al heb ik niet het idee dat het bij mij op de hobby ruimte erg vochtig is.
Roelco
-
Hallo Roelco.
Het is i.d.d. zo dat een motor kan gaan roken als er slecht (wisselend) contact is met versleten koolborstels, maar dat is hier niet aan de orde, de locs hebben nog relatief weinig gereden, koolborstels zien er ook nog goed uit, het was echt bijna korstsluiting, daardoor sneuvelde ook de decoders, bij jou was het alleen maar vonken door slecht contact op het anker (kan lekker roken), vaak zijn dan ook de koolborstel veertje te heet geweest en veren niet meer, moeten dan ook vervangen worden.
Hardy
-
Klinkt toch wat tegenstrijdig.
Als je locs relatief weinig gereden hebben is het gek als de groeven helemaal volzitten met koolstof.
Definieer relatief ;D
Gr.
Eric
-
Dat is nu ook voor mij zo'n raadsel, 1 loc ok, maar 2 stuks?? ik heb er natuurlijk geen km teller opzitten, maar omdat ik vrij veel materieel heb wordt er met deze locs weinig gereden, blijkt ook wel aan de nog goede koolborstels.
Het is gewoon een feit, het verbaasde mij alleen dat ik hierover niemand hoorde, moet toch mijns inzien vaker voorkomen, of wordt er dan maar direct een nieuwe motor ingezet, maar dan moet ik iets lezen over slechte roco motoren, maar hier is men over het algemeen tevreden over, en ik tot nu toe ook, zelfs die oude (maar dan wel zonder die cardan aandrijf veertjes).
Hardy
-
Ik heb het nu toch even beter opgelost.
Beide motoren uit elkaar gehaald en de isolatie sleuven van de collector met wasbenzine schoongemaakt en daarna deze gevuld met 2 componenten lijm.
Na uitgehard te zijn, het anker in de dremel geplaatst en langzaam laten draaien terwijl ik met een heel fijn schuurpapiertje de collector heb glad geslepen.
De motoren lopen beide nu weer als nieuw en er kan zich geen slijpsel meer ophopen in de groeven, misschien hebben de koolborstel nu ook nog minder last van slijtage.
Hardy
-
Dat kan wel problemen geven als bij warm worden van de motor de collectorplaatjes warm worden. Die luchtspleet is er niet voor niets zo..
-
Je kunt best gelijk hebben, maar ik ken toch ook motoren waarvan die luchtspleet van huis uit al dicht zitten, maar dan is het een keramisch materiaal, omdat bij de eenvoudige motoren de collector kontacten op een kunstof rondsel zitten, en dit i.d.d. bij warm worden, kan gaan smelten, dus als de kontacten in het rondsel zouden zijn gevat,(waardoor de spleet zou zijn opgevuld), dan gaat dat dus mis.
2 componentenlijm is geen kunstof en smelt ook niet zo makkelijk.( met een soldeerbout lukt het mij i.i.g. niet).
Ik wacht het maar af, voorlopeig lopen ze weer mooi.
Hardy