BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Tomasso op 09 January 2013, 23:35:42
-
Na wat vragen links en rechts heb ik toch maar dit topic gestart, ondanks dat er nog niks fysieks gebeurt is.
Ik ben zelf bezig met de ontwikkeling van mijn eigen vaste baan op zolder. Doordat dit maar een beperkte ruimte is en ik dus niet modulair ga bouwen, kon ik hier niet aansluiten op wat ik eigenlijk ook zou willen, de OHMB club. Omdat ik wel wat geld heb, maar niet genoeg om 2 projecten door elkaar heen te realiseren moest ik daar iets voor verzinnen.
Nu ben ik al jaren lid van de Modelspoorclub in Veenendaal en daar hebben ze inmiddels echt een schitterende hedendaagse baan staan met station Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist. Echter, doordat er ooit gedacht was om hier met zowel wisselstroom als met gelijkstroom op te gaan rijden is er toen voor de Märklin rails gekozen. Achteraf gezien is er toch besloten alleen gelijkstroom te gaan rijden, maar inmiddels was al wel alle Märklin rails aanwezig en deze is is dus gewoon gebruikt. Helaas, helaas. De baan is echt schitterend met mooie gebouwen, fantastische filigraine bovenleiding, mooie afwerking, goeie elektronica, etc., maar de rails is echt een drama. Veel te gedateerd en veel te simpel qua uitvoering. Wissels die nog net niet haaks afbuigen, enorme contactpunten in het midden, nee, echt waanzinnig lelijke rails. Maar goed, de kwaliteit m.b.t. het zelf bouwen is wel aanwezig in de club. Nu de baan zijn voltooiing nadert, wordt er gekeken naar nieuwe projecten. En 1 van die projecten gaat een nieuwe modulebaan worden, vanuit de OHMB normering, en met gebruikmaking van hedendaagse technieken en de fijnste afwerking.
Dat betekent dus, een ander tijdperk als aanvulling op de moderne baan die we nu hebben staan, een heel ander railprogramma met oog voor de realiteit, dus fijne lange wissels en mooie ruime boogstralen. Daarnaast wordt er dezelfde kwaliteit gebruikt met betrekking tot de scenery, die is al van de hoogste kwaliteit (misschien momenteel niet mijn smaak al dat moderne spul, maar wel waanzinnig mooi gemaakt en exact op schaal).
In eerste instantie is de bedoeling dat er iets van de grond gaat komen m.b.t. een baanplan. Daarnaast zal er aandacht gegeven moeten worden aan de onderbouw. Maar er is ook al direct een team die zich wil gaan bezig houden met het bouwen van scenery, zoals armseinen, maar ook het station. Dat betekent dus dat er de handen uit de mouwen gestoken gaat worden. Ik heb mijn voorkeur voor 1920-1930 uitgesproken en daar zal ook vanuit worden gegaan. Daarnaast is er ook inmiddels al iemand die graag een groot stoomdepot zou willen maken, hierbij wordt gedacht aan station Utrecht Maliebaan met draaischijf, locloodsen etc. Er zit dus nog wel wat in de pijplijn.
En dan nu het mooiste, alles wordt gefinancierd vanuit de club. Dit betekent voor de club een nieuwe uitdaging en voor mij hetgeen wat ik graag zou willen, namelijk iets bouwen uit die tijd waar met mooie treinen gereden kan worden. En dan kan ik thuis lekker mijn eigen gang gaan. Het enige wat van mezelf wordt is station Veenendaal Centrum, die wilde ik (onder begeleiding) zelf gaan bouwen op de club. Nou, dat moet met al die expertise zeker goed komen en voor mij wordt het een enorm interessant leertraject, met daarnaast een goeie stok achter de deur. Wil ik hier nog wel eens iets laten liggen, daar wordt gewoon gestaag door gebouwd. Dus het is voor mij gewoon een droom die uitkomt!
Nou ja, het lijkt me leuk om als het zover is, hier de voortgang te laten zien. Enige voorwaarde voor het begin van dit project is dat het andere project helemaal klaar is. Het streven is om in maart de huidige baan zo goed als af te hebben en ik denk dat we een goeie kans maken.
Op naar de volgende fase!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Tom,
Dit is idd een geweldige kans.
Wat zal het mooi worden in midden Nederland (y)
ook Ede /wageningen begint steeds harder te jeuken. ;D
-
Precies, echt een hele mooie kans en ook ontzettend leuk dat ze er zo enthousiast over zijn. Daarnaast doe ik het niet in mijn eentje, dus kan er ook doorgewerkt worden. En het is natuurlijk fantastisch als met al jouw wensen rekening wordt gehouden, terwijl het niet eens mijn eigen baan is. Heb al mijn inbreng en eisen op papier gezet en ze vonden het echt een fantastisch idee. De andere voorwaarde die ze stelden was dat als het ooit zover was dat de boel toonbaar was, we iets zouden organiseren met andere OHMB deelnemers zoals bijvoorbeeld Gert Arkema, etc. Nog verre toekomstmuziek, maar al wel een heel leuk doel. Dus toen die kans kwam, heb ik hem met beide handen gegrepen ja :D
Maar goed, er blijven nog genoeg vragen. 1 van die vragen bijvoorbeeld is, waar haal je een tekening van het station vandaan? Heb geen idee bij wie je daarvoor zou moeten aankloppen. Dus dat betekent ook daarin weer een leerproces. Hoe dan ook, er staan interessante tijden te wachten op de club (y)
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Das niet ver weg om een keer op een avond de clubbaan te zien. :)
Gr Koen.
-
Ik weet niet vanwaar je moet komen?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Tiel :).
-
Dat ken je nog fietsen :D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Als het mooi weer is :P Succes met de bouw, ik hou het in de gaten.
Gr Koen.
-
Tja tekeningen ;D
research is iets wat veel tijd kost.
Zoeken naar foto`s in historische archieven, gemeente en op t internet.
Ik zou beginnen bij Het utrechts archief, op het internet kun je de nr `s van de tekeningen vinden.
Dan naar Utrecht de tekeningen uit de desbetrefende lade opduikelen en kopieren.
Echt hier vind je vast al heel veel.
-
ff gekeken en yep hebbes tek nr 761 moet je hebben
is wel uit 52 maar zal zoveel niet veranderd zijn, alhoewel Ede is wel steeds verbouwd
939 Nederlandse spoorwegen: beheertekeningen van de infrastructuur schaal 1:1000
Inventaris
1. Tekeningen ten behoeve van het beheer, schaal 1:1000
1.4. Volgens de Geo-code geordend
1.4.1. Lijnen
759-762 109 Rhenen - De Haar Aansluiting
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Het Utrechts Archief .
U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig:
Archiefnummer:939
Inventarisnummer:761
761 Veenendaal Centrum. Calque, 1952, 1975, 1982
Datering: 1952, 1975, 1982
Omvang: 3 bladen
-
hier vind je ook vast nog wel wat tussen
Toon details van deze beschrijving
147 Ontwerp van gedeelte in de gemeente Loenen km 19.300-22.650, z.j.
148 Gedeelte Amsterdam - Doorn, bestaande uit blad 1-52, blad 1a-26, [voor 1890]
149 Gedeelte Amsterdam - Doorn, bestaande uit blad 1-52, blad 27-52, [voor 1890]
150 Gedeelte tussen km. 29.530 en 34.044 dat is omgelegd ten behoeve van de aanleg van het Merwede-kanaal, in 6 bladen waarvan een voorblad, [ca 1890]
151 Amsterdam Weesperpoort, blad 1, [1890]
152 Amsterdam - grens, bestaande uit blad 1-113. blad 1-20, [na 1890]
153 Amsterdam - grens, bestaande uit blad 1-113. blad 21-45, [na 1890]
154 Amsterdam - grens, bestaande uit blad 1-113. blad 46-70, [na 1890]
155 Amsterdam - grens, bestaande uit blad 1-113. blad 71-93, [na 1890]
156 Amsterdam - grens, bestaande uit blad 1-113. blad 94-113, [na 1890]
157 Spoorweg tussen km. 31.700 en 38.200 met emplacement Utrecht, [na 1890]. Blauwdruk
-
ook de foto`s vind je daar
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/166671
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/160708
-
ook Ede /wageningen begint steeds harder te jeuken. ;D
Kom 's aanwaaien dan... ;) ;D
-
Gaaf plan weer... ik zie in de toekomst nog eens heel midden Nederland in H0 aan elkaar liggen zo.. (y) ik mag wel op gaan schieten
-
Prima initiatief Tom! Erg leuk dat jullie ermee aan de gang gaan. Er zijn al suggesties gedaan.
Er is echter één wijziging in de OHMB-normen; we hebben besloten de hoogte van de bakken zodanig aan te passen (of aanpasbaar / omschakelbaar) dat het aan kan sluiten op Fremo. Dus dan wordt het BS + 1300 + vloer.
Puur en alleen om het de Fremo-lui (daar zijn erg goede bouwers bij, bovendien vooroorlogs Nederlands (y) ) niet bijvoorbaat onmogelijk te maken aan te schuiven.
-
......., maar de rails is echt een drama. Veel te gedateerd en veel te simpel qua uitvoering. Wissels die nog net niet haaks afbuigen, enorme contactpunten in het midden, nee, echt waanzinnig lelijke rails......
Ik had het al gezegd. Was eens wezen kijken toen ze net de plannen hadden en de eerste beetje rails te zien was. Van de aankleding en elektronica was toen nog niet veel te zien. Maar moest die rails worden, aangezien het belangrijkst was dat ze zowel 2 rail als 3 rail materiaal op de baan wilde laten rijden.
Maar goed, geeft je nu de mogelijkheid iets anders te doen. En goed om te horen dat ze ook wat "ouder" gaan zitten. Dat moderne sprak mij ook helemaal niet aan. Die tijd en het 3 rail systeem waren toen de tijd de overweging om geen lid te worden.
Nu is de beschikbare tijd minder, en besteed ik die dus mooi aan mijn eigen baan, maar op 1 van de open dagen kom ik vast wel eens de vorderingen bekijken.
Roelco
-
Tsja, de keuze toen was wel begrijpelijk, ze wilden alle leden tegemoet komen, dus zowel de gelijkstroom als de wisselstroom rijders. Helaas bleek het allemaal toch behoorlijk wat voeten in aarde te hebben, dus is van die combi afgezien en alleen gekozen voor gelijkstroom. De hele digitale baan is overigens een zorgenkind geweest, maar sinds er vorig jaar is besloten om bijna helemaal opnieuw te beginnen met deze baan, zijn de vorderingen gigantisch geweest. Je ziet ook echt elke week vorderingen en de club floreert er echt onder. Ook al ben ik geen liefhebber van modern, wat ze gebouwd hebben zijn echt kunstwerkjes die tot in de kleinste details zijn nagemaakt. Daardoor ziet het er echt superrealistisch uit, dus bouwen kunnen ze wel. En daar ga ik nu handig gebruik van maken ;D En zelf willen ze ook graag 'de volgende stap' maken, dus dat komt helemaal goed.
-
Leuk draadje om te gaan volgen...
Wat betreft het Utrechts archief:
Ga wel naar het Utrechts archief Locatie Alexander Numankade. De vorige keer stond ik voor niks in de stad aan de Hamburgerstraat mocht ik naar de andere locatie.
Simpelweg even aanmelden en dan helpen ze je met hoe je dient te zoeken in de diverse archieven. Belangrijkste is dat je weet welk archief je moet zoeken:
Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) (1837-1937)
Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) (1845-1890)
Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) (1860-1934)
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) (1863-1937)
Nederlandse Spoorwegen (NS)(vanaf 1938)
Neem voor de eerste keer een ruime middag de tijd!
http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen (http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen)
-
Bedankt alvast voor de hulp en informatie. Goed, Utrechts archief gaat het worden (y)