BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: eric10nl op 07 January 2013, 12:52:14
-
Op nu.nl het volledigehttp://www.nu.nl/economie/2997815/zuinig-rijden-moet-ns-miljoenen-opleveren.html (http://www.nu.nl/economie/2997815/zuinig-rijden-moet-ns-miljoenen-opleveren.html) .
Maar dit soort maatregelen worden toch elk jaar genomen. Uiteraard is het hetzelfde als met een auto van de baas. Ik hoef het zelf niet te betalen dus waarom zuinig rijden. Maar bij grote organisatie's kan dit heel veel geld opleveren. Maar het zit hem toch in de mensen.
-
Krijg er een beetje een déjà vu gevoel van. Dit is elke paar jaar opnieuw in het nieuws.
-
Precies... volgens mij wordt dit ook al jaren daar waar mogelijk gewoon gedaan.
-
Precies... volgens mij wordt dit ook al jaren daar waar mogelijk gewoon gedaan.
Grappig ook waar het artikel mee begint:
"Sinds vorig jaar worden de 2850 machinisten hierin bijgeschoold, zegt een woordvoerder maandag."
Vooral ook omdat deze bijscholing al in 2011 is gedaan...
Groetjes,
Emiel
-
NS is één van de grootste afnemers van elektriciteit in Nederland. Daar gaan heel grote bedragen in om. Logisch dat ze daar op willen besparen. Maar het is inderdaad een oud liedje dat opnieuw wordt gezongen, en volgens mij is zuinig rijden een vast onderdeel van de opleiding.
In het artikel wordt ook ingegaan op het dynamisch remmen. Dus de remenergie niet weggooien in de vorm van opgewarmde remschijven, maar de motoren als generator laten werken en de elektrische energie terugleveren aan de bovenleiding. Prima idee, als het uitvoerbaar is. Volgens mij heeft NS geen treinen die dynamisch kunnen remmen, dus die moeten eerst allemaal omgebouwd worden. En als er geen andere treinen in de buurt zijn die de energie op kunnen nemen, dan moet die het openbare net in. En dat wordt ook nog lastig, want de onderstations zijn daar niet voor ingericht.
-
SLT levert al spanning terug aan bovenleiding tijdens remmen,
op het scherm zie je dan de volts weer omhoog gaan in de draad
maar zoals reeds hierboven gezegd 'moet er wel weer een andere trein het net nodig hebben" :P
-
Niet alleen SLT doet dat. SGMm (overigens sinds de renovatie pas), VIRM en mDDM/DDZ doen dat ook.
Groetjes,
Emiel
-
Maar bij de NS hebben ze daar de UZI(universeel zuinig rijden idee)-methode voor, waarbij ze op een bepaalde snelheid uitschakelen, of een bepaalde tijd voor aankomst
-
Dat klopt. En die ED-rem heeft daar ook eigenlijk wenig mee van doen. Dat is in het hele EZR-verhaal "een extraatje".
Groetjes,
Emiel
-
Niet alleen SLT doet dat. SGMm (overigens sinds de renovatie pas), VIRM en mDDM/DDZ doen dat ook.
De V250, BR186, BR189 doen dat ook. Onder 1500 volt wordt de energie in weerstanden "verbrandt" als er geen trein in de buurt rijdt, onder 25kV wordt de remenergie weer teruggevoerd in het electriciteitsnet.
Het zuinige rijden werd mij in de opleiding al bijgebracht, en dat was in 2000/2001. In de dienstkaartjes had je al aanwijzingen in de tijdtafels wanneer en hoe je aan mocht zetten, en waar je uit kon schakelen. Echter alleen als je op tijd was dan. En zo rij ik nog steeds 8)
-
Er is dus toch heel wat materieel dat kan terugleveren. Ik had niet gedacht dat ze al zo ver waren.
Weer wat geleerd.