BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: rail4marcel op 12 June 2007, 22:07:04
-
De 1201 hoe mooi. Ik kan niet wachten tot die klaar is. Hoe lang duurt dat nog Marco. Sorry voor deze offtopic vraag.
-
Eigenlijk beetje off-topic in dit forum, maar om op de vraag van Marcel in te gaan
even een kleine bijdrage. Ook omdat de 1200 erg hot wordt nu er weer een model
in aantocht is. Daarbij is de 1201 op 2 juni gepresenteerd aan de donateurs van
de wgl1501/klok.
Op de vraag hoe lang het gaat duren kan ik je geen antwoord geven, de loc is
af als hij af is. Je bent er nou eenmaal niet met een pot verf en een kwast.
In ieder geval geeft dit bescheiden overzichtje van foto's ook de modelbouwer
een aardig idee welke kleurtjes de oorsprong versie gehad zou moeten hebben.
Daar gaattie dan:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/loods.jpg)
Links voorop cabine I is het NSM turquoise dat als proef diende
nog zichtbaar, tevens zijn ook het berlijns blauw en NS geel terug
te vinden.
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/cabine.jpg)
Alle kleuren zichtbaar die de cabine gehad heeft inclusief
roest waar men gewoon overheen schilderde. Voor de freaks,
dit is cabine II.
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/buffer01.jpg)
Buffer in de wash primer, alle onderdelen gedemonteerd.
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/buffer02.jpg)
Proefstukje turquoise hoogglans ter gelegenheid donateursrit.
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/draaistel.jpg)
Kleur draaistel, goed is zichtbaar welke delen nog gedaan moeten
worden. Het is een gigantische klus om de draaistellen schoon
te krijgen.
Tot zover deze kleine bijdrage, binnenkort meer in onze nieuwsbrief.
Groet,
marco-
-
Zelfs nog mooier dan een blauwe :o
-
Daarbij is de 1201 op 2 juni gepresenteerd aan de donateurs van de wgl1501/klok.
Hallo,
Dat klopt helemaal :D. Ik was daar bij en heb dus ook de nodige foto's geschoten van de 1201 !! Voor een ieder die daar foto's van wil zien moet even hier (http://gallery.marklinforum.nl/main.php?g2_itemId=21724) even klikken.
Daar staan foto's van de 1201 ( + de rest van de dag ) en je kan die in volle grootte bekijken, mits je dat zou willen natuurlijk ;).
Groetjes,
Marcel
-
Hij is gewoon supermooi.
Ik heb deze prachtloc al eerder mogen aanschouwen.
Ik ben zeer onder de indruk van de resultaten.
Groeten uit het hoge Noorden
-
Is het al wel bekent wanneer het schilderen gaat gebeuren? Hij word toch uiteindelijk weer rijdend he? en wanneer is hij dan ongeveer klaar duurt dat een half jaar of 10 jaar er is toch wel ongeveer een schatting.
-
Rustig aan, alles op zijn tijd :P
-
Maar ja het is zo'n schitterende loc die 1200 ik kan niet wachten om hem in turkoois te zien. Heb hem namelijk nooit zo in het echt gezien.
-
Hoelanger ik er naar kijk, hoemeer ik een 1200 op mijn baan mis... ;D
Het is een gigantische klus om de draaistellen schoon
te krijgen.
Mooie foto's, ik hoop hem nog een keerjte in het echt te mogen aanschouwen. Veder als je de draaistellen al een gigantische klus vind, wacht dan maar tot hij met dat turquoise een dagje buiten heeft gereden. Denk dat je dan nog langer bezig ben ;D
Succes, ik volg met veel plezier dit draadje!
Groetjes,
Robbert
-
Ik denk dat er echt wel verschil zit tussen een afgelakte laag tukooise waar wat vuil opzit, of de ruwe draaistellen met hun dikke vette laag aangekoekte remstof troep...
Grtz,
Thom
-
Plus als je ze eenmaal geschilderd hebt kun je ze schoonspuiten nu moet je ze omschilderen.
-
De prut die van het draaistel afkomt zorgt ervoor dat je, als je een zaterdag
fijn draaistel borstelwerk gedaan hebt, als zwarte piet weer naar huis gaat.
Helaas heeft de loc op weg naar Goes een zware regenbui moeten ondergaan
en op de buffer was na 1 rit al een zwarte stoflaag waar te nemen, een veeg
zorgde er al voor dat mijn vinger zwart was. De 1201 zal dus na een bezoekje
op de vrije baan gepoetst moeten worden om inwerken van het vuil in de lak
tegen te gaan.
Twee weken geleden is getracht de 1315 schoon te krijgen, maar het vuil zat
gewoon in de lak, met geen mogelijkheid was het eraf te krijgen. Nog even
twee foto's van het reeds getoonde draaistel voordat het in de grondlaag gezet
werd. Er is ook een rood/bruin proefstukje te zien, maar die coating hebben
we maar niet genomen, aangezien die door er tegenaan te tikken al losliet.
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/draaistel2.jpg)
Wit is geen wit, maar blank staal.
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/draaistel3.jpg)
Goed is te zien dat de draaistellen niet 'vlak' zijn.
groet,
marco-
-
Fijn hé, gegoten draaistellen ;D
-
Ja, ik vind die draaistellen echt stoer en ik borstel ze dan ook maar al te graag.
We hebben alleen het besluit genomen om niet verder te gaan met de draaistellen
totdat we zeker weten dat ze in orde zijn. Ze worden, als ik het goed begrepen
heb, getest op de aanwezigheid van haarscheurtjes met behulp van ultrasoon apparatuur.
Dat zal echt een moment van 'fingers crossed' zijn.
Overigens, zo'n beetje de hele loc serie is 'made in Holland', maar de draaistel frames
niet, maar dat wisten we natuurlijk allemaal al.
groet,
marco-
-
maar dat wisten we natuurlijk allemaal al.
Euhhhhhh, nee? ;D
Nee, echt niet!
Maar goed, het is gegoten, dat is taai en kan veel hebben. In de VS werd vaak een serie locs ingeruild voor weer betere, vaak werden de draaistellen zo (na een schoonmaakbeurt en een check up) onder de "nieuwe locs" gemonteerd. Op die manier heb je nu nog steeds locs (veelal op shortlines) actief die op draaistellen uit de jaren 40 staan...
En als ik het spoor in de VS met dat van NL vergelijk, vermoed ik dat deze veel minder "op hun donder" hebben gehad... ;D
-
3x raden nu war de frames gegoten zijn ;)
-
Aha, VS --> Marchallplan... Handig hoor, google... ;)
-
Je kunt het ook wel aan de draaistelconstructie zien, dies wel behoorlijk amerikaans, t is niet voor niets dat marklin Alco PA-draaistellen onder zn 1200 heeft...
-
Ik ben vorig jaar nog bij de 1201 geweest om foto's te maken en diverse onbekende maten te nemen. Mijn broertje is de 1201 aan het bouwen in spoor 1. Toen werd er al tegen ons gezecht dat het niet de bedoeling is foto's te publiceren.
Maar goed, de draaistellen zijn van amerikaans fabrikaat en zijn ook te vinden onder de Alco PA-1 locomotieven. Ik heb zelf een spoor 1 model gezien van een amerikaanse fabrikant, hierbij was de gelijkenis zeer groot.
-
ze zijn toch net iets anders, die van de Alco hebben gelijke asafstanden ;)