BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: geraerts op 04 January 2013, 01:03:07
-
Dag Vrienden,
Ik wil mijn baan waarmee ik enkele ervaringen heb opgedaan afbreken en opnieuw starten.
Mijn eerste baan was op een gewone plaat.
Hoe zou ik het nu aanpakken?? Een vlakke plaat of met een balken profiel werken;
Ik heb een boek met uitleg maar het lijkt me enorm moeilijk om de start te vinden daar ik niet echt thuis ben in houtbewerking.
Het is een gelijkstroom baan die nu gedigitaliseerd wordt.
Ook het landschap vind ik belangrijk.
Misschien is er iemand met duidelijk foto´s en uitleg. Of iemand die in belgie woont waar ik eens kan gaan kijken?
Vele groeten,
Andy
-
Modulaire open bouwwijze, da's wat ik zou doen...ook doe trouwens
-
Heb jij daar misschien ook eenvoudige startersinfo over. Ik ken daar niet veel van.
Groetjes en alvast bedankt,
Andy
-
Andy,
Op onderstaande link vind je een mooi voorbeeld van de open bouwwijze op een vaste baan.
http://www.floodland.nl/aim/lzij_bouwverslag_1.htm
Gr, Ben.
-
Hoi
Wat voor een soort landschap wil je gaan bouwen. Als je veel bergen wilt heb je weer een andere onderbouw nodig dan als je met 2 lagen gaat werken. Wil je ook een schaduw station hebben onder je baan ook hier geld dat je de onderbouw zou moeten aanpassen. Kun je ook de afmetingen van de ruimte geven.
Hiermee kan ik een gedetailleerde advies geven
mvg Stefan
-
Op onderstaande link vind je een mooi voorbeeld van de open bouwwijze op een vaste baan.
http://www.floodland.nl/aim/lzij_bouwverslag_1.htm
Bedankt voor de tip! Deze website had ik ook nog niet gezien!
Ik was bezig met het bouwverslag te lezen en net voor het einde zei ik bij mezelf: amai, die kerel zal nu waarschijnlijk heerlijk aan het genieten zijn van dit prachtige stuk modelbaan... tot ik natuurlijk de laatste foto zag... ???
-
Hoi,
Kijk eens in het draadje "Ha in H0". Kwam ik gisteren toevallig in terecht, staat boordevol handige tips over het maken van een solide onderbouw. En toevallig ook nog heldere uitleg+foto's.
Gr.Martijn
-
Dag Andy,
In de eerste post zet je jezelf voor de keuze tussen vlakke plaat of balkenframe.
Maar die keuze is niet zo zwart-wit. Je kunt ook op die plekken waar je baan een vlak gedeelte heeft (b.v. bij een station met meer sporen, of een gedeelte waar een stad gaat komen) een plaat maken, en op die plaatsen waar de bergen komen alleen een frame voor de rails maken. Je moet uiteraard van tevoren een beeld hebben hoe je baan er uiteindelijk uit gaat zien. Maar dan heb je bij station en stad het voordeel en gemak van een vlakke plaat, en in de bergen het voordeel van hoogteverschil in je baan.
Denk overigens bij bergen er ook aan, dat als je tunnels maakt, dat je daar dan van onderaf bij een eventueel ontspoorde of stilstaande trein moet kunnen. In een tunnel is een balkenprofiel (of in ieder geval een gat voor bereikbaarheid) noodzakelijk.
In het totaal heb je dan van allebei een beetje dus.
Groet,
Wim K
-
Op zich is de tip voor een open bouwwijze een goeie, maar ik heb gemerkt dat ik daar als beginner toch niet aan toe was. Ik stond voor flinke uitdagingen om die open ruimtes weer te sluiten.
Ik kan je aanraden om deze bouwwijze serieus te overwegen, maar ook direct naar mogelijkheden te zoeken om er een sluitend landschap van te maken. Het advies van Wim om bij grote vlakken toch een plaat te gebruiken is ook een goeie, dan kan je daar in ieder geval eenvoudig een landschap vormen.
-
Als je voor de open variant gaat, bezuinig op geen moment op de dikte van de plaat,
zelfs met 50*50 grid kun je er nog lelijk instinken. Voordat je het weet verzakt het wat
Chris van Groterdam heeft hier ook nog een tranenverhaal. Iets van 16mm populierenmultiplex
voor stroken is dan verstandig. Bereikbaarheid van onder is ook handig, dan kun je het
in geval van nood nog rechttrekken met l-profielen.
fred
-
Andy
Ik heb mijn baan ook opgebouwd met de open bouwwijze
Op deze wijze kan je de rechtopstaande spanten meteen voorzien van je landschaps doorsnede
hier wat foto,s voor een overzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_267.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_78.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_44.jpg)
Hoop dat je hier wat aan hebt
mvg Joop
-
Dag Joop,
Wat bedoel je precies met landschaps doorsnede??
Groetjes,
Andy
-
Dat is het landschap als je vanaf de zijkant kijkt. Dus in profiel. Je kan dan de spanten al de vorm meegeven van het landschap.
Groeten Ronald.
-
Ofschoon ik de open variant erg interessant vind gebruik ik nog steeds de plaat als ondergrond. Soms met een laag hardschuim er op als basislandschap maar industrieel gewoon een plaat. Dat werkt nog steeds prima. Zoals de meesten weten gebruik ik de U-bouw en daar is de grondplaat basis van de constructie:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/llrr25.jpg)
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/llrr27.jpg)
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/llrr71.jpg)
Voor mij een fijne en eenvoudige bouwwijze die ook in huis uitermate geschikt is als basis voor een modelbaan. Zie de baan van Ronald Koerts:
- http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg790805.html#msg790805
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_baan_235.jpg)
Je kunt eigenlijk alles gebruiken maar ook door elkaar. In de Amerikaanse bouw gebruiken ze zelfs "spline roadbed" dat zijn smalle latjes op zijn kant tegen elkaar gelijmd en vormen zo de basis voor je spoor.
"Voor elck wat wils!" ;)
-
En ik gebruik deze constructie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw.gif)
Voornamelijk triplex 3,5 mm dik. Onder het spoorbed 2 rechtop staande stroken, waardoor het geheel beter bestand is tegen doorbuigen dan 10 mm multiplex.
Is wel een bewerkelijke bouwmethode, maar levert een aanzienlijke gewichtsbesparing op.
-
Klaas, een pictuur misschien? ;)
-
Dat is toch een pictuur? Maar je wilt wss foto's zien. Kan, maar dan moet je even geduld hebben. Ik moet zo weg (treintjes spelen op de club)
-
"Foto's zeggen zoveel meer dan woorden" ;) Alle gekheid, een echte foto van een stuk gebouwd geeft vaak net even wat meer inzicht, vooral in dit soort zaken.
Veel plezier met spelen :)
-
Even een website met een extreem voorbeeld voor open frame bouw: Cliffhanger (http://www.009.cd2.com/cliffhanger/front_page.htm). Klikken op building Cliffhanger en dan op baseboards.
-
4 tafels van ikea met slotbouten aan elkaar.... helemaal perfect kostte me 100 euroos.. simpel makkelijk goedkoop massief grenen, geen splinters helemaal top...
4 tafels is 16 poten super stabiel...
Rob
-
Mijn baan hangt aan de muur. Ik heb gebruik gemaakt van het bekende railsysteem + plankdragers. Daarop een licht houten frame. Dit frame dient als drager voor de modulebakken.
Groet,
Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_2_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouw_18.jpg)
-
Op verzoek hier enige picturen van mijn lichtgewicht modulebouwmethode. Daarvoor heb ik een module uitgezocht waar zo min mogelijk "zooi" onder gemonteerd is, zodat de constructie goed is te zien.
1. Totaal overzicht tegen de onderkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module001_3.jpg)
2. close-up van de hoekverbinding:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module002_1.jpg)
3. binnenaanzicht van het kopschot. De connector gaat door de opening naar de volgende module.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module003.jpg)
4.onderaanzicht van het spoorbed. Een dubbelspoor wordt ondersteund door drie rechtopstaande ribben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module004_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module004_4.jpg)
5.Uit een iets andere hoek. De ribben lopen door het dwarsschot heen.
Het kleurige deel onderin is golfkarton van een verpakking. Dit vormt het talud tussen het spoorbed en het polderniveau dat 3 cm lager ligt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module005.jpg)
6. de bevestiging van het dwarsschot aan de langsligger. Alle houtverbindingen zijn gelijmd, er komt geen schroef aan te pas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module006.jpg)
7. Nog een elektrisch plaatje. De doorgaande draadbundel met de aftakklemmenstrook. Daarboven een detectorprintje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module007.jpg)
8. Zelfde plek, onder een andere hoek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module008_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module008_1.jpg)
-
Als ik al die draadjes zie wordt ik stil.
Heel stil, ik heb er geen idee van waar het allemaal voor dient.
Maar die onderbouw vind ik mooi gemaakt.
Mijn complimenten.
Een goeie groet van Kukel.
-
Als ik al die draadjes zie wordt ik stil.
Heel stil, ik heb er geen idee van waar het allemaal voor dient.
Gelukkig heb ik wel een idee waar het allemaal voor dient, want dat heb ik op papier staan. Dat moet ook wel, want het is te veel om te onthouden.
-
Als ik al die draadjes zie wordt ik stil.
Ik ook hoor als ik zie hoe hij alles aanlegt. Maar Klaas is dan ook de TOP-electronicus van BNLS.
Groet Jaap
-
Hallo,
mooie reacties al. Het zal een moeilijke opdracht worden :-)
-
Hallo,
Ook ik heb een open onderbouw, zie draadje Altmühle (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41428.msg650938.html#msg650938).
Groet,
Marcel
-
Hoi,
Het ligt eraan wat voor modelbaan jij wilt gaan maken.
Zelf heb ik de baan op poten met wieltjes gemaakt, zodat je altijd aan de achterzijde erbij kan komen. Bij twee poten heb ik de wieltjes met een rem voorzien. Want als je ergens mee bezig bent, moet de tafel niet verschuiven!
Hierdoor kun je, als er eventueel iets mis is of een trein is ontspoord, dan kun je deze er weer makkelijk op de rails zetten.
Bij een modelbaan bijvoorbeeld van 3.60 m X 1.20 m , is het beter om drie modules van 1.20 m X 1.20 m te maken! In de hoeken bevestig je een driehoek ter versteviging van de modules. Zo blijven deze modules beter bestand tegen krom trekken en werken van het hout. Een modelbaan kun het beste met een houtsoort maken die niet zo snel kromtrekt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
M.v.g.
Ron B