BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: GerardvV op 02 January 2013, 13:54:42
-
Toen Lima rond 1981 met een set uitkwam waarin een '1600'en ICR rijtuigen zaten schreeuwde deze set om aangepakt te worden om een meer lijkend geheel ervan te maken.
Met deze set en extra tweede klas rijtuig kon je mooi de toen rijdende trein van Den Haag naar Venlo en Keulen nabootsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1535.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1535.jpg)
Begonnen is met de rijtuigen. Van het opwerken zelf heb ik helaas geen foto's.
De werkzaamheden waren; De met het dak meegegoten ramen afsnijden en hiervoor in de plaats van doorzichtig verpakkingsmateriaal ruiten knippen en daarvan de hoeken met een vijl afronden totdat deze mooi pasten in de raamsponningen. Hiermee kreeg je meteen de goede grootte van de ramen want door de ingezette ruiten waren deze te klein. De deling van het raam werd geïmiteerd door een stukje rechtgetrokken schelledraad dat in ingeboorde gaatjes in de raamstijl werd gezet. De verdiepte delen rond de ramen werden grijs geverfd en bij de deuren zwart aangezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1537.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1537.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1538.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1538.jpg)
Verder de inrichting geschilderd en op de scheiding van roken en niet roken de glaswanden aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1540.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1540.jpg)
Het dak past verder klemmend in de bak dus daar hoefde je niets aan te doen.
De koppelingen zijn van de draaistellen afgesneden en hiervoor in de plaats zijn kortkoppelmechaniekjes aangebracht zodat er buisbalg aan buisbalg kan worden gereden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1536.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1536.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1541.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1541.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1542.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1542.jpg)
In de draaistellen zijn de meestal uit-het-midden draaiende Lima wielen vervangen door Roco wielen oogt meteen ook beter en de bufferhoogte klopt dan ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1548.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1548.jpg)
Aan de onderzijde van de bak zijn de treeplanken gemaakt uit stukjes latoenkoper evenals de rangeertreden. De valbuis van het toilet is een stukje messingpijp.
In de treeplanken wel uitsparingen gemaakt om de uitslag van de draaistellen groot genoeg te laten zijn.
Na alle werkzaamheden alle rijtuigen gespoten omdat het Limawerk er wel heel slordig op zat en bovendien de daken bijna doorzichtig waren.
De randen rond de deuren en de deurrubbers in het midden heb ik aangezet met zwarte inkt om deze delen meer op te halen.
Opschriften kon je mooi in diverse setjes kopen dus die ook op de juiste plaatsen aangebracht.
Verder de rijtuigen zwaarder gemaakt omdat de anders bij elk wissel ontspoorden.
Verlichting is nooit aangebracht, moest er altijd nog van komen.
Op de kopwanden wel de contouren van de sluitlichten uitgeboord en hierin een dun schijfje doorzichtig staf ingezet. Dit schijfje is aan de binnenzijde rood geschilderd zodat het eruit ziet als een gedoofd sluitlicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1543_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1543_1.jpg)
Behalve de lengte slaan deze rijtuigen ook nu nog geen gek figuur naast de LS rijtuigen hoewel deze er natuurlijk tig mooier uitzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1571_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1571_1.jpg)
Natuurlijk kloppen de draaistellen niet en is er nog genoeg aan op te merken maar voor een totale indruk si het best te doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1550a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1550a.jpg)
Wordt vervolgd met verbouw Lima 1600.
-
Gewoon omdat het kan.. ik vind dit nog steeds de leukste projecten, gewoon van een goedkoop en simpel produkt iets leuks maken (y)
-
Had destijds ook zeker met de financiën te maken. ;D ;D
-
Knap staaltje werk die ruiten op maat maken, resultaat ziet er erg mooi uit (y)
-
Het resultaat ziet er zeker mooi uit zeg, goed gedaan (y).
-
Ziet er heel netjes uit. Ik heb wel reeds verlichting in de rijtuigen aangebracht, maar al de werkzaamheden die jij hebt gedaan (nog) niet. Misschien een leuk klusje om ook eens te doen.
-
Super net setje rijtuigen zo. Ik heb er ook nog een paar liggen, ik ga deze tips zeker meenemen voor wanneer ik ze een keer aan ga pakken.
-
Ziet eer moi uit, ook de lack en het nieuwe spuitwerk (y)
Maar het is wel even srikken als je de Lima aan de LS kopeld.........en kompleet ander rijtuig die van Lima :o ;D
;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1571_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1571_1.jpg)
:D :D
-
Wordt vervolgd met verbouw Lima 1600.
Zoiets? ;D
(http://www.m-voorloop.nl/model/1600revisie/_dsc0491.jpg)
Ik heb de roosters van die van mij ook omgedraaid en ben nu met het dak en de kapbevestiging bezig. (ik raad overigens aan om eerst de verf te verwijderen en dan pas te gaan lijmen, dus niet zoals ik het op de foto heb gedaan)
-
@Menno
Hoe bedoel je dat met de roosters omdraaien?
Kunnen die uit de Lima 1600 er uit? **nog niet bekekken**
-
Na flink zagen en snijden kunnen die roosters eruit ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/820807_136_34a_Lima_1605_tidens_verbouwing_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/820807_136_34a_Lima_1605_tidens_verbouwing_1.jpg)
07 aug 1982
Betere foto had ik niet.
Vanavond verder.
-
Ze kunnen er helaas niet 'zo' uit.
Het is een vermoeiend werkje snijden, zagen, vijlen en weet ik wat geweest om ze op de juiste hoogte te plaatsen. Vervolgens een enorm aantal uren aan het plamuren en schuren.
De frontseinen zijn aangepast, de 'treeplaat' (geen idee hoe dat voetenrekje vlak onder de frontseinen heet) heb ik dicht gemaakt aan beide kanten.
Daarnaast heb ik de dakopbouw aangepast en de Lima ventilatiekast (die gelukkig wel zo uitklikbaar is) vervangen door die van een Roco, die ik toevallig in de rommelbak bij MCH vond en voor een habbekrats mee mocht nemen.
De buffers heb ik rechthoekig gevijld... enzovoort.. (ik maak er tezijnertijd wel een topic van, genoeg topickaap gepleegd voor vandaag)
-
Nadat de ICR rijtuigen klaar waren was er behoefte aan tractie. Gelukkig zat deze ook in de set met de rijtuigen.
Alleen jammer dat het een omgespoten franse lok was waarvan het ventilatierooster te laag in de wand zat. Dit was trouwens ook het geval bij de eerste Roco en Märklin uitvoeringen van de 1600. Minstens even erg was dat de hoek waaronder de frontruiten stonden veel stijler was dan bij de 1600en. Alle franse loks tot de bouw van de 1600en hadden deze grote hoek van de frontruiten. Een lastige bijkomstigheid was ook dat alle armaturen tussen de draaistellen bij een 1600 ook anders opgesteld waren als de originele franse lok. En dan waren er nog de frontseinen.. geheel Frans dus grote frontseinen en kleine sluitseinen en geen topsein.
En natuurlijk zoals elke Lima te hoog op de poten. Veel aan te doen dus.
Eerst maar een plaatje zo uit de doos waarbij de Lima stroomafnemers al vervangen zijn door Sommerfelds.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/820206_129_32a_Lima_1605_voor_verbouwing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/820206_129_32a_Lima_1605_voor_verbouwing.jpg)
Begonnen met de kap. Dus eerst de grote ventilatieroosters maar uitgesneden langs de dakrand en de onderzijde van deze roosters. Wanneer dit uitgesneden stuk omgedraaid in de wand wordt teruggezet zit het meteen op de goede plaats voor een 1600.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/820807_136_34a_Lima_1605_tidens_verbouwing_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/820807_136_34a_Lima_1605_tidens_verbouwing_1.jpg) slechte plaat ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1577.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1577.jpg)
Hierna de frontruiten losgesneden aan de zij- en onderkant en weer onder de juiste hoek vastgelijmd op de neus. In het opengevallen driehoekige gat in de zijwand achter de frontramen een driehoekig spietje pas gemaakt van styreen en de hele zaak glad geschuurd nadat ook de meegegoten handrails bij de cabinedeuren waren weggesneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1578.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1578.jpg)
Hierna op de plaats van het derde frontsein een stukje vierkant styreen ingelijmd en daarin een gat voor de lichtgeleider gemaakt. Op de plaatsen van de lage frontseinen een langwerpig stuk styreen geplaatst met gaten en in al deze gaten messingpijp van de juiste diameter geplaatst die je iets laat uitsteken om de lampenringen te imiteren. Na het plaatsen van de lichtgeleiders deze ringen zilver geschilderd.
In de kap op de juiste plaatsen gaten geboord voor de bevestiging van de handrails, naast de deuren en op de neuzen.
De handrails zijn gemaakt van hardgetrokken staaldraad van 0,4 mm.
De oorspronkelijke buffers verwijderd en nieuwe gedraaid, van die moderne waarvan de de grote hulzen aan de bufferplaat vast zitten. De bufferplaten natuurlijk rechthoekig gevijld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1569a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1569a.jpg)
Ook ruitenwissers gemaakt van hardgetrokken staaldraad. De imitaties van de hoogspanningskabels en remslangen op het front zijn van schelledraad waar de isolatie nog om zat en deze zwartgeschilderd.
Op het dak nog de nodige isolatoren, kasten, hijshaken e.d. geplaatst. Ook aan beide zijden de laddersteunen geplaatst zoals deze bij de nieuw geleverde locs zaten. Aan een zijde in het midden van de bak en aan de andere zijde uit het midden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1560a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1560a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1559a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1559a.jpg)
Bij de ventilatie opbouw een aantal van de altijd klepperende afsluitkleppen zwart geschilderd zodat lijkt of deze net als in het echt staan te wiebelen.
Hierna de kap geschuurd en gespoten en uit doorzichtig plaat de ramen pas gemaakt.
Overigens valt het op dat bij de latere Lima modellen de ramen beter gedetailleerd zijn met schroefkoppen e.d. Ook de verstevigingsplaat van de schroefkoppeling is iets anders.
De digirails verlichting is pas een paar maanden gelden in de lok gezet omdat de eigengebouwde Ledverlichting niet voldeed en ook niet op de pas ingebouwde decoder paste.
Later de verbouwing van het onderstel van de lok
-
Dat ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar een totaal plaatje van de loc.
-
Het tweede deel van de lok, het onderstel, was nu aan de beurt.
Begonnen werd met het motorhuis. Destijds heb ik de originele Limamotor laten zitten en deze is pas een paar maanden geleden vervangen door een Modeltorque.
Zoals gezegd stond de lok zoals elke Limaloc te hoog op de poten om de hoogte aan te passen de draaistelgeleidingboogjes van het motordraaistel lager gevijld en van het niet aangedreven draaistel de hoge ring op het draaistel bijna weggevijld en de ring aan de onderzijde van de bak weggesneden. Hierdoor kwam de zaak op de juiste hoogte. Dit betekende wel dat de kap niet meer op de bak kon omdat het motorhuis nu te hoog uitstak, dus de bovenzijde van het motorhuis afgesneden. Door de magneetring blijft alles op zijn plaats zitten. Later bij de Modeltorque was dit niet meer belangrijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1570a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1570a.jpg)
Toen alles goed reed de draaistelzijkanten op gaan knappen. Diverse leidingen geplaatst aan de zijkanten van de draaistellen, zandvalpijpen geplaatst gemaakt van diverse diameters dun draad en baanschuivers van doorzichtig verpakkingsmateriaal geknipt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1570b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1570b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1569b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1569b.jpg)
Niet iedere draaistelzijkant is gelijk dus fotos van het grote voorbeeld helpen.
Van de enorme Lima pizzasnijderflenzen een behoorlijk stuk afgedraaid zodat de lok ook door modelwissels kan rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1581a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1581a.jpg)
Om de lok kort te koppelen vond ik in de rommelbak oude Roco kortkoppelbomen voor goederenwagens uit de tijd dat deze wagens nog zonder kortkoppelingsmechanisme werden geleverd. Je kon dan aparte kortkoppelbomen kopen en in deze wagons zetten (als deze wagons tenminste hiervoor waren voorbereid.) Deze bomen werden onder de draaistellen gelijmd en bleken precies op de juiste hoogte uit te komen.
Het gedeelte tussen de draaistellen leek in niets op de onderzijde van een 1600. Uit de rommelbak werden allerlei spullen gehaald die enigszins leken op de kasten onder de 1600 en aan de hand van fotos werden deze aangepast. De twee dwars op de lengterichting liggende ketels werden gedraaid en in de koppen werd draad gesoldeerd die de leidingen moesten voorstellen. Ook hier zijn beide zijden niet gelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1565a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1565a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1556a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1556a.jpg)
Uiteindelijk is het best een leuke lok geworden maar met niet geweldige rijeigenschappen maar dat mag je van een oude Lima ook niet verwachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1565_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1565_2.jpg)
Toen een paar weken geleden de Roco 1611 in de dump ging deze ook maar gekocht omdat ook de LS ICR rijtuigen er aan zaten te komen.
Laat ik nou net deze Limalok twintig jaar geleden het nummer 1611 hebben gegeven
.
Om nummerdoublure te voorkomen de Lima lok maar omgenummerd naar 1620, ik had het decalsetje nog steeds liggen en bij deze lok gingen de nummers er het makkelijkst af.
Aan de buitenkant kan de omgebouwde Limalok best de vergelijking aan met de Roco (vind ik)
Voor de Lima en achter de Roco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1566.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1566.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1567.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1567.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1568.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1568.jpg)
En voor de Lima ICRs doet-ie het prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1582a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1582a.jpg)
-
Hallo Gerard,
Heb je toevallig nog een foto van: "oude Roco kortkoppelbomen voor goederenwagens uit de tijd dat deze wagens nog zonder kortkoppelingsmechanisme werden geleverd".
Vriendelijke groet, Wim
-
Ik staa er van te kijken zeg :o (y)
Dat de 1620 en Lima is, valt niet op, had ook wel en Piko kunnen zijn ook als Piko hem (nog ???) niet heft ::)
Helemaal heb ik het niet begrepen hoe je het NS 2de seinlicht op de neus gemaakt hebt, ik bedoel vanwege het boren^^
Dat met de ruiten voor de ICR........daar ben je zekker lang mee bezig geweest toch?
En de ruiten voor de lok.........ook het zelfde als bij de rijtuigen?
In de loop van de tijd gaa ik ook mijn 11 ICR"s+ICR Beneluxstuurstand, de 1600 en de NMBS 2200 (word dan de 25.5) gaan aanpakken, van de ICR"s de helft (6) NS en de andere 5 rijtuigen in de NMBS kleuren spuiten, de Beneluxstuurstand is nog wel in en nette staat.(6)
Ook heb ik nog de Lima Reeks 11 en de Reeks 27 (krijgen nieuwe lack),het NS Roco plan D restauratie rijtuig liggen (word het NMBS stuurstandrijtuig uit de 70er jaaren), daarnaast nog 4 NS plan W"s (word ook Benelux) en het Mastica Plan E postrijtuig, dus genoeg te doen :o ;D
Even denken.........ohh ja! Ik ben nu ook bezig om van 4 NMBS M2 Rijtuigen 2 NMBS Klassieke Motorstellen te maken inkl. Motor, de koppen worden extra gemaakt.
Ja ik weet, de raam indeling is vout van de M2 maar dat stoort mij persoonlijk niet, het is nauwelijks te zien al je het niet weet :)
Ik kom eer nog op terug in een nieuw topic als ik met de M2tjes door gaa en de rest van de treinen.
Mag ik deze topic gebruiken als ik met de ICR+ICR Benelux door gaa?
-
U vraagt, wij draaien.
De gehele kortkoppelboom direct op de onderkant van het draaistel gelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1583_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1583_2.jpg)
-
@Eduard;
Middenfrontlicht plaats bepaald, gat geboord en uitgevijld tot het juiste vierkant. Styreen vierkantstaf op juiste maat gemaakt en op draaibankje uitgeboord tot diameter zichtbare lampring. Hierna messing buisje gemaakt met buitendiameter van het gat in vierkant styreen en binnendiameter de doorsnede van het lampglas. Dit messing buisje in het vierkant styreen gestoken en aan de voorkant iets uit laten steken zodat je meteen de lampring hebt.
Voor de ramen;
Meet met een schuifmaat de hoogte van de ramen in de icr. en neem deze maat over op dun doorzichtig verpakkingsmateriaal. Hier snij je lange stroken van. Dan de breedte van de ramen opmeten en uitzetten op de strook verpakkingsmateriaal, één tegelijk en haaks afsnijden. Met een zoet sleutelvijltje de afrondingen aan de hoeken vijlen terwijl je het raamglas in je vingers houdt. In de sponningen vastzetten met Kristal Klear. En dat raam voor raam. Na een rijtuig een week pauze, dan de volgende :) Lokramen op dezelfde wijze gemaakt.
Een NMBS 2200 van Lima heb ik ook verbouwd naar een 25.5 op dezelfde wijze. Deze moet nog van een Modeltorque en decoder worden voorzien en de verlichting worden verbeterd. Oude Plan W van Roco omgebouwd voor beneluxdienst, zijn eigenlijk Silverlingen (tenminste 25 jaar geleden) en WDRk zelf gebouwd voordat er allerlei setjes op de markt kwamen.
Foto's hier (http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/page4/) en hier (http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/)
Al wat van jouw ombouwen aan de NMBS stellen op BNLs staan?
-
Zo, wat een knappe loc geworden zeg. Die misstaat echt niet naast de Roco variant. :o
-
@GerardvV
Hartelijk bedankt voor je hulp, tips en links ;) (y)
Vanwege de NMBS motorstellen, nee ik heb nog geen topic erover maar als je dat en de rest van Beneluxspoor graag zou willen zien kan ik dat doen, maar veel is eer nog niet te zien,de koppen moeten nog gemaakt worden en dat kan even duuren.
Kas zal voor mij de koppen laten printen in 3D, voorige week was ik bij hem in Nederland op bezoek en hebben we aan de computer de 3D tekeningen gemaakt, hoewel het nog niet 100% goed is, Kas moet eer nog aan wereken ;)
Wat jullie dan zien voor het eerste in de topic is een M2 rijtuig waar aan een kant een Fleischmann frame zit voor de motor.
Een motorstell zal bruin worden, het andere witt met de juiste koppen, dus het witte heft dan aan een kant maar een rampje en ook de verschillende kopplampen worden beschouwd ;)
Dus als jullie dat willen zien, heel graag (y)
-
@ Eduard.
Als je, ook al heb je nog maar weinig klaar, stap voor stap iets plaatst in het topic dat je opent over de verbouwing, blijft het voor jezelf overzichtelijker om te plaatsen en zijn de stappen meestal gedetailleerder dan als je in één keer de verbouwing beschrijft.
Dus laten zien die hap.