BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ascona op 30 December 2012, 17:13:08
-
Ik vraag me af hoe met de 4001 is die al jaren in Arnhem staat.
Volgens wat ik overal kan vinden is ie nog helemaal in tact,en het enig nog overgebleven stel met werkende dooloopkop.
Uiteraard zal bewaren en weer klaarmaken er niet inzitten,ding is immers reeds sedert 2003 uit dienst,maar zijn er verder nog plannen mee,zelfde met het tussenrijtuig van de 4005,die zou ook nog ergens staan,en eigendom zijn van het Spm??
Enerzijds zeg ik dan,wat moet je er nu nog mee,er rijdt nog zoveel ICM,anderzijds is dit spul nog oorsronkelijk.
Maar ja,je komt toch altijd weer op hetzelfde uit,ruimte,handjes en centjes,maar NU staat het er nog,anders moet je straks weer terug gaan bouwen.
Het zal met SGM wel lastiger worden,om ooit nog ns een tweetje te bewaren en weer in geel te brengen,er is zoveel aan gewijzigd,vooral ook qua interieur.
-
Ik denk niet dat nuttig is te vragen...
Intact is ook een nogal euhm... incorrecte benaming... ;)
Zoek maar eens naar foto's, dan weet je genoeg...
Herstel! Ik was in de war met de 4005!
-
dat had ik gezien,die is half uitgefikt,triest gezicht :'(
Maar de 4001 is zo op de foto's te zien nog compleet,kon alleen nergens zien hoe ie van binnen is,en technisch natuurlijk.
Ik begreep wel dat ICM0 technisch behoorlijk afwijkt van de vervolgseries,en dat dat ook 1 van de redenen is geweest om de kleine serie af te voeren.
-
ik begreep iig dag hij voor oefeningen is gebruikt, dus ik zou er niet teveel meer van verwachten... :P
-
Een maandje geleden zag hij er nog zo uit:
(http://farm9.staticflickr.com/8479/8226580245_5240fe833a_o.jpg)
www.flickr.com door "alextreinenpagina"/Alexander
-
Ach ja, die Doorloopkop... :-\
Toen dit werd ontwikkeld had ik een schoolvriendje, dat "Delft" deed en daarom in Haarlem(Wph) stage liep. "Haarlem" had een testopstelling voor dit stukje high-tech, is dat nog bewaard? (En dan nu dus de sadistische vraag: wat moeten we met ÉÉN treinstel-met-functionerende-Doorloopkop :-X) Al ben ik het met iedereen eens, die zegt, dat dit stukje NL-spoorgeschiedenis en -techniek moet worden bewaard...
-
Nou da's simpel toch.... Die twee doorloopkoppen tegen elkaar in het NSM, en hop er doorheen met een nieuwe achtbaan... ;) :'( (y)
-
je zou ter demonstratie de 2 kopwagens tegen elkaar aan kunnen zetten,het is toch wel iets unieks en ik denk niet dat er ooit nog materieel komt die dit ook heeft (in japan rijdt ook zoiets rond en dat is blijkbaar wel betrouwbaar,ik begreep dat de storingsgevoeligheid de reden is dat het niet meer gebruikt wordt,en nu ook definitief is verwijderd is)
-
Ik zeg: veilig stellen, en met de uitstroom van ICMm grondig opknappen.
-
maar van buiten is er behalve graffiti niet veel aan te zien.
Hoe is ie nou van binnen,en in hoeverre is ie technisch nog compleet?
-
het is toch wel iets unieks ....
in japan rijdt ook zoiets rond ....
Er is echt wel meer materieel dat een kop heeft met deuren ( en ook een cabine) erin om van het ene naar andere treinstel te gaan. In Groot Britannië rijden (reden?) veel zgn emu's rond met een deur in de kop en ook in Denemarken, de ic3 (http://en.wikipedia.org/wiki/IC3).
-
Maar dat is al bewaard door het Spoorwegmuseum, het gaat juist om de verhoogde cabine en uitschuivende doorloopmogelijkheid. De 4001 zal ook niet meer in een beste staat zijn, dan is een seriestel misschien beter om te bewaren.
-
a,een doorloopkop bestaat natuurlijk al heel lang in de vorm van de blokkendozen,en ik meen in denemarken rijdt ook ziets rond,maar de cabine bovenaan heeft alleen onze koploper en de japanse super asuza ,is ook een model van Kato van,trouwens. een Piko uit de DDR tijd zou er zo een NS versie van maken.
Een van de huidige stellen later bewaren ligt natuurlijk voor de hand,maar aangezien het spoorwegmuseum zijn (haar) materieel in aflevertoestand wil bewaren,en dat de de 4001 de enige nog bestaande koploper in oorspronkelijke staat is....
Ik neem aan dat met het monteren van het dichte front de gehele doorloopkop installatie is verwijderd,en in hoeverre dat dan wellicht uit de 4001 te slopen is en makkelijk in een bestaand stel te bouwen is,ook is hier het interieur nog origineel (of is er al met het oog op de toekomst iets bewaard qua banken etc)
Met het gevaar van een nieuwe discussie over al of niet bewaren en ruimte,centjes,handjes etc,ben ik wel van mening dat een ICM dusdanig lang beeldbepalend is geweest dat er zeker een compleet stel bewaard moet blijven,immers ICM0 kwam in 1977 in dienst dus er rijdt al 35 jaar ICM rond,ik begreep dat het huidige spul nog zeker tot 2025 of 30 in dienst zal blijven dus je praat dan over een halve eeuw in reguliere dienst.
Hier overigens die japanner,ik vindt t een gaaf ding! :o
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Jreast_e351door.jpg)
-
Ascona, misschien even beter lezen : er zijn al 2 complete doorloopkoppen bewaard, dus daarvoor is de 4001 sowieso niet meer nodig. En aangezien dat stel al jaren aan de elementen is blootgesteld zou ik dan eerder voor een serie-stel gaan.
-
Het zou wel mooi wezen als de 4001 weer rijvaardig is Maar maar maar mensen er is nog een compleet stel volgends mij: de 4004 die staat bij een politie acedemie. Maar de tussenbak van de 4005 is ook niet best meer hij mist een raam en heeft achterstaand onderhoud. Dus je kan eigenlijk alleen de 4001 of 4004 opknappen...
-
De 4004 zal denk ik niet beter zijn dan de 4001. Bovendien is de 4004 op dit moment twee-delig uitgevoerd en staat één van de kopbakken omgedraaid:
http://www.flickr.com/photos/kevinevers/6922310576/in/photostream/
Groetjes,
Emiel
-
@ JAB van ree,ik heb even gemist waar dat staat.
Ik meen dat rick doelde op het doorloop systeem wat bewaard was,dat dat de blokkendoos betrof,of moet ik hier uit opmaken dat er de installatie van een koploper bedoeld werd??
En dan zit je nog met het interieur,wat natuurlijk bij de seriestellen verbouwd is.......wellicht nu al plunderen met oog op de toekomst.
-
Er is een complete set ICM doorloopkoppen bewaard.
-
Ah,duidelijk,dat had ik er dus niet uit begrepen,dan is er in de toekomst dus weer een stel terug te bouwen.
En een interieur is natuurlijk niet het belangrijkste,alhoewel de oranje banken wel heel typerend waren,
Ben ik ook weer gerust gesteld (y) ;D
-
Eigenlijk bedoelde ik de Blokkendoos, waarbij je ook van het ene stel naar het andere kon lopen. ;)
En als er twee doorloopkoppen bewaard zijn dan zal er ook wel aan het interieur gedacht zijn.
-
nou lijkt het mij nou juist mooi als er 2 koplopers worden bewaard zodat je ze kan combineren en de doorloop kop kan benutten zoals hij oorspronkelijk was bedoeld.
Maar dat kost natuurlijk veel geld en heel veel stallings ruimte
Groet Martijn
-
Maak je daar maar geen zorgen over. Naast het nsm zal er tzt vast wel weer ergens een stichting opgericht worden die er ook een wil. Zo gaat dat tegenwoordig toch? :P
-
De 4005 staat op het middenrijtuig na bij Falck, voorheen Stator in Utrecht. Als oefent object voor de brandweer.
-
Was dat tussenrijtuig niet ooit bedoeld om als loopbrug in het nsm te dienen?
-
De 4005 staat op het middenrijtuig na bij Falck, voorheen Stator in Utrecht. Als oefent object voor de brandweer.
Inmiddels is 1 kopbak ter plekke gesloopt, ik meen de bak met de hc ruimte aan boord.
-
Mijn inziens heb je niks aan het bewaren van alleen doorloopkopsystemen als een ICM niet compleet terug te bouwen is in originele staat (dwz ramen, interieurdelen, banken enz). Een ICMm bewaren maar wel voorzien van doorloopkop vind ik nogal vreemd.
Alleen al om die redenen is het bewaren van de 4001 al iets meer de moeite waard. Alhoewel de oranje bankjes strikt genomen ook niet origineel zijn. Maar het stel heeft wel de langste tijd zo rondgereden.
-
De 4001 is echt museaal amper bruikbaar meer... interieur dat zo lang blootgesteld is aan de elementen is totaal onbruikbaar. Hebben we helaas al teveel ervaring mee :(
-
tsja,tis wat dat aangaat jammer dat je hier in NL zo weinig ruimte hebt,anders zou je zeggen,plemp t ding ergens in een vergeten hoekje neer en vouw er een lading zeilen omheen,en dan is ie in elk geval voorlopig veiliggesteld.
Wat is er eigenlijk concreet aan hele zichtbare dingen verbouwd??
Uiteraard het interieur,de kopdeuren (maar die zijn er nog) de ramen,dit met t oog op eventueel later terugbouwen van een eventueel museumstel,immers,ergens rond 2025 is die oranje bekleding ook al echt nostalgie!
-
Toilet(ten), diverse technische apparatuur verplaatst/aangepast, magneetremmen op draaistellen en ik mis vast een hoop (ICM is niet mijn ding... sinds de verbouwing mijd ik het zelfs) Kortom veel....
Bovendien zit ICM al vol met electronica dus dat is over 20-30 jaar museaal lastig op de baan te houden.
Ik ben iedere keer weer blij dat in Plan U, bij een 200 en natuurlijk ook de 2200 alles nog simpele elektro is, waar je met een schema, wat standaard spullen en meetapparatuur vrijwel alles kunt troubleshooten. Een spoel oid kun je desnoods opnieuw wikkelen, maar een nieuwe geprogrammeerde microchip haal je niet bij de electronicazaak om de hoek.
-
@JAB van Ree ,das dus hetzelfde als de Ascona op mijn avatar,daar is nog aan te sleutelen,het huidige spul over 30 jaar rijdbaar hebben,zal lastig worden gezien alle computer meuk die erin zit.
Toch hoop ik wel dat er tzt een Koploper (die we vroeger gewoon nog Jumbo of IC3 noemde) museaal in oorspronkelijke vorm rijvaardig bewaard blijft. nu zit er nog weinig nostalgie in,maar straks zeker wel.
Vandaar ook eigenlijk mijn vraag,niet dat over 15 jaar alles weer opnieuw gemaakt moet worden (alhoewel je niet even ergens voor 3 rijtuigen banken etc in een hoek neerplempt)
Ik heb datzelfde met de Oude Daf-Den Oudsten MB200 streekbus,vroeger zo gewoon maar wat hadden ze karakter!! Best veel herrie,geen airco dus zomers lekker het dakluik open,die rode skyleren banken,heb piepen trillen en resoneren,heerlijk! (y)
-
@JAB van Ree Het leuke van de 4001 is dat het interieur vermoedelijk nog volledig intact is. Wellicht door vocht dat er eea is aangetast, dat er vloerdelen verrot zijn. Maar alle ramen zijn nog heel en de bewaking van Kleefse Waard is goed.
Anders dan het stator stel, heeft de 4001 geen last gehad van vandalisme. Althans voor zover ik weet...
Het is jammer dat de aandrijving en onderstellen zo enorm afwijken van de serie stellen, anders had je over 10 jaar een gereviseerd stel als technische donor kunnen gebruiken.
-
De 4044 rijdt ook met een bak uit een proto-stel, dus onmogelijk is het niet...
Verder zou je de middenbak van de 4005 welke nog op de Bokkeduinen staat en eventueel delen van de 4004 voor reserve-draaistellen kunnen plukken.
Extra voordeel van de proto serie is dat deze nog geen choppers hebben; daarmee is het op de baan houden een beetje simpeler. Maar goed; stallingsruimte is als altijd een probleem (dik 80 meter) en zolang ICM(m) nog gewoon in dienst is zie ik dit niet gebeuren.
-
De middenbak van de 4044 komt uit de 4007. Dat was mogelijk omdat die middenbak jaren geleden al omgebouwd was om op SIG-draaistellen geplaatst te kunnen worden (net als de rest van de 4007 overigens). Alleen veel zul je niet aan die ex-4007 middenbak hebben, deze is met de renovatie nog verder gelijkgetrokken met de andere serie-middenbakken.
Overigens, de stellen 4011 t/m 4050 hebben ook nog gewoon weerstanden i.p.v. choppers. Dat is met de renovatie niet omgebouwd, hooguit dat de installatie wat anders is afgesteld.
Groetjes,
Emiel
-
Ah dat laatste wist ik dus niet zeker, bedankt voor de bevestiging.
Wat de 4007-4044 bak betreft; ik doelde erop dat je eventueel datzelfde opnieuw zou kunnen doen, mochten tzt reserve-onderdelen voor de protoserie een probleem zijn. Het zal behoorlijk ingrijpend zijn, maar dus niet onmogelijk.
-
Ik vraag me af of de ex-4007 middenbak wel nodig zal zijn. Zowel de 4001 als de 4004 staan nog op oude draaistellen. Als je ze beide zou kunnen werven, heb je één stel om op te knappen en één stel voor de onderdelen.
Groetjes,
Emiel
-
mischien heel stom gedacht van mij (ik weet technisch niet heel veel van treinen) maar in hoeverre kan het stel na al die jaren afgetakeld zijn,qua corrosie van de casco's,de bedrading en eventueel de motoren?
Bedrading zal allemaal met kunststof geisoleerd zijn,dus daar zal weinig mee gebeuren,ik kan me voorstellen dat tractiemotoren en printplaten op hun lazer krijgen door vocht.
ALs je zo op de foto's kijkt zitten alle ramen er nog in,en de deuren zijn netjes dicht,grote kans dus dat ie van binnen nog intact is.
Ik realiseer me dat het dromen zal worden,immers,er zal nu geen kip wezen die ook maar overweegt om al een ICM te bewaren.
Anderzijds,ik heb vandaag weer eens in een ICMm gezeten,en van het sfeertje van toen is niks over,dus wil je in de toekomst een stel in aflevertoestand hebben,dan zal dat zeer veel geld kosten om allemaal te herbouwen,terwijl ie er nu staat,en dan ook nog de allereerste (ik weet het,het is maar een nummertje,zelfde als de discussie over de 1607,ik snap de redenatie van Jos Beckers wel heel goed,het is een loc met een verhaal),dus zodoende,hoe haalbaar zou het zijn om iets met dit stel te doen?
Immers,de locserie 1600 is ook (nog) in dienst en daar is ook al een museumexemplaar van!
Al realiseer ik me inderdaad terdege dat 80 meter vrij spoor niet per direct beschikbaar is.
En nee,ik ben niet van plan om een stichting op te richten ofzo,maar het lot van dit stel gaat me gewoon steeds meer aan het hart (bouwjaar 1977 toch? correct me if i'm wrong) omdat ie toch alweer 35 jaar oud is!
-
Tractiemotoren : als je ze straks rustig eerst goed laat drogen en reinigt, is de kans groot dat ze prima functioneren. Printplaten is inderdaad kijken hoe het er bij staat... al kun je veel reinigen en repareren.
De 4001 en 4004 worden nu echter nog wel gebruikt voor bepaalde zaken, dus ze zomaar verwerven zal ook wel niet gaan.
Nu nog een groep mensen die ermee aan de slag willen :) En nee, ik zal me niet aanmelden hoewel ik ook een zwak heb voor ICM in originele uitvoering, ik heb al teveel ander materieel om me bezig te houden :P
-
Ja, het wordt steeds drukker met het werk, nog even en dan kunnen we fulltime gaan reviseren ;D
-
wat Ascona zegt, daar sluit ik me bij aan; de essentie waarom mijn inziens de 4001 bewaard moet worden en waar ik twee jaar terug ook een mail voor heb gestuurd naar het NSM. Hun antwoord was destijds: er wordt al een AB rijtuig bewaard (van de 4005) en een Benelux stuurstand om het klassieke oranje interieur in herinnering te houden. Ook zou deze technisch niet in goede staat zijn.
Persoonlijk denk ik dat er treinen zijn geweest die er erger aan toe waren en toch zijn/worden gereviseerd (Ovale ramen rijtuig, de 252 om nog maar te zwijgen over de incomplete TEE RAM)
Nu het met de AB 4005 niks meer gaat worden, ben ik groot voorstander voor behoud.
@Jab van Ree: de 4044 is destijds bijna een half jaar onder handen genomen. Een intensieve klus om die tussenbak aangepast te krijgen voor de ICM-1 serie. En dat was nog voor de revisie tot ICMm.
De 4001 als interieurdonor gaat ook al niet lukken. Afwijkende bakindeling, raampartijen (ja zelfs de raamstijlen wijken af), bagagerekken, deuren, panelen...Alleen de oranje stoelen zijn zo ongeveer herbruikbaar.
Waar mijn oudoom Toon Haakma Wagenaar succesvol een gratieverzoek heeft ingediend voor de 6317, wil ik bij deze een oproep doen voor een gratieverzoek voor de 4001. En wat mij betreft krijgt Kleefse Waard er drie prachtige ICK's of een driedelige Plan T 526 voor terug ;-)
-
Een middenbak van een ICM-0 (A/B bak) bewaren is wel slim bedacht, er zit 1e en 2e klasse interieur in.
Een beneluxstuurstand eigenlijk hetzelfde verhaal alles kom je tegen wat toen overal te zien was ;D.
Het Spoorweg Museum kan helaas niet alles bewaren door ruimte gebrek, wel zeg ik dan ga dan toch verhuizen naar een goedkope locatie ergens in Drenthe of Groningen? flinke lap grond voor een prikkie. Utrecht is al duur genoeg :-X
-
Vergeet alleen niet dat de huidige locatie voor miljoenen verbouwd is en daardoor het aantal bezoekers ongeveer 7,5 keer hoger is. Bovendien is de huidige locatie al van het NSM, dus ik weet niet wat daar duur aan is? Dat weegt nooit echt op tegen een "goedkopere" locatie elders die bovendien niet centraal ligt in een stuk dunbevolkter gebied. Dat lijkt me ook niet echt gunstig voor het bezoekersaantal. Mijns inziens zit het NSM op de huidige locatie, inclusief treinverbinding, op een prima plek.
Groetjes,
Emiel
-
En vergeet de historische waarde van de locatie Maliebaan niet.. ergens in perifeer gebied een loods vol treinen neerzetten gaat nóóit de sfeer van het NSM benaderen..uitgesloten dat zoiets ooit gebeurd. Sterker nog, het is bijna heiligschennis ;D
-
Het blijft leuk om te fantaseren over het bewaren van ICM, maar met een realistische bril uit 2013 op moet je gewoon vaststellen dat er afgezien van de AB 4005 geen museale toekomst voor ICM-0 weggelegd zal zijn en we over een jaar of vijftien (wanneer de afvoer van de serie ICM-2 4051-4097 geplanned staat) blij mogen zijn dat er een volledig stel uit deze serie bewaard kan blijven.
Doorloopkoppen zijn dan volgens mij ook niet meer aan de orde, hoewel het de meest kenmerkende eigenschap was van ICM. Wellicht is er tzt met toekomstige techniek iets op 3D/4D gebied mogelijk te simuleren om de herinnering levend te houden.
Oud interieur en oude indeling, zelfde verhaal. Keuken, tussenwanden, zwengelramen, oranje banken etc. het is iets wat volgens mij ook niet meer terug komt. De 4001 zou hier nu wel iets in kunnen betekenen, maar nogmaals, het is 2013 en het bewaren van treinstellen (of oorspronkelijke onderdelen) ligt goed op z'n gat. Laten we hopen dat het over een jaar of vijftien beter zal gaan.
Jammer dat Gaston van de Nationale Postcode Loterij 1 Januari hier niet voor de deur stond, anders had ik het wel geweten.... :'(
-
ergens in perifeer gebied een loods vol treinen neerzetten gaat nóóit de sfeer van het NSM benaderen..
Misschien dat de oude loods te Roosendaal in de buurt kan komen. Die heeft de potentie om uit te groeien tot een volwaardige dependance van het spoorwegmuseum in Utrecht.
-
Dat is dan ook geen "loods in perifeer gebied" maar een concreet stukje spoorweghistorie. Al vraag ik me dan wel af of de driehoek waarin de loods nu staat wel een geschikter stukje grond zou zijn dan Utrecht, los van de centrale ligging..
-
Hmmm, voor mij was Brabant behoorlijk perifeer hoor... ;D
Seinhuis van Roosendaal naar het loodsterrein verplaatsen, polygonale loods en draaischijf herbouwen en je hebt een schitterend museum (droomde hij verder... ;) )
-
De Wagenwerkplaats Blerick is ook schitterend :)
Maarja, zoals alle loodsen en terreinen, het ligt allemaal in de regio en dat is een stuk moeilijker. Wat dat betreft kun je je beter richten op één van de museumlijnen of -depots her en der. De SSN-locatie zou een mooie plek zijn om nog meer loodsen te bouwen, maar helaas is het daar nu wel zo'n beetje vol :(
-
En vergeet ook niet dat die volle sporen bij de SSN niet leeg zullen geraken en de grond van nspoort is(of hoe dat tegenwoordig ook heten mag)
*de sporen zijn continue in gebruik door spooronderhouds bedrijven die hun mat daar stallen*
Die zullen ook niet staan te springen om grond "af te staan",bij de SSN was en is t nog altijd een gevecht met die eigenaar om hun huidige terrein miss is echt op hun naam te krijgen zodat ze zekerheid hebben voor de toekomst :-\
Zelfs een droom om te Rsd iets meer te maken is niet echt rieeel te noemen,kost een hoop geld en of er genoeg ruimte is betwijfel ik ook.
(om maar te zwijgen over de gemeente zelf met hun ideeen en dat je veel personeel zal moeten hebben om zoiets draaiend te krijgen en te houden,dat alles gaat ook niet gratis ;) )
Als je de oude verslagen leest vande TEE dan merk je al dat het lastig is om iets zelfs maar enigzins te onderhouden op een spoor in de buitenlucht,van onderhouden is eigenlijk niet eens sprake.
(iemand trouwens recentelijk van die club al is iets nieuws gehoord ? )
Je kan wel stellen dat het bewaren van een proto stel iets is wat onmogelijk word,zelfs met de jackpot van de staatsloterij of de postcodeloterij.
-
Och als je de jackpot wint valt er wel ergens een spoortje te huren hoor :) Maar inderdaad, ruimtegebrek is een groot probleem.
En vergeet niet : als het ding niet in een loods komt gaat er ook nog een hoop tijd in onderhoud zitten. Je zult een club van minimaal 10 man (waarvan minstens 2-3 echte techneuten!) minstens een jaar nodig hebben, circa 1 dag per week, om het ding weer weerbestendig en strak in de lak te krijgen en dan moet je nog beginnen aan het interieur en de techniek... aanschaf materialen en gereedschap komt er ook nog bij. Oh en bewaakte / overdekte stalling voor als het klaar is, anders met wat pech heb je even later al weer 'alternatieve beschilderingen'
(dit alles gebaseerd op ervaringen met oa Plan E's en hoe het bij de Mat54 766 gaat...)
-
Op de lange termijn is de ICM geen trein die ons lang zal bijblijven. De Hondekop is dat bijvoorbeeld wel. Boven is al te lezen dat iedereen het wel interessant vindt, maar niemand heeft zin/tijd/gelegenheid om iets te doen. Dat zegt genoeg, zolang er geen groep enthousiastenlingen opstaat zal er niets gebeuren.
Of dat erg is?
Belangrijkste is dat er een doorloopkop behouden blijft, daar heb je niet meer dan 2 * 15 meter ICM voor nodig. En eerlijk gezegd is zo'n doorloopkop best saai om doorgheen te lopen, dus zelfs intergeren in het NSM is lastig.
-
Wat een onzin... ICM is nu (nog) even beeldbepalend als dat de Hondekop ooit was. Het is inmiddels ruim 25 jaar beeldbepalend op de randstad-noord en randstad-oost routes. Vergeet ook de bijzondere uitvoeringen, zoals de KLM en MartinAir uitvoering, niet welke ook bij het grote publiek bekend werden door handige advertentiecampagnes.
-
Op de lange termijn is de ICM geen trein die ons lang zal bijblijven
Zeker weten van wel, al was het alleen al vanwege het schitterende bruin/oranje interieur. Fraai staaltje seventies design!
-
De markante kopvorm van de ICM's zal men wel degelijk bij blijven. Op het moment lijkt het misschien niet zo. Maar wacht maar tot de ICM's het veld moeten ruimen. Reken maar dat men zich jaren later die intercityu met die rare cabine zich nog herinnerd. :)
-
ik ben zelf absoluut een fan van de hondekoppen,die hebben rond de 40 jaar rondgereden.
ICM rijdt nu al 35 jaar rond en zal nog zeker 15 jaar rondrijden,dat is 50 jaar!
En zolang veel mensen,ook zogenaamde hobbyisten een mat 64 (wat net de 50 jaar niet gaat halen) vaak nog hondekop noemt.....
Plus dat ICM dermate karakteristiek is,ik vindt wel dat er een stel bewaard moet blijven,anders kunnen wel later altijd nog een super asuza uit japan halen ;D
-
Dat is alleen smalspoor, dus dat wordt railzen leggen... ;)
-
Dat is alleen smalspoor, dus dat wordt railzen leggen... ;)
ow,da wist ik nie eens,weer wat geleerd! (y)
-
En met welke treinen komen de meeste NS-reclames langs? In veel gevallen de ICM, puur omdat dit de trein is die de meeste mensen kennen. De echte opvolger van de Hondekop. Een beeldbepalende trein voor de NS.
-
Hadden we deze demonstratie doorloopkop tijdens NS-150 in 1989 destijds maar bewaard:
http://www.flickr.com/photos/stoomverzamelaar/7997207573/in/set-72157631560730263/
-
Opzich is dat prima na te bouwen :)
-
Het AB rijtuig van de 4044 is overigens de ex AB 4001... In 1978 is de 4001 getroffen door brand, waarbij het AB rijtuig flink beschadigd is. Het in aanbouw zijnde AB 4007 rijtuig is gebruikt om de 4001 weer op de baan te krijgen. De herbouwde AB 4001 is in de 4007 terecht gekomen. Althans, zo staat mij dat bij en las ik laatst als comment op een foto van de AB 4005 op de Bokkeduinen. http://www.flickr.com/photos/11057/8377223480/
-
Ik ben afgelopen donderdag 14 november 2013 in Ossendrecht geweest op het terrein van de Politie Academie voor een trainngsdag. In de middag hebben we een oefening gedaan in en om het koplopertreinstel dat daar staat voor ME oefeningen. Ik had alleen mijn telefoon meegenomen en niet mijn spiegelreflexcamera en heb de onderstaande plaatjes dus met mijn Samsung S4 gemaakt.
Het stel is gedeeld in een koprijtuig waarvoorheen de stroomafnemer opstond en daaraan de AB bak gekoppeld. Op een spoor ernaast staat de andere kopbak. De algehele staat van het treinstel viel mij nog mee. De ramen zijn op een enkeling na nog heel en ook het interieur is nog compleet zij het dat veel banken wel kapot zijn. Ik ben in een cabine geweest, daar was wel veel uit gehaald. Alle meters waren verdwenen en ook de stoel was weg.
Kijk en huiver:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_14.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_16.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4004_Ossendrecht_14_11_2013_22.jpg)
-
Instellingen van je S4 staan zo te zien verkeerd, mijn S4 mini met een 5MP camera maakt mooiere fotos :o
Jammer dat er geen 1 ICM-0 of een tussenbak bewaard is gebleven.
-
Gelukkig hebben we de asbakjes nog ;).
Gr. Erik.
-
Hm,
Diverse reacties die om mijn reactie vragen...
1. "Asbakjes hebben we nog"? BARBAAR, heb jij die uit een stel gesloopt? ;)
2. Beeldbepalend? ZÉKER!!! Inderdaad nét zoals de Hondekoppen, maar eigenlijk ook al dat daaraan voorafgaande "stroomlijnmaterieel". Denk nog eens terug aan de NS-propagandashow in dat gebouwtje van ons NSM waar nu de "Vuurproef" is: ICM en ICR-met-1600'en, want dát was het moderne bedrijf... En in mijn ogen daarmee vergelijkbaar uit het 'oude Spoorwegmuseum' die demobaan voor Het Moderne Seinstelsel en NX: Stroomlijnmaterieel, Mat '54, Mat '57 ( :P (y) ), 1100 en/of 1300 voor het getrokken materieel, een 1200 kan ik mij niet herinneren, was die er? (Er wáren e-locs en "bolkop-rijtuigen, maar wélke :-\ ) Maar dit is vele sporen verwijderd van die ICM-0...
3. Dat de gemiddelde reiziger Mat '54 en Mat '64 niet uit elkaar kan houden zie ik niet als probleem. De 'ware gelovige' ziet het wél en bewaart zo mogelijk ál die typen...
4. Waarom huiveren bij de foto's: is toch een prima rijvaardig treinstel? Het wagennummer is perfect leesbaar! 8) (Sarcastische opmerking met oorsprong in de Amsterdamse Museumtramwereld...) Er hebben stellen in de dienst gereden, die er van buiten 'erger' uitzagen.
5. Kwaliteit van de foto's: Misschien zijn ze niet geschikt om tot superposterformaat op te blazen, maar ik zie niet zoveel problemen... In die doorloopkop (die zie ik toch van binnen?) was het ongetwijfeld redelijk duister, dus dat levert NOOIT perfecte plaatjes...
Kun je misschien eens vertellen (mág je dat vertellen?) wat er met deze treinstellen wordt geoefend? Voetbalsupporters temmen wellicht? ;)
Frans
-
Zeg nou niet dat de staat redelijk is, wie weet wil er weer iemand een stichting beginnen om dit ding te bewaren...
-
André: lees nog eens en let vooral op de aankondigingen van sarcasme... ;)
Met dit stel is waarschijnlijk niets meer te beginnen, zélfs niet als je de jackpot van de Staatsloterij hierin kan investeren!
Jammer is dat misschien wel, maar dat geeft dan meteen weer eens aan hoe wij met ons industrieel erfgoed omgaan...
Groeten van Frans
-
Sorry hoor, ik bekijk alles een beetje zoals het is. We hebben zat museumspul wat veel meer waarde heeft, zie de TEE rijtuigen op de Drg. Om het heel simpel te zeggen, er is gebrek aan ruimte, geld en vrijwilligers.
-
Het is inderdaad de doorloopkop van binnen die ik heb geprobeerd te fotograferen, maar het was daar erg donker. Ongetwijfeld zullen de instellingen van de camera van mijn S4 niet goed gestaan hebben, maar ik maak daar weinig foto's mee, dus heb mij daar niet zo in verdiept.
Het treinstel kan voor meerdere oefendoelen gebruikt worden. Denk aan ontruiming door de Mobiele Eenheid bij bijvoorbeeld voetbalsupporters, maar ook door een arrestatieteam bij bijvoorbeeld een vuurwapengevaarlijke verdachte. Het is meestal wel de bedoeling, in tegenstelling tot helaas soms de praktijk, dat het treinstel intact moet blijven voor volgende oefeningen en dat is maar goed ook, anders had het treinstel er niet zo bij gestaan.
-
Van de ICM-0 zijn er kennelijk zeker drie nog aanwezig, in verschillende staat. Of je dat "bewaard" wilt noemen is vraag twee. Eentje staat dus in Ossendrecht, een tweede in Arnhem en een derde in Utrecht. Gooi al die spullen bij elkaar en er kan toch best nog een bruikbaar stel uit samengesteld worden? Mochten de liefhebbers nu opeens toestromen om eraan te beginnen: be my guest! Ik ben bang dat het wel veel spaarcentjes gaat kosten...
-
Martin bedankt voor het delen van je plaatjes,
ga je deze voorbeelden nog verwerken in een diorama?
Ik weet wel iemand die een Lima stel over heeft voor weinig ::)
mvg, Erich
-
Haha, nee dat was (nog) niet het plan.
Eerst maar eens die brandweermodellen maken die ik nog heb liggen en ooit een modelbaan bouwen ;)
-
Als je, ooit, wat zou willen kun je volgens mij beter een ICMm-3 uit de rijdende dienst plukken en daar de oude ramen en interieur weer in zetten. Dat kon weleens minder werk zijn dan zo'n afgetrapt oud stel, op bovendien die gammele Wegmann-draaistellen, weer in de benen helpen.
Misschien kan iemand van het Spoorwegmuseum een tipje van de sluier oplichten of er ramen e.d. bewaard zijn gebleven...
-
Ramen van ICM 0 passen ook wel in ICM 1a/1b. Dus nog ramen genoeg. ;D
-
Ja, nu wel ;) maar tegen de tijd dat ICM buiten dienst gaat? Zijn die oefenstellen er dan nog?
-
Van ICM-0 valt niet echt meer wat te maken, maar er zit nog genoeg in wat je eventueel kan bewaren om ooit een stel mee te restaureren.
Groeten Edwin.
-
Het is misschien nu niet het belangrijkste type om te bewaren.
Maar over 50 jaar wel.
zijn toch redelijk aparte treinstellen vanwege de hoge cabine en doorloopkop.
Groet Martijn
-
50 jaar ???
Maak er maar 20 jaar van.... dan zien we geen enkele koploper meer op het spoor.
De meeste zijn al minstens 20 jaar oud momenteel een deel is al bijna 30 jaar oud!
-
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de koplopers nog een jaar of 10 tot uiterst 15 zullen rijden,dat betekent vanaf 1977 ongeveer zo'n 50 jaar een beeldbepalend treinstel op het spoor.
Zonder hier discussies over de mitsen en maren te ontketenen mag je er toch wel vanuit gaan dat er een 3tje bewaard gaat worden.
Uiteraard is hét kenmerk van de koploper natuurlijk de doorloopkop,die bij de seriestellen dus verdwenen is,tevens is natuurlijk het oranje interieur van de resterende proto's hetgeen nog is hoe de meeste mensen ze hebben leren kennen.Tsja,en dan kom je er toch op uit dat er in elk geval een compleet protostel ontdaan zal moeten worden van een enorm aantal essentiele onderdelen om een (bijvoorbeeld ICM1 ) stel mettertijd weer in aflevertoestand te brengen ,zoals dat ook de gewoonte is van het spoorwegmuseum (waarom is de 1302 dan eigenlijk nog geel??? ???)
Nu heb je de spullen nog,over 10/15 jaar moet het weer bij elkaar gesprokkeld worden.Mooiste is natuurlijk om de 3 beste (meest complete) bakken nu apart te zetten als toekomstig onderdelenleverancier,maar waar laat je het weer??
-
Bewaar op z'n minst zo'n Wegmann-draaistel van een IC3. Het enige NS-materieel wat op dergelijke (nee, inderdaad geen degelijke ;D ) Duitse draaistellen liep. En zo'n doorloopkop? Ja, eigenlijk ook wel kenmerkend...
De 4007 en de vervolgserie hadden en hebben de luchtgeveerde SIG-draaistellen.
-
Aflevertoestand is helemaal niet per definitie het uitgangspunt van het NSM, dus men is niet verplicht van alles te bewaren nu...
Buiten dat, oranje interieur is bewaard in de Bs 28-101, en als je de doorloopkop zou willen 'bewaren' dan kun je net zo goed twee koppen (Of mockup's) tegenovermekaar zetten, dan kun je het nog werkend demonstreren ook ;)
En de 1302, die staat in de mottenballenvloot en komt pas in beeld na de huidig rijdende loccen, daar zit al werk plenty in... :)
-
Voor de 1312 geldt natuurlijk hetzelfde ;-)
Maar weet je toevallig of er ook originele delen bewaard zijn voor ICM?
-
De 4001 is helemaal niet zo interessant.
Dat stel is al helemaal niet origineel maar een samenraapsel van onderdelen die er nog waren na de 4007 omdat het stel nog voor zijn aflevering in de werkplaats Leidschendam in brand vloog.
We hebben in ieder geval iets geleerd van dat stel! En natuurlijk de volgende stellen gelijk gewijzigd!
Het unieke van de serie ICM-0 was de CTL techniek electronica. Opgebouwd uit universele printen kon je elke voorwaarde scheppen die je wilde. Bij ICM-1 werden deze voorwaarden vastgelegd in de opbouw van de print.
Maar omdat er nogal wat nieuwe dingen werden toegepast in deze treinen qua tractie wilde men de vrijheid hebben om simpel te kunnen wijzigen. Dat dit systeem ook nadelen had bewees wel het feit dat de 4005 eens anderhalf uur vaststond in een wisselstraat in Gouda. Maar ook daar hebben we van geleerd.
Kortom, 4001 is niks, 4007 ook niet, hooguit de 4003.
-
Volgens mij is het stel in Utrecht al weg!
teminste gisteren toen ik er langs reed zag ik daar niks meer staan zelfs de bollewagen was weg.
-
Waarschijnlijk klaar om in stukjes geknipt te worden?
-
In Utrecht stond in elk geval nog maar 1 bak, de andere was al eerder gesloopt.
-
De ene bak is nu ook weg, er staat niets meer te Utrecht...
Groeten Arjen
-
Alsin, niets meer van ICM, of alsin ze hebben al het spoor gerelateerde spul opgeruimd ?
-
al het spoor spul is weggehaalt zelfs het spoor
-
Afgelopen weer is mBk 4005 van Falck (v/h Stator) gesloopt, ook de ketelwagens zijn opgeruimd en het spoor is verwijderd.