BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Afgelopen op 29 December 2012, 15:45:39
-
Nadat ik 2 jaar terug letterlijk de zaag in mijn oude baan had gezet is deze nu weer geheel opgebouwd in modules. Geen standaard maten, maar delen die via het raam uit de ruimte zijn te halen als we gaan verhuizen en elders weer zijn op te bouwen. Wel met enkele "lucht" delen die men kan weglaten mocht de ruimte kleiner zijn, maar als we het geluk hebben nog iets groters te vinden is het daar ook makkelijk uit te breiden. De baan staat nu in een ruimte van 65M2 en de tafels zijn 45M2, dus voorlopig hoef ik mij niet te vervelen. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6142.jpg)
Een overzicht van het hoofddeel. De treinen rijden gezien vanaf de bedienigs-kast het station uit, rechtsaf richting bergen, via de schaduwsporen achter de bergen naar de bergmodule rechts vooraan, via een lager gelegen deel naar de spiraal, omhoog en via diverse bruggen over de berg, weer met de spiraal naar beneden en dan weer in tegengestelde richting terug naar het station. Daar via een keerlus onder het circus weer naar het beginpunt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6124.jpg)
Achteraan de in- en uitgangen van de keerlus. De treinen halteren hier, daardoor lijkt de route langer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6126.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6126.jpg)
Via deze bochten rijden de treinen naar de bergmodule die hen naar de schaduwsporen brengt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6130.jpg)
De spiraal brengt de treinen naar grotere hoogte, de Flying Scotsman van Hornby heeft hier een eigen traject.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6138.jpg)
Via een wisselstraat kunnen de treinen in dit kopstation terecht komen....
De komende tijd zal ik mij hoofdzakelijk bezighouden met het rangeer- en haventerrein. Deze krijgt zijn eigen bedieningstafel en dmv. diverse schakelingen kan ik de sporen stroomloos maken. De grootste uitdaging is de combinatie van pendelautomaat en handbediening. Er gaat een Regioliner heen en weer naar het dalstation van de tandradtrein, maar ook moeten er gewone treinen over dit stuk kunnen rijden, dus dan moeten beide systemen volledig van elkaar gescheiden zijn. Waarschijnlijk iets met dubbelpolige schakelaars. Inderdaad, de baan is en blijft analoog - dus ik moet ouderwetse schakelingen bedenken maar dat vind ik juist een uitdaging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6140.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6140.jpg)
Een beetje wazige foto van een 40 jaar oud Fleischmann lokje uit een startset die nu dienst doet als test- meetlok. 2 wielen zorgen voor de stroomopname (sleepkontaktjes afgeknipt) dus elke kleine storing zorgt voor stilstand en is eenvoudig op te sporen en te verhelpen. Op het dak een stripje met kleurcodes voor de juiste aansluitingen en omdat het lokje net iets breder is dan de rest weet je ook zeker dat perrons, palen en seinen niet te dicht langs de baan staan, voor het bochtenwerk hang ik een wagon met de grootste wielbasis erachter - hierop zit weer een hulpstukje voor het uitlijnen van de bovenleding, maar zover ben ik voorlopig nog niet.
-
Dat is wel een hele mooie ruimte. (y)
-
Aan de Fleischmann transformators te zien heb je weinig stroomtekorten.
Ziet er allemaal mooi uit.
Andre
-
Indrukwekkend geheel. (y)
-
Wat een gigantisch spul, zeg (y).
Groet,
Ruud
-
Het grootste deel heb ik in 2006 overgenomen van mijn vader en in de loop van de laatste jaren uitgebreid met wat eigen aankopen. Omdat mijn vader ook alle nationaliteiten en tijdperken door elkaar had, is ook mijn baan een fantasiebaan. Er rijden stoom, diesel en elektrische treinen, Duits, Frans, Nederlands en Engels en een Zwitserse tandradtrein en ook de bebouwing is een allegaartje. Dat zal niet het ideaal zijn van veel modelspoorders, maar eigenlijk vind ik het wel leuk, hoewel ik moet zeggen dat de richting toch wel wat naar het Engelse gebeuren neigt.
Voor nog meer foto's kan je kijken op mijn site: www.modelspoorbaan-cottagerailways.nl (http://www.modelspoorbaan-cottagerailways.nl)
-
Zohee, je bent lekker bezig zeg!
Gr. Jaap
-
Onder de brug van de tandradbaan bleek ik voldoende ruimte te hebben voor een lokloods en inderdaad, zoiets bestaat in het echt ook. De loods moet nog worden voorzien van een werkvloer, putten en een hefbrug en natuurlijk diverse monteurs met lasapparatuur. Voor de verlichting gebruik ik ledjes en misschien nog een voorziening om de deuren te kunnen bedienen, maar dat is van later zorg. Nu is het zaak om te zorgen dat alle wissels en aansluitingen op dit deel van de baan naar behoren werken en er storingvrij gerangeerd kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6143.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6143.jpg)
Vanwege het koude weer zet ik de bruggen tbv. de tandradbaan in de keuken in elkaar, want de vorstbeveiliging houdt mijn hobbyruimte op + 6C en warm stoken kost nu gewoon teveel stroom = geld. Zelf kan ik me daar op kleden, maar plastic heeft de neiging om te breken en ook de lijm hard niet lekker uit, dus binnen bij de kachel.
-
Omdat de brug van de tandradbaan een lange pijlerlose overspanning krijgt moest er een versteviging worden aangebracht om doorbuigen te voorkomen, hiervoor een aluminium L profiel gebruikt. Onder de brug eerst een dunne houten lat gelijmd wat al een hele verbetering was, maar de zware tandradtrein zorgde er toch voor dat deze een beetje inzakte bij het passeren. Een heel klein beetje mag, schaalverhoudingsgewijs ± 2mm maar dit was te veel. Met transparant opdrogende montagepasta het profiel aan brug en houten onderframe vastgemaakt en het resultaat is geweldig. Natuurlijk moet alles nog afgewerkt worden, met grijze acrylverf lukt dat prima en het hoeft niet mooi, want de brug krijgt een aantal Preisertjes, steigers en ladders die de hele brug in de verf gaan zetten en anders hebben ze niets te doen. ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6148.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6148.jpg)
-
Zoooow, dat ziet er indrukwekkend uit! Lekkere lengte ook voor de treinen om te rijden :).
Groet,
Chris
-
Vandaag weer verder aan de tandradbaan, de lange brug is geplaatst en vandaag de verlenging daaraan vastgemaakt. Deze baan ligt los op een onderbouw die op zijn beurt weer weggeschoven kan worden om ervoor te zorgen dat er enkele sporen in geval van storing niet geheel onbereikbaar worden. Binnenkort als alles wat meer vorm heeft zal ik foto's plaatsen. Omdat de rails op de brug en de rest van de tandradbaan wat verscholen ligt is het niet zo erg noodzakelijk om de rails zeer precies te detailleren, een snelle methode om de rails roestig te maken is met deze bij de betere hobby winkel verkrijgbare kwast stift.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1012_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1012_1.jpg)
Zo ziet de rails er nu uit, links de geverfde bestaande rails, rechts de nieuwe aansluiting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1014_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1014_1.jpg)
Na een snelle behandeling met de stift is de rails niet meer glimmend en heeft een roestig kleurtje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1016_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1016_2.jpg)
De tandradtrein rijdt hier langs de rivier over de versterkte brug bij de kolenbuffer. Op de voorgrond een lok die zijn as staat te dumpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1018_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1018_1.jpg)
En dan mag de Edelweiss over de versterkte lange brug zijn eerste testrit maken, die perfect verloopt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6169.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6169.jpg)
Om de achter liggende sporen bereikbaar te houden is de tandradbaan vrijdragend gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6171.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6171.jpg)
Dan kan ik het onderste deel naar voren schuiven. De naden tussen beide modules worden gecamoufleerd met een Engels stenen muurtje, struiken en bomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6173.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6173.jpg)
Het deel kan ook in zijn geheel uitgenomen worden (beide zijden zit een compensatierails) om de sporen nog beter bereikbaar te maken voor evt. reparatie en aanpassingen.
Het is weer droog en lekker weer, dus morgen alle spullen die los liggen, aangebroken dozen en rommel naar buiten. De hele ruimte flink stofzuigen en schoonmaken en dan alle spullen sorteren (weggooien / schoonmaken) en op logische bouwvolgorde weer naar binnen. Volgende week ga ik de tandradbaan dan aansluiten op de Viessmann pendel automaat en kan die zijn route gaan afleggen tussen het dalstation en het wintersportgebied.
-
Voor mijn werk naar Lille geweest. Er zit daar een mooie treinenwinkel, maar het blijft bij etalage kijken. De winkel is meestal gesloten en de openingstijden staan waarschijnlijk op de deur, waar dus een rolluik voor zit. Wel goedkoop op deze manier, want er staan leuke dingen in de etalage.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1028_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1028_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1029_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1029_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1030_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1030_3.jpg)
-
Een deel van de tandradbaan weer afgebroken. Ik had Profirails gebruikt met gelijmde tandradrail, dat gaat dus werken bij temperatuurverschillen met gevolg dat de lijmlaag loslaat en de trein doorslipt op de losliggende vertandingen. Gelukkig had ik nog wat standaardrail met oude vertandingen, die je gewoon met schroefjes vastzet tussen de bielzen en dat werkt. Nu staat alles even te drogen, want gelijk afgewerkt met een lik verf en morgen weer verder met de testritten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1016_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1016_3.jpg)
Mijn baan staat in een oude ruimte, onderste deel steen, bovendeel hout - alles enkel laags. Later aan de binnenkant glaswol en gipsplaten gemonteerd en het dak afgewerkt met bubbeltjes folie en alluminium. Ondanks dat wordt het er in de winter toch best koud, dankzij enkele voorzieningen die stroom slurpen blijft het altijd wel boven de +4°C. Als ik wil gaan werken aan mijn baan zet ik de kachel uiteraard hoger en in korte tijd stijgt de temperatuur dan naar + 16°C - in de zomer is het soms wel boven de 35°C, grote temperatuur verschillen dus. Soms reageren de rails daarop, er is dan minder goed contact omdat ze krimpen. Krom trekken door de warmte heb ik nog niet meegemaakt, wel is het daarom zaak diverse zaken vast te schroeven of flexibele lijmsoorten te gebruiken. De transparant opdrogende montagepasta werkt goed, voor sommige zaken is Bisonkit ook zacht en flexibel genoeg, maar de zgn. seconde lijmen houden de zaak niet goed vast. Resultaat, loszittende zaken. Ik dacht dit op te lossen door de tandradstroken met bisonkit vast te zetten, maar doordat dit flexibel blijft zitten de stroken niet echt stabiel en duwen soms de lok omhoog, zodat de wielen los komen van de rails en dan stopt de lok uiteraard of liggen ze scheef en glijd het tandwieltje er gewoon overheen. Kortom, met schroefjes gaat het een stuk beter.
-
;D ;D ;D De tandradtrtein heeft alle test probleemloos afgelegd. 50x op en neer en geen doorslippen, ontsporingen, losrakende wagons etc. nee gewoon allemaal perfect. Vol goede moed met het volgende project gestart, het circus en kermisterrein bovenop de keerlus bij het hoofdstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6178.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6178.jpg)
Uiteraard moet een keerlus met dit soort onnatuurlijke bochten worden weggewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6182.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6182.jpg)
Dus een plaat MDF erop met daarop 3 mm multiplex met uitsparingen voor de modules die mijn vader reeds gemaakt had. Het is overgebleven van zijn oude treinbaan en op deze manier is het mooi in te passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6187.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6187.jpg)
Zo, de modules hebben hun plek. Het is mooi te combineren met nog wat oude kermis atrakties die ik had liggen en omdat alles los staat kan ik het allemaal aan de keukentafel opknappen en verfraaien.
Uiteraard een ruime toegang voor het geval er iets ontspoort, maar als het echt fataal mis gaat kan ik de hele plaat omhoog klappen. ::)
-
Er is een wat langere bouwvak vakantie ingelast. Bezig met onze reis naar Yorkshire en de voorbereidingen van andere reizen, dus staat het hoofd even niet naar treintjes. De bergbaan in spoor N vordert al lekker en over enkele weken zullen ook hier de eerste treintjes hun rondjes rijden. Op het ogenblik een mooie Engelse stoomloc met passagierswagons en een oude diesel met TEE rijtuigen, op het verlanglijstje staat nog een zware diesellok met veel, heel veel goederenwagons. Twee treinen rijden dmv. een analoog bloksysteem op 1 traject, de lange goederentrein krijgt een eigen traject zodat er met een maximale lengte gereden kan worden. Deze baan komt boven de bestaande baan te liggen en er moet dus flink gerekend en nagedacht worden in welke volgorde, want anders kan ik er niet meer goed bij.
-
:'( :'( Door de oude directie van mijn modelspoorbaan is een motie van wantrouwen neergelegd wat betreft de opbouw en exploitatie van mijn huidige modelspoorbaan. Er is nu gerede twijfel of ik het project "Cottage Railways" nog doorzet, of in een andere vorm. Voel er veel voor om deze hobby te stoppen, want het plezier is nu helemaal verdwenen en of ik er ooit nog zin in krijg is zeer de vraag. Ik kijk het nog even aan en anders zien jullie vanzelf "TE KOOP AANGEBODEN". :o :'( ???
-
heeft de oude directie dan nog (mede)zeggenschap
Of is hij nog aandeelhouder
Zou zonde zijn om er nu mee te stoppen
(weet natuurlijk niet de achterliggende gronslag van deze beslissing)
-
Neem geen overhaastte beslissing! Krijg je spijt van.
Groet Jaap
-
en anders de inbreng laten horen van de ander
-
De oud "directie" is mijn vader waarvan ik de modelspoorbaan heb overgenomen. Hij heeft nu zoveel kritiek (niet opbouwend) dat ik er eigenlijk geen zin meer in heb. Met stoppen bedoel ik het geheel, zoals de baan nu is. De overweging is om alle spullen van mijn vader terug te stoppen in dozen en ik op mijn eigen manier bezig kan zijn aan MIJN modelspoorbaan. Maar de soep is nu nog heet en er is eerst tijd om die even af te laten koelen voordat ik begin aan een evt. afbraak. ::)
-
Met alle respect voor jouw vader en jou, maar als je 55 bent, dan mag je toch je eigen keuzes maken?
mvg,
Gert
-
En als je het hebt overgenomen,
Ik neem aan dat hij danafstand heeft gedaan ,m.a.w. dat hij het vergeven of verkocht heeft
dan kan hij wel kritiek hebben
maar het is jou baan en jouw spullen
Hij vind het leuk en is welkom om te kijken /helpen
Of hij vind het niet leuk
blijf dan weg
-
Gert en Jerry, natuurlijk hebben jullie gelijk. Maar als al het werk, tijd en geld (want onze hobby is niet goedkoop) want je erin gestoken hebt wordt afgezeken, ben je wel even uit je "hum". Natuurlijk neem ik mijn eigen beslissingen en dus ook of ik verder wil op deze manier, of het ECHT helemaal van mezelf maken door een deel af te stoten.
-
Niet te serieus nemen, die kritiek. Doen m'n volwassen dochters al lang niet meer: 'Ach, vaders', hoor ik ze wel eens tegen elkaar zeggen en de bijbehorende blik die ze elkaar toewerpen is voldoende om m'n plaats te weten ;D.
Groet,
Ruud
-
je hebt deels wel een punt
Maar hij kijkt naar zijn ding met wat er toen was en kon
En hij weet(deels)dat er veel anders is
En dat is misschien wel de reden dat hij dat niets vind of te modern
Of hij ziet hoe het nu kan(is) en heeft er moeite mee dat het in zijn tijd niet kon(betrap mezelf er ook wel eens op)
praat met hem en laat zien leg uit wat er anders is tussen hem en jou (ideeën/mogelijkheden)
-
Laat de soep is afkoelen en beijk t daara nog is een keer.
Dat je het leuk vind om te doen en dat je t kan blijkt wel.
Dus even afkoelen an daarna in wat voor vorm ook,de draad weer op pakken en verder gaan zoals je t zelf leuk vind.
De hoofdzaak van modelbouw is nog altijd dat je t zelf mooi moet vinden,wat een ander dr dan van zegt is bijzaak ;)
Je doet het in de 1ste instantie voor jezelf en niet voor een ander :)
-
Ik ga inderdaad door, maar wel op MIJN manier. (y) De storing gevoelige en niet zo fraaie en goedkope Hornby treinen gaan in de verkoop. ::) Binnenkort zal ik ze met foto's op de site zetten. Er blijft dan een baan over die ik zo veel mogelijk storingsvrij probeer te maken, iets minder technische hoogstandjes en me snel kan toeleggen op de details. 8) Al te lang bezig met de grove bouw en dat kan ik nu sneller afronden en dan lekker aan de gang met huisje, boompje, preisertjes. :P Heb er best wel weer zin in en door afstand te nemen van de vorige directie (alleen wat betreft de modelbaan) kan ik nu ook verder zoals IK het wil. ;D Bedankt iedereen voor de wijze raad, het heeft me steun gegeven bij mijn besluit en inderdaad: "Opgeven is geen optie". (y) (y) (y)
-
(y)
heb net ook je web aan mn favo toegevoegd
en even gekeken
maar is een mooie serie met foto'
zal tzt eens wat foto's bekijken en vragen om vergrotingen
gr jerry
en keep smiling ;)
-
Het gaat weer prima, de Hornby treinen de deur uit en met een verfrisde blik verder gegaan met de bouw. :D De oude directie heeft geen inspraak meer en als straf voor het onredelijke optreden van de directeur van Sarrasani krijgt deze pas in de volgende fase de aansluiting met het spoor. ::) De bergbaan in schaal N nadert zijn volttooiing en dan wordt het tijd om het havengebied aan te pakken. (y) Weer lekker aan de gang met details, sporen afwerken, kranen plaatsen, verlichting etc. Het leuke gefrunnik wat ik zo lang heb moeten missen. :o Door de nieuwe opzet krijg ik daar nu weer tijd en ruimte voor en de losse elementen kunnen tijdens de winter in huis worden afgewerkt. :P
-
Blij dat je toch doorgaat met de hobby
Ik krijg ook regelmatig commentaar
Over mijn reacties mijn foto's en veel meer
Wie er niet tegen kan hoeft het niet te lezen
Net als de hobby
Alles mag
Niks moet
-
Ben het er helemaal mee eens, ik maak mijn eigen wereldje met alle leuke dingen van de vorige eeuw, de stroomlijnen van de huidige tijd. De treinen rijden op stoom, diesel of elektrisch en ik wil nu een machinist op de museum stoomlok met een mobieltje aan zijn oor. In het kader van Europa rijden er Nederlandse, Duitse, Zwitserse, Franse en Engelse treinen rond (minder na de verkoop van Hornby) en ook qua natuur is er van alles door elkaar. Trouwens sleept zo'n NS 2200 lok met gemak een sleep Duitse goederenwagons een steile berg op, dus unieke samenwerking in Europees verband.
-
:o Natte plek op de vloer in mijn hobby ruimte, ik heb toch geen lekkage? Nee, het is condens uit de airco, :-\ dus daar moet een betere afvoer op komen. Na het vervangen van de 2 platen zachtboard en het drogen van de Heuga tegels is er niets meer van te zien. :D De aanleg van de bergbaan in schaal N vordert nu snel en ik denk dat de eerste testritten volgende maand kunnen beginnen. Het is een afneembare module die ik in de winter binnen in huis kan afwerken. Zoals het er nu uitziet zijn er volgend jaar wel weer mogelijkheden om wat treinen te laten rijden en open dagen te organiseren, samen met mijn vrouw die dan haar winkeltje in antiek en brocante open heeft. :o (y)
-
Grappig dat als je 55 bent, nog zo gevoelig bent voor de kritiek van je vader. Al zou ik er niet blij mee zijn, een discussie over een modelbaan is zo iets benulligs en persoonlijks dat het echt helemaal niet iets is om je zo druk over te maken. Ik denk trouwens dat mijn vader het ook al opgegeven heeft mij te bekritiseren. Helpt toch niets, ha ha!
Ik zou als vader juist trots zijn dat je zoon dezelfde hobby heeft, ervoor gekozen heeft jouw werk voort te zetten en ook nog eens dezelfde interesse heeft om treinen uit vele landen te laten rijden. Daar droomt iedere modelspoorvader toch van? Die kleine van mij heeft momenteel meer interesse in vrachtwagens en de ijsboer. Maar er is nog tijd genoeg. ;)
Gewoon lekker doorgaan dus met wat je leuk vindt, maar daar was je ook al achter.
-
Inderdaad, wel vandaag nog even gekeken naar mogelijkheden voor het vergroten van het circus terrein. Dat kan en ook is er nog ruimte voor een toevoerweg, zodat de trucks en woonwagens ook van en naar het terrein kunnen komen. Eigenlijk los ik dat eenvoudig op door de spoorlijn die er ligt voor de circustrein te voorzien van betonplaten, dan kunnen de wagens via de bestaande spoorlijn en brug rijden. ::) Er is zelfs nog een mogelijkheid een brug te plaatsen, maar daar moet ik even over denken omdat die dan over het looppad komt. Misschien een leuk project, een grote hefbrug bouwen en op de site van Jaap kan ik daar alles over vinden. :o Eerst maar eens de bergbaan af en alles aansluiten en dan ga ik eindelijk beginnen aan het afwerken. Eigenlijk in onze hobby een stom woord, want AF is het nooit, ik ga er dus AAN werken. ;D Bedankt voor de opbeurende reacties en ik weet uit ervaring dat vrachtwagens, bussen, ijsjes en treinen prima te combineren zijn. (y)
-
Vandaag alle sporen waar het mogelijk was dat een trein bij ontsporing van de tafel viel beveiligd met houten latjes, kunststof stroken en plexiglas. Daarna de rails schoongemaakt, want de treinen stonden alweer een tijd stil en flink proefrijden. Hier en daar nog wat stroken bijstellen, want enkele staan vooral in de bochten te dicht op het spoor en nu kan alles zonder gevaar voor veel schade weer zijn rondjes rijden. ;)
-
De latste rails gelegd vandaag en de wagons, loks etc. weer uit de dozen op de baan geplaatst. :D Er moet aan diverse wagons wel wat gesleuteld, gerestaureerd en verbeterd worden en er gaan er ook een stel in de verkoop. ::) Er zitten nog enkele totaal niet passende Amerikaanse wagons tussen en ander spul waar ik afscheid van ga nemen. :o :'( Dat wordt dus alles kritisch bekijken en opbergen in dozen voor de verkoop begin volgend jaar. Maar ik houd iedereen op de hoogte. (y)