BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Timmo op 28 December 2012, 13:09:21
-
Ik ben bezig om een nieuw baanplan voor mijn modelspoorbaan te ontwikkelen, Ik rij H0 gelijkstroom digitaal met de multimaus. en wil gelijk overgaan op Computer gestuurd rijden. Mijn Zolder is 6,5 meter lang en 4,5 meter breed. Ik heb even kort een baantje ontworpen op anyrail, het is gebaseerd op station Uitgeest. Zien jullie hier goeie mogelijkheden in?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_jpog.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_jpog.jpg)
-
Ziet er op zich goed uit, een ding waar ik mij zorgen over zou maken is dat vanuit de opstelsektie beneden
de boog naar boven niet bereikbaar is.
In de uiteindelijke uitvoering zou ik er iets van een boog in proberen te krijgen, dat oogt visueel aantrekkelijker
als de rechte lijnen vind ik.
fred
-
Leuk plan!
Misschien even de functies van de sporen erbij vermelden.
Dit geeft dan iets meer inzicht voor wat betreft de rij mogelijkheden.
Tinus.
-
Waar de sporen eindigen wil ik het overlaten gaan in 1 schaduw station op een niveau lager. Het station wil ik combineren met Stoptreinen/doorgaande IC/Goederentreinen. De opstelsporen zijn voor de goederen en dat heeft bij mij in de verzameling wel de overhand. Ik wil een realistisch uiterlijk van de baan, en ik weet niet of het zo te hokkerig word. Fred heeft wel een punt, dat moet ik denk ik nog even aanpassen.
-
Ik heb even wat dingetjes veranderd op het baanplan, dit met betrekking tot het wat praktische ruimte aspect. Wat vinden jullie er van en zien jullie problemen, ook met betrekking tot het schaduw station?
Hier het nieuwe plan, dit keer met schaduw station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_vermeldingen_jpg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_vermeldingen_jpg.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_JPG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_JPG.jpg)
-
Timmo,
Ik zou de linker wissels van de bovenste bundel sporen in het schaduwstation veranderen.
Nu heb je rechtse wissels gebruikt, maar ik zou het met linker uitvoeren.
Dan houdt je alle sporen op dezelfde lengte.
Verder leuk plan.
Tinus.
-
Nog een kleine opmerking, ik ben geen veiligheidsexpert, maar ik zou denken dat het fabrieksspoor
het best aan kan sluiten op het onderste uithaalspoor van de opstelsectie (rood). Dan kan er gerangeerd
worden zonder op de de hoofdbaan (groen/paars) te komen.
fred
-
Timmo,
Ik zou deze verbinding extra maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan1.jpg)
Stukje in de cirkel heb ik vergroot weergegeven en er twee wissels extra in gepoot. Dat geeft het 3e spoor tussen de beide perrons meer nut..
Verder sluit ik me bij de vorige opmerking aan.
Allie
-
Die verbinding zit er in werkelijkheid ook, de intercity's denderen zo langs spoor 3 vanaf Castricum richting Krommenie.
Wel een ambitieus plan Timmo. Uitgeest heeft perrons van ruim 600 m'. Dat is in 1:87 al 6,9 m' !!
Zonder de wisselstraten dus....
Dat gaat niet lukken, ook niet op jouw zolder van 6,5 m'. Is ook niet nodig natuurlijk want met 12 bakken VIRM (zoals hier in de spits geregeld te zien is, rijd je in model niet gauw.
Ik begon mijn baanplan ook met Utg als uitgangspunt en ben toch heel ergens anders uitgekomen. Uitgeest heeft perrons met A en B toevoeging en vandaar ook de hösentragers, waar er trouwens ook één tussen spoor 1 en 2 zit.
Perrons van 3 m' moeten kunnen in jouw ruimte. Daar kunnen getrokken treinen aan staan met 8 bakken 1:87 en dan houd je nog voor en achter de trein stukje perron over.
Misschien 1 of 2 goederensporen minder, spoor 1, 2, 3 en 4 zou ik wel behouden en eens kritisch kijken naar de wisselstraten. Je afvragen; 'Wil ik wel aan de rechterkant 2 richtingen uit zoals in werkelijkheid?' Zo ja, dan is die wisselstraat al een mooie uitdaging in model (lees ook lengte). Het wordt nl realistischer als je slanke wissels gebruikt en die nemen wel enige ruimte.
Wat hierboven al geroepen is zou ik zeker doen. Het sporenplan van het station schuin liggen tov. je tafel of het station in een flauwe boog (ik weet dat dit niet zo is in Utg, maar dat bouw je ook niet maar Station de Kleis) ;)
Wel leuk trouwens, want aan die Kleis heb ik 12½ jaar gewoond ;D
Groet,
Jakop (die dit plan met belangstelling volgt)
-
Oke, hier nog wat update's naar de hand van jullie advies:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_jpg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_jpg.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_jpg_onderstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_jpg_onderstation.jpg)
-
Timmo,
Bovenste aansluitspoor van fabrieksterein zou ik weglaten, of eventueel wijzigen in uithaalspoor. Het is nu een beetje te veel van het goede.
Verder al een heel stuk verbeterd ;)
Allie
-
De reden dat ik voor uitgeest gekozen heb als inspiratie is omdat er zowel reiziger als goederen langs het station komen, overgens woon ik ook in de kleis en speelt dat mee in de keuze.
Dit ontwerp is ook maar een idee, en daarom vraag ik jullie mening. Ik vraag me ook af of het niet te hokkerig word?
Daarin tegen wil ook niet een TE klein station want ik rijd met goederen treinen van +- 2 meter.
-
Lengte van het station is redelijk persoonlijk en natuurlijk
plaatsruimte afhankelijk :P
Jouw ontwerp bied in elk geval rangeermogelijkheden en dat is voor een project altijd belangrijk. Ik zie dat als de jus over de "stampot".
Uiteindelijk zou ik het station ook een beetje diagonaal (hoeft maar een klein beetje te zijn) leggen, maar dat is al eerder genoemd.
Allie
-
Ik denk als ik het diagionaal leg, dat ik wat ruimte tekort kom voor de helling naar het schaduw station. ik wil het schaduw station 10cm lager plaatsen.
-
10 cm is wel weinig om nog met de handen tussen te komen.
Ik zou dan kijken naar een spiraal met een aantal wendingen.
Ik zou toch een cm of 30 tussenruimte aan houden.
Tinus.
-
Daar heb je wel een punt ja. Daar ga ik ook even over nadenken.
-
Als je die hosenträger linksboven om de bocht legt en evt. ook nog gebruik maakt van meegebogen wissels kun je je stationssporen verlengen. Dan krijg je meer ruimte voor langere treinen, of oogt een trein realistischer langs een langer perron.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_krommingjpg_forum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_krommingjpg_forum.jpg)
Hier weer wat wijzigingen in het plan.
-
Als je de bochten in je plan nu eens vervangt door R5/R6 bochten? Daar zien de treinen er veel beter op uit en verhoogt je bedrijfszekerheid. Bovendien heb je de ruimte. Je zult er in ieder geval een veel rustiger beeld van je station door krijgen.
dirkjan
-
Kijk ook eens naar het wissel, langs het perron. Het lijkt ofdat je zo langs het perron erg weinig ruimte krijgt bij het gebruik van deze wissels.
Misschien moet je die laten vervallen.
Groeten,
Christoph
-
Ik ging er eigenlijk vanuit dat die bochten links- en rechtsboven buiten het zicht zouden zijn. Dat zou de perronlengte ten goede komen. Indien niet dan ben ik het met de opmerking van Falkenberg eens. Hoe flauwer de bocht hoe mooier (nog flauwer dmv flex?). Dat geldt zeker voor de opstel- of fabriekssporen rechts.
Ik vind dit een heel interessant ontwerp, vooral omdat je probeert de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen. Zonder compromissen is dat bijna niet te doen, dus moeten er keuzes worden gemaakt. Ik ben benieuwd waar dit uitkomt.
-
Ik denk dat ik met R5/R6 bochten niet uitkom. Bedoel je de bochten aan het begin en einde van station?
En Chris, bedoel je de 4 wegwissel halverwege spoor 4?
-
Ehm, ik denk dat je mij bedoeld. Dan ja, ik bedoel de wissels in het vierde spoor van boven geteld. Kijk eens naar de lengte die je aan bijde zijde van de wissels overhoud aan het perron.
Het lijkt mij dat hier alleen hele korte treintjes tussen passen. ::)
Groeten,
Christoph
-
De bochten links- en rechtsboven zijn toch uit het zicht, of niet? Dan is in principe R2 voldoende voor 1:87 rijtuigen zou ik zeggen.
-
Die korte stukjes is echt voor een mat 54 2 bakken of mat 64, SGM aan iedere kant van het wissel is ongeveer een meter spoor.
-
Of een 1700 met één rijtuig dus? lijkt mij erg kort en niet zo fraai.
Maar het is jou modelspoorbaan, dus doen wat je zelf leuk vind is in orde.
Groeten,
Christoph
-
een getrokken trein kan langs het hele perron komen, dat is +- 3 meter lang. 12 bakken virm komen in 1:1 ook niet op een half uitgeest binnen, dat is maximaal 6/7 wagens. zoals idd al gezegd, modelspoor ontkom je niet aan de compromis
-
Ik rij overgens met fleischmann profi rails, dat is misschien niet zo realistisch maar ik vind het fijne rails. Kan je daar flauwe bochten mee maken zonder flex rails?
-
Gezien de beschikbare ruimte zou ik zeker kiezen voor ruime bochten. Geen R2 en R3, maar R4 en R5 of nog ruimer. Daarbij maakt het niet uit of de bochten in het zicht liggen of niet.
Groet,
Bas
-
Dan probeer ik hier als onwetende Märklinist even een leermoment te pakken (ook ik ben niet te oud om wat te leren, hopelijk vindt Timmo het niet erg): waarom zou je bochten uit zicht ruimer willen maken dan R2? Voor de lange rijtuigen hoeft dat volgens mij niet (bij mij gaat alles door R2), maar waarom dan wel? Dirkjan had het over bedrijfszekerheid, maar die snapte ik al niet. In welk opzicht dan?
-
Er zijn loks die nu eenmaal minimaal R3 nodig hebben.
Tinus.
-
Gaat al een paar dagen over dit ontwerp hier.
Ook rekening gehouden met het feit dat je meerdere keerlussen in je ontwerp hebt zitten.
O.a. de oostelijk in en uitrij is een een keerlus omdat de sporen beide geheel rond gaan.
Ook in je schaduwstation heb je van keerlussen "last" Zorg dat die lussen langer zijn dan de treinen waar je mee wilt rijden.
-
??? ???
Tinus.
-
Tinus gaf al een goede reden voor ruimere bochten: er zijn locomotieven die niet door R2 heen kúnnen rijden.
Een andere is de bedrijfszekerheid. Scherpe bochten kunnen de bedrijfszekerheid verminderen. Een trein op snelheid in een scherpe bocht ontspoort nou eenmaal sneller dan in een ruime boog. Dit geldt natuurlijk ook voor niet zichtbare plaatsen. Deze zijn vaak slecht toegankelijk, dus wil je daar zeker geen ontsporingen hebben. Denk maar eens aan een ontspoorde trein in een schaduwstation. Op de naastliggende sporen staan andere treinen te wachten, die nu een obstakel vormen om de naast de rails staande trein te kunnen bereiken. Als de ruimte beschikbaar is (zoals hier: 6,5 bij 4,5m), kies ik altijd voor ruime bochten, ook zeker in railspiralen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen).
Verder vind ik het geen gezicht om de intercity van twee minuten over elf op volle snelheid door een superscherpe R2-bocht te zien snellen. Dit effect wordt nog verergerd als er geen overgangsboog (http://nl.wikipedia.org/wiki/Overgangsboog) wordt gebruikt. Zo lijkt het alsof de trein opeens rechtsaf schiet.
Groet,
Bas
-
10 cm is wel weinig om nog met de handen tussen te komen.
Ik zou dan kijken naar een spiraal met een aantal wendingen.
Ik zou toch een cm of 30 tussenruimte aan houden.
Absoluut! Ik heb ongeveer 10cm met N-spoor en daar heb ik eigenlijk best wel spijt van. Als er een trein staat krijg ik er nog nèt m'n dikke vingers boven om er iets mee te doen. Hersporen kan ik eigenlijk wel vergeten, ik mag blij zijn als ik het materieel kan pakken zonder ander materieel om te duwen. Hersporen doe ik dan in het zichtbare deel.
Dus zeker in h0 zou ik meer ruimte nemen dan 10cm!
-
In het laatste ontwerp heb ik een klim spiraal gemaakt die het schaduw station 30 cm lager brengt dan het zichtbare gedeelte. De bochten ga ik nog even mee aan de slag.
-
Hier weer een update met flauwere bochten. Ik denk dat we zo wel aardig in de buurt komen he?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_krommingjpg_forum_versie_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_krommingjpg_forum_versie_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_kromming_onderbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_1_expension_verbeteringen_1_kromming_onderbaan.jpg)
-
ziet er al een stuk beter uit, ik zou nog wel een keer nauwkeurig met echte rail-geometrie naar
de linkerkant van je station kijken. Er lijken nu wat rare slingers te liggen, een boogwissel kan dan helpen
fred
-
Het nadeel van boogwissels van fleischmann profi is dat ze zo scherp zijn
-
profi is 2.5mm hoog toch? Dan zou je er een oud roco-wissel tussen kunnen smokkelen, iets met bedding
knutselen, dat dan weer wel
fred
-
Fleischmann Modell heeft ook 30 graden wisselbochten, dat zou ik is kunnen proberen. Welke wissels zou jij dan vervangen?
-
Als je de spiraal ook van ruime bochten voorziet, kun je je vrije baan doortrekken tot halverwege de eerste bocht in je spiraal. Dat geeft je heel veel baan, waar de trein in het zicht rijdt, buiten het station.
-
Mee eens. Een bijkomend voordeel is het lagere stijgingspercentage van de sporen, waardoor langere treinen niet direct in de problemen raken als ze de helling proberen te beklimmen. :)
Groet,
Bas
-
Heren, dank voor de toelichting. Mij is ontsporen in R2 nog nooit overkomen en er zijn ook geen locs die niet door R2 kunnen in mijn NS jaren '70 Märklin omgeving. Dat heeft ws te maken met het profiel van de Mä-rails en het gewicht van de locs. Ik kan er gewoon niet over meepraten, 2-rail is dan toch een net iets andere wereld (geen waardeoordeel hoor, laat dat duidelijk zijn).
Een kleine verbetering misschien voor het schaduwstation in het banenplan van jou Timmo. Rechtsboven in het binnenste schaduwstation zit er een knik net na de wisselstraat vanwege die ene rechterwissel op het eind. Als je daarvan een linkerwissel maakt, aansluitend op de binnenbocht rechtsboven (net zoals in het buitenste schaduwstation), voorkom je een slinger die lange kortgekoppelde rijtuigen soms minder prettig vinden. Misschien moet je daarvoor de binnenbocht iets verleggen, niet meer precies parallel aan de buitenbocht.
-
@ 1200blauw
Er zijn genoeg fabrikanten (zeker de kleinserie) die van elk DC model ook
een AC versie uit brengen. Ik heb meerdere loc's in DC die er in AC ook
zijn, maar die niet door een R3 bocht kunnen. Omdat ze dan domweg
ontsporen. De loc's zijn lang en hebben veel assen. Veel detail zit in
de weg om de draaistellen voldoende beweging te kunnen geven. En
wijder oogt ook mooier, ook wanneer een complete trein vanaf de spiraal
of schaduwstation weer de baan op komt.
-
Nee, helemaal duidelijk hoor (y)
Zoals ik al aangaf rijd ik alleen NS jaren '70 en ook nog 3-rail. Ik kom het probleem gewoon nooit tegen omdat de jaren '70 NS-modellen die beschikbaar zijn voor 3-rail allemaal door R2 gaan. Een 1000 is wel de meest complexe uit die periode, maar ook een Roco 1000 gaat prima door R2.
In mijn baan ligt zelfs R5 nog uit het zicht omdat ik dat niet mooi vind. In het zicht alleen flex.
-
Ik rijd al jaren met R2 bochten en heb nooit problemen gehad, ook niet met locs met 6 assen. welke locs kunnen niet door R2 dan?
-
In elk geval wordt het bij gestroomlijnde stoomlocs regelmatig aangegeven dat ze minimaal R3 nodig hebben. In elk geval die van Roco
-
We zijn nu paar weekjes verder, en ik heb wat nieuws bedacht. Ik wil volgens het nieuwe baanplan de treinen een rondje over de hele zolder laten rijden. Aan de linker kant heb ik een schaduw station gemaakt wat niet in zicht komt. De draaischijf is optioneel, die heb ik namelijk liggen en vind ik eigelijk zonden om niet te gebruiken. Ik wil hem mogelijk wegwerken in een klein diorama bij de baan. gescheiden van de hoofdbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_4_Hele_zolder_rond_jpg_forum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_4_Hele_zolder_rond_jpg_forum.jpg)
-
Hier heb ik nog wat kleine dingen met wissels aangepast zodat de trein alle sporen kan bereiden. Overgens komen de krappe bochten uit het zicht.
Nog tips?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_4_Hele_zolder_rond_jpg_2_forum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_4_Hele_zolder_rond_jpg_2_forum.jpg)
-
En zo?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_4_Hele_zolder_rond_jpg_2_forum_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_idee_4_Hele_zolder_rond_jpg_2_forum_1.jpg)
-
En als je nou eens je draaischijf verschuift naar het station, dan heeft deze met een loods erom heen ook nog een functie als BW.
Groeten,
Christoph
-
De draaischijf misschien rechts op het station aansluiten.
Kun je in het zicht loks wisselen.
Mooi loods / werkplaats erbij.
Tinus.
-
De draaischijf valt niet echt in tijdperk 1980/1990. Maar ik vind het zonden om de draaischijf te laten verstoffen. Dus vandaar dat ik iets apart wilde maken, zodat het niet stoort op de hoofdbaan.
-
Je zou de draaischijf misschien gewoon helemaal los op een soort van plateau bijv. rechtsonder kunnen gebruiken om een lelijke scherpe bocht te verbergen. Dan maak je er een locloods bij, als een soort diorama om de locs te laten zien die niet rondrijden. Dan is het geen onderdeel van de baan, maar gewoon een veredelde vitrinekast zeg maar. Als je 'm dan wel gewoon aansluit kun je telkens een andere loc laten ronddraaien op de draaischijf.
Nouja, het is maar een ideetje...
-
Een draaischijf die niet helemaal in de jaren 80/90 past, wat voor een draaischijf heb je dan?
In veel (vooral duitse steden) steden zijn er draaischijven geweest, deze zijn allemaal uit het stoom tijdperk en kunnen m.i.z. dus best op een modelbaan staan.
Ook te bedenken dat er redelijk wat draaischijven behouden zijn, zou je een erg futuristisch exemplaar moeten hebben wil deze niet bij jou tijdperk passen. ;)
Groeten,
Christoph
-
Voorgaand bericht is geheel mijn idee.
Een draaischijf die niet samengaat met stoomloks ::) ,t zal eerder andersom zijn,geen draaischijf met Bw geen rijdende stoomloks ;D
Kun je anders is wat meer vertellen over die draaischijf uit de "toekomst" ?
-
Ik bedoel meer, dat ik over het algemeen electro locs heb, en ik dat geen gezicht vind op een draaischijf.
Vandaar dat ik hem apart wil houden, en daar een stukje stoom tijdperk wil gaan maken.
-
Weet niet precies wat er rechtonder gepland is maar
rechtsboven aftakken van dat kopspoor daarna los van de hoofdbaan een museumlijntje maken
naar beneden, klein stationtje halverwege met klein dorpje (misschien VAM aansluiting) en dan helemaal rechtsonder de BW maken voor de museumtrein met opstapmogelijkheid voor hobbyisten ;D
-
Een draaischijf en e-locs gaan prima samen hoor.
Zelfs nu nog heb ik zat voorbeelden gezien en gefotografeerd waarbij een draaischijf met ringloods zijn voorzien van draad zoals bv deze uit eigen archief:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PYEIK7OG.jpg)
-
hmm, er zit wat in. Ik ga er nog even over nadenken
-
Ik heb inmiddels een tafel gemaakt en even een proefstukje om te kijken of ik uitkom met de lengte van me treinen. Ik wil het deel wat in zicht komt nu eigelijk met peco 100 rails doen, vooral flex rails, heeft iemand daar nog tips voor?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130323_152118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130323_152118.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130323_152041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130323_152041.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130321_112230.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130321_112230.jpg)
-
Het heeft even geduurd maar het baanplan is drastisch gewijzigd. ik maak nu een baan van rond 1950. materieel is van alle tijden. Er ligt een draaischijf in, en het word een licht heuvelachtig landschap. bedenk een beetje limburg tegen de grens aan. Dit heb ik ook gedaan om internationaal trein verkeer mogelijk te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_Stoom_21_plaatje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_Stoom_21_plaatje.jpg)