BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: johan george op 27 December 2012, 15:14:35
-
Kan iemand mijn uitleggen hoehet volgende werkt
Ik zaag een rails door gelijk stroom beide spoorstaven/isoleren ivm booster bv
Nu rijd hier een trein over en hij staat met dIeversen wielen op de eene helft en de rest op de andere helft
ik zou zeggen dan maak ik toch sluiting ?
kort om ik heb geen idee vandaar mijn vraag
johan
-
ik weet niet of je gelijk of wissel stroom hebt want volgens mij maakt dat wel uit (ik ben ook een beginner)
ik heb gelijkstroom.
ik zorg er altijd voor dat het baan deel waar de trein straks op komt of geen stroom heeft of dat de plus aan de zelfde kant zit. (ik weet niet of het ook anders kan)
-
sorry kan je niet bij naam aanspreken want ik weet nu hoe u heet maar ik ben zo moeilijk
wat je zegt dat doe ik ook allemaal maar ik zou zeggen je rijd van het vak in het andere vak dus dan neemt automatich het volgende vak de stroom over ?
grt johan
-
sorry ik ben laurens,
bij mij wil ik het met schakelaars gaan doen maar in zekere zin automatisch (het zal ook automatisch kunnen maar daar ben ik niet in thuis)
ik hat een test baantje gemaakt en daar bij lukte het
-
Wil je een keerlus aanleggen, kijk dan even hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09_-_Keerlus)
-
Het is niet erg duidelijk wat je bedoelt met sluiting maken.
Ben je van plan om meerdere boosters aan te sluiten of wil je de baan in blokken verdelen?
Misschien wil je een keerlus maken zoals JJHS bedoelt?
Voor de duidelijkheid s.v.p. wat meer leestekens en hoofdletters gebruiken, dat maakt het wel wat duidelijker. ;)
Groet,
Gerrit
-
oke ik zal nog een keer proberen uit te leggen
Ik heb een rails gelijkstroom
Deze wil ik doorzagen en bijde staven isoleren
Aan de een zijde een booster en aan de andere zijde een booster
Nu rij ik hier met een trein overheen
Zodra hij op het geisoleerde stuk rijd komt er een moment dat hij met 2 wielen in het eene vak staat en 2 wielen in het andere vak staat hoe werkt dit ?
JOHAN
-
Soms kun je beter een kleine schets maken.
Ik kan jouw uitleg uitleggen als volgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verkeerd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verkeerd.png)
maar weet bijna zeker dat je dit niet bedoeld.
Het zou zo moeten zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/goed.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/goed.png)
Als beide zijden dezelfde rail plus is is er niet zoveel aan de hand. (of er moet rechts geen spanning zijn, dan valt je lok stil). Maar als de plus aan de rechte zijde aan de andere rail ligt...(zie in de tekening rechts.)
(denk ik)
-
je bent trouwens 2 draadjes gestart over bijna hetzelfde onderwerp: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49030.msg787761.html#new
-
Dat andere draadje is een kortsluitprobleem, dit gaat over boosterovergangen.
@ Johan,
Uit een eerdere reactie van je begrijp ik dat je een intellibox hebt.
Dat is een common ground systeem.
Als je zorgt dat je booster ook een common ground heeft, bijvoorbeeld de power3, en je sluit ze goed aan volgens de handleiding, dan kan het geen kwaad als je loc deels in een sectie staat die door de intellibox wordt gevoed en deels in een sectie die door een booster wordt gevoed.
Natuurlijk wel ook de sporen netjes aansluiten, dus de rode en de bruine draden niet kruisen aan beide kanten van de isolatie. Zit de bruine draad voor de isolaties aan de rechterspoorstaaf, moet je dat ook na de isolaties aan de rechter spoorstaaf doen.
Huub
-
Johan,
Deze vraag heb je al een keer gesteld en antwoord op gekregen.
Werkt niet echt handig als je vragen weer opnieuw gaat stellen.
Het risico bestaat dat je dan weer andere antwoorden krijgt en je de draad kwijt raakt. Of dat er niet meer gereageerd wordt vanwege steeds weer vragen.
Kijk ook eens in de encyclopedie. Daar staat al een heleboel in wat je op de goede weg kan helpen.
En uiteraard RTFM en DWEIS. Oftewel lees de handleidingen van je systeem goed door en doe iets met die informatie.
Gr.
Eric