BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Anne op 09 June 2007, 19:26:58
-
Hallo
Ik wil een 63490 van roco aan mijn 69952 koppelen. De 63490 rijdt wel harder dan de 69952 hoe kan ik dit oplossen? Ik wil dit doen omdat met lange goedertreinen altijd 2 locs (of meer) worden gebruikt
-
misschien de snellere iets dimmen met een paar diodes. Als die snelste met 0,5 of 1v minder net zo hard loopt als de langzamere kan dat een oplossing zijn. Persoonlijk zou ik de locs ook met stroomgeleidende koppelingen door verbinden zodat ze altijd beide stroom krijgen.
Groetjes Michiel
-
Anne: rijd jij analoog of digitaal. Indien analoog, dan is de oplossing van michiel OK, Als je digitaal rijdt, dan kun je de Vmax van je decoder wat terugschroeven....
@Michiel. Dit gebruik van stroomvoerende koppelingen is handig als je vaste combinatieis laat rijden. Ik weet niet of Anne dat bedoeld. Ook is stroomafname niet perse een probleem. Indien dit wel een probleem is, OK dan is het een goede oplossing.
Nico
-
Anne ik rij met verschillendde locs in dubbeltractie geen probleem. Als de 1 harder gaat dan de ander moet je de juiste snelheid vinden waarin ze elkaar niet kapottrekken. Zet wel eerst de sterkere locomotief in beweging.
-
Bij 2 (iets) verschillende snelheden zou ik de snelste als 2e laten rijden. Dan trekt de snellere namelijk vol de trein en hoeft de voorop lopende loc alleen echt te werken waneer de 2e loc tever terug hangt. Daarmee voorkom je dus dat per ongeluk een loc afkoppelt en er alleen vandoor gaat omdat die iets sneller is.
Groetjes Michiel
-
Het nadeel als de 2de de snelste is dat die gaat duwen. En dan ontspoort er nog wel eens iets is mijn ervaring. Wat je ook nog kunt doen is de 2de motorloos maken.
-
Het is bij multitractie natuurlijk nooit geweldig als er 1 van de loc's sneller is. Dit omdat je spullen dan sneller slijten, of in het ergste geval eerder kapot gaan.
Multitractie zou ik dan ook alleen doen met:
- 2 de zelfde loc's waarvan bij voorkeur geen occasion modellen*
- of 1 loc met motor en dan de voor de rest dummy's gebruiken in de stam.
*Hierbij kan het zijn dat de al reeds gebruikte loc sneller of langzamer is dan de nieuwe en dan heb je dus nog geen identieke loc's qua snelheid, zelfs al zijn de productnummers het zelfde.
m.v.g.
Mark
-
Mijn mening is dat als de 2e en evt 3e loc een dummy moet wezen dat ik dan liever met 1 loc rijd. Of echt dubbel/multi tractie of helemaal niet, maarja das mijn mening.
Ps; in H0 ging 3 (Lima)locs voor een trein trouwens prima, alleen bij de modelbouwverrenigging waar ik bij zat blies mijn dubbelspan reeks15 de zekeringen van de baan er bij het helling op rijden( helling was veel te steil) er uit :P :P :P 8).
groetjes Michiel
-
Ik gebruik voor al mijn locs steeds dezelfde decoders, de instellingen verander je toch in een handomdraai, eens die instellingen verandert zijn bij een loc die normaal sneller rijdt, dan test ik even of beide locs dezelfde snelheid hebben, dan kan je de meest realistische tracties aan mekaar hangen hoor, een reeks 77 die in de volle baan een , zogezegde, defecte reeks 51 gaat depaneren.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen798.jpg)
Hier zie je de Reeks 77 ( 7777) hij heeft een reeks 55 aan de haak, is echt niet moeilijk om dit te doen hoor, dus geen dummy's of iets dergelijks.
-
bedankt allemaal, ik ga het even uitproberen. Nog 1 vraagje ;) ik heb de ICE 2 van roco en bij het stuurstandrijtuig zit een klepje (bij de verlichting) die je eraf kan halen. kun je er dan een koppeling aan vast maken?
fototjes:
dicht:
(http://www.annedijkstra.com/ice1)
open:
(http://www.annedijkstra.com/ice2)
-
zie geen foto's!
-
Ze was vergeten .jpg erachter te zetten. Ik plaats de foto's wel even, het zijn de foto's van Anne!
(http://www.annedijkstra.com/ice1.jpg)
(http://www.annedijkstra.com/ice2.jpg)
-
ow srry, geeft niks hoor maar ik ben een jongen:P
-
hallo,
Bij mijn roco ice-td is dit wel mogelijk.
Maar staat er niet iets vermeld in de bijgeleverde documentatie bij de ice2.
Als het kan zit er meestal ook een verbindingsstuk bijgeleverd.
Dion
-
Kun je eigenlijk(klein vraagje tussendoor) met de lokmaus van Roco in multitractie rijden?
Wesley
-
Sorry, ergens iets ingedrukt wat niet geheel klopt.
Dion
-
Wesley,
In de handleiding van mijn Roco multimaus staat geen aparte vermelding over multitractie rijden. Ga ervan uit dat dat dus bij een lokmaus ook niet is.
B.v. bij de intellibox is hierover een apart hoofdstuk(als extra info).
Er zijn hier wel een aantal mogelijkheden genoemd die dit als nog mogelijk maken. Maar dit staat volgens mij niet vermeld in de handleiding.
Dion
-
Het kan wel, je moet dan het tweede adres in elke loc apart programmeren. Advanced consisting is dus niet mogelijk. Op de klssieke manier wel.
-
Het kan wel, je moet dan het tweede adres in elke loc apart programmeren. Advanced consisting is dus niet mogelijk. Op de klssieke manier wel.
Bedoel je dan: 2 locs met hetzelfde adres?
Wesley
-
Ja, maar in een andere cv dan 1. Ik weet ff niet welke, heb het digitale al een tijd niet meer aangeraakt...
-
Oke en wat als ik de cv niet aanpas?
Wesley
-
Kan uiteraard. Gewoon beide decoders (loks) op zelfde adres zetten. Heb dat al een fikse tijd met 3 Liliput 6400's waar ik individueel via CV's 5 en 6 kleine verschillen heb geelimineerd. Die rijden ongeveer vast mijn kolentrein (34 Fal(n)s), zonodig kunnen ze simplex rijden met een ander adres (waarvoor uiteraard 2 extra adressen zijn gereserveerd).
PS: stroomvoerende Viessmann koppelingen krijg je er niet in. Beter is ze via een mini/microstekkertje aan elkaar te hangen, zodat bv. bij een stopsectie er niet de laatste lok de voorste 2 door blijft duwen terwijl die niet meer vooruit willen.
-
Die rijden ongeveer vast mijn kolentrein (34 Fal(n)s),
:o :o :o :o
-
Ja das idd niet niks :D
maar ik ga dus is proberen 2 loks op het zelfde adres te zetten en dan maar zien. Die cv's aanpassen is niet echt iets voor mij, het wil om een of andere reden niet lukken.
Wesley
-
Het kan wel, je moet dan het tweede adres in elke loc apart programmeren. Advanced consisting is dus niet mogelijk. Op de klssieke manier wel.
Het is een tijdje geleden dat er hier iets gepost is, maar omdat dit mij de meest geschikte plek lijkt om iets te vragen, kick ik even. ;)
Nu Roco haar 2400-ers heeft uitgeleverd, wil ik graag een setje van twee geel/grijze loks als dubbeltractie laten rondkarren op mijn baan. De loks zullen meestal aan elkaar hangen, maar ze moeten ook afzonderlijk van elkaar kunnen rijden. Ik kan dan de adressen hetzelfde programmeren en als ik ze afzonderlijk wil laten rijden, los programmeren. Maar dit vind ik een stomme oplossing, want dan moet ik 'met de handen aan het model komen', om het maar zo te zeggen.
Ik heb de beschikking over een Roco MultiMaus. In de loks wil ik een Lokpilot DCC V3.0 decoder plaatsen, want Lokpilot in combinatie met Roco motoren is me altijd prima bevallen. In dit topic heb ik kunnen opmaken dat multitractie niet met behulp van de MultiMaus te regelen is, maar dat dit moet gebeuren door de decoders te programmeren. Dus heb ik de handleiding er maar eens op nageslagen.
Volgens mij is CV19 wel een leuke CV voor dit soort zaken:
Verbundadresse Zusätzliche Adresse zum Fahren im Verbund (Mehrfachtraktionsbetrieb). 0-255 0
(Consist Address) Der Wert 0 oder 128 bedeutet: Verbundadresse inaktiv
1 – 127 Verbund Adresse normale Fahrtrichtung
129 – 255 Verbund Adresse umgekehrte Fahrtrichtung
Is het inderdaad juist dat ik dus met CV1 het losse lokadres kan instellen en met CV19 het gezamelijke multitractieadres?
Edit: net even getest met de 1823, die ook zo'n decoder heeft ingebouwd. In CV19 de waarde 20 geprogrammeerd en een nieuwe lok aangemaakt met adres 20. Werkt inderdaad! De lok is nu hier via het adres 6 (=CV1) en via adres 20 (=CV19) te besturen. CV1 overruled CV19, dat wil zeggen: via het adres 6 kan je de lichtfuncties appart aansturen, adres 20 is puur om mee te kunnen rijden.
Ik denk dat dit wel een leukigheidje is voor veel 2400 liefhebbers! 8)
-
Hoi Erwin,
Klopt idd, en niet alleen voor 2400-en. Wat dacht je van 2 x 2200 in trek/trek rondom een stel Plan E-s met Energiewagen ;
Zie hier mijn stappenplan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7354.msg112986#msg112986) ;)
Grtzz,
Karst
P.S. Dit moet werken met alle DCC-NMRA compliant decoders. Het is een standaard DCC voorziening.
-
hallo,
ik heb nog een vraagje.
ik de decoderhandleiding staat dat je sommige CV´s niet kunt aanpassen als je met "registerprogrammering" of zoiets werkt.
nu is mijn vraag, werkt de multimaus volgens "registerprogrammering ???
Servé
-
weet niemand dit ??? ??? ??? :'( :'( :-|
-
Ik weet bijna zeker dat Wim Ros dit wel weet. Maar je zult even geduld moeten hebben tot hij tijd en zin heeft om de vraag te beantwoorden.
-
oké ;)
-
Servé,
Voor zover ik kan nagaan werkt de MM in CV-direct mode. Ben nergens in de handleiding :P iets tegengekomen dat over registerprogrammering spreekt.
Grtzz,
Karst
-
weet ik, en je kunt hem ook in POM-modus zetten...
nog maar eens de hanldeiding doorspitten :-| :-X
Servé
-
POM betekent Programming On the Main.
Dwz, je kunt dan je locs gewoon op de baan laten staan tijdens het programmeren. Alleen de geselecteerde loc gaat de programmeer instructies uitvoeren. Behalve het decoder adres (1, kort adres en 17/18 voor lange adressen) kun je hiermee alle CV's instellen.
Erg handig als je b.v. mijn stappenplan wilt uitvoeren om twee of meer locs in multiple te laten rijden.
Grtzz,
Karst
-
bedankt,
ik wilde bij een lok de Vmax terugbrengen, dit gaat volgens CV 5
toen ik dit had gedaan kreeg ik de foutmelding: ERR 01
dit betekend dat het niet kan worden geprogrammeerd.
maar aangezien jij (Karst) bij je project met de 2200 wel kon programmeren, denk ik dat het Toch wel kan.
nog maar eens proberen...
Servé