BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: johan george op 23 December 2012, 11:23:23
-
Goeie morgen allemaal
Ik heb een vraagje
heb hier voor mij een trafo voeding liggen van roco
type 10718
pri 230v-50-60hz ip40
sec 15v-2,67a 40va ta40 c
230v- 15v-
Is deze zwaar genoeg om een booster 3 van uhlenbrock te voeden
of kan ik beter op zoek gaan naar een zwaarder type ?
Bedankt alvast voor de reacties
grt johan
-
Dat ligt er aan hoeveel loks je tegelijkertijd wil laten rijden.
De "zwaardere" roco trafo is 16V 50VA.
-
ik wil mijn baan in drie secties verdeelen
ik ben al in het bezit van ib box met trefoa20 0705
fleischman booster met trafo20 070
en booster power3
voor deze laatste zoek ik een trafo
en deze trafo waar ik de gegevens van op het forum had gezet had ik nog liggen
vandaar mijn vraag
zal waarschijnlijk niet meer dan 4a 5 treinen intenzief rijden
johan
-
Is er verder niemand die hier mijn een duidelijk antwoord op kan geven?
grt johan
-
Heeft er misschien iemand ervaring met het combineren met een fleischmann twin booster in combinatie met een power 3 van uhlenbrock ,of is dit storing gevoelig ivm met de verschillende merken
johan
-
Goeie middag allemaal
Ik heb een vraagje
heb hier voor mij een trafo voeding liggen van roco
type 10718
pri 230v-50-60hz ip40
sec 15v-2,67a 40va ta40 c
230v- 15v-
Is deze zwaar genoeg om een booster 3 van uhlenbrock te voeden
of kan ik beter op zoek gaan naar een zwaarder type ?
ik wil mijn baan in drie secties verdelen
ik ben al in het bezit van ib box met trefoa20 0705
fleischmann booster met trafo20 070
en booster power3
voor deze laatste zoek ik een trafo
en deze trafo waar ik de gegevens van op het forum had gezet had ik nog liggen
vandaar mijn vraag
zal waarschijnlijk niet meer dan 4a 5 treinen intensief rijden en hoe zit het met storings gevoeligheid ivm verschillende merken
Bedankt alvast voor de reacties
grt johan
-
Het werkt wel, maar je gebruikt dan net niet het volledige vermogen van de booster. Daarvoor is een trafo nodig die ongeveer 52 VA levert. Aan de andere kant, als het bij die 5 rijdende treinen om de hele baan gaat, dan hoeft dat ook niet. Dan zou je aan centrale plus één booster ook wel genoeg hebben.
-
Johan,
Het heeft geen zin je vraag op meerdere plaatsen te stellen, dus daarom heb ik beide draadjes samengevoegd.
Gr, Bert
-
oke
Dus als ik goed begrijp heb ik aan de ib box plus 1 booster power 3 in dit geval genoeg
Of is het zo hoe meer boosters [secties] hoe beter het stroom is verdeelt en ook de power?
Ik heb twee dubbelLe station sporen /5 delig opstelspoor plus passeer spoor
Daarbij draaischijf met kolen gebeuren dit omdat ik voornamelijk met stoom wil rijden
Dat is gewoon mijn ding tijd perk 2/3
Alles digitaal met als voordeel dat je alles draaiend /brandend op de baan kan laten staan
De schakeling word in dit geval allemaal apart gevoed ,zo ook de verlichting
grt johan
ps ; sorry bert wat betreft 2x vraag stelling er op zetten op forum wist ik niet
grt johan
-
Johan,
Als je met 4 a 5 treinen wilt gaan rijden, dan heb je waarschijnlijk helemaal geen booster nodig. Probeer eerst eens hoe het loopt met alleen de IB.
Het heeft in ieder geval niets te maken met het verdelen van de stroom/power. Dat is gewoon een kwestie van een ringleiding aanleggen en meerdere aansluitingen op je rails maken - en daar heb je geen booster voor nodig.
Sander
-
hallo sander in mijn geval heb ik 2 ringleidingen liggen 1 onder het opstel spoor en 1 onder de hoofdbaan
en daar ik geen zin heb om vervolgens alles weer te moeten veranderen ik had het idee 1x booster per ringleiding zodat ik op zeker overal genoeg power heb
of misschien zie ik het verkeerd maar daar ben ik nu eenmaal herbeginner voor
in ieder geval toch bedankt voor je reactie
grt johan
-
Johan,
Als je al 2 ringledingen hebt liggen, is het nog makkelijker. Gewoon die 2 kabels met elkaar verbinden en samen op de IB aansluiten. Dan hoef je dus helemaal niet 'alles weer veranderen'.
Zeker als herbeginner is het beter het pas complex te gaan maken als daar een werkelijke reden voor is. Ik lees nergens dat je op dit moment een probleem hebt, dus hoef je het ook nog niet op te lossen.
Sander
-
oke sander wederom bedankt voor de reactie
johan
-
Alleen de IB zou net te krap kunnen zijn, maar dat merk je dan wel. Met de centrale en één booster moet het in ieder geval ruim kunnen. Zou ik de Fleischmann booster plus trafo gebruiken. Dat is gewoon Uhlenbrock spul met een Fleischmann plakkertje erop en het gebruikt allemaal dezelfde spanning. Als je wissels en seinen ook digitaal gaat besturen, zou je die Power 3 plus Roco trafo kunnen gebruiken om de decoders mee te voeden. Moet je wel weer een ringleiding extra aanleggen.
-
ook daar heb ik rekening mee gehouden mijn ringleiding bestaat uit 6 kabels 2 voor digitalen stroom /2 voor verlichting en schakeling en 2 voor digitalen voeding in dit geval voor wissels /serfo .ect bv
johan
-
Hallo Johan,
In principe hoef je niet de decoders en/of wisselaandrijvingen met een digitale stroom te voeden. Die kan je gewoon aansluiten op een standaard trafo met voldoende vermogen. De decoders hebben meestal een digitale aansluiting voor het signaal op te pikken.
Dus gewoon beginnen met je IB en mocht het nodig zijn dan kan je een tweede booster gaan gebruiken en aansluiten. Je geeft aan dat je al voorbereidingen hebt gedaan om de tweede booster zo aan te sluitn.
Dus niet te moeilijk willen maken. Gewoon lekker beginnen. Niet te veel in één keer willen doen. 5 treinen aansturen zal al een hele uitdaging worden. Geloof mij.
Groeten Ronald.
-
oke ronald ben nu aan het proefrijden met 3 tegelijk met ib box gaat goed
dank voor je reactie
grt johan
-
Hallo Johan,
In principe hoef je niet de decoders en/of wisselaandrijvingen met een digitale stroom te voeden. Die kan je gewoon aansluiten op een standaard trafo met voldoende vermogen. De decoders hebben meestal een digitale aansluiting voor het signaal op te pikken.
Slechts voor de duidelijkheid. Het is andersom Ronald. Decoders hebben natuurlijk altijd een aansluiting voor de digitale spanning. Veel decoders hebben daarnaast ook een aansluiting voor een gewone wisselspanning. Daarmee worden dan de aandrijvingen en/of verlichting van de wissels en seinen gevoed, zodat de digitale spanning wordt ontlast. Maar ze hebben het niet allemaal en als je dan toch een booster over hebt.