BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: RolfKeijzer op 22 December 2012, 00:30:04
-
Ik had nog een mat '46 tweewagenstel van Lima uit 1996. Is nog een geheel klassieke Lima constructie, niet voorbereid voor digitaal. Ondanks dit is het optisch een mooi stel (De huidige Rivarossie uitvoering is optisch vrijwel gelijk). Dus een nieuwe uitdaging om dit stel ook inwendig aan de huidige tijd aan te passen.
De wensenlijst:
1. stroomafname vindt alleen plaats op het jacobsdraaistel, dit moet worden uitgebreid tot beide andere draaistellen.
2. kop en sluitverlichting aan beide zijden
3. binnenverlichting
4. decoder plaatsen op onzichtbare plaats.
5. interieur een beetje schilderen
6. reizigers plaatsen
7. evt. cabineverlichting
morgen beschrijf ik hoe ik denk te doen.
-
Er moeten ook ander pantografen op, die Lima versies zien er niet uit. Wie weet welk type ik moet plaatsen?
en ook de imitatie scharfenberg koppelingen zijn erg primitief.
-
Leuk onderwerp, ben er toevallig ook mee bezig. Dus dit ga ik met extra interesse volgen. (y)
Marc
-
Op de nieuwste mat '46 van Rivarossi zitten prachtige pantografen Rolf. Die kun je apart bestellen, maar we zijn nog allemaal in afwachting van daadwerkelijke levering als onderdeel. Wel de moeite waard om op te wachten.
Normaal zit er trouwens wel stroomafname op het loopdraaistel. Door de stroomafname door te verbinden, wordt dat al een stuk beter. Stroomafname vanaf het motordraaistel is niet eenvoudig vanwege de antislipbanden.
-
Ik ben benieuwd hoe jij het aan pakt. Ik ben er ook mee bezig (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48584.msg781221.html#msg781221).
-
Het project staat even in de 'Pauze-stand' maar ook deze ;D rommelaar ;D is ermee doende...
Het draadje loopt "bij de Buren":
KLIK (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37697.msg683772#msg683772)
(Als deze link niet mag dan gaarne een berichtje)
Mvg.
Willem
-
Ik heb mijn mat 46 vorige week een grote revisie gegeven.
Enkele jaren terug had ik hem al gedigitaliseerd (Lopi basic) en van binnenverlichting (lampjes) voorzien.
Ook de stroomafname had ik verbeterd door beide loopdraaistellen elektrisch door te verbinden.
Echter toen niet nauwkeurig genoeg gewerkt en dus had ik de laatste tijd last van storingen. Ook wou ik de decoder mooier wegwerken (geen draden in zicht).
Dat dus allemaal twee weken terug gedaan. Nu resten nog de panto's en enkele zaken op het dak.
Alleen helaas geen foto's.
Goed, de decoder kan je in de motor goed kwijt onder het interieur en naast het ballast gewicht.
De doorverbinding tussen de twee bakken heb ik gemaakt met behulp van een vijfpolige print pen en een contactstrip.
Via de pen lopen:
de railvoeding;
de front (lampjes) en sluitverlichting (leds) en
de binnenverlichting (voorlopig nog steeds met lampjes).
In de toekomst ga ik de lampjes nog vervangen door leds.
Al met al goed te doen.
Succes
Ton
-
Zo kom je er niet vanaf! ;D ;)
Ton, kun je dichtbijfoto's maken van de 5-polige verbinding.
Ik heb die inspiratie nodig...
Mvg.
Willem E
-
Ik hoop de pantografen dan tzt te bestellen. Voor de scharfenbergkoppeling twijfel ik nog tussen de niet functionele maar wel erg mooire Roco plan V/T exemplaren (staan in bestelling) of de functionele exemplaren van Rivarossi.
Verder gebruik ik een Lenz LE1035A decoder, maar elke andere decoder met twee extra uitgangen kan voldoen. Spannend is wel hoe een moderne decoder omgaat met de klassieke Lima moter, een halfopen driefasen moter met grote koolborstels. Voo mij de eerste keer dat ik een dergelijke moter digitaliseer.
Inderdaad zijn 2 van de 3 draaistellen al van stroomafname voorzien. Namelijk het jacobsdraaistel voedt de moter en via een diode het frontlicht in de kop aan de moterzijde. En ook het draaistel onder niet niet-moter bak is van stroomafname voorzien, deze voedt via een kleine diode alleen het frontlicht van deze kop. Aangezien ik de treinen keurig op eem vaste plaats wil laten stoppen, wil ik ook het motersdraaistel van stroomafname voorzien. Anders schiet het treinstel wanneer dit met de moter voorop rijdt, een halve treinlengte door.
-
Kijk, op dit draadje zat ik te wachten: laat ik dit projectje ook eens oppakken!
Waar was ik: motor is vervangen, decoder ingebouwd, en bezig met sluitverlichting obv digirail setje. Maar toen was de zin op, zat er wat tegen en ging het terug in de doos... Ik ga het er weer bijpakken en doe mee!
Grtz, Niels
-
Eerst de boel uitelkaar gehaald. Lastig om de kappen van het onderstel te halen. De tandenstokermethode en heel veel geduld oefenen.
Het electrische plan is als volgt:
- stroomafname op alle drie de draaistellen
- decoder, bedrading van draaistellen en bedrading naar moter onderin de bank. Onder het interieur. Beide bakken worden electrisch gekoppeld met en tweepolige pringconnector, die precies past naast het jacobsdraaistel (zie foto).
- bedrading voor de kop- en sluitseinen en binnenverlichting in beide bakken, plak ik tegen het dak. Dan kunnen de kappen eenvoudig worden afgenomen en zit er niets in het zicht. Beide kappen koppel ik electrisch, door 2 maal 2 polige printconnectors weerzijden de beide bakken (zie foto).
- in de moterbak in door de toiletten komt de 5 polige kabel van de connector naar het dak van de kap. Hierin ook een printconnector, zodat de kap van de bak is te scheiden.
- binnenverlichting door een DR10G14 lichtstrip van Digirails (gele LEDS) om de gloeilampen uit het origineel te imiteren. Twee strips nodig.
- voor de kop- en sluitseinen het Digirails setje voor sluitlichten en omgekeerd L-sein.
- voor de 2 lage koplampen de gloeilampjes vervangen door witte 3mm LEDs.
- printconnector gemaakt met Conrad 741146 - 89 (male) en 741120 - 89 (female) allebei op lengte te knippen.
- foto's volgen zodra ik weet hoe dat moet.
-
Volgens mijn verzamelde info moeten er warmwitte in de bakken. Ze schijnen eens omgebouwd te zijn naar TL verlichting.
Voor het plaatsen van foto's zie linker colom "Plaatje uploaden".
-
- voor de 2 lage koplampen de gloeilampjes vervangen door witte 3mm LEDs.
Die zeker geel moeten zijn ;)
Grtzz,
Karst
-
Voor een forumgenoot een CD rom motortje in gebouwd in een Lima mat 46,loopt analoog prima(minder herrie),maar digitaal voor geen meter,dus de oude tor maar weer ingebouwd,en dat loopt wel redelijk goed digitaal,raar maar waar,ik heb geen verstand van het digitaal instellen CV's enz,misschien dat hier iemand raad weet
Groetjes
Hans
-
Zoals al geschreven rij ik met een simpele lopi basic en gewoon de oude motor.
Dat gaat prima.
Foto's van de ombouw en dus ook de stekker verbinding heb ik niet.
Ik zal morgen eens kijken of ik die kan maken.
Dan blijft even de vraag hoe plaats ik die?????????????????
Dat ben ik even kwijt.
Ton
-
Instellingen van mijn CD motor in de koplopers:
cv2=1, cv3=32, cv4=24, cv5=112, cv6=56, cv52=24. cv53=160, cv54=32, cv55=24, cv56=255 dit voor ESU lopi-v4. Loopt als een trein ;).
@Karst: zeker, koplampen geel, toplicht warmwit en binnenverlichting (daar had ik het over ;) ) ook warmwit (TL).
-
Mooi al die extra informatie. (y) Toch weet ik zeker dat ik een interieurfoto heb gezien met gloeilampen, dus kennelijk zijn ze ooit omgebouwd. Gele binnenverlichting zou dus ook kunnen? ??? (deze heb ik namelijk al liggen)
Die lage koplampen maak ik dan geel, het recept daarvoor wordt dan een geel 3mm ledje voor bijde zijden één.
Op de zwartwit foto van het interieur waren de banken donkergrijs. De kleur van de banken is mij echter onbekend. Iemand die dat weet voor zowel 1e als 2e klasse? ???
-
Deze hadden jullie tegoed, printconnectors tussen de beide bakken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050864a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050864a.jpg)
Het is een hele goede gewoonte om bij het bedraden de kleuren aan te houden zoals genormeerd bij decoders. Dit voorkomt aansluitfouten en gebakken decoders. En een investering in rood, zwart, grijs, oranje, blauw, wit, geel, groen en paars decoderdraad.
Hier een foto van het stel uitelkaar gehaald. Inmiddels de interieurs al een kleurtje gegeven en de eerste reizigers hebben al plaats genomen (ze konden niet wachten, daar deze trein al was vertraagd :-[).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050848.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050848.jpg)
De houders van het gloeilampje zitten standaard aan de onderkant van de bank. Echter je schuift ze zo los. Na lossolderen van de gloeilampjes de gaatje hiervoor iets opgeruimd met een 3mm boor. Daarna hier de gele 3 mm ledje ingestoken, ze blijven keurig klemmen.
vervolgens de Digirails sluitseinprints gemonteerd. Het eerste probleem is dan meteen de handleiding. Die gaat uit van een modern Rivarossi treinstel met prints voor verlichting en beschrijft hoe je deze prints op de digirails printjes aansluit. Daar heb je dus niks aan. Na enig proberen blijkt het middelste soldeereiland de digitale massa te zijn(+), meteen voorzien van een blauwe draad. Daarna proefondervindelijk aan de andere twee soldeereilandjes een gele en witte draad gesoldeerd, de witte voor de boevenste witte koplamp, de gele draad voor de beide rode ledjes van de sluitlampen. Even testen of het goed zit. Daarna dit printje tegen het dak van de moterwagen gelijmd, zodat de ledjes precies achter de glaasjes van de twee hoge seinarmaturen zit.
Dan de houders van de voormalige gloeilampjes op zijn plaats in de kap gelijmd, zodat deze nu één geheel is met de kap. De anode (plus) van het 3mm ledje met de witte draad van het digirails seinprintje verbonden, en een nieuwe witte draad aan de kathode (min) gemaakt. Even testen of het 3mm ledje nu voldoende helder brand en dat is het geval. Nu zie je een omgekeerd L met spanning op de witte draad en twee rode sluitlampjes met spanning op de gele draad. De 3mm led kan in serie worden gezet met de digirails print, omdatdat een decoder ruimschoots voldoende spanning levert voor allebei en het simpeler is. De binnenzijde van de kap achter de lage frontseinarmaturen zwart gemaakt tegen eventueel doorschijnen.
De digirails binnenverlichtingstrip iets inkorten, omdat er boven de moter geen ruimte voor is, en deze in de kap zetten met tweezijdige schuimplakband van Action (€0,49). Deze ook aan de blauwe draad zetten, en een groene draad aanzetten voor naar de decoder straks.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050857a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050857a.jpg)
De draden die naar beneden lopen op de foto, krijgen straks een 5 polige male printconnector voor verbinding naar de decoder. De blauwe, witte, gele en groene draad aftakken naar 0,5 mm gaatjes die in de kap zijn geboord voor verbinding naar de andere bak; zie foto boven.
-
Eerste klasse rode banken, tweede klasse groene banken.
Mooier is warmwitte leds nemen voor de frontlichten en daar een druppeltje gele gloeilampdompellak van Conrad 727555 overheen te doen. Toplicht warmwit laten.
-
Hallo ledstrip inbouwers,
Is de digirails ledstrip niet een dure oplossing?
Ik gebruik ledstrip aan de rol: 5 meter voor 31 Euries. Moet ik zelf wel wat met de elektronica prutsen natuurlijk. Komt er nog 1,50 per wagen bij.
Voor de niet-digitaal rijders: bij 7 Volt heb ik al licht in de tent.
Of is dat allemaal al achterhaald.
Groeten Henk
-
@Henk: Klopt, de digirails loclight is een dure oplossing, maar een ledstrip + functiedecoder is minstens net zo duur en dan is de digirails loclight met zijn extra functies en 4 extra uitgangen wel een hele mooie oplossing (zegt Ruud die dat ook net heeft toegepast en er erg tevreden over is ;D ).
-
Hallo ledstrip inbouwers,
Is de digirails ledstrip niet een dure oplossing?
Ik gebruik ledstrip aan de rol: 5 meter voor 31 Euries. Moet ik zelf wel wat met de elektronica prutsen natuurlijk. Komt er nog 1,50 per wagen bij.
Voor de niet-digitaal rijders: bij 7 Volt heb ik al licht in de tent.
Of is dat allemaal al achterhaald.
Groeten Henk
Ik heb deze ledstrips nog wel eens voordeliger kunnen scoren, was wel een tijdelijke aanbieding.
-
Voor de goede orde, hier zijn geen loclights (locomotive lighting) gebruikt, maar gewone strips met 14 SMD ledjes die ca. 16 mm uit elkaar zitten. Voor het aansturen wordt de decoder gebruikt die ook de moter aanstuurt. Het is ook geen wagen maar een treinstel.
wat is het bestelnummer van die ledstrip op de rol?
-
Voor die ledstrip op rol zie oa. hier (http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120767701392&ssPageName=ADME:L:OC:NL:1123).
Robin
-
@Rolf: in tegenstelling tot de Lima mat46 heeft de Rivarossi mat46 een decoderplug in de motorbak en een functiedecoderplug in de motorlozebak. Als je genoeg verbindingen maakt zoals jij hier laat zien in de Lima uitvoering, kun je inderdaad gewone ledstrippen gebruiken. Mensen met de Rivarossi uitvoering willen de printen er vaak niet uit slopen en gebruiken dan dus vaak een functiedecoder in de motorlozebak. Ook hier leiden dus meerdere wegen naar Rome. Altijd leuk om te zien hoe het op verschillende manieren wordt opgelost (y).
-
Een rol van 5 meter warm wit (12volt) even bij Ebay zoeken , en voor 6€ zonder verzendkosten deze in Hongkong bestellen.
Zal het goede voorbeeld geven als mod. dus geen link ,maar het zoek creteria;Warm White 5M 16.4FT 300leds.
Kijk u maar, echt waar.
wil.
-
Is het echt nodig om de binnenverlichting aan een decoder te hangen?
Dan wordt het allemal wel iets ingewikkelder (of duurder)
Wat ben ik toch een simplist he.
-
Als je de binnenverlichting niet schakelbaar wilt maken, dan niet. De meeste decoders hebben echter toch twee belastbare uitgangen die je anders misschien niet gebruikt ;). Verder heb je dan ook de mogelijkheid om je strip te dimmen naar de gewenste lichtsterkte. Vooral van belang als je niet de echte wagonverlichtingstrippen met instelpotmeter gebruikt, maar leds aan de "meter".
-
Dimmen is wel noodzakelijk. De reizigers moeten anders allemaal een zonnebril op. Het rijtuig explodeert als het ware van het felle licht. Een extra serieweerstandje lost het op. Ook raak je al wat spanning kwijt in de gelijkrichter (ik rijd niet-digitaal)
-
Hallo,
ik heb stekkertjes gebruikt van de Ledbaron, zo kan ik de werkelijke kabels imiteren.
(http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/IMG_0536_zps21dc4943.jpg)
Zodra ik wat verder ben met de ombouw zal ik de koppeling van opzij laten zien tussen de twee bakken.
groet Marc
-
stekkertjes ... van de Ledbaron
Ziet er goed uit op de foto. Maar waar zitten die stekkertjes precies? Misschien helpen een paar close-ups?
Bvd,
Freek.
-
Hallo ledstrip inbouwers,
Is de digirails ledstrip niet een dure oplossing?
Ik gebruik ledstrip aan de rol: 5 meter voor 31 Euries. Moet ik zelf wel wat met de elektronica prutsen natuurlijk. Komt er nog 1,50 per wagen bij.
Voor de niet-digitaal rijders: bij 7 Volt heb ik al licht in de tent.
Of is dat allemaal al achterhaald.
Groeten Henk
Beste Henk ,
zou je mij kunnen vertellen welke eletronika ik nodig heb om zon led strip van de rol aan de praat te krijgen?,ik rij nl ook digitaal.
Mvg Tino
-
Hallo Freek,
de draden komen uit de kap en daaronder zit een vierkantje, dat is de stekker. (op de foto dus verbonden).
groet Marc (zodra ik weer bij de treinen ben zal ik kijken of meer closeup mogelijk is)
directe link naar de foto: http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/IMG_0536_zps21dc4943.jpg
-
Aan Tino:
Ja natuurlijk wil ik je dat wel vertellen. Maar misschien is het mooier om daar even apart over te forummen, anders vervuilt dit draadje zo.
Mag het na kerst?
Groeten Henk
-
zal ik kijken of meer closeup mogelijk is
Als je dat wilt doen, graag! Zo te zien zijn het erg platte stekkertjes, juist daarom ziet het er mooi uit. Maar waar zitten dan de contra-stekkertjes? Afijn, benieuwd naar een paar detail-foto's.
Freek.
-
@Marc: heb je het bestelnummer van de door jouw gebruikte connectoren van de ledbaron?
-
Ruud,
Objectnummer: 370702548141 (winkel op ebay)
Marc
-
@Marc: (y) gevonden, evenals de 3 polige. Gaan die stekkers een beetje handelbaar goed los, of is het zo'n stekker verbinding die er goed in gaat maar moeilijk uit?
-
@Henk
Natuurlijk kan het wachten tot na de kerst :)
Alvast bedankt.
Mvg Tino
-
Ik zet de binnenverlichting op de decoder, omdat ik deze wil kunnen uitschakelen als het treinstel in de tuin staat of in het schaduwstation. Dat is realistisch en spaart dure digitale stroom.
De kleine stekkertjes zien er beter uit dan mijn printconnectoren. Deze zien er op de foto direct op de kop van de bank erg grof uit; als de bakken aan elkaar geschakeld zijn is het wat beter. Ik maak de hele zaak (kabels en soldeerverbindingen) nog zwart zodra alles goed werkt, dan vallen ze minder op. De kabels maken een lus naar beneden, net zoals bij het voorbeeld.
-
Verslag van de vorderingen in de kerstvakantie.
Inmiddels doorgegaan met de onderkant van de bakken. eerst de stroomafname aangepakt. Het jacobsdraaistel en het loopstel van de niet-moterbak zijn al van stroomafname op beide zijden aangesloten. Echter het moterdraaistel niet, aan omdat dit aan het uiteinde van het stel zit, is dat wel zeer wenselijk. Ik rijdt namelijk met stroomdetectie. Als het moterdraaistel voorop loopt, wordt het treinstel nu pas gedetecteerd als het jacodbdraaistel op de stroomdetectie sectie komt. Vooral bij seinen en opstelsporen schiet de stel dan te ver door
Het moterdraaistel is aan één zijde eenvoudig van stroomafname te voorzien. Dat is de linker zijde als dit draaistel voorop rijdt. De assen zijn namelijk electrisch verbonden met de wielen tegenover de tandkransen. Als je de scheenplaten lost door de beide schroeven los te halen, zie je ruimte waar je via de beproefde methode een stroomafnemer op de assen kunt plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050989.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050989.jpg)
Een stroomafname op de wielen aan de zijde van de tandkransen is een stuk lastiger. Bovendien hebben deze wielen antislip-bandjes, zodat stroomafname van de rails alleen tegen de flens plaats kan vinden en daarmee niet betrouwbaar is. Ik heb echter de detectie meestal op de rechter spoorstaaf zitten, maar soms (bijv. bij 2-richting verkeer) ook op de linker spoorstaaf. Dus ik wil de betrouwbaarste stroomafnemers aan de rechterkant hebben. Gelukkig kan het moterwielstel 180 graden worden gedraaid, zodat de tandwielen links komen te zitten.
Het plan is als volgt.
Eerst het moterdraaistel uitbouwen.
Dan de (Digirails, door de helft geknipt) stroomafnemer op de assen plaatsen, voorzien van een rode draad. De stroomafnemer op een rechthoekig plaatje plastickaart lijmen, omdat hier een opening zit. Lijmen met twee-componentenlijm, omdat secondelijm op de Lima kunststop en op het messing moeilijk hecht.
Een tweede stroomafnemer aan de zijkant plaatsen, zie foto. Stroomafname op de buitenzijkant van de wielen, aangezien aan de binnenkanten de tandkransen in de weg zitten. Er is gelukkig hiervoor net genoeg ruimte tussen de wielen en de scheenplaten, die later weer gemonteerd moeten worden. Aan deze stroomafnemer een zwarte draad bevestigen. Via een geboord gaatje de beide draden naar de zijkant van het moterdraaistel leiden, richting de koolborstels. Deze stroomafnemer met een M1,6 boutje vastgezet in een 1,5 mm geboord gaatje, aangezien zelfde de tweecomponentenlijm het hier liet afweten.
-
Moterdraaistel weer inbouwen, nu met de tandwielen links. Met het terugplaatsen van de scheenplaten toch nog een klein probleem: De scheenplaten kunnen niet 180 graden worden gedraaid, vanwege de ATB spoelen, die aan de voorzijde moeten blijven zitten. De schroefgaten zitten echter niet op gelijke hoogte en zonder aanpassing zouden de scheenplaten 2mm scheef komen te zitten. Dit is echter op te lossen door aan de ATB zijde van de scheenplaten ca. 1mm materiaal weg te frezen, en aan de andere zijde 2 klein sluitringen te plaatsen samen ook 1mm dik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050991.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050991.jpg)
Na montage blijken de stroomafnemers links achter de scheenplaat hinderlijk zichtbaar te zijn. Een beetje zwarte verf lost dit op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050990.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050990.jpg)
Nu worden ook de twee andere draaistellen opnieuw bedraad met rood en zwart draad. Tussen de rijtuigvloer en boven het jocobsdraaistel wordt net voldoende ruimte gevonden om een female printconnector te lijmen, ook met rood en zwart draad die via 2 1mm gaatjes naar binnen worden getrokken. In de andere bak tegenover de female connector, 25 mm draad laten uitsteken en van de male connector voorzien. Deze draden leiden naar de stroomafnemers van het draaistel van deze bak. De decoder past makkelijk in de apparatenruimte onder de rijtuigvloer, naast het ijzeren gewicht. De decoder wordt met alle rode en zwarte draden verbonden. De moter wordt aan de orange/grijze draden verbonden, de draden onder het interieur wegwerken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050855.jpg)
Nu kan een proefrit plaatsvinden. Beide bakken (nog zonder de kappen) koppelen en op de baan zetten, en rijden maar. In beide richten loopt alles goed door de bogen en wissels. Nu wordt de bedrading voor de verlichting vanuit de decoder aangesloten op een 4-pins female printconnector: blauw, geel, wit en groen. In het interieur boven de decode wordt tussen de toiletten (uit het zicht) een doorvoer voor deze draden gemaakt. Nu is het tijd om de interieurs te plaatsen, nadat deze een kleurtje en passagiers hebben gekregen. De zwart/rode bedrading verdwijnt onder de interieurs.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050988.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050988.jpg)
dan zwarte verf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050992.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050992.jpg)
Voordat de kappen worden geplaats, moet er eerst nog wat materiaal worden weggefreest uit de onderkant ter hoogte van de koplampen (zie foto vorige bericht). In de kap van het moterrijtuig wordt de 4-pins male connector verbonden aan de verlichting in de kap en de doorvoer naar de ander bak. Even testen of ook de verlichting werkt, en dan de kappen plaatsen. Ondanks dat de opening tussen beide bakken klein is en mijn printconnectors groot lijken, rijdt het stel in beide richting goed door alle bogen! (R minimaal = 450mm op mijn baan) De kleuren van de draden zijn wel hinderlijk, maar na ook deze zwart gemaakt te hebben met een weinig verf ziet het er verrassend goed uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050865.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050865.jpg)
Nu de decoder goed instellen. De maximale snelheid is out of the box met deze primitieve Lima motor veel te hoog. In CV5 een lage waarde (5) gezet om een schaalsnelheid van 151 km/h te bereiken in de hoogste rijstap. De trein is nu goed te regelen. De binnenverlichting op F4 gezet, een klein beetje gedimd. Nu nog wachten op betere pantografen....
-
(y) ziet er goed uit. Vraagje, je hebt al zoveel aangepast aan deze mat46, waarom gooi je er geen cd-speler motor (of Torque motor) in? Dat loopt een stuk mooier.
-
Ik heb er een draaistel met cardan uit een roco BR218 in gezet. Rijdt prima en geruisloos.
Ernest
-
Ik heb inderdaad een modeltorque vervangingsmoter voor lima (MLF20) liggen. Ik had deze eigenlijk gereserveerd voor een lima 1200, ndat ik deze zou gaan superen. Echter nu heeft roco een 1200 aangekondigd, dus dat staat op hold. Dus het brengt me wel op een idee.
-
Dan een CD-motor in de 1200, kost nada ;).
-
Net de 1200 van Lima opengetrokken na 26 jaar in een doos gezeten te hebben. Oeps! reden we ooit hiermee? Nadat we alle moois van de laatste jaren hebben rijden komt hier weer een stukje jeugdsentimetn naar boven. De lok rijdt nog prima. De antislipbandje zijn verkruimeld, maar de gloeilampjes branden nog. De locomotief kostte dan ook wel ca. 25 gulden bij de HEMA. Inderdaad, ik ga hier geen vervangingsmoter meer inzetten, deze toch maar in de mat '46.
-
Net de 1200 van Lima opengetrokken na 26 jaar in een doos gezeten te hebben. Oeps! reden we ooit hiermee? Nadat we alle moois van de laatste jaren hebben rijden komt hier weer een stukje jeugdsentimetn naar boven. De lok rijdt nog prima. De antislipbandje zijn verkruimeld, maar de gloeilampjes branden nog. De locomotief kostte dan ook wel ca. 25 gulden bij de HEMA. Inderdaad, ik ga hier geen vervangingsmoter meer inzetten, deze toch maar in de mat '46.
Da's toch ook niet nodig als de loc nog prima rijdt? :o
Eenvoudige decoder (Tams/Rampino) erin en digikarren ermee. (y)
OK nog effe nieuwe antislipbandjes...
-
Ondertussen heb ik aardig geexperimenteerd met de stekkertjes die Marc ook had gekocht, naar mijn mening is het maar matig. Waar je met zelfbouw last hebt dat de draadjes breken is het met deze stekkertjes het probleem dat ze onder de krimpkous losraken, eigenlijk alsof ze gewoon niet goed genoeg gesoldeerd zijn... heb het ondertussen al weer een stuk of 10 keer geprobeerd en ik wordt er niet echt vrolijk van.
Groet,
Richard
-
Dat lijkt er dan op dat het snoer dat je gebruikt niet soepel genoeg is. Ik gebruik het decodersnoer van hufing (http://www.hufing-tronic.de/) dat is zéér soepel.
-
Of je soldeerwerk is toch niet helemaal goed geweest...
Nog nooit dergelijke problemen gehad
-
Ehm... ik had het ook vooral over de stekkertjes van de ledbaron... dat zijn kant en klare stekkertjes met draad. Ik merk steeds dat óf de draadjes loskomen, of het stekkertje zichzelf door de bochten loswurmt. Als je er dan weer genoeg mee gaat frotten... laten de draadjes weer los... 😒. Ondertussen heb ik twee met crystal klear gekoppeld, kijken of dat gaat.
Groet,
Richard
-
Ondertussen is het 6,5 jaar later en ik kwam het kreng weer tegen ::).
Ik word er nog steeds horensdol van dat ik hem maar niet fatsoenlijk op de baan krijg.
Ik had hem verbouwd met een draaistel van een Roco BR218 in combinatie met een Mashima moter, dat loopt als een zonnetje. De stroomafname op het Jacobsdraaistel moet nog vervangen worden, voor nu zit daar helemaal niets. Waar ik alleen hopeloos tegenaan loop is dat hij waardeloos wringt op dat Jacobsdraaistel. Met alleen de motorbak loopt hij keurig, maar met de tweede bak aangekoppeld is het elke keer weer afwachten waar de boel gaat wringen en ontsporen. Is er al eens iemand die hier een passende oplossing voor heeft gevonden? Ik zit er ondertussen bijna aan te denken om óf een nieuwe Riva te gaan halen, of een Artitec DEII-kneus te gaan zoeken en kijken of ik daar het hele jacobsdraaistel van om kan zetten... ik krijg het gewoon niet voor elkaar >:(.
Groet,
Richard
-
Een beetje vet van goede kwaliteit op nokken en geleidingen. Grote kans dat het lekker gaat lopen.
Carel
-
Dat zit er al behoorlijk, helpt helaas niets...
-
Vandaag dit verhaal voor het eerst gezien. Ik ben dus niet de enige die bezig is met een oude LIMA Mat 46. Ik heb jaren geleden de motor al vervangen van het model met als resultaat uitstekend rijden. Stroomafname was een dingetje maar met een Lenz decoder en powerpack prima resultaat.
Maar het model ziet er aan de buitenkant prima uit, het interieur is een ander verhaal. De oranje uitstraling van een bak is geen gezicht. Bovendien verdienen de beide neuzen ook wel een opkikker. Daar heb ik inmiddels de koplamp ringen van FRIE voor gemonteerd. Helemaal top.
Inmiddels ook een interieur verlichtingsstrip van ESU ingebouwd (tijdelijk) met de juiste kleur verlichting en een knipperende TL buis simulatie.
Ik weet niet of iemand het wel eens heeft mee gemaakt maar vroeger werden ze nog wel eens ingezet als militaire trein van Den Helder naar Amsterdam (in de nadagen van Mat 46). Tijdens een aantal van die reizen kwam het wel eens voor dat je net ergens in een treinstel kwam te zitten waar een TL buis aan het knipperen was en daarmee de reis enigszins irritant maakte.
Helaas is bij de verbouwing, die inmiddels al weer een jaar of drie aan de gang is, het kunstof onderdeel uit de neus aan een kant verdwenen. Die moet ik nog namaken. Verder moet ik nog even kijken hoe ik het met de verlichting ga doen. Uiteraard omgekeerd L-sein en twee rode pitten in het dak. Daar moet ik dus aan een kant LEDS inbouwen die een rode pit ook wit kan laten schijnen.
Verder vraag ik mij af of er verschil in kleur zit vwb het witte licht. Te zeggen, de twee grote lampen en het witte licht in de dakrand. Ik meen op het forum wel eens gelezen te hebben dat hier verschil in zou zitten, maar in mijn herinnering was dat niet zo,
Ga nog even het draadje door nemen om te kijken wat de mede verbouwers nog meer aan het uitspoken zijn.
Richard
-
De frontseinen waren gewoon geel. Het toppitje was bepaald geen schijnwerper en doorgaans vervuild, maar een normale witte gloeilamp.
Erik.