BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: scassidy op 19 December 2012, 20:46:43
-
Hallo allemaal,
Ik ben Sean 27 jaar en woon in Dronten. Vroeger als kind altijd met modelspoor gespeeld en na het jaren opgeborgen te hebben kan ik het eindelijk weer tevoorschijn halen. Heb een tafel gebouwd de afgelopen dagen en zat nou een beetje te proberen met baanplannen. Gezien de beperkte ruimte is dit nog best lastig maar heb een leuk begin gekregen. Nou alleen nog jullie mening erover wat goed is en wat beter kan.
Tafel afmetingen zijn: lange zijde 2.90m
linker zijde 1.68m
diepte links en midden zijn 0.82m
rechter zijde 1.34m
diepte rechts is 1.07m
(http://i679.photobucket.com/albums/vv152/sean850t5/baanplan5.jpg)
-
Hoi,
Welkom hier. Leuk plan. Voor wat commentaar zou je misschien kunnen aangeven wat je zoal wil laten rijden en in wat voor omgeving?
Groeten Koen.
-
Ohja is misschien wel handig ;D
Landschap moet glooiend cq heuvels zijn aan beide kanten, setting is landelijk met korte treinen.
-
Wil je rangeren of alleen een klein station?
Ik zie geen spoor aansluitingen of rangeerterreinen.
gr Koen.
-
2 stations en geen rangeren, is op de foto slecht te zien maar links op de baan heb ik ook ruimte gelaten voor een station
-
Even een paar puntjes van kritiek.
Ik ga er even vanuit dat groen de bovenbaan is.
Ik denk dat het stijgingspercentage in de cirkel aan de rechterkant te veel is, loc's moet daar in iets meer dan een halve cirkel toch zeker 7 à 8 cm stijgen.
Er komen nogal wat situaties voor van een bocht en direct daarna een tegenbocht. Dat moet je zien te vermijden omdat dat bij langere wagons grote kans op ontsporingen geeft. In de praktijk moet je er voor zorgen dat daar toch zeker 1 rechte rail tussen zit.
Persoonlijk vindt ik er wel erg veel bochten bij elkaar liggen. Treinen die door (te krappe) bochten rijden zijn in het algemeen geen fraai gezicht, tenzij je de bochten uit het zicht weet te leggen door bergen of scenery.
Het dubbele spoor met twee uitlopertjes in het midden van het plan zien er mijn ogen een beetje nutteloos uit. Als je de wissels anders legt kan je het tenminste nog als inhaalspoortje gebruiken.
Grt.
Gerrit
-
Dank je wel, stijgingspercentage in de lus rechts is 5%. Weet dat dit echt wel de max is maar aangezien er niet met lange treinen gereden gaat worden is dit nog mogelijk.
Alle bocht met tegen bocht stukken zullen uit het zicht zijn behalve diegene die links zit in het groen dit kan ik nog proberen om het wat soepeler te laten lopen.
Idee van het onderste spoortje bij het station was meer bedoeld als eventueel vracht perron met de mogelijkheid om een loc om te kunnen rijden naar de andere kant van de trein. Maar is misschien nog wel beter om er een inhaal spoortje van te maken.
Dank voor de tips
-
Als je smalspoor gebruikt of een bergspoor maakt, heb je wat meer mogelijkheden met dit plan.
Gr Koen.
-
Helaas smalspoor zal het niet worden, maar wat bedoel je met een bergspoor precies?
-
Nou,
Niet perse berg maar ik doelde een beetje op een Alpenachtige omgeving.
Vanwege je stijginspercentage.
Gr Koen.
-
Denk dat dan wel wat beter overkomt ja ;D gezien het feit er toch met kleine en korte samenstellen gereden gaat worden. Moet dit wel gaan werken.
-
Ben benieuwd. (y)
Gr Koen.
-
Naar aanleiding van de tips, toch nog even het plan aangepast ;D
Ook even lijnen erin aangegeven vanaf waar de bergen beginnen, zoals je kunt zien is het midden een soort dal waar een station met dorpje zal komen. Links komt dan op een hoger niveau ook een station te staan. Doodlopende sporen in het midden weet ik nog niet zeker of die er komen.
(http://i679.photobucket.com/albums/vv152/sean850t5/baanplan5scenery.jpg)
PS weet iemand hoe ik die plaatjes groter krijg? zo zien jullie er bijna niks van.
-
Even een vraagje, heb al een hoop gelezen op het forum hier over digitaal maar nog net niet het antwoord dat ik zoek.
Aangezien ik toch graag met 2 treinen wil rijden lijkt digitaal handiger.
Wissels wil ik wel gewoon analoog bedienen. Het gaat mij puur om het aansturen van 2 treinen.
Vraag 1: Kan het Marklin central station worden aangesloten op fleischmann spoor, ik denk van wel aangezien rails rails is.
Vraag 2: Is het een kwestie van het central station aansluiten op het spoor en ik kan met 2 verschillende treinen rijden. Of dien ik echt allerlei blokken in te stellen en terug meldingen te hebben?
-
Vraag 1: Kan het Marklin central station worden aangesloten op fleischmann spoor, ik denk van wel aangezien rails rails is.
Grappig.... Die opmerking gaat bijna altijd op... maar marklin is nou net de enige waarbij de rails echt anders is (3e rail).
Wat betreft digitaal rijden met de central station: Ja dan gaat het wel op, maar volgens mij moet je dan wel al je locs van een MM compatible decoder voorzien. (Veel decoders snappen dat protocol, maar op 2 rails systemen wordt toch over het algemeen meer met DCC gereden)
Vraag 2: Is het een kwestie van het central station aansluiten op het spoor en ik kan met 2 verschillende treinen rijden. Of dien ik echt allerlei blokken in te stellen en terug meldingen te hebben?
Je hebt geen blokken nodig, je kunt prima meerdere treinen samen laten rijden.
Blokken en terugmelders heb je nodig als je een centrale (of meestal een computer aangesloten op een centrale) ook wilt laten weten waar de treinen zijn. Deze kan dan automatisch rijden e.d. Ook kan deze dan ervoor zorgen dat twee treinen niet op hetzelfde spoor komen.
Zonder blokken moet je dat stukje veiligheid zelf voor rekening nemen. (Dus niet je twee treinen met vol vermogen op elkaar af sturen).
-
Grappig.... Die opmerking gaat bijna altijd op... maar marklin is nou net de enige waarbij de rails echt anders is (3e rail).
Wat betreft digitaal rijden met de central station: Ja dan gaat het wel op, maar volgens mij moet je dan wel al je locs van een MM compatible decoder voorzien. (Veel decoders snappen dat protocol, maar op 2 rails systemen wordt toch over het algemeen meer met DCC gereden)
Dus kan dien ik een digitaal systeem te nemen dat geschikt is voor 2 rails en met dcc werkt. Wat betreft de locs, die moet ik toch nog aanschaffen.
-
Ben er al uit :P had beter moeten zoeken en lezen.
Denk dat de multimaus van roco wel een simpel systeem is om mijn baan mee aan te sturen. Vooral omdat ik toch alleen maar de treinen wil aansturen en de paar wissels die erin zitten wil ik lekker met de klik van een schakelaar om zetten ;D
-
@plaatjes groter krijgen. Ik doe altijd bij plaatje uploaden de onderste optie knippen, die kun je als lezer dan weer aanklikken en vergroten. Sommigen plaasten direct grotere foto's, hoe dat moet, weet ik helaas niet.
Gr Koen.
-
Groot gedeelte van de baan ligt nu, aan rails dan ;D Was aan het kijken voor eventuele treinen die ik erop kan laten rijden maar zit een beetje met de minimale radius. Aangezien ik met 60 graden bochten werk met een straal van 250 mm kan ik maar beperkt type treinen laten rijden. Ik ben dus op zoek naar treinen uit periode 3 die dus deze steile bochten kunnen maken. Welke locs zijn hier voor geschikt?
-
Je hebt veel mogelijkheden in materieel, alleen moet je niet met intercities gaan rijden met zoveel bochten en hellingen.
Ruime keus in korte samenstellingen wagons en locomotiefen in elk tijdperk. Neem in iedere geval geen grote stoomlocs maar de kleinere en diesels zullen het goed doen (y).
Gr Koen.
-
Even nog een vraag over je baanplan: Kan je wel overal goed bij? Vooral in de linkerbovenhoek en rechterbovenhoek? En wat is het grijze gedeelte in de rechterbovenhoek. Ik hoop niet iets waar je vaak bij moet :)
Een multimaus is een goede optie om lekker alleen digitaal te rijden en je wissels handmatig te bedienen. Je kan het later nog altijd uitbreiden mocht je dat nodig vinden.
Groeten Ronald.
-
Aangezien ik met 60 graden bochten werk met een straal van 250 mm kan ik maar beperkt type treinen laten rijden. Ik ben dus op zoek naar treinen uit periode 3 die dus deze steile bochten kunnen maken. Welke locs zijn hier voor geschikt?
Met een straal van maar 250 mm beperk je je enorm. De boogstraal die meestal in startsets zit/zat ligt rond de 360 mm en dat is al niet ruim. Met 250 mm zal je je waarschijnlijk moeten beperken tot tweeassige lokjes en wagentjes.
-
Sommigen plaasten direct grotere foto's, hoe dat moet, weet ik helaas niet.
Die grotere foto's staan dan waarschijnlijk op een andere plaatjesserver. Kun je zien door op een plaatje rechts te klikken, en dan kijken bij Eigenschappen.
-
Hoeft niet. De plaatjes worden op het forum zo klein weergegeven, omdat er bij de image tags in je bericht automatisch 'width=400' wordt toegevoegd. Als je dat aanpast, verandert de grootte van het plaatje.
-
Het gaat nog steeds over jouw baan hoor Scassidy (y)
Gr Koen.
-
Even nog een vraag over je baanplan: Kan je wel overal goed bij? Vooral in de linkerbovenhoek en rechterbovenhoek? En wat is het grijze gedeelte in de rechterbovenhoek. Ik hoop niet iets waar je vaak bij moet :)
Groeten Ronald.
Linkerbovenhoek wordt iets lastiger maar zaag een stukje uit de tafel, wissels trouwens links op het onderste niveau zijn verwijderd, rechterbovenhoek is geen probleem. Kan namelijk gewoon bij de rechterkant van de tafel komen. Het grijze vlak is ook weer een hoek die uit de tafel is, daar lopen wat pijpen van de afzuiging.
Met een straal van maar 250 mm beperk je je enorm. De boogstraal die meestal in startsets zit/zat ligt rond de 360 mm en dat is al niet ruim. Met 250 mm zal je je waarschijnlijk moeten beperken tot tweeassige lokjes en wagentjes.
Zoiets had ik al gedacht maar was benieuwd naar het grootste wat mogelijk was, drieassige lokjes moet denk ik ook nog wel lukken, alleen wagons word dan dus donderbussen. De railbuss moet denk ik ook nog wel lukken.
-
(http://i679.photobucket.com/albums/vv152/sean850t5/volvo%20850/baanplan5aangepast_zpsd09291e9.jpg)
Hier een aangepast baanplan zoals nu de bedoeling is.
Als je rechtermuis klikt en dan afbeelding bekijken wordt hij ook groter :)
-
Zo de boel hier maar even afstoffen ;D
Ben al even met de baan bezig, tafel stond al en heb ondertussen bijna alle rails liggen. Gisteren naar rail geweest en had al langer het gevoel dat dit het toch nog net niet was. Mede door de erg krappe bochten, dit omdat ik geen idee had dat treinen een minimale radius aankonden.
Gisteren dus toch maar weer achter de pc gekropen en met anyrail aan de gang gegaan en alle krappe bochten eruit gehaald, heb nu overal r1 liggen dus kan met eigenlijk "alles" rijden. Het station nu aangepast met een leuk kopspoortje voor mijn railbus die van de week binnenkomt.
Nou hier is het plan dus, vandaag druk bezig geweest morgen nog 3 wisselmotoren plaatsen en een paar voedings draadjes naar de rails en dan kan ik helemaal test rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klein_Tal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klein_Tal.jpg)
-
Iets klopt er niet als je alle krappe bochten eruit hebt gehaald en nu overal R1 hebt gelegd.....
Het lijkt me stug dat je met R1 nu eigenlijk met "alles" kan rijden.
Sander
-
Eerder had ik bochten met een straal van 250 mm, de 60 graden bocht van fleischmann. Daarmee werd de verscheidenheid van materiaal heel erg beperkt. Met nu overal R1 wordt dit een heel stuk vergroot. Ja ik weet dat R1 nog steeds krap is maar met de beschikbare ruimte die ik heb wordt het helaas niet groter.
Heb de rails nu bijna allemaal liggen dus zal binnenkort maar eens een draadje gaan openen in de banenbouw om daar iedereen van de vorderingen op de hoogte te houden.