BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Hans_NB op 18 December 2012, 23:21:06
-
Ha Beneluxspoorders,
In dit topic wil ik de bouw van mijn trambaan op 12mm beschrijven en jullie op de hoogte houden van de voortgang.
Een viertal jaren geleden ben ik begonnen met een module, deze is af echter over een aantal zaken ben ik niet tevreden.
Deze module was opgebouwd uit 18mm MDF en daardoor niet te tillen en het schroeven in dit geperste karton vind ik een drama. Overigens was er gewoon Tillig 12mm rails gebruikt waardoor er tussen het straatwerk en de rails de railschoenen te zien waren. Verder was alles analoog en niet voorbereidt voor digitaal en computerbedrijf.
Nu, een nieuwe start, nieuwe ideeen en een aantal ervaringen rijker.
De eerste module is getimmert en opgebouwd uit berkentriplex 15mm, het geheel is in een hoek gebouwd van 1200 bij 1200 mm met een diepte van 600mm. De rechte modules en de schaduwstationmodules zullen gewoon 1200 bij 600 mm zijn. De platen zijn gezaagd door de groothandel en daardoor kaarsrecht.
Het ontwerp van module 1 is geinspireerd op een module van de gemeentetram waelstede, het geheel stelt een kade voor van een stad waar de tram vanuit het schaduwstation de kade opdraait en zich mengt in het overige verkeer. Aan de voorkant van de module gaat de tram de stad in, na de bocht komt een tramhalte waarna er op de modulescheiding een spoorviaduct komt.
Verder zal het spoor op de kade fictief doorlopen voor het ruimtelijke effect en de nabootsing van een druk trambedrijf.
De Rails zal gesoldeert worden op printplaat en in navolging van Rob Boeser zal er een actieve bovenleiding komen.
onderstaand nog een aantal foto's van de voortgang (dit zegt meer dan duizend woorden)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_147_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_147_1.jpg)module 1 ruwbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_145_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_145_1.jpg)module 1 onderzijde ruwbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_141_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_141_2.jpg)2 trams bij de toekomstige halte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_142_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_142_1.jpg)overzicht proefpassing
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_139_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_139_1.jpg)csa1 en GT4 op de kade
wordt vervolgd....
groet hans
-
Hallo Hans,
Weer een tramproject in aanbouw (y) (y)
En ik vind het ontzettend leuk, dat ik daarvoor wat inspiratie heb kunnen leveren !
Ik ben heel benieuwd hoe je het verder gaat uitwerken.
Heb je een speciaal thema ? Rotterdam ? 8)
In elk geval veel succes toegewenst; ik blijf je volgen.
Groeten, Rob.
-
Weer een medestander voor HOm.
Ben benieuwd naar de vorderingen.
Ik blijf dit draadje volgen.
-
En weer een tramproject erbij! (y)
Hoe staat het trouwens met je RTM-bouwsels Hans? Ben wel benieuwd.
Groet,
Marc
(Die zich voor Trambaantje liet inspireren door deze (http://www.gemeentetramwaelstede.nl/Clubbaan.htm) baan).
-
Het plan ziet er tof uit en ben enorm benieuwd! (y)
Veel succes met de bouw hiervan! :D
Groetjes,
Antal
-
@rob, Als rotterdammer zal ik me zeker laten inspireren door deze fraaie stad, voor het viaduct zal het spoorwegviaduct bij station holland spoor/rijswijkseweg model staan. verder vind ik het belangrijk dat het geheel geloofwaardig overkomt. Mijn motto is: De tram is in de stad aangelegd en de stad is niet om de tram heengebouwd.
@henk, HOm komt bij mij voor een tram geloofwaardiger over, een citadis op 16 of 12 mm smoelt toch anders!
@marc, de S-bouwsels staan even op een zijspoor, wel is divers materieel al uitgetekend in cad.
Verder ga ik op het gemakje bouwen en niet teveel op internet hangen, na een avondje op internet krijg ik altijd het gevoel dat ik niks gedaan heb!
groet hans
groet hans
-
Internet is het nieuwe TV kijken.
Ga dit draadje ook zeker volgen! Net als al die andere tramdraadjes. Wat een leuk sub forum is dit toch!
-
@rob, Mijn motto is: De tram is in de stad aangelegd en de stad is niet om de tram heengebouwd.
Dit is niet altijd waar....
In die andere stad die op "dam" eindigt ;D, is indertijd eerst de ESM (later NZH) tramlijn naar Zandvoort aangelegd, waarna de Admiraal de Ruyterweg er omheen gebouwd is....
Maar ik stem toch in met je punt (y).
Groeten, Rob.
-
Hoi, een kleine update
De eerste spoorstaven zijn gesoldeerd,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3941_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3941_3.jpg)
De boogstraal voor de binnenbocht is R23 en de buitenbocht is R27. Het wissel zal niet functionerend worden.
wordt vervolgd...
groet hans
-
Mooi werk.
Hoe leg je de rails op de juiste breedte vóór je ze vast soldeert?
-
Dit ziet er al strak uit, maar over de spoorstaven heb ik toch even een vraagje.
Gebruik je profielen? of is de spoorstaaf nog een enkele staaf en komt er nog iets tussen wat de lat moet voorstellen?
Ik heb de foto al bekeken en geprobeert in te zoemen maar daarvan werd de foto niet beter en was het gezochte nog niet te zien. ::) :-\
Groeten,
Christoph
-
Mooi werk.
Hoe leg je de rails op de juiste breedte vóór je ze vast soldeert?
Marc,
Ik gebruik een aluminium malletje, waarin twee zaagsneden zijn gemaakt op 12mm (HOm).
Er zit ook een houten handvatje aan, zodat je je vingers niet brandt bij het solderen.
Ik kan geen foto invoegen, want mijn computer heeft de geest gegeven en ik kan niet bij mijn foto's, maar je vindt een foto op mijn site onder Railbouw.
Groeten (vanaf de iPad van mijn vrouw), Rob.
-
Ik moest even zoeken, maar het is onder "Tramrails", niet "railbouw". Handig dingetje.
-
Marc, je vraag is al beantwoord door Rob, ik maak ook gebruik van gefreesde blokjes echter nog zonder handvat, deze komen er snel op !!
Christoph, voor de spoorstaven gebruik ik de allergoedkoopste flexrail code 100. De contralatten cq groefrailsimitatie moet er nog ingesoldeeerd worden.
Groet Hans
-
Hallo Hans,
bedankt voor je antwoord, ik ga de vorderingen zeker volgen.
Ik dacht eigenlijk dat je het Swedtrack systeem gebruikte, zie: http://swedtram.se/eng/swedtrack/swedtrack.html (http://swedtram.se/eng/swedtrack/swedtrack.html).
Groeten,
Christoph
-
hoi,
zo weer een kleine update, de soldeerwerkzaamheden aan de tramrails gaan ondanks de feestdagen gewoon door
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121228_224718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121228_224718.jpg)
Verder heb ik een proefstukje gemaakt voor imitatie groefrail, hierbij lijm ik over de bielzen een strook styreen van 0.5mm dik en 11mm breed. Vervolgens lijm ik met bison ontvetter een hoekprofiel van evergreen 1.5 bij 1.5 tot in het hart van het spoorprofiel. hierdoor onstaat er een groef van 1mm. De contralat ligt wel 0.5mm lager dan de bovenkant spoorprofiel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121229_213333.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121229_213333.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_158.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_158.jpg)
wordt vervolgt....
groet hans
-
Hallo Hans,
de groefrail ziet er goed uit zo, ga zo door. (y)
Bij de Morop op de internet site, kun je de diverse normen vinden. Ik heb even de NEM110 er tussen uit gevist en dan voldoe je aan de maat van lat tot zijkant spoorstaaf, kijk maar: http://www.morop.eu/de/normes/nem110_d.pdf (http://www.morop.eu/de/normes/nem110_d.pdf)
Hierdoor zou je in de toekomst met een dan nieuw aangeschafte tram hiermee geen problemen moeten gaan krijgen.
Overigens zijn ze momenteel bij de Morop bezig de normen te herzien en te vertalen naar het Nederlands, of deze ook zo beschikbaar komen weet ik niet.
Groeten,
Christoph
-
Hoi Hans,
Ziet er goed uit! Kun je eventueel nog een tekening of een paar detailfoto's maken om duidelijk te laten zien hoe je het hebt gemaakt?
Wellicht ga ik het dan zelf ook zo doen!
-
Mooi gedaan!
Niek
-
@ christoph, dank voor je reactie met de Morop NEM 110 normen, inderdaad kloppen de maten!
@ bommeldam, ik heb even snel in paint een tekening gemaakt hoe de groefrail is opgebouwd, de verhoudingen in de tekening kloppen totaal niet, maar het gaat om het idee. tussen de hoeklijnen kun je zelf invullen wat je wilt; gras, grind, kinderkopjes, tegels of asfalt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_groefrail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_groefrail.jpg)
@ niek, dank voor het compliment
groet hans
-
Hoi Hans,
Mijn dank, het is volledig helder!
Tot slot: De beste wensen!
-
Hoi Hans,
Sorry voor de late reactie; computerproblemen en zo......
Het ziet er geweldig uit en styreen bouwt veel gemakkelijker dan messing.
Toch heb ik wat bedenkingen en ik heb indertijd niet voor styreen als contrarail gekozen.
Ten eerste.
De MOROP specs voor 12 mm spoor gelden voor TT (1:120) en deze schaal heeft ook eigen specs voor de wielen en flenzen.
Wij, smalspoortrammers, rijden met versmalde HO trams, waarvan de wielen en flenzen HO specs hebben.
Op het tramforum van Jan Ruppert (www.modelltram.de/forum.htm) wordt in discussies daarom aangeraden minimaal 1.1mm groefbreedte aan te houden. Bij een groefbreedte van minder dan 1.1 mm zouden de wielen zich met de binnenkant klem kunnen rijden tegen de contrarails.
Ten tweede.
Juist omdat de trams ook met de binnenzijde van de wielen tegen de contrarail kunnen strijken, lijkt mij messing een betere keuze. Styreen is relatief zacht en wielen met scherpe flenzen zouden kunnen 'happen'.
Maar wat ik belangrijker vind, is dat styreen geen stroom geleidt en bij trams (lichter gebouwd dan de Märklin en ROCO lokomotieven van deze wereld) kunnen we elk beetje contact gebruiken.
Heb jij al rijervaringen met deze 'styreen' constructie?
Ik hoor het graag.
Groeten, Rob.
-
Rob,
Op rechte stukken voldoet deze styreen groefrail prima, vanmiddag heb ik een boog voorzien van contralatten van evergreen. Hierna ben ik gaan proefrijden met diverse trams. (electrisch)
Een tram op draaistellen komt prima op eigen kracht door de boog, echter een twee-asser bleef in de bocht hangen!
Conclusie: de ruimte tussen de rail en de contralat is te krap, dit wil ik proberen op te lossen door ipv 1.5mm hoeklijn de 2mm hoeklijn toe te passen. Hiermee wordt de groef ipv 1mm; 1.35mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_06_0018191.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_06_0018191.jpg)
contrarail met evergreen nr 291
Groet Hans
-
Juist omdat de trams ook met de binnenzijde van de wielen tegen de contrarail kunnen strijken, lijkt mij messing een betere keuze. Styreen is relatief zacht en wielen met scherpe flenzen zouden kunnen 'happen'.
Goh, er wordt hier een wel erg werkelijke trambaan gebouwt. Dit noemen ze klimplekken bij het voorbeeld.
Groeten,
Christoph
-
Proef ik hier (eindelijk ??) een vorm van erkenning voor de modeltrambouwers ? (y)
Groeten, Rob.
-
Dit ga ik volgen! Dit ziet er te interessant uit (y)
-
@Rob: Als we hier LIKE knoppen hadden gehad, had ik jouw berichtje even ge-liked. (y)
-
Sluit me graag bij voorgaande comment aan ;)
-
Hoi,
De test om de groefrail met 2mm hoeklijn uit te voeren is geslaagd, de 2-aasige trams hebben nu geen moeite met de contralatten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_167_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_167_3.jpg)
Verder heb ik aan de onderzijde van de module de centrale voedingsleiding aangebracht in de vorm van gestript
2.5mm vd draad. De uiteinden van de cvl zijn uitbedraad naar een 4 polig XLR chassisdeel, waarmee de verbinding gemaakt kan worden naar de volgende module. Deze stekkerverbinding is zeer robuust en daardoor hufterproof.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_12_231952.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_12_231952.jpg)
wordt vervolgd.....
groet hans
-
ha,
De afgelopen tijd is er weinig gebeurd, sinds een week of twee ben ik weer druk bezig met het tramgebeuren, alle rails van de module is af.
Nu ben ik bezig om uit de vinden wat ik mooie bestrating vind, geinspireerd door de antwerpse kinderkopjes ben ik met DAS klei aan de slag gegaan.
Om te beginnen heb ik als proef tussen twee spoorstaven een strook klei gerold met een behangrollertje wat fungeerde als wals, vervolgens heb ik met een eenvoudig zelfgemaakt stempeltje uit een stukje rond aluminium buis de kinderkopjes in de natte klei gedrukt. Het resultaat is voor mij niet helemaal bevredigend. De keien krijgen een vrij bol uiterlijk doordat ze nat gestempeld zijn.
Dus waarschijnlijk verwijder ik dit stuk bestrating. De keien vindt ik te groot en te bol.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stempel_keien.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stempel_keien.jpg)
Het stempeltje voor de keien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_007_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_007_9.jpg)
Het resultaat in de vers gestempelde klei
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_005_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_005_18.jpg)
Bestrating in verhouding met een wartburg
Verder kreeg ik van een bekende nog een tweetal kappen van een budapester tramstel uit messing, wie kan mij vertellen van welke fabrikant deze zijn??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/budapester1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/budapester1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/budapester_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/budapester_2.jpg)
en nog een plaatje van een fairfield stel naast mijn onbekende!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0648.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0648.jpeg)
groet hans
-
Sú-per tof dit. Net als Waelstede erg inspirerend. Ga je die Evergreen latjes voor de groefrails nog een kleurtje geven? (Roestkleur oid) 't Is mooi, maar nog plastic-ig.
Overigens vind ik 't wel meevallen met die kinderkopjes. Het is eerder dat kleurtje dat 't algeheel wat groot laat lijken denk ik. Als je die groeven zou kleuren of zo, zou t misschien wat beter uitkomen.
Maar ik kan dan ook niet oordelen vanaf een foto, en ieder zijn smaak!
-
Dus waarschijnlijk verwijder ik dit stuk bestrating. De keien vindt ik te groot en te bol.
Hoi Hans,
Long time no see.....
Ik heb vroeger in Nijmegen vaak en lang genoeg over de klinkers van de Waalkade gefietst, om te weten dat die echt bol waren....
Geen probleem, dus.
Ik zou ze eerst maar eens behandelen met grijze verf, zwarte wash en een witte dry-brush en dan pas een oordeel vellen.
Groeten, Rob.