BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: eenop87 op 18 December 2012, 22:39:50
-
Verleden week kreeg ik de onderdelen voor de NS5500 van DJH Model Loco in huis.
Al bouwend zal ik hier af en toe verslag van doen.
Nu zul je zeggen: een 5500, daar is al zoveel over geschreven, dat weten we nu wel.
Dan heb je misschien wel gelijk, maar aan de andere kant is het misschien ook een mooie gelegenheid om twijfelaars over de streep te trekken om ook eens een poging te wagen.
Als het lukt geeft het wel erg veel voldoening en is in ieder geval leuker dan een kant en klaar loc te kopen (kan ook wel heel leuk zijn natuurlijk). ;)
Om te beginnen eerst maar even een foto van alle materialen in de kit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderdelen_5500.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderdelen_5500.jpg)
Tot het volgende bericht,
Gerrit
-
Succes bij het bouwen en ik zal, alleen al voor de inspiratie, je draadje volgen. (y)
Leen.
-
Succes met het project Gerrit. Dit is een van mijn favoriete locomotieven, ik ga het volgen!
-
leuke kit (y)
ik heb er een klaar en moet er nog een bouwen ;D
-
Gelijk maar even aan de slag gegaan.
Dank voor de belangstelling. :D
Eerst het frame in elkaar gezet en gesoldeerd.
Heb dat gedaan aan de hand van de beschrijving, maar hier blijkt maar weer dat je dat soms maar even beter niet kan doen omdat er nu een onderdeel ontbreekt omdat het niet in de beschrijving stond aangegeven. :(
Zie de gaatjes in het frame. Gelukkig kon ik het er alsnog tussen wurmen zonder de boel weer los te solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kaal_frame.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kaal_frame.jpg)
Wat me direct opviel is de veel geringere dikte van het framemateriaal t.o.v. mijn oude NS6300. Al moet ik zeggen dat de boel toch wel een stevige indruk maakt als het in elkaar is gesoldeerd.
Helaas bleek er één van de assen niet in de kit te zitten, dus maar even een mailtje naar DJH gestuurd. Hoop dat het niet te lang duurt met de huidige drukte bij tante post.
Gerrit
-
Leuk, een NS 5500. (y)
Mij zul je nooit horen klagen over teveel bouwdraadjes van een type loc, omdat andere bouwers vaak andere technieken toepassen waar je weer wat nieuws van opsteekt.
mvg,
Rick
-
Gerrit,
Frame ziet er goed uit. Maar even in elkaar gesoldeerd... ;) Hoe heb je ervoor gezorgd dat alles keurig haaks zit? In mijn ervaring zit er nogal wat speling in deze frames en inderdaad zijn de nieuwzilveren frameplaten aan de dunne kant. Maar eenmaal in elkaar is het vrij stevig en die van mij rijdt prima. Ik heb dat frame destijds gesoldeerd op een primitief soort jig (uit de boeken van Iain Rice), waarbij je met behulp van langere assen in de lagers in het frame het geheel goed haaks kunt uitrichten (grotendeels op zicht en met een klein blokhaakje). Het zijn maar 2 gekoppelde assen, maar hoe beter het frame in elkaar zit, hoe beter de lok straks loopt.
mvg,
Ivo
-
Ik heb het frame voor het solderen gecontroleerd met behulp van een glasplaat. Natuurlijk is dat niet 100% omdat er altijd nog verschil kan zitten in de gaten waar de hornblocks in komen, maar omdat de hornblocks verschuifbaar zijn kan ik daarmee altijd nog kleine correcties uitvoeren.
grt,
Gerrit
-
Ik heb ook nog zo'n DJH ns 5500 kit liggen. Nog steeds geen tijd gehad om eraan te beginnen.
Andre
-
Hoi,
Ik heb het onderstel destijds ook op het oog gesoldeerd en het zat eigenlijk in één keer goed.
De openingen in het frame waarin de hornblocks komen te zitten zijn goed van maat en de
assen zijn ook netjes haaks op het frame geplaatst.
Het onderstel ligt bij mij nog in een doosje, te wachten op de opbouw welke ik nog in de
reiniger moet hebben i.v.m. het lijmen daarvan i.p.v. witmetaal solderen.
(lijmen doe ik nooit weer bij een witmetalen kit!)
Succes en ik blijf deze bouw volgen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Witmetaal kan je inderdaad veel beter solderen. Een drupje siswater en een beetje low-melt soldeer gaat uitstekend. Een groot voordeel is het vullen van de naden, dat scheelt weer een hoop plamuurwerk en het is steviger. Voorwaarde is wel dat je de temperatuur van de soldeerbout kunt regelen anders wordt het een ramp.
Ook niet geoefende soldeerders hebben het zo onder de knie.
Als je onverhoopt toch een grote verbinding weer los wilt maken, leg je het gewoon in een pannetje met kokend water.
Grt,
Gerrit
-
Vandaag niet veel tijd gehad, maar toch nog het machinisenhuis gedeeltelijk in elkaar gesoldeerd en even los op de voetplaat gezet.
Het schroefgat voor de bevestiging van de rookkast op de voetplaat zit echter veel te ver naar achteren waardoor hij ruzie heeft met het draaipunt van de bogie. Het gekke is dat het op de tekening wel correct is. Daar moet ik dus een nieuw gat voor boren en draad tappen. Kan ik misschien gelijk aan de binnenkant van de ketel een messing plaatje solderen met schroefdraad. Schroefdraad in witmetaal vindt ik eigenlijk niet zo'n goed idee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/machinistenhuis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/machinistenhuis.jpg)
Ik zit nog wat te broeden op de plaats voor de decoder, dat zal wel een klein decodertje (voor N-loc's) moeten worden omdat er erg weinig ruimte in de loc is. Ik denk dat ik die maar zet in de kolenbak en laat de verhoogde bak los zitten. Die zit redelijk klem en kan er dus altijd nog bij mocht de decoder onverhoopt het loodje leggen.
Groet,
Gerrit
-
Heb je al een idee hoe je het voorste en achterste draaistel monteert? Deze zijn in hun oorspronkelijke constructie van DJH erg ontsporingsgevoelig. MK wilde er ooit nog een verbetersetje voor gaan uitbrengen.
Andre
-
Voorlopig ga ik nog uit van de constructie zoals door DJH is bepaald. Als ik een rijdend onderstel heb kan ik daar aandacht aan besteden. Omdat er 1 drijfas in de kit ontbreekt kan ik daar nog even niet mee verder.
Wat ik niet zo handig vind is dat als je het machinstenhuis met de ketel op de voetplaat soldeert, je nooit meer bij de centrale schroef van de bogie kan komen. Ik zit daarom nog te broeden op een constructie waarbij ik naderhand de ketel kan demonteren.
Groet,
Gerrit
-
Gerrit,
Het is mogelijk om de opbouw (ketel, machinistenhuis, kolenbak en waterbakken) demontabel te houden.
Ik doe dat als volgt: Aan de binnenzijde van de waterbakken en de kolenbak stukjes L-profiel solderen. In de profielen een paar gaatjes boren en in die gaatjes draad tappen. Op overeenkomstige plaatsen in de voetplaat gaatjes boren. Dan kan je met een paar schroefjes de opbouw aan de voetplaat bevestigen.
Ook handig bij het spuiten.
Grtz,
Ton
-
Ton op zich wel een idee, maar bij de waterbakken blijft er dan maar erg weinig vlees over in de voetplaat. Die is ter plekke maar 2,5mm breed en erg dun. Ik voel er toch veel meer voor om alles te solderen zodat de voetplaat niet meer een zwak punt blijft.
Ik heb eerst maar even een paar moeren op de voetplaat gesoldeerd ter bevestiging van het chassis, vindt ik toch wat robuuster dan draad in witmetaal.
Ook is het nieuwe gat te zien voor de bevestiging van de rookkast/ketel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bevestigingspunten_voetplaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bevestigingspunten_voetplaat.jpg)
Even de dom en schoorsteen los geplaatst, is het geen snoepie?
Ook is de extra moer te zien aan de binnenzijde van de rookkast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eerste_indruk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eerste_indruk.jpg)
De ketel soldeer ik niet vast aan het machinstenhuis om hem demontabel te houden. De enkele M2 bout aan de voorzijde blijkt voldoende steveigheid te geven.
De motor zit bijna klem in de ketel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruimte_voor_motor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruimte_voor_motor.jpg)
Groet,
Gerrit
-
Gerrit,
Misschien moet je de motor in de ketel iets meer vrijheid geven door de zijkanten iets uit te vijlen. Als het strak zit, kan er toch iets in de aandrijving licht gaan wringen, waardoor het niet lekker loopt. Ik verbaas me een beetje over het fout geplaatste gat voor de rookkast bevestiging. Ik kan me dat niet meer herinneren van mijn 5500.
Zou je de decoder niet gewoon onder het dak kunnen aanbrengen? Onder het dak van een 6000 kun je een normale lokpilot 4.0 kwijt. En anders maak je de achterwand in het machinistenhuis open en steek je de decoder in de tender? Het ziet er verder allemaal prima uit (y)
mvg,
Ivo
-
De motor zit niet echt klem Ivo, maar een beetje meer ruimte kan inderdaad geen kwaad.
Ik denk dat ik de N versie van de Esu decoder precies onder de vloer in het machinstenhuis kan schuiven. De ruimte daaronder is 3mm en de Esu is 2,8mm en zou dus moeten kunnen. De N decoder moet het gemakkelijk aankunnen want het Mashima motortje is geen stroomvreter.
Zoals je op de voetplaat kan zien zit het oude gat van de rookkastbevestiging precies op de plek waar de isolatieringen moeten komen, dat ging dus niet lukken.
De kolenbunker wil ik deels gebruiken voor extra lood, evenals de ketel en de waterbakken. Ik denk dat ik het lood in de kolenbunker iets moet beperken anders wordt hij mogelijk wat staartlastig, de praktijk zal het uitwijzen.
Groet,
Gerrit
-
Deze week een ontbrekende as van DJH ontvangen.
Ik kon nu eindelijk weer wat aan het onderstel doen en heb alles even los-vast in elkaar gezet om een globale indruk te krijgen.
Moet nog wel wat aan de passing doen, maar dat gaat wel goed komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/met_wielen1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/met_wielen1.jpg)
Gerrit
-
T blijft een leuke lok.
aleen die voorverwarmer vind ik wat minder van vorm.
-
De voorverwarmer wijkt inderdaad af van het orgineel, maar het stoort mij niet echt.
Ik heb nog eens zitten kijken naar de stroomafname van met name de bogie. Er is daar naar mijn mening wel een vreemde constructie toegepast. De as waar de bogie om draait is geisoleerd uitgevoerd waardoor de bogie via de niet geisoleerde wielen voor de stroomafname zorgt. De geisoleerde wielen doen niet mee voor de stroomafname waardoor er alleen maar van 1 zijde spanning van de rail wordt doorgegeven.
Bovendien heeft de bogie een ander potentiaal als het chassis, waardoor de kans op kortsluiting alleen maar groter wordt.
Ik wil dat veranderen zodat de bogie hetzelfde potentiaal krijgt als het chassis.
Op de geisoleerde wielen maak ik dan een stroomafnemer die met een soepel draadje op de rest wordt aangesloten.
Op die manier heb ik dan in ieder geval volledige stroomafname van de bogie.
Voor degene die deze loc al eerder heeft gebouwd; heb je dat ook veranderd en zo ja, hoe heb je dat opgelost?
Groet,
Gerrit
-
De voorwarmer is wel correct voor de 5500. Alleen niet op de 5555, het nummer dat DJH erbij levert. Er zijn 5500en met deze voorwarmer of met een ''open' voorwarmer. De laatste kun je gewoon bij Phildie bestellen. Makkelijker is waarschijnlijk een ander loknummer. Iedereen heeft al een 5555 ;D ;D
En ja, ik heb hem gewoon gebouwd met stroomafname a la DJH. Dus bogie is anders gepoold dan de rest van het chassis. Dat heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd, maar ik rij ook niet zoveel.
mvg,
Ivo
-
Bedankt voor de info Ivo. Misschien toch maar een ander loknummer nemen, maakt hem gelijk "uniek" ;)
Ik ga wel de stroomafname van de bogie wijzigen (eigenwijs als ik ben) want het is wel de bedoeling dat hij flink mee moet doen op de baan en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Groet,
Gerrit
-
Inmiddels weer wat verder opgetuigd en de aandrijving werkend gemaakt.
De bijgeleverde stroomafname heb ik niet gebruikt, die vond ik een beetje gammel. Bovendien paste de isolatieplaatjes niet (gaatjes in de contactveer te klein) Opboren ben ik maar niet aan begonnen omdat er dan vrijwel geen vlees over bleef.
Van fosforbrons en een stukkie printplaat een stroomafnemer gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opgetuigd1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opgetuigd1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opgetuigd2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opgetuigd2.jpg)
Alle beschikbare ruimten opgevuld met lood en heb hem daarmee 75 gram zwaarder gemaakt, zal ie hard nodig hebben om nog enige trekkracht te kunnen ontwikkelen.
Onder het machinistenhuis is nog een plekje vrij voor een N-decoder van ESU. Zal nog wel een gefriemel worden om alle bedrading fatsoenlijk weg te werken.
Uiteraard moeten er ook nog werkende lantarens opkomen
Ook nog even een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=NMbpFd_Vnqc&feature=youtu.be) gemaakt van de eerste analoge rijtest.
Volgens de bouwbeschrijving moet er een luchtketel onder het frame worden bevestigd. Als ik dat zou doen kan je niet meer bij een tweetal schroefjes komen, dus moet ik maar eens gaan verzinnen hoe ik dat moet oplossen.
Op oude foto's zag ik dat er ook nog een soort gordijntjes aan het machinistenhuis zijn aangebracht. Dat lijkt mij wel leuk om dat na te bootsen. Ik heb wel eens ergens gelezen hoe je dat voor elkaar moet krijgen, maar kan het natuurlijk niet meer vinden.
Groet,
Gerrit
-
Wat en tempo zeg. En het ziet er ook nog eens erg goed uit (y)
-
Dank je.
Ach ja wat wil je, pensioen hè. (y)
Gerrit
-
Hoi hoi!
Probeer de gordijntjes eens uit dik aluminiumfolie te maken.
Bruin schilderen, zwarte wash en een beetje dry-brushen met grijs.
Ik volg dit forum al lang en ben blij nu ook eens te kunnen helpen.
-
Hallo,
Ben altijd benieuwd hoe of anderen met een oplossing komen. Zelf heb ik de gordijnen van de mantel van een coax kabel gemaakt. Flinterdun en goed te plooien. Misschien wat steviger dan de alu-folie en prima te solderen. Denk dan ook aan de rail waarlangs het gordijn loopt.
Groet, Robert Jan
-
Buuh! Foto lukt niet, daar ben ik helaas niet zo goed in.
Ga verder zoeken.
Groet van Thonis
-
Bedankt voor de tips.
Ga ik mee aan de slag.
Groet,
Gerrit
-
Vandaag de boel gespoten, maar............
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kale_plekken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kale_plekken.jpg)
..gaat gelijk maar weer de thinner in.
Slechte hechting van de grondlak, dus alles moet opnieuw. :'(
Groet,
Gerrit
-
Welke grondverf gebruik jij dan Gerrit ??
Met de Phildie washprimer nooit problemen hier :-\ :-\ :-\
Grtzz,
Karst
-
Ik heb spuitplamuur gebruikt, heb ik al vaker gebruikt en gaf geen problemen.
Ik denk dat ik hem onvoldoende met cif heb bewerkt.
Groet,
Gerrit
-
Na het thinnerbad, grondverf en zwarte verf weer gestart met het afplakgepiel.
Met name het afplakken van de ketelbanden is een vervelend karwei.
Om de tape onder de diverse leidingen te krijgen gebruik ik een strookje papier dat ik als "voorloop" gebruik. Op die manier kan de tape redelijk eenvoudig op z'n plaats worden gebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afplakken_ketelbanden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afplakken_ketelbanden.jpg)
De smalle strookjes snij ik uit brede afplaktape met behulp van twee op elkaar geplakte afbreekmesje. Tussen die mesjes stop je een strookje styreen of iets anders om de juiste breedte te verkrijgen.
Deze methode heb ik geleerd van Bart "Lokpaint" en wekt uitstekend. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afplakstrookjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afplakstrookjes.jpg)
En nu maar hopen dat het nu wel goed gaat met de hechting van de grondlak.
Groet,
Gerrit
-
Mooi om dat met die mesjes eens in de praktijk te zien. Ook dat afplakken met behulp van een 'voorloop' papiertje is helemaal goed! Leuk (y)
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
En dan vraag je je na anderhalf jaar af: zou het gelukt zijn? Is 'ie klaar en rijvaardig?
Gr, Bert
-
Hij is inderdaad rijvaardig, maar moet nog voorzien worden van een decoder.
Ben intussen verhuisd waardoor hij voorlopig nog even moet wachten. Mijn eerste prioriteit is nu de baanopbouw.
Maar het komt goed met dit beestje. :)
Gerrit
-
Er kan gewoon een sounddecoder in ;D