BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: OlivierV op 18 December 2012, 18:26:32
-
Hoi,
2 Problemen waarop ik niet direct een antwoord vind.
- Bij mijn onlangs aangeschafte V100 (2ehands) is er bij een draaistel een schroef die constant loskomt (die van het draaistel waar de stroom wordt afgenomen). Nu om elke keer voor en na het rijden die schroef te gaan aandraaien is nu ook wat idioot., daarom vroeg ik me af of er nog mensen zijn die op dit probleem gestoten zijn en daar een eventuele oplossing voor hebben.
Zelf dacht ik aan vastsolderen/of met loctite lijm vast zetten.
(http://i49.tinypic.com/108epfo.jpg)
- Bij mijn 1/2e klas zilverling rijtuig dat origineel met haakkoppelingen uitgerust was, treedt het probleem op dat de koppeling onaangepast te hoog zit, nu heb ik de koppeling die aan de locomotief zit wat aangepast zodat deze wat lager zou gaan hangen, maar door daar aan te vijlen is het een nogal slap geheel geworden waardoor het nu te laag hangt of net gepast maar na verloop van tijd verliest de loc zijn stam rijtuigen en dat is niet de bedoeling me dunkt.
(http://i48.tinypic.com/295sc92.jpg)
Alvast bedankt!
-
Het probleem met dat schroefje van het loopdraaistel komt regelmatig voor. Het draaistelraam is eigenlijk wat aan de dunne kant voor schroefdraad en bij 1 keer scheef indraaien van het schroefje is het draad gelijk weg. Bij ons op de club hebben we ook een aantal waarvan we het schroefje hebben vast gezet met een beetje loktite.
Klein drupje is al voldoende, en is dan altijd weer los te halen.
Verder hebben we bij ons op de club veel vaste treinstammen rondrijden die ook gekoppeld zijn met Profi Koppelingen.
Door ouderdom gaat de ophanging wel eens hangen met loslaten tot gevolg. Om dit te voorkomen hebben we rubberen ringetjes gemaakt die we om alle koppelingen plaatsen.
Groetjes Rolf
-
Het probleem met dat schroefje van het loopdraaistel komt regelmatig voor. Het draaistelraam is eigenlijk wat aan de dunne kant voor schroefdraad en bij 1 keer scheef indraaien van het schroefje is het draad gelijk weg. Bij ons op de club hebben we ook een aantal waarvan we het schroefje hebben vast gezet met een beetje loktite.
Klein drupje is al voldoende, en is dan altijd weer los te halen.
Verder hebben we bij ons op de club veel vaste treinstammen rondrijden die ook gekoppeld zijn met Profi Koppelingen.
Door ouderdom gaat de ophanging wel eens hangen met loslaten tot gevolg. Om dit te voorkomen hebben we rubberen ringetjes gemaakt die we om alle koppelingen plaatsen.
Groetjes Rolf
Ok, de loctite oplossing voor de V100 zal het dan worden.
Nu die K-koppeling is nog maar nieuw, maar wel bijgevijld zodat ze wat lager zou hangen (anders hing ze te hoog), kan je eventueel een foto fiksen van die oplossing met rubber? :)
Bedankt alvast voor je input.
edit: loctite toegepast op het draaistel, is voor het moment aan het uitharden.
-
Vandaag even een foto gemaakt van de profi koppeling met een rubberen ringetje.
Het ringetje heeft een buiten maat van 6mm en een gaatje van 3mm en hebben we gemaakt van een oude binnenfietsband.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2786_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2786_2.jpg)
Groetjes Rolf
-
Vandaag even een foto gemaakt van de profi koppeling met een rubberen ringetje.
Het ringetje heeft een buiten maat van 6mm en een gaatje van 3mm en hebben we gemaakt van een oude binnenfietsband.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2786_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2786_2.jpg)
Groetjes Rolf
Aha, dat maakt veel duidelijk, ik kon me er al zoiets bij inbeelden, maar het beantwoordt mijn vraag niet echt.
Nu heb ik er een goed exemplaar opgestoken en de slappe koppeling op de stuurstand gehangen (daar maakt dat toch niet echt veel uit). Het geheel rijdt nu wel een pak beter en 1 nog maar 1x losgekomen. Het hoogteverschil in de koppelingen is miniem icm met mijn BR101 en Nohab diesel. Wel heb ik wat geprutst aan het draaistel zodat het ietsje zakt.