BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Erik op 08 June 2007, 08:14:01
-
Ik heb een vraag jongens .
Ik kan van iemand een KLM koploper overnemen en nu vraag ik mij wat af .
*Hoe zijn de rij eigenschappen van deze trein?
*Moet ik deze set nog pimpen zoja hoe en wat?
*Wat vinden jullie zelf van deze set?
*Zijn er nog tussen rijtuigen te verkrijgen?
Hier is een plaatje van de set die ik kan overnemen.
(http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/Afbeelding_2921-1.jpg)
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Mvg
Erik-Jan
-
Hetzelfde als de gewone koploper. Hij heeft alleen een ander kleurtje.
Ik vind de rijeigenschappen niet geweldig maar met een faulhaber was dit probleem zo opgelost.
Pimpen kan altijd, zeker bij lima's maar hij is origineel ook zeer acceptabel.
Maar hierover zullen de meningen per persoon verschillen.
Als je een klinknagelteller ben zal je met dit model niet snel tevreden zijn ;)
-
Als je een klinknagelteller ben zal je met dit model niet snel tevreden zijn ;)
Wat bedoel je hiermee Geoffrey?
En ik heb boevn nog ergens een modeltorque motor liggen ben van plan om die hier in te bouwen en ik vind persoonlijk dat het model te hoog staat kan ik hier andere wielkasten plaatsen zodat hij lager komt te staan.
Erik-Jan
-
*Zijn er nog tussen rijtuigen te verkrijgen?
Losse tussenrijtuigen in KLM kleur zijn nooit uitgebracht. Het KLM stel heeft overigens niet 4-delig rondgereden.
Albert
-
Oke alvast bedankt voor je reactie Albert ik denk er stilletjesna om toch deze set te ruilen.
En als ik later nog niet tevreden ben dan kan ik misschien als nog de treinset totaal om te pimpen dan zal dit de aller eerste keer zijn dat ik zo iets ga doen.
Erik-Jan
-
klinknageltellers zijn mensen die ook heel erg letten op de kleinste details.
Die mis je op dit model( kijk maar naar je interieur).
De modeltorque loopt goed maar je kunt deze niet vergelijken met de faulhaber.
-
Hoi,
Het is natuurlijk maar net hoe belangrijk je een correct kloppende trein ion model vindt.
Kijk je naar de KLM Koploper, dan vallen een paar dingen duidelijk op. Hier zal je zelf van moeten beslissen of je ze storend vindt of niet.
1) Ruimte tussen de bakken veel te groot
2) De KLM Koploper was treinstel 4011, dat is een ICM uit de serie ICM-1. Lima heeft als model de prototypes van de Koplopers uitgebracht, dat is ICM-0. Wezenlijke verschillen tussen ICM-0 en de vervolgseries (waaronder dus ICM-1) zijn onder andere:
2a) ICM-0 heeft geen raam in de cabinedeuren, vervolgseries wel
2b) ICM-0 heeft bij het balkon onder de cabines een andere raamindeling dan de vervolgseries (vergelijk maar eens foto's van de 4001-4007 (ICM-0) met de 4011-4097 (vervolgseries ICM)). Vervolgseries hebben 8 compartimentramen inde zijwand, en een paar kleine raampjes bij het voorste balkon. De deuren van het voorste balkon zijn ook opgeschoven naar achteren.
2c) Bij ICM-0 was de overgang tussen het schuin aflopende deel van de cabines naar achteren toe hoekig bij de overgang naar het dak. Bij de vervolgseries is dit een vloeiende overgang.
Daarnaast zijn er nog wat kleine veranderingen, die minder in het oog springen.
Groet,
Jeroen
-
- Modeltorque + goede decoder is een pre!! alleen een modeltorque bij analoog gebruik is vragen om snelheden die niks met treinen te maken hebben
- Ruimte tussen de bakken kan je prima inkorten dmv symoba- of Ribukortkoppelingen.
- Onderstellen vervangen voor de onderstellen van de DDM, staat ie wat lager op zijn wielen, tis niet veel maar wel iets. Duur grapje overigens....
- Let bij aanschaf op de donkerblauwe band, deze is vaak beschadigd!
- Voor de rest zie lijstje Jeroen.
mvg,
Sander
-
@Geoffrey , faulhaber's zijn niet meer te krijgen ,toch?
-
Dat durf ik je niet te zeggen ???
Die Lux reinigingswagons zijn toch ook nog steeds te krijgen met Faulhabers?
-
Okay,bedankt, dan maar eens verder zoeken.
-
De site leeft nog steeds: http://www.faulhaber-group.com
Of het juiste motortype nog leverbaar is weet ik niet.
-
- Onderstellen vervangen voor de onderstellen van de DDM, staat ie wat lager op zijn wielen, tis niet veel maar wel iets. Duur grapje overigens....
Je kan ook een BB-Unit plaatsen. Hier zijn ook dummy's van te krijgen.
GM&S levert deze o.a.
Dan zakken ze ook iets en je hebt gelijk stroomafname.
Rij eigenschappen van een BB-unit is voor mij onbekend.
-
Ik heb een BB unit onder mijn Mat'46 van Lima gehad. Trekkracht van deze units vind ik waardeloos. Ik heb nog een model rijden met een BB, dat is een NS 2900. Deze loc krijgt een flauw hellingkje op net aan 3 interfrigo wagentjes van Brawa mee, en geloof me, die wagentjes wegen echt weinig!
Ik ben nu bezig om mijn Mat'46 wederom om te bouwen (komt een modeltorque in). Bij mij komen er geen BB's meer in huis.
Jeroen
-
Jongens bedankt voor jullie reactie's
Ik ga deze set binnenkort in huis halen en ik laat kom later nog weleens terug.
Erik-Jan
Die binnenkort zijn eerste koploper in huis heeft :D
-
Als jullie nog andere ideeën hebben om deze set een beetje te verbeteren zou ik dat graag willen weten :)
Erik-Jan
Die binnenkort zijn eerste koploper in huis heeft :D
-
Ik heb er Gpp-vouwbalgen tussen gezet
(http://img514.imageshack.us/img514/4992/balgkoploperme7.jpg) (http://imageshack.us)
-
En de stijlen van de ramen kan je ook met een zwarte stift kleuren. Vrij simpel en het oogt stukken beter.
Zie anders ook op de site van Chris dit item (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=95) over de koploper.
Je ziet dat er ook baanschuivers van kleinspoor onder gezet zijn.
-
hier (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=232&Itemid=80&limit=1&limitstart=1) wordt ze helemaal gepimpt.
-
Die zocht ik eigenlijk ja, niet goed genoeg gezocht dus :-|
-
kom er bijna dagelijks, kan er lezen en schrijven :D
-
Die baanschuivers zijn mooi, maar heeft de KLM ooit met baanschuivers gereden??
Ik dacht van niet.
mvg,
Sander
-
Nope, KLM heeft dat niet gehad...wel een erg kaal gezicht trouwens, zo zonder....
-
Ik ben hem wel op tekening tegen gekomen met baanschuiver, maar of dit reeel is?
(http://www.christrains.com/images/koploper2.jpg)
bron: christrains
en op deze site (http://www.spoorwegmaterieel.nl/koploper.htm)
zit er wel iets onder de KLM koploper maar het lijkt niet de gehele baanschuiver te zijn.
-
De KLM 4011 had geen baanruimer, deze werden er pas rond 1996 opgezet en de KLM beschildering werd al in 1986 verwijderd.
-
Ik zal em trouwens eens verder afmaken :)
-
Ja, goed idee, hebben we weer wat te lezen :D
Ook al klopt er het teen en tander niet echt met de 1:1, maar ik heb echt een zwak voor die modellen.
Blijven mooie treinstellen, en vooral als je hier en daar een stift of iets dergelijks over heen gooit.
-
De orginele assen van Lima met de hoge flens zijn vervangen voor Roco asjes. Past perfect. Ook door de bogen (R4 en R5) geeft dat geen probleem.
Bron: Hetgroterdamproject.nl
Groetjes,
Robbert
-
Ik heb op de site van Chris gelezen dat hij de wielen eraf haalde en roco wielen voor in de plaats heeft gedaan kan dit ook met andere wielen bijvoorbeeld met fleischmann wielen??
Erik-Jan
-
Ik heb hem eindelijk binnen mijn eerste koploper :D
Gelijk de oude lima motor eruit gesloopt en een modeltorque motor erin gestopt en een decoder aangesloten en wonder bij wonder draaide de motor gelijk want hij heeft een hele lange tijd stil gestaan.
Maar ik zit te twijfelen tussen 2 decoders er zit nu een decoder in van kheun maar ik heb er ook1 van lenze gold welke raden jullie mij aan??
Volgende probleem komt erbij de verlichting , ik heb ergens gelezen waar weet ik niet meer dat er speciale verlichting setjes bestaan voor de koploper , weet iemand waar ik deze kan vinden en wat zijn de koste hiervan .
Mvg
Erik-Jan.
-
Erik -Jan,
Binnenverlichting ben ik zelf aan het inbouwen en beschrijf ik ook hier op beneluxspoor. Echter de laatste beurs van Houten toch niet kunnen bezoeken voor het aanschaffen van kortkoppelingen en stroomvoerende koppeling. Het licht bij mij daarom even stil. Hoe de verlichting er in komt is wel te lezen imn mijn draadje, zie hier : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4291.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4291.0)
Succes met bouwen.
Matrc
-
Heeft iemand anders nog een andere idee hoe ik het beste front en sluit verlichting kan maken?
Alvast bedankt.
Erik-Jan
-
je kan het setje bestellen bij Tom van Weert.
op deze site (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=232&Itemid=80&limit=1&limitstart=3) naast het 2e plaatje kan je het mailadres vinden om het setje te bestellen.
Of kijk op dezelfde link hoe het setje gemaakt is en probeer dit op dezelfde manier na te maken.
-
Bedankt Geoffrey ik heb Tom gelijk een mail gestuurd.
E.J
-
Hallo, ik heb hetzelfde motor-zoekprobleem met eenzelfde treinstel.
Via www.mens.nl (http://www.gmens.nl) zijn Mashima motoren en BB eenheden te koop.
Ik reken er maar op dat ze me goed adviseren als ze me het product mogen leveren, want zelf weet ik niet waar op te letten is.
Zodra ik naar tevredenheid geleverd krijg vul ik deze informatie aan.
-
Theo , is die link wel goed ? ,ik kom bij een makelaar uit.
-
Moet denk ik www.gmens.nl zijn.
mvg,
Matthijs
-
Sorry had moeten zijn www.gmens.nl (http://www.gmens.nl)
Alle begin is moeilijk....
Makelaars zijn soms ook treinenliefhebbers.
-
Wie weet er een fraai alternatief voor de wat grote plastic koppelingen tussen de lima koplopertreinstellen ?
-
ik heb er symoba's opgezet met stroomdoorvoerende koppelingen van Heljan (handig voor binnenverlichting oid) verder heb ik ook een bb'tje in mijn koploper ingebouwd :)
-
Ik hou het nog voorlopig bij mijn modeltorque motor ik ben met deze motor tot nu toe tevreden ik ga wel binnenkort een verlichtingsetje bestellen van Tom van weert.
Erik-Jan
-
Dit weekend een verlichtingsetje besteld bij tom van weer en volgende week ga ik er aan beginnen om de verlichting te verbeteren.
Erik-Jan
-
Ik vind het echt een heeele vooruitgang met het verlichtingsetje. Ik heb er ook een Modeltorque in gedaan en ja het rijdt niet zo als Faulhaber maar het is een hele opluchting. :D
Wesley
-
Even nog melden dat ik de Modeltorque motor selecteerde.
Die liep goed zodra ik het draairijtstel omgedraaid had in de bodemplaat van het treinstel. Nu wil de richting waarin ik de koploper op het spoor zet nog van belang zijn voor het functioneren van de motor.
Kan ik ook iets doen om de koploper in willekeurige richting op het spoor te zetten ?