BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Mario Visser op 15 December 2012, 11:46:10

Titel: Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mario Visser op 15 December 2012, 11:46:10
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd bezig om een baanplan te ontwerpen van een eindstation met haven langs een rivier. Aan de ene zijde (rechtsonder) van het station is de lijn opgebroken, aan de andere zijde bevindt zich een schaduwstation (niet afgebeeld). Het geheel speelt zich af in tijdperk 2 ergens in Duitsland. Met mijn baanplan beoog ik vooral veel rangeermogelijkheden te creëren en met ruime boogstralen de werkelijkheid zo goed mogelijk na te bootsen. Ik heb gekozen om mijn baanplan te vernoemen naar het stadje Saarburg omdat ik de baan de uitstraling wil geven van een romantische stadje met vakwerkhuizen waar toch al enige industriële activiteit plaatsvindt vanwege de haven. Het baanplan heeft overigens geen overeenkomsten met het bestaande station in Saarburg (zie sporenplan.nl).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saarburg_v001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saarburg_v001.jpg)

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en graag jullie commentaar en aanvullingen.

Groet
Mario
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80)
Bericht door: Mudhen op 15 December 2012, 13:17:04
Op het eeste oog; nice! Saarburg was één van de vaste vakantieplekken van mijn ouders in mijn kinderjaren, dus die sfeer kan ik sowieso wel waarderen ;)
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mario Visser op 15 December 2012, 13:43:57
Bedankt voor je reactie. Ik zie nu dat ik vergeten ben om aan te geven dat ik de baan in H0 wil gaan bouwen. Het deel links van de haven ligt verhoogd met op de rand een burcht in halfreliëf.
De verhoging biedt ruimte voor de klimspiraal die er onder zit. In dat deel heeft de baan een diepte van 110 cm. De rest van de linker poot heeft een diepte van 80 cm om ruimte te bieden aan de haven, de rechter poot heeft een diepte van 60 cm.
Rechts is de baan dus vrij ondiep waardoor een aantal gebouwen in halfreliëf moet worden uitgevoerd. De grote uitdaging daar is om de aansluiting met de achtergrond goed te krijgen waardoor de ondiepte niet opvalt.

Groet
Mario
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80)
Bericht door: rjr op 15 December 2012, 13:48:31
Op het eeste oog; nice! Saarburg was één van de vaste vakantieplekken van mijn ouders in mijn kinderjaren, dus die sfeer kan ik sowieso wel waarderen ;)

Dat geld voor mij ook, dus dacht, even kijken toen ik Saarburg hier tegen kwam. Mooie lokatie aan de saar, vlak bij de moesel. Mooi thema om uit te beelden. En het dorpje heeft wel mooie punten om na te maken in schaal. Het water door het dorpje, de bergen en het water.
De door ons veel gebruikte kabelbaan daar zal er in tijdperk II wel niet geweest zijn,

Roelco
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80)
Bericht door: Mudhen op 15 December 2012, 14:35:47
De kabelbaan ja, legendarisch! Daarboven stonden we vaak op de camping. En begin 80 was er ook een gemeentezwembad (buiten) in de stad, klopt dat?

Anyway, mooie omgeving om (de sfeer van) na te bouwen. Qua tijdperk zou ik zelf misschien eerder III/IV kiezen. Juist dat oude vakwerkhuizen sfeertje in contrast met moderne items wekt wek mijn interesse.

Zal later nog eens goed naar het baanplan kijken, maar dat het idee was om links de spieaal in te gaan was mij duidelijk hoor ;)
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mario Visser op 15 December 2012, 17:07:43
Bedankt voor jullie reacties. Zegt me dat ik op de goede weg zit. Ik ken Saarburg zelf eigenlijk niet maar de sfeer die de foto's op internet oproepen spreken wel tot de verbeelding. Ik zal eens kijken hoe dat zit met die kabelbaan of ik dat ergens kan verwerken in het plan. Ik heb begrepen dat er ook een burcht of kasteeltje is. Misschien wel leuk om die als voorbeeld te gebruiken. Als ik toch iets ga bouwen kan ik het net zo goed van het grote voorbeeld afleiden. Hoewel ik me natuurlijk wel enige modellers licence toe-eigen ;)  Ik ga maar eens op zoek op internet naar concrete voorbeeld uit het stadje.

Heeft iemand misschien foto's van het stadje?

Groet
Mario
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Wim Corduwener op 15 December 2012, 18:09:47
Dag Mario,
Wat ik wel mooi aan je baan vind is dat er van alles wat te vinden is; niet alleen maar enorme lappen rails, maar ook water en variatie in de bebouwing.
Ik benieuwd hoe het er verder uit gaat zien.
Succes,
Wim
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mudhen op 15 December 2012, 18:21:00
Google Maps streetview een idee?
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mario Visser op 15 December 2012, 18:39:45
Dat is zeker een idee, thx (y)
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Arjan6511 op 15 December 2012, 18:45:40
Ziet er leuk uit, ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Aangaande het baanplan: Prima, genoeg te rangeren en ruimte voor reizigerstreinen.

1 kleine, minimale, tip: In deze situatie moet je met je rangeerdeel voor de olie-opslag onder de havenkraan door. Op die manier kun je wagens die daar al staan verdrukken.
Je kunt dat oplossen door tussen het wissel van de havenkraan-spoor en het vertakkingswissel van de locloods een wissel te planten naar de olie-opslag. Daarmee kan het wissel bij de havenkraan en het spoortje wat de bocht doorgaat vervallen. Je moet dan wel een keer extra de weg over maar dat zou niet erg hoeven zijn.
Maak het spoor bij de overslag iets langer (onder de brug door) en je kunt er 1 of 2 wagens extra kwijt.

Succes en voor foto´s van Saarburg zelf moet je even op de site Panoramio kijken.
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mario Visser op 15 December 2012, 19:09:21
Hallo Arjan,

Je slaat de spijker op zijn kop wat betreft dat olielaadspoor. Dat was was een van de zaken waar ik nog niet zeker van was. Ik heb inderdaad overwogen om dat wissel te verplaatsen. Maar ik was nogal gecharmeerd van zo'n oud spoortje wat langs de rivieroever loopt. Ik ben daar zelf ook nog niet uit. Misschien moet ik het zien als ik aan het bouwen ga hoe het oogt. Dat spoor doortrekken onder de brug door is inderdaad een goed plan. Dat benadrukt de diepte mogelijk nog beter. Het suggereert dat de wereld verder gaat achter de brug.

Ik heb inmiddels ook al wat mooie plaatjes gevonden. Onder andere van een woest beekje met watervallen door het stadje dat in de Saar uitmondt.  Verder nog een paar huizen met watermolens. In ieder geval zitten er een paar mooie uitdagingen bij om  na te bouwen. Ik ga nog eens kijken hoe ik dat kan inpassen in het baanplan.

Groet
Mario
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: rjr op 15 December 2012, 19:31:17


Heeft iemand misschien foto's van het stadje?

Groet
Mario

Die heb ik zeker wel, alleen waar? want dat was nog van voor ons digitale tijdperk. Al zijn we er later nog een keer geweest. Zal wel eens nadenken.

Die kabelbaan hoorde in het verleden bij de camping. Toen was die voor camping gasten nog gratis. Gingen we dagelijks wel een keer met de kabelbaan neer en op. Al was het alleen maar om even een ijsje beneden te eten.

Ook het station daar hebben we regelmatig toch even met een bezoekje vereerd. En gingen regelmatig fietsen langs de saar waarbij je dan een mooi zicht had op de spoorlijn er langs.

Maar of ik daar overal nog foto's van kan vinden?

Roelco
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mudhen op 15 December 2012, 21:28:11
Oliesoor iets later afleiden van de meest linkse hoofdspoor is een optie. Mooi door de weg heen beveiligd met zwaailicht....

En ik zou het 'middenperron' een spoor opschuiven naar links. Dan heb je twee tussenliggende sporen en een aangrenzend goederen/passagiers spoor. Imo iets logischer naar werkelijkheid en wrs worden je wisselstraten er nog wat vloeiender van en je wint iets meer diepte heb ik het idee.
Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mario Visser op 16 December 2012, 23:29:04
Citaat
En ik zou het 'middenperron' een spoor opschuiven naar links. Dan heb je twee tussenliggende sporen en een aangrenzend goederen/passagiers spoor. Imo iets logischer naar werkelijkheid en wrs worden je wisselstraten er nog wat vloeiender van en je wint iets meer diepte heb ik het idee.

Ik ben bezig met het verleggen van het olielaadspoor (tekening volgt nog). Wat betreft de plaatsing van het middenperron heb ik ontdekt dat bij veel kleinere stations in tijdperk 2/3, spoor 2 het hoofdspoor was waar de meeste treinen op binnen kwamen. Spoor 1 was veelal een uitwijkspoor voor het geval spoor 2 al bezet is maar het werd tevens gebruikt om de via dat spoor te bereiken goederensporen te bedienen. Spoor 3 is duidelijk een rangeerspoor en is bedoeld om de verschillende goederensporen te bedienen en de locloods te bereiken.

De keuze voor de plaatsing van het middenperron is ook afhankelijk van de verhouding personenvervoer versus goederenvervoer. Ik heb alles bij elkaar er bewust voor gekozen om het middenperron tussen spoor 1 en 2 te leggen en uit te voeren als (eenzijdig) laagperron. Maar er zijn natuurlijk verschillende oplossingen mogelijk.

Wat betreft de vloeiende inrijsporen, daar zal ik nog een naar kijken of daar nog iets valt te verbeteren.

Groet
Mario

Titel: Re:Baanplan Saarburg (hoekbaan 3,70 x 3,80 in H0)
Bericht door: Mudhen op 17 December 2012, 00:15:56
Duidelijk, er is op zich dan niks mis mee hoor, lijnen lopen goed.