BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Gans op 14 December 2012, 15:05:03
-
Hallo allemaal,
Na hier mijn eerste baanplan gepresenteert te hebben en vervolgens in twijfelstaat ben gebracht over hoe (en met welke complexiteit) de hobby aan te vangen, ben ik nog meerdere malen opnieuw begonnen met een baanontwerp, maar kwam ik steeds tot de conclusie dat het te simpel of complex was en dat ik er moeilijk een verhaal bij kon verzinnen (wat zijn de scenario's die zich kunnen afspelen)...
Toen herinnerde ik mij echter, dat ik een aantal jaar geleden met de trein naar Kandersteg in Zwitserland ben geweest. Dat station (mijn eindstation) stond mij goed bij, omdat daar auto's op de autotrein gingen en ik nog foto's heb gemaakt van een speciale reddingslocomotief. Tevens ligt daar een scouts kampeerterrein (mijn bestemming) en een kabelbaan de bergen in. Treinen zijn er van de BLS en SBB (voor mij nieuwe kost, voor jullie meer dan bekend), hetgeen ook mijn 'verzamelwoede' een beetje kan beperken (niet zomaar alles kopen). Daarnaast ligt het station ook tussen 2 tunnels.
Ik ben derhalve informatie mbt het station gaan verzamelen (hoe lopen de sporen etc) en met een beetje fantasie kreeg ik het station geplaatst binnen de maximale ruimte die ik ter beschikking heb. Het is uiteraard geen 1op1 kopie en het is ook niet mijn doel om het zo realistisch mogelijk tot in de details na te maken. Het heeft echter wel dezelfde hoofdelementen (station, perrons, auto-laadplaats, tunnel onder spoor door, onderhoudsloods) als in de realiteit.
Onderstaand het ontwerp in 2D en 3D. 3 opmerkingen vooraf:
-straat en gebouwen zijn er nu 'vrij' ingetekend, daar moet zeker nog een verbeterslag overheen. Ook de hoogte verschillen moet ik nog goed aanbrengen. Het gaat mij nu voornamelijk om het spoorplan!
-sporen sluiten niet overal aan, vermoedelijk door het programma en omdat het daadwerkelijk niet helemaal past. Dit wordt bij de bouw natuurlijk gecorrigeerd.
-de bochten zijn natuurlijk van een krappere schaal. Plaatsgebrek dwingt mij hier echter toe. Ik neem voor lief dat ik met kortere/ minder wagons moet rijden.
Ik haal zelf de lol voornamelijk uit het knutselen en kennismaken met de techniek er achter, voor mij hoeven de treinen niet speciaal te zijn of veel wagons mee te trekken.
Ben vooral benieuwd naar jullie opmerkingen mbt bijv. het wisselplan, waar ik wellicht voor het geheel beter een wissel kan weghalen, omdraaien of bijplaatsen.
Alvast dank!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg2.jpg)
-
Ik ben niet bekend met zwitserse gebruiken maar bepaalde dingen in de spoorwereld zijn overal t zelfde,dus hier wat vragen/suggesties/enz enz.
Autoslaaptreinen hebben alleen lange rijtuigen,dus klopt je idee over korte rijtuigen gebruiken niet helemaal denk ik.
En die 2 korte sporen bijna in t midden/rechts onderin waar zijn die voor ?
-
Een aardig plan met redelijk wat mogelijkheden. D'r zijn inderdaad wel wat opmerkingen te maken, maar die moet ik even uitwerken op papier, dus ik kom er op terug.
Kan je uitleggen wat de beoogde functie is van het kopspoortje links?
-
Geef ik vast een voorzetje:
sporen voor de autopendel zijn veel te kort. Als je rechts geen ruimte meer hebt, trek ze dan naar links door.
Je schaduwstation kan handiger
Je zou, bij voldoende tijd en ruimte, aan de linkerkant de keerlussen richting Frutigen kunnen bouwen.
Hendrik Jan
-
Ik zou wijdere bogen gebruiken als je toch de ruimte hebt, die rechte tussenstukken eruit zeg maar.
-
Op zich een aardig idee, maar dan komt de boog ook verder naar binnen en de vraag is of dat gewenst is.
-
Hartelijk dank voor jullie input!
Die twee kortere stukken rechtsonderin zijn voor het autotransport. Die ga ik langer trekken.
In het schaduw station zie ik in dat de constructie met de kruisingen zinloos is. Had die gemaakt omdat ik ze heb liggen, maar kan ze net zo goed (of beter) weglaten.
De langere autowagons. Inderdaad! Ik zat met de passagiers wagons in mijn hoofd. Desalniettemin kom ik met mijn beschikbare ruimte niet onder de krappere bochten uit. Ik zal dit dus eerst in 'real life' moeten beoordelen/testen.
De opmerking mbt tot de keerlus begrijp ik niet (ik weet niet wat er bedoeld wordt). Kun je deze verduidelijken?
Nogmaals dank voor jullie tips!!!
-
In voorgaande bericht vergeten te schrijven, maar wat denk ik wel duidelijk is, is dat ik adhv jullie tips al terug naar de tekentafel ga :-D.
-
Het 2e voorzetje :
Het verborgen opstel/ inhaalspoor van het buitenste spoor moet het binnenspoor kruisen om te bereiken.
Natuurlijk kan je alles beveiligen, maar het zou mijn keuze niet zijn in een verborgen stuk van de baan.
Beide sporen hun eigen opstel / inhaalspoor kan makkelijk zonder dat die kruising erin zit.
Grt.
Ferry
-
Ik heb niet meer ruimte, maar ga in ieder geval kijken wat de consequenties zijn van grotere bogen in het bestaande plan, met daardoor een minder lang station traject. Merci!
-
je geeft zelf aan twijfel te hebben over de complexiteit van je eerste baan, maar toch een gedachte
van mijn kant.
Als je het bouwen aandurft zou ik het schaduw station 1 laag lager leggen, dan heb je meer opstelsporen.
Nog een versie verder zou je 2 schaduwstations kunnen bouwen op 2 nivos, voor beide kanten een.
fred
-
Vaak snap ik het gedachtengoed van de modelspoorder erg slecht; waarom zou je hele lange treinen met lange wagons (zoals bv autotransport) willen hebben om ze aan het eind van je prachtige uitgestrekte emplacement door een boog te zien knikken als een ouderwetse duimstok? It really beats me.
-
Het boog probleem kan je visueel oplossen dor de 2 tunnel ingangen VOOR de boog te plaatsten, dus in het rechte baanstuk.
Dit gaat een stuk mooier ogen, zeker als je van beide ingangen blikvangers maakt dmv een gedetalleerdre uitwerkte scenery.
Mvg
Peter
-
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid Peter, maar dat lost het probleem nooit helemaal op.
-
Ik ben aan de hand van jullie reacties terug naar de tekentafel gegaan!
-schaduw station nu eenvoudiger. Eventueel zou ik nog een opstelspoor naar boven kunnen verhuizen, of toevoegen :D...
-aantal wissels door driewegwissels vervangen om lengte te winnen in de wisselstraat.
-rechts een kruiswissel om lengte te winnen.
-meer rails bij de auto oprij-plaats
-rechts de tunnel voor de bocht laten beginnen
-links een grotere straal gebruikt (en tunnel verplaatst) Dit zal idd mooier ogen denk ik!
Er wordt dus iets met jullie feedback gedaan :-)...
Ik denk dat dit een verbeterd plan is, ben benieuwd wat jullie vinden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg.jpg)
-
Beter inderdaad!
Toch twee opmerkingen:
- Ik snap de loop van de weg niet helemaal. Auto's moeten over over de sporen en perrons om bij het station te komen? Ik zou de weg op de plaats van het riviertje leggen, links onder de spoorlijn door, rechts klimt ie erover.
- Je schaduwstation heeft maar in één richting opstelsporen.
-
Hallo Marc, weg en rivier dient inderdaad verfijnd te worden. De bedoeling is dat de weg gaat via een tunnel onder het spoor en perrons door ( in het echt ook) en het spoor gaat uiteraard over het water heen :-). Hoe weg en water precies gaat lopen incl hoogte(verschillen) moet verder uitgewerkt worden.
-
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/16065_440041432712308_1146427129_n.jpg)
En mij aanpassingen d'r op. Op zich zo het in mijn ogen beter zijn om de autotreinlaadplaats (rechts) en de locloods (links) om te wisselen. Dat zou meer ruimte opleveren om de autolaadplaats wat realistischer uit te beelden. Het name het kopspoortje rechts is nu wat kort om makkelijk de lange autotransportwagens uit te halen.
Ik weet niet precies hoe de ontwerpregels in Zwitserland zijn, maar ik vermoed dat die niet zoveel afwijken van de Nederlandse regels, d.w.z. NIET rangeren / uithalen op de vrije baan. Dit is een principe dat in Amerika min of meer standaard is, maar in het Europesche spoorwegbedrijf min of meer "not done" is
Gemakshalve heb ik de ruimte voor de perrons er niet in getekend, maar het ging mij even om de schematische weergave
-
Volgens mij ken ik dit station wel een beetje ;-)
@ P. Bender Het station Kandersteg eindigt vlak voor de tunnelingang eigenlijk. Als we dus moeten rangeren, doen we dat op de hoofdsporen, maar toch geldt dit als rangeerbeweging omdat we niet op de "vrije" baan zijn. De opstelsporen helemaal links zijn voorgezien om de pendels die niet gebruikt worden of onderhoud hebben, op te stellen. Deze zetten we heel vaak inclusief lok daar weg tot ze weer worden gebruikt. Deze 3 sporen, (spoor 13,14 en 15) zijn 500 meter lang, dus er past met gemak een hele pendel op.
Vergeet echter niet een optisch effect...als je een autotrein met auto's vult, staan deze allemaal in de richting Goppenstein. Als de trein echter terug komt staan alle auto's richting Kandersteg. Maw: het ziet er erg gek uit als je met een autotrein aankomt rijden en alle auto's staan in de verkeerde richting. Een keerlus is niet echt een hulp hier, want de lok staat altijd aan de Kanderstegkant. Heel soms als we weer eens technische problemen hebben (erg vaak eigenlijk ;-) ) rijden we met lok-lok combinaties. Dan kun je wel wat met een keerlus regelen.
Tevens is helemaal rechts (vlak voor het tunnelportaal) in het echt ook nog een opstelterrein waar we een paar pendels kunnen opbergen. Dit heet "Eggenschwand" en heeft twee opstelsporen.
Verder valt me op dat ik niet beide sporen kan bereiden. Wij rijden "banalisiert", wat betekent dat we zowel links als rechts kunnen rijden. Kom ik vanuit Kandersteg op het linker spoor, kan ik spoor 1 niet bereiken. Verder heb je in de hoofdlijn vanuit richting Frutigen bij binnenkomst een aftakking die me over afbuigende wissels leidt. In het echt is dat er niet, omdat de beide hoofdsporen uit Frutigen in Kandersteg spoor 1 en 2 vormen.
Ik heb hier voor me het complete spoorplan van het aktuele station Kandersteg, maar kan het niet uploaden. Mocht je er interesse in hebben, stuur je me maar ff een pb'tje, dan kan ik je hem mailen.
Succes met het bouwen (y) (y)
Groeten
Bas
-
Bas,
Het aantal keren dat je een station 100% kan nabouwen in model zal zeer beperkt zijn. Je zal veelal altijd wel iets moeten aanpassen. Ik gok dat je als modelbouwer heel tevreden mag zijn indien met herkent van "he, is dit niet ......" de kunst zit hem in het gedosserd weglaten / aanpassen.
Zo te horen rijden jullie daar "dubbel-enkelspoor" dat zou hier ook kunnen, maar dat moet je dan deels ook verwerken in de inrichting van het schaduwstation. Om dat goed te beoordelen zal ik het originele ontwerp moeten zien en dan nog is de vraag was "Gans" wil. Het is tenslotte zijn baan ;D
-
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/72304_440076012708850_886059672_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/17749_440076016042183_676648830_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/532586_440076069375511_1214053733_n.jpg)
Voorlopig even zo, zodra ik ze op BNLS geplaatst krijg meld ik dat wel. Tekeningen dus "met dank aan lokführer Bas" (y)
Een grotere variant is in ieder geval te vinden wanneer je bij Facebook even zoekt op "handwissel"
PS bij meer dan 100 likes, kan ik die verwijzing makkelijker maken ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kandersteg_k_midden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kandersteg_k_midden.jpg)
Deze is in ieder geval gelukt. Het lijkt erop dat BNLS (of i.c.m. mijn internetverbinding) een beetje moeite heeft met deze grote bestanden
-
Bedankt alweer voor jullie input!
Ik had al tekeningen van het plan van kandersteg op internet gevonden, maar die waren een stuk minder duidelijk.
Zo valt mij nu de wissen aan het einde van de bovenste 'autoverlad' spoor. Eens kijken of ik die er nog in kan verwerken.
Het afbuigende spoor voor de tunnelingang was mij ook bekend, maar die heb ik initieel achterwegen gelaten wegens plaatsgebrek. Ik wil echter kijken of toch niet ergens nog ruimte kan winnen, die rechter bocht (gedeeltelijk?) ook een grotere straal kan geven en dan wellicht ook nog die laatste aftakking kan maken.
Voor specifiek mijn situatie zou het omwisselen van de lokloods en de autoverlad wellicht inderdaad praktischer zijn. Echter, alhoewel het zeker geen exacte replica moet of kan worden, wil ik de basis elementen (wat zit waar) wel intact laten, zodat bijvoorbeeld een Bas zou denken 'ken ik dat niet ergens van?!?! ;)
De volgende versie zal even (niet vandaag meer :)) op zich laten wachten, maar ik kan dus weer aan de slag!
-
En er zijn weer enkele wijzigingen verwerkt, zie onderstaand de nieuwe versie.
Graag jullie op en aanmerkingen :)
grt. Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg5.jpg)
-
Hoi,
voordat ik mijn eigen hersenspinsels presenteer, eerst nog iets over jouw ontwerp.
Waarschijnlijk kun je nog wel meer sporen kwijt in je schaduwstation.
3 sporen per rijrichting moet haalbaar zijn.
Verder; stel dat je in de toekomst wilt uitbreiden, hou daar dan nu al rekening mee.
Linksvoor kun je misschien te zijner tijd nog een stuk kwijt.
Ik dagdroom even door:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schetsje_Kandersteg.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schetsje_Kandersteg.png)
Ik heb er een soort Hondebot van gemaakt: een doorgaande lijn met aan weerszijden een schaduwstation.
Linksboven zie je, hoe ik het schaduwstation hierop heb aangepast.
Mocht je ooit zoiets willen, dan moet je er natuurlijk wel bijkunnen zonder de halve baan af te breken.
Linksonder heb ik de baan verlengd; de lijn daalt in 3 etages af naar het onderste schaduwstation. Deze rare slinger ligt echt in het dal vlakbij Kandersteg: een Kehrschleife, of keerlus, om hoogte te winnen naar Kandersteg.
In mijn schetsje heb ik linksonder nog een extra helix getekend, voor meer rijtijd. Deze truc ga ik binnenkort ook op mijn eigen baan toepassen.
Het is natuurlijk maar een schets uit de losse pols. Ik heb ooit eens zoiets gezien in een duits treinenblaadje over de BLS. Als je wilt, kan ik hem wel opzoeken, stuur ik je een scan via pb.
Hendrik Jan
-
Hallo Hans
Een kruiswissel in de hoofdsporen is tot daar aan toe, maar dat deze afbuigend moet worden bereden is een echte "no go". De Vmax op afbuigende wissels is meestal 40 km/h. De stationssnelheid van Kandersteg is 90 km/h.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Hallo Bas, wat mij nu opvalt in jouw schema's is dat de twee sporen het dichts bij het stationsgebouw de doorgaande sporen zijn, is dat correct??? In mijn plan, gebaseerd op minder duidelijke tekeningen is dit niet zo (ligt wellicht eerder aan mijn kwaliteiten dan die van de tekening). Als di daadwerkelijk zo is, kan ik het plan ook aanpassen naar realiteit hetgeen ook wellicht beter uitkomt met wissels etc.
Grt. Hans
-
Ook valt mij nu op dat de sporen naar de lokloods doorlopen (bij mij komen ze bij een driewegwissel bij elkaar). Heb volgens mij geslapen. Daar moet ook nog een grondige herziening plaatsvinden!
-
Hallo Hans
De PDF die ik je via P.Bender heb gegeven, zijn de meest aktuele die op de BLS Server voor ons als machinisten ter beschikking staat. Tevens kan ik je vertellen dat tot voor 8 dagen geleden (toen had ik weer eens autotreindienst) de sporensituatie exact zo klopt met de PDF. Ik vermoed dat er in de tussentijd weinig aan veranderd zal zijn, afgezien van de flinke laag sneeuw die we er hadden.
Groeten
Bas
-
Hans,
Hier een foto van de "Einfahrt" van station Kandersteg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04353_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04353_1.jpg)
Rechts zie je de opstelsporen 13,14 en 15 voor de pendels. Iets ervoor de onderhoudshal met een doorloopspoor waar de hele pendel doorheen rijden kan voor onderhoud. Zo hoeft men niet de pendel uit elkaar te halen als een wagen een defect heeft.
Hier nog een foto van de sporen "Eggeschwand", vlak voor het tunnelportaal. De 425 rangeert terug naar het station nadat hij een pendel heeft verzorgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04361_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04361_1.jpg)
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Hallo Bas, wat leuk! Dit soort info, foto's en feedback maakt het voor alleen maar leuker om met dit thema verder te gaan!
Ik ben er nog steeds niet uit hoe een en ander met de beperkte ruimte die ik heb te verwezelijken, ik zal altijd consesies moeten doen... Zodra het plan is bijgewerkt leg ik het weer aan je voor :-)
-
Het verbeterde plan! Let nog steeds niet op plaatsing van gebouwen / weg / scenery, die moeten opnieuw ingetekend worden, het gaat nu puur om het railplan. Volgens mij blijven er nog maar weinig verbeterpunten over. Ben weer benieuwd naar de feedback!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg6.jpg)
-
Hans,
Je hebt in verhouding maar een heel kort middenperron. Maak meer ruimte tussen spoor 2 en 3 aan de linkerkant. Ongeveer een kwart van het perron aan de linkerkant is een stukje smaller omdat daar het kopspoor tussenligt. Zo maak je je perronlengte een stuk realistischer in vergelijking met het perron aan spoor 1.
Verder is het niet mogelijk voor mij als machinist om komend uit de richting "Frutigen" van spoor 1 naar spoor 2 of 3 en de rest van de sporen te wisselen. Vertrekkend vanuit deze sporen richting "Goppenstein is het wel mogelijk.
Verder zou ik je aanraden als je de loods links als lokloods wilt gebruiken, dus alleen maar voor het afstellen van een lok, het geheel meer naar links te trekken, de opstelsporen voor de loods daarmee reduceren op een loklengte, maar daardoor krijg je langere opstelsporen in het station.
Groeten
Bas
-
Hallo Bas, allen,
Na heel wat passen en meten en zelfs een heel andere indeling gemaakt te hebben (autotrein sporen aan de linkerkant, zoals eerder in dit draadje als tip gegeven) uiteindelijk toch weer redelijk dicht bij het origineel gekomen (zie onderstaand).
-Het middenperron heeft mij de meeste hoofdbrekens gekost. Ik heb geprobeerd jouw tip tot uitvoer te brengen, maar dat betekende dat ik op de rangeersporen nog minder lengte overhield (ik ben echt gebonden aan de max totale breedte van de 2.70m). Zag voor dat stuk inderdaad beter/leuker uit, maar het onderste spoor werd echt te kort. Ik heb daarom het kopspoor korter gemaakt (dan maar alleen loks et een enkele wagon op dit spoor) en de perrons beter op elkaar aan laten sluiten om het geheel beter te laten ogen.
-vanuit Frutigen kan nu gewisseld worden naar alle sporen. Ook dit zorgt er voor dat de baanlengtes van de stationssporen minder worden. Ik geef echter de voorkeur aan juist kunnen wisselen ipv meer wagons achter de trein (geldt ook voor de autotrein). Ik denk sowieso dat ivm de afmetingen van de totale baan, minder wagons achter een lok beter oogt.
-De opstelsporen in het station verlengen gaat niet meer, omdat ik dan met wissels en max totale breedte niet meer uitkomt. Derhalve de sporen naar de lokloods langer gelaten (daadwerkelijke lengte ga ik pas bepalen als ik aan het bouwen ben) zodat ik daar nog wat zou kunnen opstellen.
-Het schaduwstation heb ik iets korter gemaakt, gelijk aan de max lengte in het station. Hierdoor creeer ik de mogelijkheid om nog een openstuk met een brug in de achtergrond te maken.
-plaatsing van gebouwen (buiten station en lokloods), wegen en water moet ik nog verder uitwerken. Ik vind het moeilijk dat op papier te doen en wil eerst de onderbouw hebben staan zodat ik het daarom 1:1 kan uittekenen / bepalen.
grt. Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kandersteg7.jpg)
-
Het is bijna 2 maanden verder... in de tussentijd is het plan nog enkele malen gewijzigd EN is de treintafel (openframe) al gemaakt.
Onderstaand het (op dit moment ;-)) definitieve plan.
Er is een tweede (kop)station toegevoegd (Dit wordt Goppenstein) en een keerlus, zodat we ook eens het rondje andersom kunnen doen ;-). De sporen lopen bij Goppenstein dood, maar ik laat ze een stukje een tunnel in gaan, zodat het lijkt alsof het daar gewoon doorloopt. Het rechte stuk in de keerlus wordt een enkele brug.
Overigens zijn nog niet alle perrons en gebouwen ingetekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_5.png)