BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bert Snijder op 07 June 2007, 09:20:34
-
beste mensen,
In welke gevallen wordt een ringleiding tegen stroom-/spanningsverlies onder de modelbaan wenselijk? Ik rij HO, DCC, Roco-line.
Bert Snijder
-
Bert,
Ik gebruik een 10 ampère booster (Edits) en mijn baan bestaat uit een U vorm met een totale lengte van ongeveer 15 meter.
Van het begin tot aan het einde heb ik 2 soepele draden (Rood en Bruin) van 2,5 kwadraat gespannen.
Van deze draden lopen om de paar meter draden van 0,75 kwadraat naar de rails.
Misschien iets teveel van het goede maar de treinen hebben er geen problemen mee.
Groet,
Rob
-
Bert,
ik heb het op dezelfde wijze als Rob hierboven beschrijft. Werkt prima.
Echter is de 10 Amp booster voor 15 meter in mijn ogen ietwat overtrokken.
Ik heb voor 80 meter rails 8 treinen tegelijk 3x 2,5 Amp boosters.
mvg,
Sander
-
Bert,
Hier ook zo gedaan als beschreven.
Zelf gebruik ik 220 volt draad (één harde kern> instalatiedraad) hiervoor.
Wat ik op de plaatsen strip om daar dan weer 0,75mm speakerdraad (soepel) aan te solderen.
succes
Kees-Jan
-
Echter is de 10 Amp booster voor 15 meter in mijn ogen ietwat overtrokken.
Ik heb voor 80 meter rails 8 treinen tegelijk 3x 2,5 Amp boosters.
Hallo Sander,
De totale lengte van de tafel is 15 meter. De lengte van de rails een veelvoud.
Drie niveaus moeten er uiteindelijk komen en ongeveer 12 treinen moeten eventueel gelijktijdig kunnen rijden.
Groet,
Rob
-
Rob,
dat kan ik natuurlijk niet weten.
Maar ik begrijp nu je vermogen van 10 Amp.
(Offtopic: waarom niet 5x2 amp??)
mvg,
Sander
-
(Offtopic: waarom niet 5x2 amp??)
Waarom wel?
Met één booster geen boosterovergangen en een enkele 10A booster is aan onderdelen niet veel duurder dan een lichter exemplaar. Verder heb je geen aparte voeding van de wissels/seinen nodig, omdat een 10A booster niet warm of koud wordt van een wisseltje dat omgaat.
Zo'n zware booster vereist wel een zorgvuldig aangelegde bedrading, maar ja, dat is toch al verstandig.
-
Misschien even een gekke vraag maar als je een booster hebt van 10A en je werkt vorlijk aan je ringleiding onder je baan zonder dat je dat ding hebt uitgezet....
Wat is dan het ergste dat je overkomen kan? Ik bedoel meer hoe groot is het probleem als je aan 10A word blootgesteld?
m.v.g.
Mark
-
(Offtopic: waarom niet 5x2 amp??)
De Edits Pro-booster heeft in het verleden zijn betrouwbaarheid bewezen.
Met de kant en klare print en de nodige componenten is deze betrekkelijk gemakkelijk te bouwen.
Het grote voordeel verder is dat bij een eventueel defect raken, deze zelf is te herstellen. Niet opsturen voor reparatie.
Wat wel zeer belangrijk is, is dat de beveiliging goed in elkaar steekt.
Maar met de door Marco Roede ontworpen beveiliging in combinatie met MRDirect heeft sluiting geen enkel nadelig effect.
Groet,
Rob
-
Misschien even een gekke vraag maar als je een booster hebt van 10A en je werkt vorlijk aan je ringleiding onder je baan zonder dat je dat ding hebt uitgezet....
Wat is dan het ergste dat je overkomen kan? Ik bedoel meer hoe groot is het probleem als je aan 10A word blootgesteld?
m.v.g.
Mark
Zolang je de isolatie maar niet met je tanden verwijdert.
Maar zoals ik al aangaf de beveiliging bij kortsluiting moet goed werken.
Groet,
Rob
-
;D
Zal vanavond eens proberen.
Maar als ik mijn vingers op de rails leg, voel ik niks. Katten ook niet. :( ;D
-
Wat als er een korstsluiting ontstaat als er een trein over een wissel gaat ? Ik moet hier niet aan denken... waarschijnlijk is je wissel verdwenen en staat de wagon of loc op z'n assen.
Persoonlijk zou ik voor meerdere kleine boosters kiezen.
Rene
-
Dan treedt de beveiliging in werking en slaat de booster af. Bij jou installatie niet dan? ???
-
Zeker wel, maar die van mij slaat iets eerder af. Het duurt even voordat een 10A booster door heeft dat het om een kortsluiting gaat.
Rene
-
Eeeeh, 0,00000456 van een seconde ongeveer. Oh nee, iets langer, omdat je op een Edits booster speciaal een condensatortje moet monteren om te voorkomen dat de booster bij ieder wissewasje afslaat.
Dit alles bij de gratie van goed aangelegde bedrading. Vandaar dus die voldoende dikke ringleiding met aftakkingen waar dit draadje mee begon. Dat is bij een 3A booster niet anders.
-
Zeker wel, maar die van mij slaat iets eerder af. Het duurt even voordat een 10A booster door heeft dat het om een kortsluiting gaat.
Rene
Hallo Rene,
Waar haal jij deze wijsheid vandaan. Ik heb reeds een baan van ongeveer
100 meter rails en een 20 tal wissels waaronder enkele Engelse wissels.
Er rijden momenteel vier treinen gelijktijdig onder besturing van Koploper en dat gaat uitstekend.
Ook bij kortsluiting blijven de wielen en rails in tact dankzij de uitstekende beveiliging.
Groet,
Rob
-
Hoi Rob,
Ik dacht dit eens een keer ergens gelezen te hebben. Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar het was wel logisch. Er zullen ongetwijfeld verschillende kwaliteiten bestaan bij kortsluitbeveiligingen, maar logisch is dat bij een kortsluiting een vonk van 3A iets minder krachtig zijn als een vonk van 10A. De laatste zal dan meer slijtage geven, of is dit een foute gedachte?
Maar goed, nogmaals ik ben geen expert op dat gebied.
Rene
-
beste mensen,
In welke gevallen wordt een ringleiding tegen stroom-/spanningsverlies onder de modelbaan wenselijk? Ik rij HO, DCC, Roco-line.
Bert Snijder
Bert,
Nog even terugkomen op je oorspronkelijke vraag over een ringleiding.
Ik heb begrepen (maar ik kan het mis hebben) dat het beter is om geen lus te maken.
Bij mij is dat niet van toepassing omdat ik een -U- baan heb.
Groet,
Rob
-
Nu we het toch over boosters hebben, een vraag van mij : ik wil mijn schaduwstation welke onder mijn hoofdbaan komt voeden door een booster en na het spiraal, welke uitkomt op de hoofdbaan, de voeding over laten nemen door de IB, is dit logisch ?
-
Misschien even een gekke vraag maar als je een booster hebt van 10A en je werkt vorlijk aan je ringleiding onder je baan zonder dat je dat ding hebt uitgezet....
Wat is dan het ergste dat je overkomen kan? Ik bedoel meer hoe groot is het probleem als je aan 10A word blootgesteld?
Eigenlij geen probleem het amperage minder van belang veeel gevaarlijker is de spanning .
Bij digitaal bedrijf zal dit ongeveer 18v zijn.
vanaf 42 V kan dodelijk zijn :( :(
Die 10 A is het maximum wat de booster kan levern als dat eventueel gevraagd wordt, niet wat hij gedwongen zal leveren het is tenslotte geen constante stroombron.
-
Zeker wel, maar die van mij slaat iets eerder af. Het duurt even voordat een 10A booster door heeft dat het om een kortsluiting gaat.
Rene
Dit is al tot in de treuren besproken, alles staat of valt bij een juiste aanleg van de bedrading. En dan schakelt de booster nog sneller uit dan dat jij met je ogen kunt knipperen.
Mvg
Wim.
-
EVERYTHING YOU KNOW CAN AND WIL BE USED AGAINST YOU
wat is hier niet goed...
-
You missed a 'L', my dear friend.
-
You missed a 'L', my dear friend.
Ik zeg toch alles wat je weet zal tegen je gebruikt worden.
Je hebt gelijk had ik helemaal niet gezien dank U.
Rieks
-
Ik heb begrepen (maar ik kan het mis hebben) dat het beter is om geen lus te maken.
Dat is op het oude forum van BNLR al eens uitgebreid ter sprake geweest. En ik snap nog steeds niet waar dat verhaal vandaan komt. In ieder geval heeft niemand me kunnen uitleggen wat er dan fout gaat en waarom. En als je een rondlopende baan hebt, hetzij een echt ovaal, hetzij een vorm hondebot, dan vormen de rails vanzelf al een lus. Ooit gehoord dat dat problemen geeft?
Toen dat onderwerp op BNLR liep ben ik zelf eens aan het meten geweest met een scoop om te zien of je in bepaalde situaties problemen kunt krijgen met looptijdverschillen, maar daar was helemaal niks van te merken. De gemiddelde spoorbaan is trouwens veel te kort om serieus last te hebben van looptijden. Dus wat mij betreft blijft het een indianenverhaal.
-
Misschien een "overgewaaid" verhaal uit de audiowereld, waar "lussen" meestal niet gewenst zijn. Het bekende aardlus=brom.
Albert
-
In de muziekwereld worden lussen zo veel mogelijk voorkomen, omdat ze tot brommen leiden. Dus als je een hele berg synthesisers en mengpanelen en de hele zwik hebt, wordt alles op één stekker aangesloten, steeds met verdeelstekkers op andere verdeelstekkers. Bijvoorbeeld, je sluit vier verdeelstekkers van vier uitgangen elk op een vijfde verdeelstekker aan, dan kun je 16 apparaten aansluiten.
Maar daar kun je een brom van 50 Hz helemaal niet gebruiken. Bij digitaal bedrijf wordt het er waarschijnlijk gewoon uitgefilterd.
- Peter
-
Inderdaad, bij digitaal is de "signaalsterkte" zo veel groter dan bij een audio installatie dat je van dat beetje brom niks merkt.
Bovendien is er een cruciaal verschil tussen beide systemen.
Bij digitaal volgen de beide voedingsdraden dezelfde (lus)route, en zijn elektrisch gelijkwaardig. Een brom die in de lus van de "plus"draad ontstaat is gelijk aan de brom die in de "min"draad ontstaat, dus het spanningsverschil tussen beide draden wordt niet beïnvloed.
Bij een audio installatie ontstaat bij een aardlus een bromstroom in de afscherming. De signaaldraad daarbinnen wordt afgeschermd en dus niet bïnvloed door de brom. Daardoor kan er tussen beide geleiders een ongewenst spanningsverschil ontstaan. Het hoofdprobleem is dat de afscherming tevens dient als retourdraad voor het signaal.
Het is niet voor niets dat professionele geluidsinstallaties met een symmetrische signaaloverdracht werken. Er zitten 2 signaaldraden binnen de afscherming. En de afscherming dient alleen maar als afscherming, en voert geen signaalstroom. Als een geluidsinstallatie consequent volgens dit symmetrisch systeem wordt uitgevoerd kun je eigenlijk geen brom meer krijgen, zelfs al zitten er aardlussen in.
Was even een off-topic uitstapje, maar wellicht toch nuttig om e.e.a. te verklaren.
-
nog verder off topic: Klaas de conectors heten XLR ;) op die audio kabels (wat heb ik veel van die kabels gesoldeerd zeg............) en idd dan had je geen brom wat je met jack aansluitingen wel had.
Kees-Jan
-
Nog heel even off-topic en dan gaan we weer terug. Kees-Jan, gebalanceerde kabels heeft op zich niets met de connector te maken. Je kunt namelijk ook een gebalanceerde mono-kabel met een 'stereo' jack plug maken.
Bij een modelspoorbaan is het uiteraard onmogelijk om een gebalanceerd signaal te hebben, omdat je slechts twee geleiders hebt (de rails). Zelfs het drierail-systeem heeft, elektrisch gezien, slechts twee geleiders.
- Peter
-
Peter, jouw opmerking toch nog even aanscherpen: bij een modelspoorbaan heb je volgens mij wel een gebalanceerd signaal, alleen de afscherming ontbreekt omdat je die niet nodig hebt.
-
Maar hoe kun je het balanceren als je slechts twee draden hebt? Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio) is een Engelstalig artikel op Wikipedia over gebalanceerde audio.
- Peter
-
Ik heb net het technische weekblad doorgelezen en op de voorpagina staat een stuk over de nieuwe 25kV lijn over de betuweroute. Hierin is eigenlijk ook een gebalanceerde lijn. Er loopt een negatieve feeder van -25kV om het effect op te heffen zodat omwonenden geen interferentie ondervinden en je in de trein je mobiele telefoon kunt gebruiken. D'r komt nogal wat bij kijken zo...
-
beste mensen,
In welke gevallen wordt een ringleiding tegen stroom-/spanningsverlies onder de modelbaan wenselijk? Ik rij HO, DCC, Roco-line.
Bert Snijder
Het is te hopen dat de Bert iets kan met al deze antwoorden of dat hij nu afhaakt. Het is in ieder geval van zijn kant erg stil geworden.
Rob
-
Maar hoe kun je het balanceren als je slechts twee draden hebt?
Bij gebalanceerde audio heb je toch ook maar 2 draden? De mantel moet je niet meetellen, die dient slechts ter afscherming en speelt geen rol in de signaaloverdracht.
-
Rob heeft een goed punt: we zijn nogal afgedwaald. Hoewel, wie begon er over die lus? :)
Klaas, ik huiver er van om je te corrigeren als het gaat over elektrische verbindingen, maar gebalanceerde audio gebruikt drie geleiders: het 'hete' signaal, de nul, en het 'koude' signaal (dat het hete signaal is maar dan 180 graden in fase gedraaid). De afscherming staat hier los van.
Bert, mijn excuses als je de moed hebt verloren. Is het wat duidelijker geworden, of zit je nog met vragen?
- Peter
-
Het is zowiezo beter om gebalanceerde voeding te gebruiken, want anders krijg je een tekort aan één of andere belangrijke voedingsstof. Goed kauwen is ook belangrijk.
Ook dit is allemaal onzin, en iets waar je je als gewone modelspoorder helemaal niet mee moet bezighouden.
@Bert, je gebruikt voor de zogenaamde ringleiding een dikke draad, per stroomkring 1 of 2 draden extra, afhankelijk of je een common-ground systeem hebt of niet.
Bij Common-Ground gebruik je 1 enkele retourleiding voor alle stromkringen. Hiermee voorkom je de zogenaamde aardlus. Hopelijk is het duidelijk genoeg, en anders nog even doorvragen.
Mvg
Wim.
-
Ik ben op elektronica gebiedt wat men noemt geen expert (uhum).
Nu had ik een vraag over de hiergenoemde ringleiding,hoe leg je deze aan ,is het echt een ring waar de uiteinen dan ook tegen elkaar aan komen?
Ik rij met Lenz digital, heb 3 boosters(2 voor het rijden en 1 voor de wissels).
Ik heb de baan in 2en gedeeld voor de stroomverzorging.
Hoe kan ik nu een Ringleiding aanleggen zonder kortsluiting te veroorzaken?
-
Het hoeft zeker geen ring te zijn, dat is slechts een (verwarrende) benaming.
Heeft iemand een goede foto van zijn eigen baan ter voorbeeld?
-
Richard, je kunt ook een ster aanleggen. Dan gaat er een kabel van je voeding/centrale/booster naar een centraal punt en van daaruit aftakkingen naar verschillende punten op je baan.
Sowieso (dat is trouwens hoe je dit van origine Duitse woord schrijft; de spellingvarianten die ik af en toe zie...) moet je met wat voor soort leiding dan ook oppassen dat je geen kortsluiting veroorzaakt. Gebruik in ieder geval verschillende kleuren voor + en - (of signaal en nul, etc.) en meet regelmatig door of je wel de juiste draad met de juiste spoorstaaf verbonden hebt. Een multimeter is goedkoper dan een centrale of een stel decoders.
- Peter
-
moet ik dan de stukken baan die ik op deze ster aansluit nog issoleren van elkaar?
-
Nee, je hoeft niks te isoleren. Het aanleggen van een ringleiding of stamleiding dient alleen maar om meerdere voedingspunten te krijgen, waardoor de weerstand tussen de booster en de loc kleiner wordt.
Alleen als je detectie gaat toepassen moet je isolaties aanbrengen, maar dat staat los van het voeden op meerdere punten.
En als je meerdere boosters gebruikt, dan moet je de boosterdistricten van elkaar isoleren.
-
Klaas, ik huiver er van om je te corrigeren als het gaat over elektrische verbindingen, maar gebalanceerde audio gebruikt drie geleiders: het 'hete' signaal, de nul, en het 'koude' signaal (dat het hete signaal is maar dan 180 graden in fase gedraaid). De afscherming staat hier los van.
Ik heb even de handleiding van een mengpaneel opgescharreld die ik hier had liggen.
Er is inderdaad sprake van 3 geleiders, de hete, de koude en de nul, en die nul is hetzelfde als de afscherming. En volgens de handleiding mag die afscherming bij een verbinding tussen twee apparaten alleen maar aan de zendende kant geaard worden.
Dus de effectieve signaalverbinding tussen twee apparaten bestaat alleen maar uit de hete en de koude signaaldraad.
-
Dank voor jullie reacties. Het onderwerp week wel eens af, maar uiteindelijk kwamen jullie toch weer op het goede spoor. Ik weet nu dat een ringleiding wenselijk is. Ik ben geen geschoolde electrotechnicus. Termen als "detectie toepassen" en "common ground sysyteem" zeggen mij niets. Wie helpt?
Verder heb ik gekozen voor meerdere Power3 boosters, intellibox en win-digipet.
-
dank voor de nuttige info.