BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Remco vM op 06 June 2007, 17:48:26
-
Ik heb verschillende vragen rondom bovengenoemde Digitale aansturingen.
Als eerste ik werk op het moment met de Trix MS. Zitten hier nog beperkingen aan qua baanlengte en is het mogelijk om het signaal te versterken?
Ik heb er namelijk last van dat mijn treinen bij een bepaald punt niet meer verder rijden en de rails vervangen heeft ook niet geholpen, dus mogelijk dat op dat punt het signaal te zwak is?
Nu mijn andere vraag ik krijg binnenkort een roco multi maus. Nu weet ik dat je beide systemen niet op elkaar kunt aansluiten. Maar is het mogelijk dat als je tussen beide systemen een scheiding plaats om met beide systemen te werken. Rijd de loc dus van de ene naar de andere sectie zonder problemen? Blijft ie doorrijden dus. Zal niet meer op het eerste regime reageren, maar blijft ie zijn oude gegeven commando's vasthouden?
mvrgr
Remco
-
Zoiets kan wel.
Bijvoorbeeld binnenste baan de MultiMaus.
Buitenste baan de Mobile Station.
Mijn advies is kies 1 van deze 2 systemen ik zou zelf voor de Multimaus gaan.
Die kan meer dan een MS en heeft meer vermogen.
-
Hoe lang is je baan, en op hoeveel punten voer je spanning toe? Je hebt zowel in je rail als in de overgangen weerstand zitten, dus na zoveel meter vanaf je toevoer gaat je spanning naar beneden. Elke 3 meter een toevoerpunt vanuit een degelijke ringleiding verdient dus wel de aanbeveling.
Ten tweede: 2 onafhankelijk van elkaar opererende DCC systemen is niet de oplossing. Kies voor een tweede deel een booster die v.w.b. commando's verbonden wordt met de 1e unit zodat commando's op beide delen worden doorgegeven. Met een dubbele isolatie scheidt je eerste en tweede deel die elk hun eigen voeding hebben. Dit eigenlijk slechts als je zoveel stroom vreet dat 1 centrale het niet aankan. Dat heeft met raillengte heel weinig te maken.
-
het stuk spoor wat er nu ligt is ongeveer 6 meter, maar moet nog een stuk langer worden.
Op het moment word er via een punt spanning toegevoerd.
Kan ik via de draden van de MS een ringleiding aanleggen vanwaar uit ik steeds een voedingspunt pak?
-
Zoiets kan wel.
Sorry Bas, maar hoe? Trein rijdt van sectie gecontroleerd door Trix in sectie gecontroleerd door Roco. Weet Roco hoe de Trix commando's stonden? Niet dus. Dus valt je treintje op de scheiding stil. En in omgekeerde richting dus ook. Slechts op te lossen door de twee "commandowise" aan elkaar te hangen en ik weet niet of dat met Trix en Roco lukt.
-
Ik begrijp uit het bovenstaande dat het dus niet mogelijk is om van het ene systeem naar het andere systeem over te gaan.
Is het niet zo dat de loc het geprogrammeerde in zijn geheugen heeft en dan doorrijd alleen op de voedingsspanning vanhet andere systeem,totdat hij een ander commando krijgt? Tenminste dat idee had ik ervan omdat je meerdere locs tegelijk in een systeem kunt besturen en als je met de ene bezig bent,de andere gewoon doorrijd op zijn oude commando's. Maar dit werkt niet als de loc een ander systeem gebied in rijd?
-
Nee. Elke centrale zend de commando's naar treinen in een "loop" rond in zijn eigen sectie. In een andere sectie komen die commando's niet door, de scheiding is immers dubbelpolig. TENZIJ de centrales met elkaar kunnen communiceren middels eenzelfde protocol. Daartoe moeten ze dezelfde protocollen kunnen lezen en schrijven en met elkaar verbonden zijn middels een wat ik maar ff een comline noem. En nogmaals, ik weet helemaal niet of Trix MS en Roco überhaupt met elkaar kunnen praten.
-
Misschien wel ten overvloede, maar er is ook een draadje aan de gang "Hoe lang houdt een centrale zijn commando's vast" elders, en er blijken nogal wat misverstanden.
Een centrale krijgt commando's via een regelaar: LOK-1 vooruit, rijstand 15 en licht aan. Dat gaat ie rondzenden samen met de commando's voor andere loks, voor zover van toepassing. Die commando's blijft ie herhalen tot de regelaar de commando's verandert. Da's 1.
De decoder ontvangt commando's en zet ze om in signalen naar de motor/licht enz. Zolang die commando's niet veranderen, zal de decoder ook niks wijzigen, zolang ie spanning krijgt. Da's 2.
Nou gaan we praten over twee separaat gevoede secties omdat er zoveel belasting is dat 1 voeding het niet meer aankan. Je isoleert die twee secties dubbelzijdig. De centrales communiceren dus NIET met elkaar via de railvoeding, daar is immers een dubbele isolatie. Ze communiceren dus via een separate lijn, de bus geheten. Als ze niet met elkaar communiceren zal LOK-1 in sectie 2 gewoon stilvallen, want centrale 2 weet totaal niks van het bestaan van LOK-1 en heeft dan als default instelling rijstand 0, licht uit. Natuurlijk, je kunt dan een separate regelaar op centrale 2 zetten en die lok weer een commando geven. Mooi, hij loopt weer. Nou wil ik weer terug naar sectie 1 en zet LOK-1 op "achteruit rijstand 10, licht uit". Lokkie loopt keurig achteruit tot ie in sectie 1 terugkeert waar nog steeds een commando loopt "LOK-1 vooruit rijstand 15 en licht aan"..... je begint vast al te snappen wat er gaat gebeuren :)
Je moet de centrales dus met elkaar laten praten. Dat kan alleen maar als ze dezelfde taal spreken: een slechts Russische sprekende Rus zal echt niet van een slechts Hollands sprekende Hollander begrijpen hoe ie in Madurodam kan komen. We hebben dus dezelfde taal nodig om twee centrales (liever gezegd: een centrale en een booster) met elkaar te laten praten. En nou het probleem: ondanks NMRA en DCC zijn er tig bustalen die niet overal verstaan worden. Ik betwijfel echt of Trix MS wel met Roco kan praten, indien wel dan heb ik niks gezegd. Maar twee centrales werken doorgaans niet op elkaar, je hebt dus eerder een centrale en een booster nodig die door een com-kabeltje met elkaar zijn verbonden. En voor de volledigheid: elk op een eigen trafo aangesloten.
Dus Remco: geen MS koppelen aan een Roco centrale met Multimaus, ook al zouden ze hetzelfde taaltje spreken. Ze werken nl. allebei als zg. master en je hebt als tweede gewoon een slave nodig.
-
Is er niet een interface (Lenz?) die de DCC commando's van b.v. een MS kan vertalen naar de Lenz/Roco bus? Zal wel weer de beperking hebben dat je een wijziging op de Roco niet ziet op de MS.
Albert
-
Ik heb nog nooit van zo'n interface gehoord, maar dat zegt niet alles. Alleen de EcoS heeft een DCC/MM-sniffer. Verder is de Uhlenbrock-adapter voor de M* mobile station ook een MM-sniffer, maar als gebruiker van de Trix MS heb je daar helemaal niets aan. Dus ook via Loconet zou je ze niet aan elkaar kunnen knopen. Tenzij er ooit iemand op het idee komt om een DCCenMMsniffer voor loconet/expressnet te maken en deze ook werkelijk gaat produceren.
Maar volgens een superloconet fan is dat niet nuttig, omdat je beter een adapter voor elk apparaat kan hebben. ;) Maar goed ik heb er ook geen verstand van...
Henk
-
Bedankt voor de antwoorden, het is me nu duidelijk. Het is dus helaas niet mogelijk om beide systemen door elkaar te gebruiken, maar slechts gescheiden naast elkaar.
Nog een vraagje wat betreft de MS,is het mogelijk om een ringleidng te leggen en vanwaar zou ik deze dan moeten aanleggen? De twee draden die uit de MS komen gelijk aansluiten op de ringleiding en vanuit deze dan de baan steeds voeden? IS dit voldoende voor een grote baan of moet er ook nog een versterker op aangesloten worden?
mvrgr
Remco
-
Hoi Remco
Het verhaal van de ringleiding klinkt goed en het is waar dat je met een ringleiding wel grotere afstanden kan afleggen maar elke aftakking, elk laspunt etc geeft ook weer weerstand. Dus hiermee heb je ook geen oneindig bereik en zal je dus waarschijnlijk aan de slag moeten met een booster (versterker) om voldoende signaal te produceren op de veraf gelegen delen
Daarnaast speelt een rol hoeveel loks en andere "elektrisch" materieel je gelijktijdig actief wil laten zijn op je baan. Elke lok slurpt energie van het systeem en natuurlijk ook de wagons met binnenverlichting. MS kan 4 HO (of 8 N-loks) aan zonder problemen. Wil je meer en ook binnenverlichting in wagons erbij dan zal je moeten boosteren.
Dan heb je dus nog een enkel probleem over, de booster...
De Trix MS heeft geen booster, tenminste een MS kan niet direct op een boosterunit aangesloten worden. Er is volgens mij op dit moment maar 1 mogelijkheid en dat is een selectrixcentrale waarop de MS als handregelaar functioneert (via SX-bus) van selectrix en dan via de PX-bus van deze selectrix-centrale naar een booster.
Robert
-
Nu mijn andere vraag ik krijg binnenkort een roco multi maus. Nu weet ik dat je beide systemen niet op elkaar kunt aansluiten. Maar is het mogelijk dat als je tussen beide systemen een scheiding plaats om met beide systemen te werken. Rijd de loc dus van de ene naar de andere sectie zonder problemen? Blijft ie doorrijden dus. Zal niet meer op het eerste regime reageren, maar blijft ie zijn oude gegeven commando's vasthouden?
mvrgr
Remco
Ja, dat kan, maarrrrr..
Je werkt met twee systemen, beide zenden het DCC format, tot zover geen probleem.
Kijk maar even op de www.lenz.com (LC 100)
Mvg
Wim.
-
Ik heb nog nooit van zo'n interface gehoord, maar dat zegt niet alles. Alleen de EcoS heeft een DCC/MM-sniffer. Verder is de Uhlenbrock-adapter voor de M* mobile station ook een MM-sniffer, maar als gebruiker van de Trix MS heb je daar helemaal niets aan. Dus ook via Loconet zou je ze niet aan elkaar kunnen knopen. Tenzij er ooit iemand op het idee komt om een DCCenMMsniffer voor loconet/expressnet te maken en deze ook werkelijk gaat produceren.
Henk
Henk, dat is niet geheel waar, die sniffer bestaat al sinds de allereerste release van Lenz Digital Plus,
The function of the LC100:
The LC100 "listens" to the track output of the other digital system. All commands that would be send over the track to your engines and turnouts are read by the LC100. The LC100 looks for changes in the data received, and sends those to the command station LZ100, using the XpressNet . The communication is strictly one way, no information can be send back from the LZ100 to the 'foreign' digital system.
Mvg
Wim.
-
Super! :) Weer wat geleerd.
-
Volgens mij bestaat er een mogelijkheid om een trein van analoge naar digitale aansturing te gaan en andersom met multimaus. Dit geldt alleen voor digitale aanstuurbare treinen. Je zou dan een soort analoge sluis moeten maken tussen de twee systemen, maar je zult in beide systemen dan apart de decoders programeren.
mvg Marc
-
Ik heb inderdaad wel van dat soort sluisjes gezien in de Roco katalogus, maar ik vraag me dan af of je dan niet beter die Lenz-sniffer (eurootje of 55) kan kopen. Of één van beide systemen verkopen en van dat geld een tweede regelaar van het andere systeem kopen. Volgens mij is dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Henk
-
Een ieder bedankt voor de adviezen en het meedenken.
Ik denk dat ik de hoofdbaan met de mutlimaus ga aansturen of meerdere en dat ik de MS ga gebruiken voor de trambaan of andere nevenbaan. Ik zie dat de transformator van de multimaus toch een stuk groter is al van de MS, dus mag ik aannemen dat het vermogen ook groter zal zijn.
mvrgr
Remco
-
Het vermogen van de Multi-Maus Booster is 3A, het vermogen van een MS-Trix is 1,2A. Staat in de folders van de systemen. Dus als dat je vraag was? Hierbij beantwoord.
De andere vraag of de lengte van de rails er iets toe doet, nee dat heeft geen invloed, alleen zorgen zoals al eerder is opgemerkt dat er voldoende aansluitpunten zijn vanuit een centraal punt. De zogenaamde ringleiding of tewel de CVL. Centrale Voedings Leiding.
Mvg
Wim.
-
nu alleen dan nog hoe die CVL aan te leggen (praktisch)
ringleiding zelf snap ik nog wel, maar hoe aan te sluiten op de MS cq MM.
mvrgr
Remco
-
Het verhaal van de ringleiding klinkt goed en het is waar dat je met een ringleiding wel grotere afstanden kan afleggen maar elke aftakking, elk laspunt etc geeft ook weer weerstand. Dus hiermee heb je ook geen oneindig bereik en zal je dus waarschijnlijk aan de slag moeten met een booster (versterker) om voldoende signaal te produceren op de veraf gelegen delen
Ik weet niet of jij denkt over honderden meters afstand? Als je voor je ringleiding 1.5 kwadraats installatiekabel gebruikt of vergelijkbaar spul, zal dat erg meevallen, mits je die ringlijn wat strategisch onder je tafel werkt. Per aansluiting naar een railvoedingspunt gebruik je dan wat dunnere soepele schakeldraad en tenzij je niet kunt solderen zal dat geen noemenswaardige weerstand opwekken.
Ga je i.v.m. veel stroomafname over tot het plaatsen van een extra booster, dan heb je dus een dubbele ringleiding nodig.
-
nu alleen dan nog hoe die CVL aan te leggen (praktisch)
ringleiding zelf snap ik nog wel, maar hoe aan te sluiten op de MS cq MM.
Remco, er komen 2 draden uit je centrale: die levert ca 16-17 volt. Je frot een rode en een zwarte installatiedraad onder je tafel, globaal waar je sporen lopen. Ik weet niet hoe groot je tafel is of wordt, maar werk gewoon die CVL ergens onder de tafel, zodat je overal redelijk kort een aansluiting daarop kunt maken. Reken op elke 3 meter een aansluiting. Wel zorgen dat je niet ergens stiekem linker en rechter spoorstaaf verwisselt ;)
-
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/CVL.jpg)
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/CVL.jpg
-
Het is me nu helemaal duidelijk. Het wegmoffelen van de cvl (ken er ook een andere versie van ;)) zal nog een heel karwei worden, net als de aansluitingen solderen,maar goed, weer een project om naar uit te kijken ;D
Remco