BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bardo op 09 December 2012, 11:12:56
-
Als beginnende modelspoor bouwer met ik ondanks begonnen met een N beginners set van Fleischmann.
Nu heb ik 2 wissels die ik elektrisch wil bedienen.
Ik heb hiervoor 2 Elektische wisselaandrijvingen en een viessmann schakelaar gekocht.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/214222/Fleischmann-942101-N-Elektrische-wisselaandrijving-links/1606360&ref=list
http://www.brunsmodelbouw.nl/a-6913201/viessmann-diversen/nr-5549-universeel-schakelaar-met-terugmelding/
Als ik een wissels individueel per schakelaartje aansluit dan werkt het prima.
Maar ik wil graag proberen om met 1 schakelaar 2 wissels te gelijk te bedienen.
Als ik de draden van de wissels aan elkaar koppel en dan op de schakelaar aansluit dan werkt 1 wissel prima maar de andere wilt niet lekker omschakelen. Het lijkt erop dat de schakelaar dan niet genoeg stroom krijgt om te schakelen.
Mijn vraag is kennen jullie dit probleem en wat voor oplossingen zijn er voor.
Of kan iemand mij verwijzen naar uitleg hierover.
Alvast bedankt
-
Je zou de wissels eerst eens rechtstreeks op de trafo kunnen testen, dus zonder de schakelaar er tussen. Schakelen de wissels dan wel tegelijkertijd? Dan heeft het probleem iets met de schakelaar te maken. Gaan ze nog steeds niet goed om? Dan levert de trafo niet genoeg vermogen om twee wissels tegelijk te schakelen.
-
bardo,
had je de aandrijvingen in serie gezet of parallel. Als je ze in serie zet hou je te weinig spanning per
aandrijving over, parallel is het (piek) vermogen van de trafo bepalend.
fred
-
Het kan zijn dat de wisselspoel met de minste elctrische weerstand zoveel stroom opeist, dat de andere door de spanningsval te groot wordt, terwijl jij de schakelaar in drukt. Dan zal één wissel het wel doen en blijft de ander staan. Stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand.
Andre ;)
-
Even een Viessmann Powermodul er tussen zetten (tussen trafo en schakelaar). Die levert net even die stroom, die je dan nodig hebt.
Beide wissels normaal aansluiten. Parallel dus...
Groet,
Ronald
-
De Viessmann powermodule is volgens mij niets anders dan een gelijkrichter met een flinke elko er over heen.
viessmann powermodule (http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/5215-01-DE-GB.pdf).
Zo iets:
~----------|>|--------|-------- + naar wissel schakelaar
1N4007 |
trafo --- +
4700uF 25V --- -
|
~---------------------|--------- -
-
zelfbouwmodule (http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf)
-
Juist dit is veel goedkoper. Zit alleen geen duur doosje om.
Andre
-
@Ruud,
De Viessmann powermodule werkt wel volgens dat principe, maar is toch iets uitgebreider.
Jij tekent een schema met een doorgaande min, maar de Viessmann module heeft een ingaande en een uitgaande massa, die niet met elkaar verbonden mogen worden. Dat wijst er op dat er een bruggelijkrichter in zit.
En waarschijnlijk zit er ook een snellaadfunctie in, zo iets als bij de bekende CDU schakelingen.
-
@Klaas: Je hebt helemaal gelijk. Blijft wel de vraag of de topicstarter analoog of digitaal gaat rijden. Bij analoog rijden en handbediende wissels, zou het schakelen van de wissel mbv enkelvoudige gelijkrichting waarschijnlijk ook al een hele verbetering geven ;).
-
staat allemaal in de link
-
Blijft wel de vraag of de topicstarter analoog of digitaal gaat rijden.
Hij schakelt in ieder geval zijn wissels met een gewoon drukknoppenkastje. Ik snap niet goed waarom analoog of digitaal rijden dan verschil maakt.
Het punt is dat zijn trafo niet genoeg vermogen heeft om twee wissels tegelijk om te schoppen. Dat kan je verhelpen met een flinke condensatorlading. En of die dan uit een Viessmann module komt of uit een zelf geknutselde schakeling, dat maakt inderdaad weinig uit.
Iets anders is dat bij dat drukknoppenkastje wordt aangegeven dat je er maximaal 2A mee mag schakelen. Met twee wissels tegelijk zou je daar overheen kunnen komen. Heb eigenlijk geen idee hoeveel stroom die Fleischmann aandrijvingen trekken. Ik werk al lang niet meer met spoelenaandrijvingen.
-
Bedankt allemaal voor de snelle en heldere reacties.
Uiteindelijk blijkt de wissel het probleem te zijn. Deze schakelt niet naar behoren.
De wissel wilt 1 kant niet helemaal goed doorslaan en blijft hangen.
Met de hand schakelen valt het bijna niet op, elektrisch wel.
Gelukkig heb ik nog een reserve wissel en nu werkt alles prima.
-
Ik werk al lang niet meer met spoelenaandrijvingen.
Klaas mag ik vragen wat je nu gebruikt ?
-
Eigenbouw motoraandrijvingen.
-
Hoi Bardo:
In verband met gescheiden stroomkringen heb ik twee Fleischmann-wissels op een aansluiting van een ( bekend ) groen schakeldoosje van Fleischmann gezet ( ze moeten altijd gelijkertijd om ) Dat werkt uitstekend, zonder haperingen dus. Dan zou dat toch ook met een Viessmann schakelaar moeten kunnen? Het is toch niet meer dan een impuls; of ben ik nu erg naief?
Succes,
Bierwagen
-
Nee hoor, je bent niet naief. Het moet feitelijk met elke drukknop kunnen.
Maar de oorzaak van het probleem is inmiddels bekend. Een van de twee wissels bewoog gewoon wat stroef.
-
Even een "rare" vraag.
Als je die groene kastjes gebruikt en je sluit er 2 wissels op aan dmv de draadjes van de wissels te "koppelen" en die op de kastjes aan te sluiten,dan schakelen er toch 2 wissels gelijktijdig om ?
In welke situaties is dit dan handig ?
Ben daar nieuwsgierig naar,het kan mij miss ook zomaar een idee geven om dat voorbeeld hier tzt te volgen ;)
-
Bij overgangswissels, bijvoorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overgangswissels.jpg)
Groet,
Bas
-
Hee daar zeg je zo is idd iets waar ik nog niet aangedacht had Bas,thnx (y)
-
Hoi tijgernootje:
Precies zoals Bas aangeeft. Ik rijd digitaal met twee stroomkringen waarop elk een centrale aangesloten is en er een als Booster wordt gebruikt. en om nu van de ene stroomkring naar de andere te gaan moet je tussen de ene wissel en de andere isoleren. Dus is het ook logisch dat beide wissels gelijk omgaan.
groet,
Bierwagen