BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 05 December 2012, 20:35:10

Titel: Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: Falkenberg op 05 December 2012, 20:35:10
Ik krijg nog wel eens vragen hoe je nu eigenlijk al die informatie van een treinsamenstelling moet lezen.
Hier volgt wat info waarmee je de eerste stappen kunt zetten.
Over het algemeen zijn treinsamenstellingen die hier worden getoond uit meerdere soorten wagens samengesteld. Elk type wagen heeft zijn kenmerken, codes en herkenningstekens. Dat wordt zelfs lastiger als er wagens van meerdere maatschappijen in 1 trein zitten. Ook is er een verschil in tijdperken, na de invoering van de UIC nummering is er veel gestandaardiseerd, daarvoor was het nog veel uitgebreider en afwisselender. Bovendien zijn en waren er nog vele verschillende rijtuigtypen in gebruik, die soms op elkaar lijken of juist sterk van elkaar afwijken. Hoe te herkennen en te onderscheiden.

Deze eerste post gaat over tijdperk IV en verder, dus vanaf 1968, de invoering van de UIC codering. Deze bestaat uit 12 cijfers waarin veel van de eigenschappen van de wagen al in zijn versleuteld. Een artikel in wikipedia erover vind je hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC).
Belangrijke kenmerken staan in de eerste 6 cijfers. Dat zijn:
1-2: type wagen (bijv: 50 is een personenwagen voor binnenlandse dienst)
3-4: landcode van de eigenaar (bijv: 84 is NL)
5-6: kenmerken (1e klas, 2e klas, couchette, restauratie, slaaprijtuig etc)
De overige 5 cijfers zijn voor de maatschappijen zelf om de wagens te nummeren, die deden dat meestal door daarin nummerseries per type te gebruiken. Het laatste getal is een controlecijfer net zoals bij een bankrekeningnummer of je BSN.

De UIC codering bepaalt internationaal de eigenschappen, de landen zelf drukken de eigenschappen van de wagen en de serie waartoe ze behoren vaak nog uit in codes die (vaak) onder het UIC nummer op de wagenbak worden geplaatst. een voorbeeld zie je hier:
(http://andreas-nothaft.de/images/stories/decals/artt_h0-8.png)
bron: www.andreas-nothaft.de (http://www.andreas-nothaft.de)

Voor de Deutsche Bundesbahn stopte in die code veel info. Codes als Büm 234 en Brbümz 282 vertellen veel over de wagen en zn eigenschappen. Een eerste blik over een dergelijk veelvoud aan codes kun je hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/UIC-X-rijtuigen_van_de_DB) vinden over de grootste rijtuigserie die je in Tijdperk II, IV en V tegenkwam in internationale treinen, de UIC-X serie.

In een volgende post zal ik de verschillende codes van de rijtuigen behandelen en hoe ze in de treinsamenstellingen te interpreteren.

dirkjan
Titel: Re:Wat achtergrond voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: 1200blauw op 06 December 2012, 11:02:19
Interessant draadje is dit / belooft dit te worden Dirkjan!

Alvast een vraagje, komt misschien nog wel aan de orde ook: kun je aan het maatschappijdeel van mn DB de UIC-cijfercombi ook zien bijvoorbeeld welke kleur of welk treintype (IC / stoptrein etc) het betreft?
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: mass am see op 07 December 2012, 13:23:10
Dirkjan nog hartelijk dank voor de info, wil niet zeggen dat ik het in 1 keer begrijp,want het is erg complex.
Maar achter de schermen was ik al een tijd bezig met het samenstellen van diverse treinen zowel DB als internationale trein naar nederland.

Heb gisteren mijn laatste nieuwe aanwinst op laten halen door Bas (hij was in de buurt),normaal toon ik geen nieuwtjes meer op beneluxspoor, maar kon het niet laten deze ARüm 216 van piko ziet er zeer fraai uit, weet dat interieur wat sober is bv geen lampjes op de tafels, maar dat kan ook niet voor deze prijs.

de rijeigenschappen zijn zeergoed en dat maakt bij mij veel goed, verder had ik al diverse rijtuigen van rivarossi nl A4ümg.
Samen met de piko en 3 rivarossi heb ik de zogeheten portawestfalica express in model.
voor de tractie had ik mij al een BR110 aangeschaft, die straks ook goed bij de ICR van MTE past.
Maar mijn vraag is dus heeft deze Fzug ook in Nederland gereden in de samenstelling zoals op de foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_07_2x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_07_2x.jpg)
het piko rijtuig hulde aan piko  (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_07_3x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_07_3x.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_07_10x_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_07_10x_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_07_8x_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_07_8x_1.jpg)
hier de trein in volle lengte met 4 rijtuigen met Br 221.
De 3 rivarossi's hebben nog geen computernummer, maar de info die ik tot nu toe heb laat zien dat dit mogelijk is.
Maar heeft deze trein ook in nederland gereden? zoja met welke trectie.

BVD en vgr Evert

Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: Falkenberg op 07 December 2012, 13:47:59
hier de trein in volle lengte met 4 rijtuigen met Br 221.
De 3 rivarossi's hebben nog geen computernummer, maar de info die ik tot nu toe heb laat zien dat dit mogelijk is.
Maar heeft deze trein ook in nederland gereden? zoja met welke trectie.
Hallo Evert,

Dat er wagens met en zonder UIC opschriften door elkaar reden was misschien in 2 maanden in 1968 mogelijk. VDe omnummering is niet echt geleidelijk gegaan. Deze trein is een typische F-zug. Die kwamen niet in Nederland, was eerder een trein over de grootste hoofdlijnen in de BRD.

dirkjan
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: mass am see op 07 December 2012, 14:22:09
Dank je wel dirkjan,

Waar in de info ook vandaan haal is deze site. http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=3371&sid=b55c202da6e02afa8545ccac899b99b4
en deze  http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=4082


mvgr Evert
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: Railroadtycoon op 07 December 2012, 15:24:04
Evert,
Heb jij wel het goede rijtuig: Als je een Kakado zoekt dan zijn dat twee typen (volgens mij  ::) ), de ARmh en ARmz. Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/Speisewagen)
Beide hebben rechte dakranden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dieser_kakadu_halbspeisewagen_armh_56_490880.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dieser_kakadu_halbspeisewagen_armh_56_490880.jpg)
Bron: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/490880/kategorie/Deutschland~Wagen~Historische.html (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/490880/kategorie/Deutschland~Wagen~Historische.html)

Ik kan hier fout zitten maar dan mag iemand het tegendeel aantonen.
Allie
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: lokpaint op 07 December 2012, 16:32:39

Beide hebben rechte dakranden.

Ik kan hier fout zitten maar dan mag iemand het tegendeel aantonen.
Allie

Hoi

Nou, hup dan..

http://www.bahnarchiv.net/gall/var/albums/Wagen/ARm-216-51-80-84-43-008-2-uelzen-110903-001.jpg?m=1338897757

Bart
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: Railroadtycoon op 07 December 2012, 16:42:12
Bedankt Bart,

Zat ik fout  :-\ (en Wiki ook  :P)

Allie
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: mass am see op 07 December 2012, 17:33:01
Hoi,
Volgens de opschriften was het rijtuig wel in nederland toegelaten,maar heeft het wel in nederland gereden zoja met welke trein/samenstelling.


bvd en vgr Evert
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: Falkenberg op 07 December 2012, 19:40:44
Zowel de ARm216 als de ARmh217 (pas veel later werd het deels de ARmz218) reden in de F treinen, de ARmh217 pas vanaf 1966. De ARm216 minder en minder want die kon maar 140, terwijl de F treinen steeds meer 160 gingen rijden. Alleen de 217 (die niet die van Piko) kwam regelmatig in NL, de 216 is niet uit te sluiten, maar niet volgens plan. Qua kleurstelling kloppen de blauwe A4ümg van Rivarossi en de ARm216 Kakadu bij elkaar, maar los van het tijdperk zijn de wagens van Rivarossi niet op maat (te breed) en gebaseerd op de FS variant, niet die van de DB.

dirkjan
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: mass am see op 08 December 2012, 07:41:39
Hallo dirkjan,

Wat de breedte betreft was het mijn nog niet opgevallen, want rij met roco en piko wagons door elkaar en zie zo op het oog geen verschil, maar we zijn rijders en wat minder (vitrine) verzamelaars, en heb in totaal 5 rivarossi rijtuigen voor de zelfde prijs had ik 2 roco's.

Maar heb de laatste keer in Houten LS wagons gezien die weinig duurder zijn dan roco en 10 mooier, ja dan is roco erg duur vergelken met LS.

Maar ben wel bij met mijn F zug uit 1968, dat zit hem in de mix van wel en niet met computernummers, overgens de link die jij mee zond hier boven over de UIC heeft mij meer vragen gegeven dan antwoorden, dat wil niet zeggen dat ik er niet aan heb,maar ontdek steeds meer zoals de code HAN of KÖl, dat zijn dus de standplaatsen van de wagons in TP3.

Verder hartelijk dank, ga de komende tijd dit draadje goed in de gaten houden voor meer info.

mvgr Evert.
Titel: Re:Wat achtergrondinformatie voor het lezen van treinsamenstellingen
Bericht door: Falkenberg op 09 December 2012, 13:59:55
Stapje verder met het identificeren van wagens. Nu de SNCF wagens, specifiek genomen tijdperk 4. De SNCF kenmerkt zijn wagens, net als veel andere maatschappijen met een aantal hoofdcodes en subcodes. De hoofdcodes zijn:
A = eerste klas
B = tweede klas
D = bagageruimte
Vr = Voiture Restaurant
Een wagen met meerdere hoofdcodes krijgt deze aan elkaar (AB, BD etc)
De subcodes geven extra informatie over de wagen. Enkele mogelijkheden zijn:
c = couchette
t = centrale gang
u = airconditioning
r = restauratievoorzieningen
d = afsluitbaar voor douane doeleinden
s = zijgang voor bagageruimte
x = speciale voorzieningen
Bovendien geeft de SNCF het aantal compartimenten per hoofdcode aan.

Een paar voorbeelden:
A4c4B5c5x = couchette met 4 compartimenten 1e klasse, 5 2e klassen met speciale voorzieningen
Dd2s = Bagagewagen met 2 douane compartimenten en een zijgang
B10rtu = 2e klassen wagen met middengang en 10 (virtuele) compartimenten, airconditioning en voorzieningen voor de maaltijf op de plaats.

Dirkjan