BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Tjalling op 05 December 2012, 17:07:43

Titel: Train safe Sky-Track
Bericht door: Tjalling op 05 December 2012, 17:07:43
Hallo allemaal,

Op de beurs in Keulen zag ik het Sky-Track systeem van Train-Safe. Omdat ik een boog over het trapgat het lopen lijkt dit een aardige oplossing. Het systeem ziet er goed uitgewerkt en netjes uit.
Omdat het toch een behoorlijke uitgave is ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met dit systeem, of met alternatieven.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Train safe Sky-Track
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 December 2012, 19:08:33
Met zulke prijskaartjes zou ik het wel weten. Ik zou naar de bouwmarkt gaan om te kijken of ze spullen hebben waarmee je zelf iets kan maken.
Titel: Re:Train safe Sky-Track
Bericht door: Gert1 op 05 December 2012, 19:19:29
Tip: tochtgordijnen zoals je die wel eens tegenkomt bij bedrijven als afscheiding tussen twee ruimtes waar een deur niet handig is, bestaan vaak uit tamelijk stevig, maar wel transparant materiaal, bestaande uit strips van ongeveer 7 cm. breed.

Als je dergelijke strips aan de zijkanten van een railondergrond zou maken, dan heb je bescherming voor je treinen en kun je ze toch in de gaten houden als ze over je trapgat rijden.

mvg,
Gert
Titel: Re:Train safe Sky-Track
Bericht door: Tjalling op 05 December 2012, 19:59:04
Heren,

Bedankt voor de reacties  (y)
Er zijn wel een paar opmerkingen bij te maken:
De spullen van Train-Safe zien er heel erg goed uit. Als je zelf iets gaat maken zul je als basis goed materiaal moeten nemen. Het meest voor de hand liggend is lexan, maar dat is bij de bouwmarkt vrij prijzig. En dan nog moet je het zelf strak af (kunnen) werken.

Het fraaie van de oplossing van Train-Safe is dat ook de bodem transparant is, waardoor je de treinen van alle kanten kunt zien. Het nadeel is dat er alleen een drie-rail versie leverbaar is. In hoeverre rijden treinen met moderne, lage flensen hier foutloos overheen?

De flappen van tochtdeuren ken ik. De flappen zijn ongeveer 25 cm breed, normaal gesproken. Dit materiaal is erg sterk, maar niet helemaal eenvormig zoals plaat en laat zich moeilijk verwerken. Je ziet kleine verschillen in dikte, waardoor vertekeningen optreden. Bovendien heb ik de indruk dat het spul na verloop van tijd gelig wordt.
Dan kan bij de gebruikte boogstralen (ongeveer 60 cm) ook gebruik gemaakt worden van acrylaat-plaat. Ook leverbaar via de bouwmarkt, en goedkoper dan lexan.

Er is geen haast mee, op dit moment bestaat de overspanning uit 12 mm multiplex met zijkanten van hardboard. Het ideaal
is echter een volledig transparant tracée.

Voor de volledigheid de site van de producent: http://www.train-safe.de, het gaat om dit artikel: http://shop.19zoll.com/200/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0792154821101576&sprachdir=../nl/&AnbieterID=4

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Train safe Sky-Track
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 December 2012, 15:02:26
Het nadeel is dat er alleen een drie-rail versie leverbaar is. In hoeverre rijden treinen met moderne, lage flensen hier foutloos overheen?
In de beschrijving op hun site staat dat het voor 3-rail en 2-rail geschikt is (zelf spreken ze nog van wisselstroom en gelijkstroom)
Zolang er geen wissels in zitten maakt het voor het rijgedrag niks uit.