BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Markus op 05 December 2012, 11:29:32
-
Ik heb omdat het oude stuk baan niet goed was, deze weg gedaan .
nu ben ik bezig met een nieuw in pas stuk .!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_hoek_2.jpg)
Ben er nog niet goed uit of ik het in haal spoor zo kan doen .
dit gezien de baan hier al wat omhoog gaat.
het dubbel spoor links onder komt van uit het station en licht op +0
waar uit eindelijk het spoor over heen moet + 7
veder i.v.m. nog een electro pico draaischijf nieuw liggen .
dacht ik dat ik deze er wel kon plaatsen ??
ik hoor julie idee er van graag.
-
Ik zou de meegebogen wissel linksboven nog een halve rail verder naar links zetten, dan kan je die S-bocht er uithalen en wordt bovendien het inhaalspoor wat langer.
Gerrit
-
Bedankt Maar de boog wissel links boven ?
zo dat het spoor vanaf het station rechter komt .
maar hoe gaat de s bocht er dan uit ?
evt de rechter boog wissel 1 meer in de boogt ??
zou kunnen maar dan wordt de boog weer wat dieper !
-
Mark en zoon,is +7cm niet wat laag? Ga zelf tot 10 cm.
groet Bram.
-
Ik heb hier eerder wat van voorbij zien komen geloof ik ;D
Wat in elk geval wel handig is,is als bekend is hoe groot die oppervlakte is ;)
Wel even een tip/suggestie,dat inhaalspoor ? bovendat bevat een gat tussen de rail secties in en das volgens mij niet goed ::) ;)
Tot zover deze inbreng voor t moment.
-
We hebben geen boven leiding .
en ook dan is het nog niet ruim , klopt.
maar er zit op de baan een stukje bi van maar net 6,5 cm hoog.
ok dit geeft tot nog toe nooit een probleem gegeven .!
moet er bij zeggen dat 7 cm door rij hoogte is .
komt er nog 0,5 cm bij voor dikte van het hout / brug.
-
Tijgernootje:
rooster is 30 x 30 cm.
veder heb ik i.d.d. even dit nieuwe hoekje los gepakt.
dit om zo veel mogelijk info een idee er over op te doen.
wil als het binnen kort weer wat gaat ,er erg graag aan beginen.
maar hoop hwt dan zo goed mogelijk te doen
-
Bedankt Maar de boog wissel links boven ?
Dit is wat Gerrit bedoeld denk ik 8) ;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoek_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoek_1.jpg)
Even passen en dit is waarschijnlijk beter en zonder die s-bocht.
Allie
-
Oké Dat is duidelijk (y) Bedankt .
meteen de tekening aan gepast ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_hoek_3.jpg)
veder ook nog eens naar de draai schijf gekeken .!
maar dat is niet wat ik dacht een kleintje maar een van 28 cm ?
ook dit nu aan gepast en komt het er zie tekening uit te zien nu .
nog meer idee , ;D ;D
-
Hallo,
Ik zou toch overwegen om beide bochtwissels weg te laten en het daar bij enkel spoor te houden.
2 bochtwissels die tevens in de helling liggen... Hmm, ben niet overtuigd of dat wel zo´n goed plan is....
Daarbij krijg je ook iets meer ruimte voor sporen rond de draaischijf, die lijken me wat zinvoller.
Groeten,
Ferry
-
Stom van mij, ik bedoelde inderdaad de rechter wissel.
Bochtwissels in een helling hoeven geen probleem te zijn. In mijn vorige baan had ik twee gebogen wissels in de klimspiraal liggen en dat gaf nooit een probleem (Roco line rails).
Gerrit
-
Ben het eens met Ferry, bochtwissels in een helling is vragen om problemen. Vooral in dit geval waar je een redelijk stijgingspercentage hebt.
-
Ik ben het er ook mee eens. Wissels in een stijgend deel is geen aanrader denk ik. Negen van de tien locs gaan er goed, maar die ene die het telkens nèt niet redt daar gaat je plezier vergallen op den duur. Ik heb er helaas zelf ervaring mee - en dat was nog wel een rechte wissel in een helling van 3%.
-
Dus advies geen wissels in stijgend deel .
zou optie 2 dan better zijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_hoek_optie_2_1.jpg)
stukje opstel spoor onder
trein rijd voor uit er in .
en achter uit weer uit .!! ???
-
Plaatje weer weggehaald ::)
;)
Is id een goede (beter) optie (y)
Allie
-
Allie bedankt voor het mee denken . (y)
-
Even een plan ( nieuwe hoek )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_hoek_optie_boven_bouw_aan_kleed.jpg)
en de onder grond even los ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_kamer_baan_plan_vak_a.jpg)
volgens mijn begint het er zo als wat op te lijken :D
wel jammer dat het bij 50 rail stukjes al op houd ! ???
idee op aan merking welkom
groet mark
-
Heb je op de raillassen de stijging neergezet? Zo ja zou ik na de bochtwissel pas na de eerste rechte beginnen met stijgen. Wel goed zorgen voor een soepele helling. (heb zelf gehad dat de helling iets te stijl ging. Met proefrijden met kale lok en lok met 2 wagons ging alles goed. Maar bij meer dan 2 wagons, bleek later toen alles vastlag, trok de lok zichzelf uit de rails).
-
Hoi,
Door de twee opstelsporen boven, die een stukje over het stijgende spoor liggen, kan je pas later beginnen met stijgen en blijft er (te)weinig over om het hoogteverschil te overbruggen....
Wat overblijft is het stuk tussen de rode strepen....
Zou er toch nog even naar kijken.
Succes
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_hoek_optie_boven_bouw_aan_kleed1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_hoek_optie_boven_bouw_aan_kleed1.jpg)
-
Oke'
bedankt voor de tip .
zal ik zekker rekening mee houden .
ik ben bezig geweest met stijging .
in het tekenprograma maar is voor mij nieuw
en kwam er niet goed uit .
maar zit volgens mij op 2,5 % stijging !
de op stelspoor kommen op 8 cm
dus kan er een stukje onder .
en moet ze anders iets in korten ??
of wat rechter langs het opstijg spoor :)
mijn dank mark
-
Ik kan niet goed zien op de tekening waar precies het beginpunt ligt...
Als je max 3 cm stijging per meter aanhoudt en daarbij stukjes vam ong. 20 cm spoor voor begin en einde helling, dan kan je zo zien hoe je uitkomt.
Overigens is 3 graden echt wel het maximum, zeker gezien het feit dat de helling in een bocht ligt...
Grt.
Ferry
-
bedankt ferry
in zover ik het nu zo kan zien kom ik uit op 250 tot 270 cm lengte .
dit x 2,5 % is 7,5 a 8 cm hoogte !
gr mark
-
Kun je niet zoiets doen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_kamer_baan_plan_vak_a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_kamer_baan_plan_vak_a_1.jpg)
snelle schets
-
Bij een lengte van 250 tot 270 cm is 2,5 % 6,25 - 6,75 cm hoogte...
Je gaat meer richting de 3%
Overigens moet je daar de beddinghoogte en tracehoogte van de brug nog afhalen. Het is wat krap allemaal...
Groeten,
Ferry
-
dag J J H S
dat is ong hoe het was , maar ging met nog al wat boogt werk .
en is onder tussen weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_08_16_094055_2.jpg)
op uw tekening loopt het wat rechter .!
maar dan moet ik wel heel veel gaan vervangen ???
Ferry bedankt voor de uit leeg .
maar het is nu denk toch stuk ruimer als het was ?
kan denk niet meer stijg ruimte maken .??
-
Hallo Mark,
Je hebt ongeveer 3 meter spoorlengte nodig om het hoogteverschil te overbruggen.
Als ik het goed zie, is je basisplaat 18mm MDF. Die dikte gaat er dan nog vanaf.
Wees voorzichtig met dat groene spul. Dat is niet erg maatvast hoe het erbij ligt. Je hebt zo kans op knikken en komt niet zo stabiel over.
Het zou zonde zijn als daardoor materieel besluit om er vanaf te kukelen.... :-\
Grt.
Ferry
-
klopt vandaar dat deze hoek nu ook weg is.
in dit hoekje moet het nieuwe baan stuk / plan kommen .
ik wil 9 mm mdf als onder plaat pakken .
en er mag i.d.d.maar 1 laag onder plaat op .
maar was met dat hoekje al tijd aan de rommel .
en dan laag op laag , wordt het niet better van .
mijn dank mark.
-
@ Mark en zoon,zou je een foto kunnen maken van wat er links zit aan de rand van je vorige foto ?
miss dat er dan nog iets zichtbaar wordt waardoor je met een aanpassing toch iets meer ruimte krijgt om te klimmen :)
Ik kan zo met een slaperige kop verder even niks anders verzinnen om evt een oplossing te verzinnen ;)
-
Mark,
Om het "dalingsprobleem" op te lossen zou je ook kunnen overwegen om het spoor naar het depot iets te verhogen. Zie rode cirkel in het plaatje. Ik doel dan op het stukje spoor tussen de beide wissels links boven. Ca 1 a 1,5 cm is al genoeg.. Eventueel leg je het rechter wissel, wat ik overigens zou vervangen door een Engelsman met naar links een doodlopend stootjukspoortje, ook nog ietwat steigend neer, zolang als de opstelsporen maar vlak liggen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_22.jpg)
Sorry voor de slechte "capture" ::)
Allie
-
Allie en Tijgernootje bedankt.
ik heb wat foto's van hoe het nu is , kijk a.u.b. niet naar alle troep .
want onze jongen heeft geholpen met afbreek .
en die kan er bijna net zogoed als ik een zooi van maken .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_10_120629.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_10_120539.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_10_120657.jpg)
foto's zijn snel met de telefoon gemaakt ,, maar hadden julie vast al gezien.
Allie dat uit haal spoor / stootjuckspoor is een goed idee (y)
dan kan je er wat rijden zonder op de hoofd baan te kommen .!
kom zo steets wat veder .
dank u . met vr gr mark.
-
Als aanvulling na het zien van de fotos,heb ik miss ook nog wel een suggestie.
Als je de mogelijkheid hebt om het "steunpunt" van dat oude bureau ? iets te verlagen krijg je dr wat ruimte bij.
En als je dan ook nog is spoor zonder bedding gebruikt en dat later zelf voorziet van ballast rondom dat spoor,dan verkrijg je weer iets meer ruimte in de hoogte.
Dat gecombineert met Allie's suggestie is miss wel net genoeg om het geheel passend te krijgen.
Verder zou ik zo snel niet iets weten wat dat nieuwe stuk qua sporen verder opweg kan helpen.
-
De Bouw van nieuwe hoek is van start ;D
ieder nog maals dank voor het mee denken .
denk / gok dat het zo een heel eind goed komt .
zo ie zo beter dan het nu was .
natuurlijk foto van het eerste stukje
sorry weer met de telefoon ;) ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_11_130832.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_11_130849.jpg)
zo en metteen maar mijn goeie voor neemen voor 2013 .!
foto's gaan maaken met een fototoestel. ???
ik hoor het weer graag
groet mark
-
Mark,
Heb net een nieuwe bril 8) maar als ik die foto's zo bekijk :-X ben je echt aan een nieuw camera toe :P
Succes met het uitvoeren, kijk wel mee :D
Allie
-
Nog een tip voor je foto wens.
Als je te weinig licht hebt voor een foto uit de hand,pak een statief erbij dan heb je dat gewiebel van je handen ook niet meer ;D
-
dank voor de tip ;D
maar kan mijn telefoon niet op een statief doen .
van daar ik hem probeer ergens tegen te houden of op te zetten , maar als ik dan wil af kliken beweegt het nog 9 van de 10 x.
veder zit er ook geen flits op ,, dus denk ook te wijnig licht .
maar wie weet kom ik zaterdag in houten een foto toestel tegen .
ik beloof dat ik dan daar mijn geld aan uit geef ,, zo niet dan toch maar weer wat trein spullen .
want kan nog behoorlijk wat gebruiken .!!
en een foto toestel ,, komt nog wel ooit , ooit .
maar had ook geen plaatjes schieten als hobby ,, ;D ;D ;D
veder de op bouw gaat goed .
en de klim komt er beter uit te zien dan dat ik had verwacht .
loop wel op een klein probleem ,, de draai schijf .
deze is inbouw met +/- 6 a 7 cm diepte , en daar lag het schaduw station al ???
dus zal dat deel wel flink gaan schuiven . ;)
ik hoop rond donderdag / vrijdag de proef rit te doen .
dat de baan weer rond loopt .
boven bouw en totaal aansluiting komt er naar weer .
dus nee geen foto van hoe het er nu uit ziet :-X want die zijn toch wazig . ;D
ik probeer morgen wel een iets duidelijker plaatje te doen .
groet mark.
-
Zo als beloofd even een foto.
de eerste treinen hebben al hun rondje gedaan , en ben er tot nog toe tevreden mee. 8)
het geheel moet nog wel veder aan gesloten worden ( stop plaats wissels en de in en uit rij van schaduw station )
enkel de boven bouw / rangeer spoor kwam niet uit . :-[
vandaar dat ik deze wat zo heb uit gelegd .
op de foto ongeveer het idee te zien .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_13_125618.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_13_125600.jpg)
p.s. licht als een puzzel los en moet her en deer nog wat aangepast worden het gaat om het idee .
op of aanmerking evt, idee ik hoor het graag.
-
Dit is met recht 'work in progress'. Bouw lekker zo verder. Een ronde loods bij een draaischijf is logischer, maar je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben.
Groet,
Ruud
-
Ik heb ook maar 1 aandachtspuntje,als ik op je laatste foto kijk dan ligt de rails erg dicht bij de afgrond.
Als dat stuk zo verder blijft liggen zorg dan wel dat er "iets" van een verhoging tegen die rand aankomt,anders dan is je trein miss wel kortstondig vliegtuig en daarna kapot ;)
Dat zou erg zonde zijn,verders ben ik benieuwd naar het resultaat hiervan (y)
Dus lkkr verder bouwen zo ;D
-
Zo het oogt al wat !!
omdat we met twijfel niet veel veder kommen de zaag gepakt en boven plaat gezaagd.
kijk en dan oogt het al in een keer heel anders .!!!
veder geeft het een idee hoe het wordt , en wat er evt. nog te kort is aan rails .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_14_091136.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_14_091045.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_14_091030.jpg)
hier wil ik evt. eens kijken naar een leuke achtergrond zou denk niet misstaan.
veder moet er ook hier led strips als verlichting boven kommen .
wordt de schaduw een stuk minder .
idee tips !! ik hoor het :
behalven dan dat mijn foto's weeeeer zo duidelijk zijn ;D
groet mark
-
Ik begrijp niet zo goed waarom je dat doorlopende schaduwspoor niet heb aangelegd in het niet zichtbare gedeelte. Daar had toch makkelijk nog een spoor bijgepast zoals op die tekening met die boogwissels. `Nu komen eronder wel opstelsporen begrijp ik, maar doodlopend?
-
dit omdat zoals te lezen is er verwacht werd dat de wissels in stijgent spoor probleem gaan geven .
ik zelf weet het niet ,maar loop maar niet het risico er van .
weet ook niet of her risico op weegt tegen de voor deel er van.??
het zou voor al weer een afwissel spoor zijn
-
heb je ook nagedacht over het niet spoorse vervoer?
Het ziet er best geinig uit zo, maar vraag me dan wel een beetje af hoe kom je op het station, waar kun je de auto laten, waar wordt de bevoorrading geregeld?
Het stationsgebouw komt zo namelijk behoorlijk tussen alle sporen in te liggen. Al zou ik niet weten waar je het dan moet zetten.
Roelco
-
Roelco.
Ja zekker .!
Aan de zij kant van het station ( waar het blauwe vracht auto staat ) komt een weg .
deze loopt wat omlaag en krijgt een over weg op het voor spoor : ::)
veder komt er vanaf achter naast de loods een pad naar binnen voor aan af voer werk materiaal.
Parkeer ruimt .! komt er wel wat ! ,,maar het meeste persooneel werkvolk komt met de trein ;D ;D
maar bedankt voor het mee denken . ;)
groet mark.
-
idee tips !! ik hoor het :
behalven dan dat mijn foto's weeeeer zo duidelijk zijn ;D
groet mark
He chips juist t enigste waar ik dan nog is effe over kon "ouwehoeren" noemt tie zelf al als zijnde geen ouwehoer optie ;D
Verder ben ik benieuwd naar hoe het vervolg eruit komt te zien,wie weet kom ik dan nog wel iets nieuws tegen om over te "ouwehoeren" ;)
-
Even tijd voor een update . :)
ben volop bezig met de aansluiting van de nieuwe hoek .
komt bij kijken dat ik op het boven stuk wil kunnen rangeren .
dus moet dit deel los van de rest van de baan stuur baar zijn.!
veder ben ik over het geheel wel tevreden ,,MAAR vindt / vond het dood loop opstel spoor maar niets !!!
vandaar dat ik maar een stukje veder ben gegaan .
dit door er met het spoor aan de deur kant er weer uit te komen , via ( Brug ) een oversteek maak voor de deur langs en weer uit kom op het rangeer terrein aan de ander kant. ;D
natuurlijk moet het brug deel op klap baar zijn voor de in en uit loop .
dit geeft wel een hoop meer rij mogelijk heden , maar ook volop meer nieuwe aansluitingen !!!
dit stuk is nu in een test toestaand .
maak er morgen een foto van , zo dat het wat duidelijk wordt . ;)
groet mark
-
Foto Uitleg.!
Trein komt uit het schaduw spoor en rijd de brug op .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_093635.jpg)
deze wacht voor de wissel .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_093822.jpg)
tot er een goederen trein op het hoofd spoor de afslag naar de haven pakt.
deze trein naar de haven rijd door over de div. wissels .
waar hij na de laatste wissen ,door middel van een rietcontact deze omzet .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_093913.jpg)
hier door krijgt het spoor vanaf de brug stroom en gaat de trein rijden .
deze trein neemt door dat de wissen is omgezet weer de afslag naar het hoofd spoor .
waardoor nu dan ook meteen het bloksysteem van het hoofd spoor weer rond is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_093959.jpg)
veder sluit ik het aan met ee 8)n schakelaar ( tussen stroom en wissels )
dat deze bij aan zoals beschreven half automatisch rijd .
en bij uit geheel naar wens met de hand bediend kan worden . :P
ook moet er meteen een mogelijke schakeling op dat bij hand bediening de stroom op het rangeer / haven spoor voor en achteruit kan .
zonder dat de hoofd baan er last van heeft . :-\
alleen is het bij handbediening zo dat ook een goederen trein , ( door dat de wissels zonder stroom zitten ) niet afslaat .
maar door de halte rijd .?? en weer veder op het hoofd spoor nog een ronden doet . ;D
bij open stand van de door loop ( brug ) is er door een drukschakeling geen stroom op dat baan deel ;).
ik hoop dat het wat duidelijk is , vraag op en aanmerking graag .! :D
groet mark.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_094105.jpg)
foto nog met open door loop / brug . ;D
-
Zo de eerste rondjes zijn gedaan ! en op een paar kleine dingen na goed gegaan.
ik moet i.v.m. een te snelle stop 2 rietschakeling verzetten en een wissel aandrijving werkt niet top .
na de kerst aan de gang op het rangeer spoor , en de op bouw landschap.
dit zal ik weer veder doen op ons draadje Topic: Mijn doorstart met zoon!
want hoort niet meer bij baanplannen .
ieder mijn dank voor de reactie's en mee denken . (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_12_20_093635_1.jpg)
met vriendelijke groet : mark .
P.s. Fijne feest dagen ;D ;D