BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Barth op 03 December 2012, 20:10:16
-
Beste mensen,
Na een aantal maanden te hebben getekend ben ik eruit hoe mijn baan wil gaan leggen.
Voordat ik het aan jullie wil tonen, wil ik graag weten of er iemand is die de ban voor mij in Anyrail wil zetten. Dit maakt het voor iedereen een stuk makkelijker om de baan te "beoordelen".
Groeten,
Bart
-
Dag Bart,
Je kan AnyRail op de website van hen gemakkelijk downloaden en installeren (http://www.anyrail.com/). Daar kan je je plan invoeren. Dan weet je zelf ook gelijk of het één en ander realistisch is. Heb je een groot baanplan? Dan moet je eenmalig 39 euro betalen. Vervolgens heb je geen beperkingen meer in het programma.
Veel succes.
Wouter
-
In overleg met Bart mijn upload verwijderd.
-
Hallo Bart,
Lijkt er op alsof je zoveel mogelijk rails op je plaat wilt leggen. Je hebt veel rijmogelijkheden, maar ik zie niet duidelijk een concept in je baanplan. Het is meer een speelbaan dan een modelspoorbaan. Je hebt geen ruimte over voor scenery.
Het is me onduidelijk waar je station is en wat de verschillende sporen voor moeten stellen.
Het schaduwstation is erg klein t.o.v. het zichtbare gedeelte. Ik denk dat de hellingen bovendien vrij steil worden. Je hebt maar ca. 1,5 meter om voldoende hoogteverschil te krijgen.
Groeten,
Wim
-
Wim,
Hartelijk dank voor je feedback. Ik ben een uitgebreid verhaal aan het schrijven mbt de gedachte achter deze baan. Na het lezen hiervan moet het eea een stuk duidelijker zijn.
Ik verwacht deze vanavond te kunnen posten.
Groeten,
Bart
-
Een flink sporen plan.
Eens lezen wat je gedachte achter de baan is, als je het hebt geplaatst.
-
Das zeker een behoorlijke lap,zoals al gezegd wacht ik even af wat de gedachtes zijn voor dit plan.
Dat maakt t een stuk makkelijker om evt aanpassingen aan te geven ;)
-
Allen,
Hierbij mijn baanplan + ontwerp. Met grote dank aan GLR89!
Allereerst de volledige baan inclusief sporen naar het schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Volledige_baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Volledige_baan.jpg)
En als tweede de baan inclusief wat tekeningen die verhelderend werken bij de uitleg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sassendelft__N_spoor_BHermans.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sassendelft__N_spoor_BHermans.jpg)
De uitleg
Laten we beginnen bij de naam. Sassendelft is een combinatie tussen Sassenheim (Zuid-Holland) en Delft. In Sassenheim ben ik opgegroeid (en nog steeds lid van de mooiste muziekvereniging van Nederland) en Delft is mijn huidige woonplaats. Sassendelft is een moderne stad, dus tijdperk V-VI. De besturing zal dan ook digitaal gaan worden. Met welk programma dat zal zijn ben ik nog niet helemaal uit, maar ik neig toch het meeste naar iTrain.
Over het ontwerp
De basis voor de baan bestaan uit een groot dubbelspoor ovaal welke aan de bovenzijde van de baan hoger komt te liggen om zo het schaduwstation weg te werken. In beide hoeken komen bergen (heuvels) waarbij de linker berg een tunnel vormt zodat niet het gehele ovaal zichtbaar is. Bovenop de rechter berg komt een klein dorpje waar ik later op terugkom. Het grote station zal iets verhoogd komen te liggen, zodat de binnenring iets kan laat zakken om zo groter hoogteverschil achterin te laten ontstaan. Doordat de grote ovaal achterin op een dijk komt te liggen is het niet mogelijk om een groter schaduwstation te maken.
Sassendelft Centraal
Onderin vindt men het grote centraal station, bestaande uit 8 sporen waarvan spoor 5 en 6 doorgaande sporen zijn. De sporen worden geteld van boven naar beneden. Naast spoor 1 komt het stationsgebouw met een eilandperron tussen spoor 1 en 2. Ook tussen spoor 3 en 4 en spoor 7 en 8 komen eilandperrons. Spoor 1 t/m 4 zullen gebruikt gaan worden voor Intercity- en stoptreinen. Spoor 7 en 8 wordt de terminal voor Hoge snelheidstreinen. Deze perrons zijn beduidend langer omdat ook deze treinen langer zijn. Om dit te bereiken heb ik ervoor gekozen om een extra lust te leggen zodat de perrons langer konden worden. Als ik dit niet had gedaan waren de perrons mijn inziens te kort voor de HSL-treinen.
Heist-op-den-Berg
Helemaal bovenin de baan ziet men een aftakking. Deze gaan naar een klein kopstation rechtsboven. De stoptrein zal dus vanaf Sassendelft Centraal spoor 1 heen en weer pendelen naar “Heist-op-den-Berg”. Deze is vernoemd naar het gelijknamige plaatsje in België.
Goederenoverslag
Vrijwel in het midden van de baan komt er een goederenoverslag met 2 kopsporen en 1 doorgaand spoor. Dit doorgaande spoor is bedoeld voor een PTT-post terminal welke zich aan de bovenzijde hiervan zal gaan bevinden. Ik heb deze bewust aan de andere kant van het spoor gehouden zodat je de treinen kan zien staan.
Onbekend
Aan de andere kant van de doorgaande sporen komt nog een klein stationnetje welke de stoptrein Sassendelft – Heist-op-den-Berg ook aan zal doen. Hiervoor heb ik nog geen naam. Iemand suggesties?
Scenrey
Ondanks dat ik redelijk wat spoor heb liggen, is er nog voldoende ruimte voor scenery. Voor het stationsgebouw komt een stationsplein met een busterminal. Daarnaast (dus boven spoor 1 van Sassendelft Centraal) komt een marktplein alwaar een taptoe gaande is. Deze zal worden omheind door herenhuizen met winkels en terrassen. In het gebied aan de linkerkant daarvan komt een villawijk a la Zonnendael.
Om even een idee te krijgen wat de bedoeling is, hierbij een link naar een baan waarop ik mijn idee gebaseerd heb: http://youtu.be/0vL9pFPxGx8
Hopelijk is voor iedereen duidelijk wat mijn bedoeling is.
-
Dag Bart,
Ik heb je plan eens even bekeken. Zo te zien ben je een liefhebber van veel rijden, dat zien we goed in je plan terug. Dat is natuurlijk helemaal prima! Ieder zo zijn eigen opvatting van de ideale modelbaan.
Hetgeen wat ik zou wijzigen is het Postplatform. Deze zou ik verplaatsen naar één van de twee rangeersporen ten zuiden van het huidige postplatform. Je hebt dan een spoor met een laadplatform voor de post en het 2de spoor kan dan dienen als opstelspoor van bijv. een loc of overige postwagons. Het 4de spoor (waar nu het postplatform is) zou ik in zijn geheel verwijderen. Op deze manier creëer je iets meer rust in je plan.
Hopelijk kan je hier iets mee.
Succes!
Wouter
-
Sassendelft?
Combinatie van Sassenheim en Delft?
-
Nighttrain1,
ja. Of begrijp ik jouw vraag verkeerd?
Gr. Bart
-
Ik weet niet hoeveel realisme je aan een naam of plaats van een baan wil hechten,maar met uitzondering van wat heuveltjes rondom utrecht en omg arnhem en dergelijke is NL wel behoorlijk vlak ;)
Als ik dan lees dat je bergen wilt gaan maken dan klopt er in mijn optiek iets niet ;D
(het NL materieel wat je vermoedelijk wilt gaan gebruiken rijd in voorbeeld met een sneeuwvlok al niet eens een vlak station uit zonder moeite :-X )
Dus als je realisme uit wil beelden dan wordt t lastig om te verkopen dat een banaan ineens een top bergbeklimmer is geworden ;D
Verder heb ik buiten bovenstaande om even geen fut om het plan verder uit te ploegen,maar dat komt wellicht van t weekend nog wel :)
-
Als spoor 1 van het grote station het kopspooor is, dan gaat het pendelen niet goed lukken.
De stoptrein vertrekt van dat spoor, moet dan al het verkeer kruisen om op het stoptreinspoor te komen van het kleine station (al niet handig). Als alternatief kan 'ie op de PTT-terminal stoppen, maar die is daar niet voor bedoeld. Vanaf het stoptrein spoor moet 'ie aan de verkeerde kant rijden om weer in Sassendelft Centraal aan te komen, want hij kan dan niet terug naar het rechterspoor. Vervolgens kan 'ie van beide sporen niet door naar Heist-op-den-Berg én tegelijkertijd stoppen op Sassendelft Centraal, want dan komt 'ie op doorgaande (niet-perron) sporen uit.
Op de terugweg gaat het weer fout. De stoptrein vertrekt van Heist, en kan vervolgens niet stoppen op centraal én vervolgens zijn weg vervolgen naar het kleine station, want vanaf Heist kan 'ie alleen op de doorgaande sporen in Sassendelft centraal komen.
Beetje vreemd, een stoptrein die in het centraal station doorrijdt.
Kortom: ondanks dat je veel sporen en wissels hebt liggen (te veel naar mijn smaak, maar het is jouw baan, dus dat moet je zelf weten), heb je er niet voldoende om je ideeën te realiseren.
Ik zou het kleine stoptreinstation weglaten.
Je zegt ook dat je bergen links en rechts maakt. Met name de berg rechts vraag ik me af of dat wel haalbaar is. Hoeveel hoger ligt Heist-op-den-Berg? Dat zal maar een centimeter of 3-4 zijn t.o.v. de PTT-terminal. Het zal dus geen berg zijn, maar een lichte verhoging.
Grt,
Wim
-
Je kunt de sporen richting het schaduw station als een soort van tunnel ingang 2a3 cm in de tafel laten zakken naar achteren en de overige achterliggende baan iets laten stijgen zodat er geen heuvel/berg idee ontstaat en je een meer "vlak" geheel houdt. Icm de juiste aankleding kun je dan een prima Nederlands beeld creëren. Het toevoegen van een stoptrein past op deze baan misschien minder in het plan maar bied je wel de mogelijkheid een grotere afwisseling aan materieel rond te laten rijden.
Gr. Gijs
-
Wim,
Hartelijk dank voor de reactie. Hierover heb ik uiteraard al nagedacht. Het is de bedoeling dat de stoptrein op het traject Sassendelft - Heist-op-den-Berg geen stop maakt op het kleine stationnetje. Dit zal enkel op de terugweg gebeuren. Hiermee is de heenweg "opgelost". Wat betreft de terugweg hoeft hij enkel het laatste gedeelte tegen te richting in te rijden.
Op de terugweg moet hij ook op een of andere manier op spoor 1 terecht komen. Dit kan volgens mij enkel door eerst door te rijden. Als hij direct vanaf het ovaal naar spoor 1 zou moeten worden de perrons wel heel er kort. En daarbij is het voor de mensen die veel geld betalen om met van Heist-op-den-Berg naar Sassendelft te gaan, leuk om langer dan 2 minuten in de trein te zitten.
Jouw opmerkingen over de "bergen" zijn terecht. Wellicht schept dat een ander idee alsdan ik heb. Het zal hier inderdaad een verhoging betreffen. Echter wel hoger dan de 3-4 cm die jij schetst. Sassendelft komt tot slot van rekening al hoger te liggen dat de PTT-terminal dus zal dat hoogteverschil zo'n 8 tot 10 cm worden.
Overigens nog even ter info; ik ben van plan om overwegend met Duits materieel te gaan rijden, aangevuld met een aantal NS-treinen en op termijn een TGV van de SNCF.
-
Allen,
Ik zit er toch sterk over te denken om het extra stationnetje weg te halen. Ik denk dat ik op die manier een rustiger beeld krijg op mij baan. Ook qua scenery denk ik dat dat beter uit komt. Ik zou daar bijvoorbeeld een recreatiegebiedje kunnen maken. Een ander voordeel is ook nog dat ik niet meer hoef na te denken over een naam ;-)
-
Dag Bart,
Is dit het station in het noorden of het noordoosten?
Je kan je inderdaad dan meer richten op de scenery.
Wouter