BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Evoluzione op 01 December 2012, 19:22:48
-
Goedenavond iedereen,
Door een plotselinge verhuizing kan mijn zolderbaan helaas niet meer door gaan. Hierdoor heb ik besloten alles opnieuw te gaan plannen. Mijn idee was, om klein te beginnen, en dit dan langzaam aan uit te breiden in de vorm van een modulebaan. Vanwege de oppervlakte heb ik toch gekozen voor schaal N. Na enige banen hier, en op het N-spoor forum gezien te hebben, lijkt mij dit een mooie uitdaging, en daar ik toch op nieuw moet beginnen, vanaf 0, lijkt mij dit de beste mogelijkheid.
Uitgangspunten voor het baanplan:
- Enkelsporige zijlijn, met een klein stationnetje aan het eind van de lijn.
- 1 perronspoor, met een extra spoor voor omloopmogelijkheid, en het opstellen van goederenwagens.
- In het station een aftakking naar een stukje industrie.
Het idee was om een stukje zijlijn uit te beelden, welke grotendeels is afgesloten. Echter is dit kleine stationnetje open gebleven, door het kuuroord in de buurt, en de aansluiting van een houtzagerij/steengroeve oid. Het doorgaande spoor gaat dood lopen in een tunnelportaal, wat dichtgemetseld is. Het landschap zal bestaan uit een heuvelachtige, bosrijke omgeving.
Het baanplan
Een plaatje zegt meer als 1000 woorden:
(http://i1199.photobucket.com/albums/aa463/Evoluzione01/baanplaneindstation2modules.jpg)
Volgens mij vrij compleet. Het spoor rechtsonder is de industrie aftakking, die naar het station loopt.
Het stationnetje zelf links bestaat uit maar 2 sporen. Het onderste spoor (spoor 2) is bedoeld voor het aankomen, het wegzetten van de goederenwagens. Het bovenste spoor (spoor 1) is bedoeld als perronspoor. Mochten er lege wagens op spoor 2 staan, kunnen de vollen heel even op spoor 1 neer gezet worden, en dan de legen naar de fabriek gebracht worden. Het zal hier hooguit om een 4/5 wagonnetjes tegelijk gaan, dus lijken de uitloopsporen me lang genoeg.
Als laatste het spoor rechts boven. Dit zal door lopen naar de aansluiting in het dal. En ja, voor de oplettende kijker, de hoogtes staan andersom, maar het gaat om het baanplan.
Iemand die her vragen/opmerkingen op heeft, brand maar los. Daarom zet ik hem hier neer. Ik wil zo weinig mogelijk fouten gaan maken namelijk.
Mvg, Willem
-
Even wat standaard vraagjes(ja daar zijn ze weer)
Welk tijdperk wil je rijden ?
Heb je daar al over nagedacht ?
Wat voor treinen/locs heb je evt al
Op drukke dagen,zou het dan niet handiger zijn om meer spoor ruimte te hebben ?
Kan me zo voorstellen dat als je een kopstation hebt met 2 sporen waarvan er 1 wordt gebruikt door gestalde goederen wagens dat er dan weinig ruimte is voor het passagiers deel.
Als je kuuroord hoogtij dagen kent kan je geen extra trein kwijt,je hebt geen omloop mogelijkheid voor je loc(s)(of moet die trein weer geduwd je trein terug brengen naar het startpunt ? )
Ook wat basis zaken zoals waar haalt je loc na zijn reis van A naar je station water vandaan en kolen ?
Kortom zomaar wat stof om over na te denken ;D
*welkom trouwens,alweer een nieuw baan plan ::) ze zijn echt in de uitverkoop ;D *
-
Tijgernootje:
Goeie vragen, en een aantal zou ik inderdaad al beantwoorden, maar vergeten.
Tijdperk: De bouwstijl zal zo rond de jaren 70 worden, het mag allemaal er wel een beetje vervallen uitzien. Echter zal het materieel nieuwer zijn. Ik zat zelf te denken aan een syntus lint, of een talent 2 als pendeltrein. Hierdoor zou het nut van een omloopmogelijkheid ook vervallen. Stoomtreinen zijn iig niet onderdeel van mijn standaard spullen. Er zal misschien eens een museumtrein kunnen rijden, maar die kan dan op het hoofdstation bevoorraad worden.
Extra spoor: Ik wou het met opzet klein houden, echter een 3e stationsspoor zou misschien nog wel verstandig zijn ja, ik ga hier mee verder. het wordt gebouwd met het oog op de toekomst, en dan zal dit dus echt maar een zijlijntje worden.
Materieel: zoals gezegd, een treinstel (lightrail), of iets met stuurstand. In ieder geval DB stijl, of particuliere duitse maatschappij. Verder iets van een BR294 voor het goederengedeelte, of daar de kleinere broer van (waar ik de naam even van ben vergeten.
Ik hoop dat je zo antwoord genoeg hebt;-)
-
Wat ik eerder hoop is dat de vragen en jouw antwoorden,jouw genoeg antwoorden hebben gegeven voor t moment ;)
Beter nu "problemen" zien en verhelpen,als dat t moet worden verholpen als je baan al wordt opgebouwd ;D
-
@Floris (zie je naam opeens onderin staan ;D)
Dankje, en dat is precies de reden waarom ik het eerst dus een keertje extra na laat kijken. Zelf ben je blij wat af te hebben, en dan zie je de schoonheidsfoutjes er niet in.
Ik heb het plan na aanleiding van je opmerkingen een beetje veranderd. Er is sowieso een extra perronspoor gekomen, zodat in vroeger tijden de treinen elkaar hier konden passeren. Niet alleen is het omlopen nu weer mogelijk, maar een eventueel 2e perron kan zo ook geplaatst worden. Ik denk zelf een eilandperron tussen spoor 1 en 2 in.
Spoor 3 is dus nu het goederen/opstelspoor, en verder heb ik een 2e spoortje bij de fabriek ingepland. Hierdoor kan je lege wagons neer zetten, terwijl volle op het andere spoor mee genomen kunnen worden.
Het spoor helemaal links verdwijnt in een blind tunnelportaal. En voor de kritici: het portaal komt op het einde van de rails, niet zoals getekend op het begin meteen naar de wissels 8) Ook is de slinger in de zijlijn anders gevormd, zodat deze module in de hoek geplaatst kan worden, en je meer spoor ziet, aangezien dit verdiept in het landschap komt te liggen.
Het plaatje:
(http://i1199.photobucket.com/albums/aa463/Evoluzione01/baanplaneindstation2modulesv2.jpg) (http://i1199.photobucket.com/albums/aa463/Evoluzione01/baanplaneindstation2modulesv2.jpg)
Zoals eerder gezegd: commentaar/vragen zijn zeer gewild, en zal ik zo snel mogelijk beantwoorden. Verder mijn vraag aan 1 van de kenners van seinen: Welke en waar moeten seinen geplaatst worden? (DB, tijdperk 4/5, dus als ik het geod heb lichtseinen) Graag zou k hier hulp bij hebben, daar ik niet beschik over de kennis van het beveiligen.
En nog een 2e vraag: Als ik bovenleiding ga plaatsen, zouden jullie dan alle 3 sporen doen, of alleen de 2 perronsporen. In principe zullen goederen alleen aangevoerd worden met diesel locomotieven. Iemand een idee hoe dit in het grootbedrijf zit?
-
De 1ste vraag is,kan je het plaatje miss zo plaatsen dat t ook groter wordt als je er op klikt ?
Het is nu zo klein dat ik weinig zie ;)
Je laatste vraag is ook nog wel te beantwoorden,in het grootbedrijf wordt ook geen geld on nodig over de balk gegooid.
Dus als men goederen aanlevert per spoor en dat wordt altijd door diesels gedaan,dan wordt er echt geen bovenleiding gehangen over die lijn ;D
Belangrijker nog,als jij dat wel wilt dan kun je dat best doen dat is de vrijheid van de modelbouwer.(t kost wel on nodig geld een waslijn die niet wordt gebruikt)
-
De 1ste vraag is,kan je het plaatje miss zo plaatsen dat t ook groter wordt als je er op klikt ?
Het is nu zo klein dat ik weinig zie ;)
Je laatste vraag is ook nog wel te beantwoorden,in het grootbedrijf wordt ook geen geld on nodig over de balk gegooid.
Dus als men goederen aanlevert per spoor en dat wordt altijd door diesels gedaan,dan wordt er echt geen bovenleiding gehangen over die lijn ;D
Belangrijker nog,als jij dat wel wilt dan kun je dat best doen dat is de vrijheid van de modelbouwer.(t kost wel on nodig geld een waslijn die niet wordt gebruikt)
Als het goed is, issie nu klikbaar!
En met de waslijn/: dat idee had ik zelf ook al, en maakt het aansluiten voor mij lekker simpel. Nu nog iemand die me kan helpen met het plaatsen van de seinen ;D
-
Wonderbaarlijk t werkt ;D
Ik heb er is even naar zitten kijken en heb 2 vragen voor je en een voorstel voor je plan.
De 1ste vraag is,waar gaat dat enkelspoor rechts heen ?
2e vraag,waarom liggen je wissels onderin zo dicht bij de tunnel en hoe komt t dat er 3 gelijk ? achterelkaar zitten daar.
Dat is niet geheel waarheids getrouw,bovendien zou ik er dan voor kiezen om 1 wissel daar weg te halen en dan terug te plaatsen op je middelste spoor om daarvandaan je 3e spoor te maken. ;)
Het voorstel voor je plan is eigenlijk maak als je bovenstaande goed vind,dit ook zo bij je 3wegwissel.
Dus een normaal wissel om 2 sporen te krijgen en dan een stukje verder een wissel van je 2 naar je 3e spoor.
Het zijn zomaar wat suggesties ;)
-
Dat portaal moet je ff verderop denken, zo ongeveer bij het einde van die rechte rail. Dit zal een klein uitloopspoortje zijn dus. En als ik het goed begrijp wil je de sporen meer laten verspringen dus? Ik zal vanavond een stoeien, en kijken of ik daar iets mee kan ja. Zoal je zegt is dit niet waarheidsgetrouw, maar vond het op zich wel een leuk gezicht, en het stoort me persoonlijk niet.
Het spoor rechts zal door lopen op toekomstige modules, en zich uiteindelijk bij een groot station op het hoofdspoor aansluiten.
Edit: Aangepast baanplan nog ff geupload, brand maar weer los! Er moet voor het mooie nog een beetje meer ruimte tussen spoor 1 en 2 in, maar dat komt tijdens de bouwfase wel. perronlengte zal nu rond de 70 cm zijn. De sporen die er langs komen zijn 77 en 79 cm lang, dus voor een treinstel meer als zat. Zelfs de regioDB dubbeldekkers passen hier langs lijkt mij;-)
(http://i1199.photobucket.com/albums/aa463/Evoluzione01/baanplaneindstation2modulesv3.jpg) (http://i1199.photobucket.com/albums/aa463/Evoluzione01/baanplaneindstation2modulesv3.jpg)
-
Hoi, "Evoluzone"
Ik heb nog wat puntjes ter opbouw.
* Ik ben bang dat het ontwerp van jou niet helemaal goed is, als je nu van het industrie spoor naar het hoofdspoor rijd, kun je het hoofdspoor niet op,ook niet met korte goederen trein, omdat je loc vastloop op het korte stukje spoor aan de linkerkant en de wagons op het industrie spoor blijven steken.
*Het ontwerp is geen kopstation meer, is nu meer een eindstation, op een eindstation is er altijd een tank plaats voor diesel locomotieven, ook zullen je rangeer diesel locomotieven moeten tanken.
*Ook denk ik dat je snel uitgekeken bent op dit ontwerp, veel afwisseling zal het niet geven.
* persoonlijk zou ik eerder kiezen voor railbussen , in plaats van een stynus lint oid., ook gezien de keuze van je industrie, houtzagerij/steengroeve en de keuze van je station "vervallen station jaren 70"
* Als je voor een houtzagerij kiest zal er ergens ook bomen gekapt moeten worden om de houtzagerij te bevoorraden en de gezaagde balken en planken en het zaagsel moeten ook weer afgevoerd worden, het is in dat geval beter om een extra kopspoor te maken.
* Ook ziet het er een beetje vreemd uit als een moderne stynus lint oid, een vervallen station binnenrijd, een railbus is dan meer op zijn plaats.
* Als er daadwerkelijk een kuuroord is, zal het station er altijd prima onderhouden uit zien, dit ivm de luxe die een kuuroord uitstraalt.
* Probeer ergens een schaduw station te maken, dat hoeven maar twee a drie sporen te zijn, dat geeft al meer afwisseling.
* Misschien is het interessanter om er een soort bedevaartsoord van te maken een pad de berg op naar een kapelletje, nabij een waterval, van waaruit er wandelingen gemaakt kunnen worden, je kunt er dan nog een klein restaurant en een berghut bijplaatsen, in dat geval komt een vervallen stationnetje beter tot zijn recht.
Dit is naar aanleiding van je tweede ontwerp, ik denk echter dat het nu ook nog geld.
Mvg Paul Smits
-
De punten die ik had zijn zo verbeterd (y)
Nu mag je aan het stoeien slaan met de zeer zinnige inbreng van paul,die heeft op een stapeltje punten zeker wel een punt :P
Dat zijn dan weer dingen waar ik nog te weinig info over heb/niet heb meegenomen in het bekijken van je baanplan ;)
Ben benieuwd naar de resultaten van deze bijdrage aan je baanplan ;D
-
Paul,
Inderdaad heb je een aantal goeie punten. Hier had ik zelf niet over nagedacht. Hier mijn uitleg op je punten:
In men 3e plan is het uitloopspoor een stukje langer geworden, dus zal de loc minder snel opgesloten raken. Sowieso was het mijn bedoeling dat de loc de wagons uit de aftakking trekt, vervolgens spoor 3 op duwt, en daar eventueel om kan lopen, en de trein getrokken de helling af rijden.
Het is inderdaad een eindstation, geen kopstation, my bad! Tankvoorziening voor diesels zou eventueel bij de fabriek geplaatst kunnen worden (denk ik dan).
Afwisseling is er nu inderdaad nog weinig. Het is de bedoeling dat ik met dit stukje begin, en dit aan ga sluiten op een grotere baan. In deze grotere baan zal dus ook een schaduwstation en alles aanwezig zijn. Ik wil, om te leren, eerst met 2 modules gaan beginnen, zodat het niet in 1 x te veel en te groot wordt.
Ik wil graag een beetje een vervallen bouwstijl, aangezien ik dit persoonlijk mooier vindt als alles strak en netjes. Inderdaad zal een kuuroord dan misschien weer een verkeerd thema zijn, en een bedevaartsoord misschien beter ja. Verder ben ik gewoon heel erg gecharmeerd van de modernere treinstellen. De railbus is een mooi apparaat, maar ik zie liever een desiro/lint/GTW/talent ;D
Een extra kopspoortje is misschien nog wel een goeie optie, hier ga ik mee verder. Ik wil sowieso een bosrijke omgeving, dus die bomen voor de houtkap komt wel goed.
Dankje voor het meedenken. Dit vindt ik het mooie aan een forum. Iedereen heeft zen eigen ideeën, en door al die dingen te combineren kom ik uiteindelijk tot een waarheidsgetrouw stationnetje/halteplaats. Graag meer reacties dus!
Mvg Willem
-
Als je toch dergelijke materieel verkiest vind ik een mooi ontworpen schhon station en toch het kuuroord meer op zijn plaats. Bij goed gekozen (of het liefst ontworpen) serie gebouwen kan dat ook hel idyllisch zijn.
Een supplystore of andere bedrijvigheid zou ik dan wel weer verkiezen boven zagerij of industrie. Vanwege het 'schone' karakter en geloofwaardigheid. Eventueel montageplek electrische auto's of bevoorrading ziekenhuis/psychisch centrum(zoiets zie je weinig en geeft leuke 'zwarte humoristische mogelijkheden) oid ;D
-
Goeie ideeën inderdaad. Misschien is zulk soort industrie dan ook wel weer wat toepasselijker ja, en een vervallen seinpost is altijd al snel neer te zetten natuurlijk 8)
-
Een Kurort met industrie kan wel. Zie Bad Peterstal in het ZwarteWoud.
Een stationnetje en enkele Sprudelbedrijven,houtverwerking en allerlei kur bedrijven.
-
In principe kan er heel veel gecombineerd worden, mits goed uitgevoerd. Bijna alles is in het echt ook wel ergens te vinden. In real-life ziet het er alleen bijna niet 'verzonnen' of onrealistisch uit omdat het vaak een geschiedenis heeft. De tijd en haar wffect laat elementen bij elkaar komen. Met enige toepassing van logica kom je vaak al een heel eind.
Succes!