BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harold Content op 29 November 2012, 01:02:02
-
Na het leggen van nieuwe ballast! Dacht ik vanavond tijd om een wat te rijden en tot mijn verbazing heeft 1 wissel geen stroom op de bewegende tongen!
Heeft iemand een idee hoe dit kan?
-
Lijm tussen het scharnierpunt gelopen :'(
-
Het kan goed zijn dat er wat lijmresten tussen de wisseltong en de aanliggende railstaven zit. Voorzichtig met een klein schroevendraaiertje de wisseltongen en de railstaven schoonkrabben. De wisseltong krijgt de stroom van de beide buitenste railstaven door er tegenaan te drukken.
Zelf heb ik van losse wikkeldraad uit een oude motortje een draadje gesoldeerd van het vaste gedeelte naar het scharnierend gedeelte van elke wisseltong.
Het draadje met een klein lusje leggen (anders knapt het draadje bij het "omleggen" van de wisseltong) en je hebt dit soort problemen niet meer.
Groet, J. Moors.
-
Heren bedankt..
Goed nieuws ;D en slecht nieuws :'( !
Vanavond eerst maar eens goed de lijm weg krabben.
Als dat niet mocht werken, dan ga ik de soldeerbout van stal halen...
-
Wat meneer Moors schrijft kan heel goed ook zonder soldeerbout.
Ipv de bout kun je de draad heel goed met zilverlijm en zilververf vastzetten. Dit blijft net zo goed zitten als soldeer. Bijkomend voordeel is dat je geen smeltplekken hebt.
Deze methode is door Koos en mij bij onze beursbanen al jaren een beproefde methode.
Mvg
Kees-Jan
NB bij oa Dill in Rotterdam te koop.
-
Kees-Jan,
Maar dit is dus wel een oplossing die veel ergernis voorkomt en de rijeigenschappen ten goede komt.
Als ik het zo goed lees ;D
Groet,
Harold
-
Ja.
2 assigen zoals een sik kunnen over een wissel (ook engelse) kruipen zonder probleem.
Tot nu toe ging dat altijd goed op de beursbaan (welke sneller slijt) dan menig baan thuis ;).
Mvg
Kees-Jan
-
Toch even nog een vraag waar je precies die kleine draadjes bevestigd in de wissel ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_20.jpg)
-
Weet niet hoe het bij de line zit, maar bij de 2,5 mm rail is de spoorstaaf in het
verlengde van de tongen verbonden met de tongen.
Dit zou je eens kunnen nameten.
Ik heb dan bij de 2,5mm rail een voeding aan deze stukjes spoorstaaf gemaakt.
Dan zitten ze op een niet bewegend stuk, dus minder kans op breuk.
Tinus.
-
Toch even nog een vraag waar je precies die kleine draadjes bevestigd in de wissel ;D
Het gaat er om dat je het bewegende deel van de tong van spanning voorziet.
Dat kan je doen door een verbinding met de direct daarachter liggende spoorstaaf (rode verbinding) of met de daarnaast liggende spoorstaaf (blauwe verbinding).
In het geval van de blauwe verbinding moet je het draadje uiteraard onder de spoorstaven door leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_20x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_20x.jpg)
-
Rood. Blauw heeft Roco zelf al gedaan maar mag/kan ook extra gedaan worden. Let wel dat je de andere spoorstaaf ook zo doet.
Mvg
Kees-Jan
Bedankt voor de tekening Klaas.
-
In ieder geval aan de wisseltong en dan dicht bij het scharniertje. Op die manier hoeft het draadje maar een kleine beweging te maken. Het andere eind had ik aan de ringleiding aangesloten.
-
Rood. Blauw heeft Roco zelf al gedaan maar mag/kan ook extra gedaan worden.
Kees-Jan, ik denk dat je het beeld nog niet helemaal helder hebt.
Tussen de tussenspoorstaaf en de doorgaande spoorstaaf zit al een harde verbinding in het wissel. Het maakt dus niet uit of je de rode of de blauwe verbinding maakt.
Blauw heeft Roco inderdaad al gedaan, maar het probleem was nou juist dat die verbinding alleen maar via het scharnier loopt, en die verbinding is verbroken doordat der lijm en/of verf tussen is gekomen.
-
Klaas dat heb ik wel ;).
In mijn Roco wissels heb ik namelijk ook beide extra aansluitingen gemaakt.
De Rode Daar heb ik een dun koperdraadje met zilververf (van die geleidende verf dus en geen weerstandslak) en zilverlijm overheen gemaakt. Dat werkt al een heel geruime tijd zonder probleem.
mvg,
Kees-Jan
-
Die rode naar het puntstuk leggen en niet naar de tong en je roco wissel is esu proof..
-
Wel naar de tong want die was juist stroomloos en de andere verbinding, die blauwe zit er al vanaf de fabriek.
Mvg
Kees-Jan.
-
tong, is dat deel wat tegen de rail klapt? dat blauw is een extra draadje, omdat roco niet vertrouwt op de aandruk kracht van de tong om de stroom over te brengen op dat bewegende deel?
verbinding rood, is om het gedeelte tussen puntstuk en tong van stroom te voorzien?
beide opmerkingen ja, dan blijf ik bij mijn stelling rood naar puntstuk en niet naar tong.
om de wissel esu proof te maken.
maargoed, je zal dan wel merken dat het scharniertje van de tong nog verbazend goed geleid...
-
Ik geef het op ;D.
@ Harolda: vergeet mijn oplossing maar............. werkt niet.
mvg,
Kees-Jan
-
daar gaat het niet om, wat jij tikt is gewoon goed om de wissel te laten werken, gewoon maken zoals roco het bedoelt heeft.
wat ik bedoel en misschien komt dat er een beetje verrot uit, is dat deze wissels zichzelf willen aan passen, om een groter geschakeld 'puntstuk' te maken, zoals bij peco wissels het geval is.
In een ander lijntje wordt dat beschreven als zeer veel werk en onmogelijk, hier lees ik dat die wissels bijna uitzichzelf die modificatie toepassen.
Dit om esu locs zonder vuurwerk te laten passeren.
Mijn post was een beetje als humor bedoeld, naar Esu en Roco niet om jou oplossing af te branden. excuus daarvoor als dat zo overkomt.
en modo's, ik vind dat de quote de leesbaarheid van dit topic ten goede komt. dus ga niet lopen modereren in deze post om die quote eruit te halen.
en even ter info, decoders van mike train house, ook bekent onder de naam MTH die bouwt decoders in locs waar een demo(voorbeeld) functie op zit. Dat dat ding als die in de etalage staat gaat toeteren knipperen met de lampjes en wat crew communicatie laat horen.
Geen idee welke cv dat is, maar ga ik zeker een keer aan je vragen.. :)
-
Lucky haalt er een heel ander vraagstuk bij Kees-Jan. Is hier aan de orde.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html)
Je lost het ESU-probleem hiermee overigens ook niet op Lucky, sterker de vaste elektrische verbindingen waar Kees-Jan het over heeft zijn onderdeel van dat probleem. Maar daar kunnen we misschien beter in dat andere draadje eventueel verder over gaan.
Anyway, volgens mij veroorzaakt het ESU-probleem erbij halen voornamelijk verwarring bij de vragensteller. Zijn vraag ging over het bekende probleem dat de wisseltong van een Rocoline wissel na balasten of schilderen gemakkelijk stroomloos kan komen te staan. Dan moet je die tong een eigen stroomvoorziening geven. Draadje eraan en waar je het andere eind van dat draadje nou precies op de stroomvoorziening aansluit is minder van belang. Je kunt dat ergens aan het wissel prutsen, maar direct aan de ringleiding kan ook (en vond ik zelf wel zo gemakkelijk).
-
Als iemand problemen heeft om aan dun draad te komen ,neem dan 1 draadje uit een stuk soepel netsnoer.
Gaat prima.
Vr Gr, Peter
-
Nog even een plaatje met de benamingen, want die zijn blijkbaar niet bij iedereen bekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_20y.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_20y.jpg)
Waar het in dit topic om gaat is dat de tongen geen spanning (meer) krijgen.
Dat kan je verhelpen door een draadje te leggen naar de tussenspoorstaaf of naar de doorgaande spoorstaaf. Die zijn nl. elektrisch gelijk.
En direct naar de ringleiding, zoals Henk voorstelt, kan ook.
-
En helemaal ter info: www.wiringfordcc staat voor veel merken mooi op hoe je ze dcc-proof verdraden kunt :) Voor Roco:
- http://www.wiringfordcc.com/switches_atlas_roco.htm
-
Als je even niet mee leest mis je een hele discussie! ;D
Maar ik ga toch voor de oplossing vanuit de tentoonstellingsbanen.
Dus zilverlijm zoeken bij de praxis helaas helaas niet in het assortiment.
Morgen nog maar eens een nieuwe gooi wagen bij de Gamma.
Eigenlijk zou dit dus een behandeling zijn voor alle nieuwe wissels als ik het goed heb!
-
Ik heb een minuscuul flesje van Busch gescoord, bij ANW modeltreinen
Die van bison is erg moeilijk te vinden, ben heel wat karwei's gamma's en praxis afgeweest. (ook excuus om een beetje rond te knallen op de brommert hoor)
-
Probeer eens bij een automaterialenzaak, ze gebruiken zulk spul om achterruitverwarming te repareren.
-
Inmiddels zijn de wisseltongen weer van stroom voorzien alleen nu merk je dat de hartstukken nog gedaan moeten worden. En nu zag ik aan de zijkant van de wissels ingangen om stroomvoorziening aan te brengen. Maar even nieuwsgierig hoe daaraan draden bevestigd?
Groet
Harold