BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: A3 op 28 November 2012, 14:48:29
-
hallo Allemaal,
Ik heb eind 2008 2 locs van Roco gekocht en wel de 1823.
Nu beginnen beide een nogals knerpend en pieperig geluid te geven.
Bij 1 heb ik al de schacht gelijmt waar de cardanas in zit. tevens de boel een beetje geolied maar het help niet echt.
Iemand suggesties wat ik het beste kan doen.
Groet Adrie ???
-
Invetten? Olie spat meteen van een wormwiel af namelijk.
-
Hallo Wijbe,
Aan de onderkant van draaistel staat Oil!!
Maar hoe kan ik het best groot onderhoud plegen en met welke middelen?
Groet Adrie ;D
-
Betreft onderhoud, raadpleeg je onderhoudsboekje, maar er zullen vast meer mensen zijn die je op dit forum kunnen helpen, en dan wel specifiek met dit model.
Normaliter is het zo, dat tandwielen voorzien moeten worden van vet en de lagers van olie.
Wat je sowieso moet doen is de kap er af halen en goed gaat luisteren waar het geluid vandaan komt.
En laat de Lok een stuk rijden, alles loopt dan lekker in zeg maar.
Verder, het piepen kan ook voortkomen uit de stroomafnemers op de flensen/wielen, een klein druppeltje olie op de binnenkant van de wielen doet vaak wonderen.
Ook de assen die in de draaistellen steken kan wat piepen veroorzaken, ook daar desnoods een klein druppel olie.
Groet, Maarten
-
.... het piepen kan ook voortkomen uit de stroomafnemers op de flensen/wielen, een klein druppeltje olie op de binnenkant van de wielen doet vaak wonderen.
.....
Welke invloed heeft die olie op de stroomafname ? Olie is immers een isolator.
Sander
-
Maarten,
Ik zal straks de kap er eens afhalen om te zie waar het precies van daan komt.
Het vermoeden is uit de aandrijving bij het draaistel, de motor kan volgens mij niet aan gedaan worden.
Groet Adrie :o
-
Hallo,
Ik heb de kap er af gehaald en nog is het haast niet te traceren.
Toen maar even de cardanassen er tussen uit en de motor los laten lopen.
En daar kwam het knerpende en rare geluid, uit de motor.
Wat is nu verstandig te doen?
Groet Adrie ???
-
Welke invloed heeft die olie op de stroomafname ? Olie is immers een isolator.
Bij een heel klein beetje olie bijna niets. Een klein druppeltje op je wijsvinger doen en lichtjes de binnenzijde
van de flens inwrijven. Het helpt echt, maar je moet het ook pas doen als het nodig is. Je kunt ook eerst de
stroommafnemers wat buigen zodat ze minder strak tegen de wielen aankomen, dat kan het piepen ook wegnemen.
Groet, Maarten
-
Hallo,
Ik heb de kap er af gehaald en nog is het haast niet te traceren.
Toen maar even de cardanassen er tussen uit en de motor los laten lopen.
En daar kwam het knerpende en rare geluid, uit de motor.
Wat is nu verstandig te doen?
Je hebt je werk goed gedaan, nu weet je al zeker dat het aan de motor ligt. Heb je toevallig al veel gereden met
die 1823. Zoja, dan is het verstandig om de motor eens goed te reinigen en eventueel nieuwe koolborstels erin te stoppen. Het kan nooit kwaad namelijk.
-
Hallo Maarten,
Met bijde locs is nog niet veel gereden.
Dus versleten koolborstels zou haast niet kunnen, en die staan ook niet met een artikelnummer vermeld.
Dus wat gaat de volgende stap worden?
Groet Adrie :P
-
Gewoon een heel klein druppeltje olie op beide lagers van de motor. Gebruik geen heel dunne olie, dus geen naaimachineolie of zo. Daarna een tijdje laten draaien, het piepen zal dan normaal vrij snel verdwenen zijn. Lukt het zo niet dan is er waarschijnlijk wat structurelers fout.
Marc
-
Haal de motor eruit en probeer of hij los nog steeds rare geluiden maakt. Kijk dan nog even of een miniem beetje olie in de motorlagers scheelt. Zo niet, dan beter de motor vervangen. In koolborstels vervangen voorziet Roco meestal niet. Hoeft naar mijn ervaring ook nooit.
-
Helaas een duur grapje, maar het is de enige oplossing, mits het aan de motor ligt.
Andre
-
Hallo Maarten,
Met bijde locs is nog niet veel gereden.
Dus versleten koolborstels zou haast niet kunnen, en die staan ook niet met een artikelnummer vermeld.
Dus wat gaat de volgende stap worden?
Groet Adrie :P
Koolborstels eruit, zie je ook meteen of ze versleten zijn, motor reinigen (in badje wasbenzine), borstels terug en assen olieen zoals ook Marc het aandraagt.
Beste is de motor dan even los te laten lopen, zie commentaar Henk.
Mocht dit niet baten dan is er meer aan de hand, helaas motor niet correct of defect.
P.S: wel raar dat het bij beide loc'en is terug te vinden.
Groet, Maarten
-
Heren,
Ben wat druk geweest met een aantal zaken maar heb weer tijd voor de treinen.
De loc is uit elkaar geweest, motor schoon gesopt met wasbenzine en een weekje laten drogen.
Vervolgens met de oliekan er op en de loc loopt bijna weer als nieuw.
Ben ik reete blij mee.
Ik had alleen nog de vraag van hoe lang het gedeelte van de koolborstel minimaal moet zijn, dit is nu circa 4 a 5 mm. Dat is dat het rechte deel gemeten tot in de binnenste stuk wat tegen het motor gedeelte komt.
Groet Adrie ;D
-
Die kan nog jaren mee.
groet Marc (y)