BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Jeroen Water op 05 June 2007, 13:40:24
-
Beste,
Eindelijk gevonden en dan nog van het merk Piko. Roco's niet te vinden voor een redelijk bedrag. Setje van 3 op 1/87.(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/piko.jpg)
MvG
Dave
Beste modelspoorders,
Ik heb even een stukje tekst gekopieerd uit het draadje "Show hier je nieuwste modellen". Deze tekst gaat over de Corail rijtuigen van de SNCF die Dave heeft gekcoht in een set van 3 van Piko, art. 58600. Dave meldt ook nog dat het gaat om:
2x tweede klas en 1x eerste klas.
interieur (verschillende kleuren)
TYPE VTU,B11 224-4
TYPE VTU,A10 088-6
TYPE VTU, B11 172-8
Nu weet ik dat deze rijtuigen voordat de Thalys ging rijden tussen Parijs en Amsterdam reden. Weet iemand ook vanaf wanneer dat was en hoe de treinsamenstelling was? Volgens mij reed er ook een 2e klas met bagage-afdeling mee (herkenbaar aan DACHT IK zilvergrijze rolluiken in de zijwanden). Reden deze rijtuigen altijd mee en heeft Piko die ook in model?
En reden deze rijtugien ook nog in andere treinen?
Groet,
Jeroen
-
Meteen het commentaar van de Franse bladen:
De deuren zitten te diep naar binnen
En de Roco heeft meer detail
Of er meer was weet ik zo niet uit mijn hoofd ::)
-
Volgens mij kunnen ze ook nog in tijdperk IV rijden. Ze reden waren van de SNCF gehuurd omdat toen de NS nog in afwachting was van de bestelde ICR rijtuigen.
mvg,
Matthijs
-
Nu weet ik dat deze rijtuigen voordat de Thalys ging rijden tussen Parijs en Amsterdam reden. Weet iemand ook vanaf wanneer dat was en hoe de treinsamenstelling was? Volgens mij reed er ook een 2e klas met bagage-afdeling mee (herkenbaar aan DACHT IK zilvergrijze rolluiken in de zijwanden). Reden deze rijtuigen altijd mee en heeft Piko die ook in model?
En reden deze rijtugien ook nog in andere treinen?
Dat moet vanaf ongeveer 1978 zijn geweest, ik herinner me dat ik eind dat jaar zo'n trein trof tussen Rotterdam en Roosendaal (de laatste van de avond, die in het patroon van de Beneluxdienst reed en waar je dus in mocht zonder toeslagkaartje) en diep onder de indruk was van het geboden comfort.
De treinsamenstelling varieerde heel sterk per trein en per jaar, daar is geen vaste regel voor te geven. Inderdaad liep er vaak een rijtuig met zo'n zilveren rolluik mee. Piko maakt die versie (nog) niet, ze zijn überhaupt pas heel recent met de Corails begonnen.
De Corails hebben rond 1980 ook nog een tijdje in de binnenlandse dienst gereden als Intercity-Plus, onder meer tussen Den Haag en Limburg. (Ik heb één keer geprobeerd om met die trein mee te rijden, maar de loc was kapot en de trein werd vervangen door een viertje Mat'46.... ze waren zo netjes om de IC+-toeslag die dag niet te berekenen...)
Overigens hebben enkele Franse bladen ook zware kritiek geleverd op de Roco-Corails vanwege de beweegbare schorten boven de draaistellen.
Arjen.
-
Corail liefhebbers,
31-10-1980
D283, (Paris N.) Roosendaal-Amsterdam CS te Rsd
NS 1100
rijtnr.?, SNCF, 2e klas, B10, 51 87 20 70 528-5
612,SNCF, 2, B10, 51 87 20 80 659-6
111, SNCF, 2, B6Dd2, 51 87 82 70 275-8
106, SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 320-4
105, SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 299-0
104, SNCF, 1/2, A4B6u, 61 87 30 70 072-0
103, SNCF, 1, A9u (VSE), 61 87 19 70 904-9
en de zgn Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5
en daar tegenover qua comfort minimaal
10-7-1981
4365, Zwolle-Roosendaal te Zl 16.47u
NS1206
NS, 2, B, plan W
NS, 1, A, plan E
NS, 2, B, plan E
NS, 2, B, plan E
Plezier met deze tc's
Nb.
Let op de verschillende Corail-rijtuigen (VU), bij NS (Gvr-Gn vv.) deden alleen 10-en dienst, de 11-en (super larges) waren eigenlijk voor binnenlands gebruik in 'la douce'. In de nachttrein zaten VTU's.
Maar er reden wel weer VSE's mee in de 500-501 en IC-plus.
Verder reden op Asd-Paris vv. oranje geschilderde rijtuigen, VU, VTU, VSE's (Voitures Standard Europeens).
Modelspotter
-
Dank modelspotter! Begrijp ik nu goed dat alleen de A10 van Piko voor NL wel bruikbaar is?
En iemand enig idee hoe dat zit met de Roco-rijtuigen?
mvg,
Gert
-
Hoe zijn al die verschillende franse rijtuigen uit elkaar te houden? En wat zijn de verschillen dan?
Ik heb ook wel Corail rijtuigen gezien waar de grijze band om de ramen blauw is.
Kan iemand dit een keer duidelijk maken met foto´s erbij.
En dan de verschillende rijtuigen, dus niet alleen Corail, die in Nederland kwamen, zeg eind jaren ´70 tot TGV tijdperk.
Of is er een www waar dit te vinden is?
LSM gaat ook Corail rijtuigen maken ,zijn die bruikbaar voor Nederland?
mvg
Rob
-
Da's een niet eenvoudig te beantwoorden vraag, in ieder geval zijn de blauw/grijze rijtuigen couchetterijtuigen.
Ik zal es zien of ik wat kan kopieren uit de SNCF-bijbel 'Encyclopedie des voitures SNCF'
Modelspotter
-
Ik vond nog een aardige treincombi, namelijk de laatste Hoek-Warszawa Express, Int 1241. Het aardige is dat ik toen de kleurtjes ook heb genoteerd, hij was nogal kleurrijk...
22-5-1993
DR 234 440-6, Utrecht (NS 1108)
-, SSN, 2, RD 7659, Utrecht
184, DB, 2, Bm232, 51 80 22 40 310-0, Puttgarden (creme/oceanblau)
188, DB, 2, Bcmh246, 51 80 50 30 056-6, Kobenhavn (idem)
189, DSB, 1,2, AB, 51 86 39 80 009-4, Kobenhavn (rood) (rijtuig 24,5 mtr)
187, DB, 2, Bcmh246, 51 80 50 30 023-6, Kobenhavn (creme/oceanblau)
10/182, SZD, 1,2, WLAB, 017 05342/ 52 20 70 80 481-3, Moskwa (groen)
180, PKP, 2, Bc-x, 51 51 50 70 004-2, Warszawa (lichtblauw)
179, PKP, 2, Bdmnu, 51 51 21 70 007-1, Warszawa (lichtgroen/creme)
174, DR, 1,2, ABm, 51 50 30 80 761-1, Berlin Hbf (=Ost Bf) (groen)
173, DR, 2, Bcm, 51 50 50 92 310-8, Berlin Hbf (=Ost Bf) (groen)
Modelspotter
-
Begrijp ik nu goed dat alleen de A10 van Piko voor NL wel bruikbaar is?
Het verschil tussen een B10tu en een B11tu zit vrijwel alleen in het interieur. Van buiten lijken ze sprekend op elkaar. Ik zou die B11 gewoon gebruiken en het eventuele gezeur van de puristen voor lief nemen. ;)
Arjen.
-
Ik zou die B11 gewoon gebruiken
Arjen.
Nou ja, een verschil van een venster in bepaalde gevallen...
Maar zoals beloofd, hoop ik vanavond wat tekeningetjes en een tabelletje op mijn site te zetten.
Modelspotter
-
Nou ja, een verschil van een venster in bepaalde gevallen...
Dat verschil bestaat alleen bij de VU's (coupérijtuigen). Niet bij de VTU's (middengang) van het type dat Piko maakt. Die hebben voor zover ik weet allemaal dezelfde bak met 10 vensters per zijkant. Gevolg is dat je in een B11 nogal vaak tegen een raamstijl zit aan te kijken.
Arjen.
-
Dat bedoelde ik met bepaalde gevallen. ;)
Maar er is meer, de 'echte Corails' zijn niet alle geschikt voor buitenlandse dienst. Maar nu loop ik vooruit op een en ander.
Modelspotter
-
Hier zijn de gegevens anno 1988.
Wat erna is gebeurd... oa. zijn de acht oranje (code C1) rijtuigen van Amsterdam-Paris overgeschilderd en zijn van de 100 Franse VSE's 42 gedeklasseerd naar 2e klas rijtuigen.
Maar nu tekeningen en tabellen.
De VTU is een 'salon'rijtuig met middengang, de VU een 'compartimenten'rijtuig en de VSE, het standaard Europa-rijtuig (Eurofima) zoals ook bij SNCB, FSi, SBB, öBB en DB (bij DB type 207) in gebruik.
"http://www.obd.nl/~otto/corailvse1.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvuvse1.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvuvse2.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvuvse3.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvtu1.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvtu2.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvtu3.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvtu4.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvu1a.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvu1b.jpg"
Succes ermee,
Modelspotter
MIV 1-11-2007: www.spoorinfo.nl/xxxxxxx
-
Deze pagina vond ik op internet.
Een leuke aanvulling wat er aan corail rijtuigen uitgebracht is in model.
http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html (http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html)
Rob
-
Van alle bovenstaande links de enige die werkt.... :(
-
Het is dan ook 2 jaar geleden.
-
Plus dat modelspotter *altijd* zijn info zeer kort ter beschikking stelt.
-
31-10-1980
D283, (Paris N.) Roosendaal-Amsterdam CS te Rsd
NS 1100
rijtnr.?, SNCF, 2e klas, B10, 51 87 20 70 528-5
612,SNCF, 2, B10, 51 87 20 80 659-6
111, SNCF, 2, B6Dd2, 51 87 82 70 275-8
106, SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 320-4
105, SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 299-0
104, SNCF, 1/2, A4B6u, 61 87 30 70 072-0
103, SNCF, 1, A9u (VSE), 61 87 19 70 904-9
en de zgn Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5
Nb.
Let op de verschillende Corail-rijtuigen (VU), bij NS (Gvr-Gn vv.) deden alleen 10-en dienst, de 11-en (super larges) waren eigenlijk voor binnenlands gebruik in 'la douce'. In de nachttrein zaten VTU's.
Maar er reden wel weer VSE's mee in de 500-501 en IC-plus.
Ik zat hier nog eens naar te kijken en had tegelijk de website van LS Models openstaan op de pagina met de Franse rijtuigen. Als ik het geciteerde bericht goed interpreteer, dan is het nog steeds niet goed mogelijk om een Randstad Express samen te stellen. LS Models brengt maar een paar VU-rijtuigen, het merendeel is VTU.
Toch lijken de rijtuignummers wel overeen te komen.
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen VU en VTU?
Je zou toch zeggen dat:
VTU B10tu corail, omkaderd logo, internationale dienst (61 87 20-71 271-9)
VTU B10tu corail, omkaderd logo, internationale dienst (61 87 20-71 203-2)
heel erg lijkt op:
106, SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 320-4
105, SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 299-0
Ga ik toch de mist in als ik de VTU's bestel?
Bij voorbaat hartelijk dank voor degene(n) die helderheid kan(/kunnen) verschaffen!
mvg,
Gert
-
Vtu zijn rijtuigen met middengangpad, Vu met zijgangpad...
Tevens liggen de deuren van de Vtu verder van de kop dan die van de Vu
De V staat telkens voor Voiture ofwel rijtuig.
Dus een B10tu is
B - 2de klas
10 - 10 ramen per zijde
tu - middengangpad
Piko heeft bijna alle uitvoeringen uitgebracht.