BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jmu op 25 November 2012, 13:07:02
-
Beste Forumleden,
Voor mijn nieuwe projectje moet ik gaan werken met flexibel smalspoor en N spoor. Hoe kan je dit het beste leggen in bochten? In een vorig project had ik best wel moeite om de aansluiting in de bocht goed te krijgen, met als gevolg een slechte overgang. En het is lastig zo uit te meten dat een raillas altijd op het rechte deel plaats vindt. Hoe doen jullie dat?
En hoe kan ik het beste een isolatie aanbrengen; met een kunststof raillas, of doorslijpen? Ik moet o.a. een isolatie aanbrengen bij een Peco wissel.
bedankt voor het meedenken.
Joop
-
hallo joop
met fexrails in een bocht schuif ik de rail staaf door dan komen de raillasen niet naast elkaar maar dan krijg je wel een stevige verbinding zonder knikken.
gr. arno
-
Arno,
Bedankt voor je tip. Heb je ook nog een advies voor het aanbrengen van een isolatie?
Joop
-
Joop,
Ik gebruik zowel raillassen als doorslijpen. Ik wil aan de wissels van peco geen veranderingen aanbrengen (paar draden vastsolderen mag), dus rond de wissels altijd raillassen. Verder alles (dus de flexrails zelf) doorslijpen of zagen. Recht afzagen na een bocht en de buitenrail iets korter (1 mm). Op een of andere manier komt dat altijd goed.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Conrad verkoopt kleine vijzeltjes, waarmee je de flexrail kunt fixeren (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/217734/).