BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: wpalsgraaf op 24 November 2012, 13:17:28
-
Hallo,
Mijn naam is Wim. Na 25 jaar heb ik een paar weken geleden mijn Fleischmann HO trein opgehaald van de zolder van mijn ouders. Wat jaartjes ouder ;-) en heel wat enthousiaster heb ik besloten er nu wel serieus iets mee te gaan doen. Aangezien mijn kids (gelukkig) nog lang de deur niet uit gaan ben ik wel wat beperkt voor wat betreft de ruimte. Ik er over gedacht om over te stappen naar N-spoor maar voordat ik qua materiaal op het zelfde niveau zit als waar ik nu met HO-spoor ben ik door mijn budget heen. Dat gaat hem dus niet worden tenzij jullie met betere argumenten komen dan ik zelf verzonnen heb.
Ik heb, met de beperkingen qua ruimte, materiaalkeuze en de nodige kennis!! geprobeerd een baanplaan te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_62.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_62.jpg)
Het liefst zie ik dat jullie het helemaal afschieten en met een veel beter alternatief komen. Ofwel, omdat e.e.a. voor mij helemaal nieuw is verwacht ik dat er nog een hoop verbeterd kan worden aan dit plan.
Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!
-
Aan schieten doen we hier eigenlijk weinig :'(
Een eerste tip/hint is de volgende:
Als je dit als oppervlakte hebt dan moet een schaduwstation ook best mogelijk zijn,hier kun je treinen weg zetten voor een bepaalde tijd zodat het lijkt alsof je ze echt onderweg zijn ergens heen.
Dat kost je qua oppervlakte denk ik weinig tot niks meer,maar brengt wel extra speelplezier.
De meest logische plek om naar een schaduw station te gaan in je huidige plan is afdalend net na je tunnel ingangen,hopelijk heb je wat fantasie over en dus een potentieel idee na deze tekst ;)
-
zeker een kant tunnel in naar schaduw stat
andere tunnel schad stat uit
-
Bedankt voor de reacties zover. Als ik de ene kant van de tunnel het schaduwstation in ga en de andere kant eruit, heb ik dan wel voldoende lengte om te dalen / stijgen? Of moet ik dan (aan weerskanten) met een spiraal werken? De opmerkingen over de rest van het baanplan vallen me mee. Is het dan toch niet zo slecht?
-
3 cm per meter dale/stijgen
vrije ruimte
stoom en diesel loc 7 cm
Eloc 9 cm
baan plan is ok
je hebt rij afwisseling
je kan rangeren
je kan voldoende scenery kwijt
wat wil je meer
-
Ben er nog niet helemaal over uit. Heb het gevoel dat die binnenbocht rechts niet zoveel toevoegt. Ga er nog maar eens een nachtje over slapen.
-
Je hebt gelijk, die binnenbocht voegt niets toe. Je hebt twee gebogen wissels, die wil je natuurlijk gebruiken. Links en rechts van je station? Is dat geen optie?
Wat is dat daar in het midden? Een station? Of laad en los plaats?
Ik snap je beperkte ruimte, dat maakt het wel moeilijk. Is een klein kopstation geen optie?
Er is een site (ik ben um even kwijt) met baanplannen voor de kleine ruimte. Effe googelen en dan komt tie wel ergens boven tafel. Is een bron van inspiratie. Zoek anders maar eens hier op het forum.
Niet iets gaan bouwen waar je bij voorbaat zelf al vraagtekens bij hebt. Zou zonde zijn!
Succes,
Thijs
-
Uit je achtergrondverhaal blijkt dat je gaat werken met Fleischmann Modellgleis. Even een vraagje vooraf: met welk tekenprogramma heb je je ontwerp gemaakt ? Zelf gebruik ik WinRail en het geeft mij te denken dat het mij niet lukt om jouw ontwerp in dit programma te zetten zonder grote afwijkingen van wat je hier hebt gepost. Ik ga hierbij uit van de door jou opgegeven maten van 1000 mm x 1900mm.
Verder zul je eerst voor jezelf moeten hebben vastgesteld wat je precies wilt uitbeelden. Zie ook de Encyclopedie op dit vlak.
Met wat meer informatie van jouw kant, is het gemakkelijker om mee te denken.
Groet,
Peter
-
Uit je achtergrondverhaal blijkt dat je gaat werken met Fleischmann Modellgleis. Even een vraagje vooraf: met welk tekenprogramma heb je je ontwerp gemaakt ?
Peter, Fleischmann Modellgleis klopt. Deze keuze staat min of meer vast omdat dit de rails is waar ik al het een en ander van heb. Verder heb begrepen dat je deze rails ook kunt combineren met rails van Bachmann en Peco. E.e.a. heb ik getekend met het programma SCARM.
Verder zul je eerst voor jezelf moeten hebben vastgesteld wat je precies wilt uitbeelden. Zie ook de Encyclopedie op dit vlak. Met wat meer informatie van jouw kant, is het gemakkelijker om mee te denken. Groet, Peter
E.e.a staat nog niet helemaal vast maar ik heb wel een bepaald beeld in mijn hoofd: Ik stel me een dorpje voor in een bergdal. Met een station voor personenvervoer. Vanaf dat station loopt er ook nog een stukje spoorlijn naar een houtzagerij voor een stukje goederenvervoer.
Er zullen 2, max 3 locs rijden met 3 a 4 wagonnetjes uit tijdperk 1/2. Om je een indruk te geven, de loc die ik al heb is de Fleischmann 4000 (zwarte Anna). De locs die ik evt. erbij wil kopen zullen wellicht iets groter zijn. Maar dan ook echt maar iets groter.
Groeten, Wim
-
http://osterthun.com/ kijk hier eens naar
-
Je zou wellicht een schaduwstation in de berg kunnen maken, gewoon een of twee spoortjes extra. Daarvoor kun je dan misschien die meegebogen wissels gebruiken.
Verder lijken die twee doodlopende sporen met die bocht zo een beetje raar. Ik neem aan dat die naar een industriegebiedje lopen, of een fabriekje? Misschien kun je er dan beter één spoor naartoe laten lopen en dan vertakken op het industrieterrein zelf. Maar goed, ik weet niet wat het idee erachter is, dus het kan zijn dat ik de plank volledig missla...
Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat. Succes!
-
Wim,
De suggestie van 1200blauw lijkt mij een goed uitgangspunt.
Succes !
Peter
-
Maar goed, ik weet niet wat het idee erachter is, dus het kan zijn dat ik de plank volledig missla...
In tegendeel! Je slaat de spijker op zijn kop ;-) hier ga ik mee aan de slag.
-
1200Blauw, Peter,
N.a.v. jullie opmerkingen ben ik weer naar de tekentafel gegaan. Dit is het resultaat tot dusver. Wat denken jullie ervan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan2_2.jpg)
Groeten, Wim
-
is beter zo
tip
je inhaal spoor
als je aan de linker kant een wissel erbij zet en daar een uithaal/opstelspoor van maakt
-
Wim,
Ook naar mijn mening een verbetering ! Maar het blijft jouw baan en jij moet er zelf tevreden over zijn.
Suggestie van Nero is denk ik ook waardevol. Kost een beetje lengte van een spoor in je schaduwstation, maar met de treinen waar jij volgens eigen opgave mee wilt gaan rijden moet dat kunnen en geeft dit extra bedrijfsmogelijkheden.
Nog een suggestie: het spoor naar je industrie/bosbouw gedeelte. Is het een idee om je wissel te verplaatsen naar de tegenboog ?. Je wint lengte in je personenstation en het verloop wordt wat vloeiender.
Peter
-
Ik bedoel dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/help.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/help.jpg)
Peter
-
Het hangt er een beetje vanaf waar de baan komt te staan, maar ik zou het schaduwstation verbergen achter een ridge of lage achtergrondplaat op 2/3 van de voorkant. Het industriespoor zou ik aanleggen zonder die bizar krappe bocht, maar bijvoorbeeld beginnend aan de einde van een bocht/start van het perron aan de voorkant [wisselstraat]. Daar loopt deze dan diagonaal over de plaat achter het eventuele station langs. Als deze dan uitloopt in een vork geeft het je hetzelfde idee, maar wel veel meer mogelijkheden in mijn optiek. ER zijn dan wat materieel betreft een stuk minder beperkingen, want de radius van de buitenbochten op een dergelijke oppervlakte is al minimaal hoor [materieel beperkingen / uitstraling combinaties door die krappe bogen]. Tenzij je met smalspoor gaat werken natuurlijk.
Just a vision...
-
Het industriespoor zou ik aanleggen zonder die bizar krappe bocht, maar bijvoorbeeld beginnend aan de einde van een bocht/start van het perron aan de voorkant [wisselstraat]. Daar loopt deze dan diagonaal over de plaat achter het eventuele station langs. Als deze dan uitloopt in een vork geeft het je hetzelfde idee, maar wel veel meer mogelijkheden in mijn optiek.
De eerste suggestie van Mudhen kan ik onderschrijven. De tweede - hierboven geciteerde - suggestie begrijp ik niet helemaal. Maar wellicht is mijn "begrijpend lezen" niet meer wat het geweest is.
Peter
-
Ik maak zo wel ff tekening, maar laat ik het zo zeggen, die bocht naar industriespoor gaat later veel beperkingen en frustraties geven. Voor wat betreft functionaliteit en geloofwaardigheid zou ik die dus sowieso wijzigen ;-)
-
Ter vergroting van de verwarring:
Je zou ook een hele andere truc kunnen toepassen.
Een "kom"baan. Langs de randen is alles wat hoger, in het midden is het lager, stroomt bv een riviertje.
Je kunt je schaduwstation dan precies onder je gewone station verstoppen.
Plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100190_schetsje.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100190_schetsje.png)
Zoals je ziet:
vooraan bevindt zich het station. naar beide zijden loopt het spoor, langzaam dalend, weg. Ergens laat je beide sporen natuurlijk een verdwijnen in een tunnel of achter een huis of onder een viaduct.
Beide sporen ontmoeten elkaar 1 nivo lager. Hier heb je dan ruimte voor een klein schaduwstation.
In mijn schets zijn de gebruikte hellingen 3% en is de ruimte tussen station en schaduwstation minimaal: 7cm.
constructief is dit nog net mogelijk met stoomtreintjes.
je zou in een van de achterste sporen een aansluiting kunnen maken naar een fabriek, houtzagerij (langs de rivier!) of iets dergelijks.
Deze vorm is een klassieker die je in veel boeken in veel vormen tegenkomt; het in zichzelf verstrengeld ovaal.
Groot voordeel: verlengde rijtijd
Nog een voordeel: je baan valt vanzelf uiteen in verschillende delen met verschillend thema: vooraan een station met een dorpje, misschien wat kleine industrie. In het midden een riviertje, achteraan landelijk gebied.
Hendrik Jan
nadeel: wat meer werk. Maar met een decoupeerzaag en een houten frame is dat best te doen.
-
Natuurlijk is het allemaal wat je zelf wilt en ieder heeft er weer een andere mening over. Echter maakt een hoogteverschil in sporen op zo'n kleine plaat het nog onrealistischer.
Vaak is de achterliggende gedachte om een zo natuurgetrouw mogelijke baan met voldoende mogelijkheden te ontwerpen. Vandaar dat ik er op zo'n klein opp direct voor zou kiezen om die krappe bogen te masqeren en ontzien. En nodig hoogteverschil zou creeeren met de scenery. In RL worden sporen ook zo vlak mogelijk aangelegd behalve als het echt niet anders kan.
-
In RL rijden maar weinig treinen een rondje. ;D
Elke modelbaan is een compromis. Uiteindelijk gaat het erom dat de bouwer met die compromissen kan leven.
Omdat iedereen zijn eigen voorkeuren en ideeën heeft, zijn geen 2 banen aan elkaar gelijk.
en gelukkig maar, anders werd het heel stil op dit forum.
Uiteindelijk is Wim degene, die zijn eigen compromis moet sluiten. En dan is de vraag: wat wil je precies?
Rijden?
Rangeren?
Scenery bouwen?
Elk antwoord levert een andere nadruk en dus een andere oplossing.
Hendrik Jan
-
Hoewel niet iedereen zich er in dezelfde mate aan stoort, ben ik zelf ook bepaald geen voorstander van (te) krappe bogen. In de Encyclopedie zijn meerdere manieren te vinden om een en ander aan het zicht te onttrekken.
Ik ben wel nieuwsgierig naar het volgende:
Het industriespoor zou ik aanleggen zonder die bizar krappe bocht, maar bijvoorbeeld beginnend aan de einde van een bocht/start van het perron aan de voorkant [wisselstraat]. Daar loopt deze dan diagonaal over de plaat achter het eventuele station langs.
Het plaatsen van een wissel op deze wijze gaat mijns inziens ten koste van de toch al korte lengte van de stationsporen.
Peter
-
Klopt enigszins wel idd Peter, maar dan zijn we weer terug bij de compromissen. Daarbij is beschikbaar railmateriaal nu ook (nog) een beperking (opmerking over overstappen naar N-spoor). Dus neem aan dat er weinig ruimte is voor het aanschaffen van bv boogwissels.
Even voor de duidelijkheid een vraag aan topicstarter; Wat heb je nu exact liggen en wat wil je ermee bereiken (klein rondje, rangeren, aantal treinen, oriëntatie, e.d.)? Dan teken ik ff snel wat ik ermee zou doen.
Wat jij doet is echter helemaal aan jou hoor, zzoals hierboven ook nogmaals wordt toegelicht. Mijn mening doet er dan nog weinig toe hihi. Als je maar lol hebt!
edit; favoriete oppervlakte blijkt dit toch weer, altijd een mooie uitdaging om iets moois mee te doen...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48302.msg776394.html#new (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48302.msg776394.html#new)
-
Daarbij is beschikbaar railmateriaal nu ook (nog) een beperking (opmerking over overstappen naar N-spoor). Dus neem aan dat er weinig ruimte is voor het aanschaffen van bv boogwissels.
Even voor de duidelijkheid een vraag aan topicstarter; Wat heb je nu exact liggen en wat wil je ermee bereiken (klein rondje, rangeren, aantal treinen, oriëntatie, e.d.)? Dan teken ik ff snel wat ik ermee zou doen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48302.msg776394.html#new (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48302.msg776394.html#new)
Hoi, even een reactie omdat ik wel benieuwd ben wat jij zou doen in mijn situatie. Railmateriaal is niet de beperking. Ook als ik mijn eigen ontwerp handhaaf moet ik rails aanschaffen. De beperking zit hem wel in de afmetingen die ik tot mijn beschikking heb (100cm x 190cm) en in de keuze voor H0 rails. (wat rails extra aanschaffen vind ik niet zo'n probleem, maar als ik helemaal overstap naar N-spoor ben ik heel wat euros verder voordat ik heb wat ik nu heb)
Er zullen 2, max 3 locs rijden met 3 a 4 wagonnetjes uit tijdperk 1/2. Om je een indruk te geven, de loc die ik al heb is de Fleischmann 4000 (zwarte Anna). De locs die ik evt. erbij wil kopen zullen wellicht iets groter zijn. Maar dan ook echt maar iets groter.
Voor wat betreft de scenery denk ik aan een dorpje met een station voor personenevervoer en een stukje industrie bijvoorbeeld in de vorm van een houtzagerij (met riviertje erlangs)
-
In dat geval zou ik kiezen voor een simpel ovaal met aan beide lange kanten een opstelspoor. Eventueel aan 1 kant in de bocht dubbelsporig doorgetrokken. Kleine aftakking diagonaal en een kort opstelspoor aan de enkelsporige bocht kant. Geen hoogteverschillen in spoor, maar des te meer in scenery. Op 2/3 van de voorkant een scheidingsplaat met achtergrond om het achterste spoor en opstelspoor aan het oog te onttrekken (evt. makkelijk verwijdervbaar voor toegang.
Ik zal vanavond eens een schetsje inladen voor je. Licht dat dan nog wel even toe en dan vooral waarom en waarom niet.
-1-
-
Voìla! (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48333.0.html)
-
en 3X voldoende mogelijk heden voor je fantasie voor scenery
-
Edit; was al gezegd (y)
-
@Mudhen
Bedankt voor je duidelijke verhaal! Ik voel het meest voor optie 1. Ben "even" aan het proberen gegaan en kwam tot onderstaande. Heb ik het dan een beetje begrepen? Heb nog flink zitten tobben met die diagonaal. Kwam steeds te ver naar rechts uit maar lijkt nu wel gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan5.jpg)
-
ik zou dan wel de boven kant aan de voorzijde houden
verders een leuk plan met voldoende rangeer werk
en scenery
-
Mooi plan Wim! Eventueel een extensie naar links aan het bovenste industriespoor van de onderhelft van het ontwerp; dat geeft enorm veel meer rangeer mogelijkheden. Zeker als je het leuk vindt om treinen samen te stellen dmv rangeren of zelfs met Destination Cards gaat werken. Een scrapyard of leverancier in dorp of stad (straatspoor?) kan een leuke toevoeging zijn. Maar meer zou ik er zeker niet aan doen, 'less is more' houdt mooi stand.
En ben je van plan het schaduwstation aan te kleden of blijft het kaal tegen een wand? In dat laatste geval zou ik de scheidingsachtergrond nog iets naar achteren plaatsen. Meer ruimte voor scenery. Wissels heb je imo allen vloeiend en logisch weergegeven. Mocht er ruimte voor zijn kan het geen kwaad om te experimenteren met minimale draaingen van het spoor tov de tafel. Als de sporen niet helemaal paralel aan de plaatranden en achterwand lipen ziet het er allemaal nog wat ruimtelijker uit. Maar daar moet je wel de ruimte voor hebben. Ik hou je in de gaten ;)
-
@ Mudhen
Hoi, n.a.v. jouw laatste opmerking ben ik nog even aan de slag gegaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan9.jpg)
Ben wel benieuwd of je het een verbetering vindt. Zou het niet al te veel ten koste van scenery zijn?
Heb aan het schaduwstation ook nog een wissel toegevoegd omdat dit volgens mij nog meer mogelijkheden bied. Qua lengte moet het kunnen omdat ik toch niet van plan ben om met hele lange treinen te gaan rijden.
Verder is dit baanplan gemaakt met Peco rails i.p.v. Fleischmann model rails. Ben van plan om daar van lieverlee op over te stappen omdat model rails alleen nog maar 2e hands te krijgen is.
-
Voor wat het die aansluiting links betreft kun je m uitvoeren in straatspoor met hekwerk,dit afhankelijk van wat daar moet komen ;)
Dat een stukje straatspoor niet tekoste hoeft te gaan van je scenery,mag op deze wijze wel duidelijk zijn ;D
-
Als jij zelf tevreden bent vind ik het een prima plan zo. Je moet de uitdaging zoeken in de juiste 'rangeerplekken'. Succes ermee!