BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: amber op 04 June 2007, 22:07:03
-
Omdat ik nog vrij weinig afweet van elektronica en zo, heb ik van mn pa een hondekop in HO mogen "lenen". Simpelweg om met wat groter materieel (ik rijd zelf N) te oefenen met motortjes, verlichting, etc. Het is dus niet mijn bedoeling om er een topmodel van te maken, maar wel om hem iets te verfraaien.
1. Een van de pantograven lijkt aan een kant los te zitten. Hoe maak je die dingen los en kan je ze het beste vast zetten?
2. Het model heeft geen koppeling (neus ziet er erg vreemd uit zo) en gee vouwbalgen tussen de rijtuigen. Waar kan je deze onderdelen krijgen? En hoe zet je dat dan vast?
3. Het model heeft geen wisselende front en sluitverlichting. Nu is een vaste sluitverlichting niet zo moeilijk (simpel gezegd> 2 draadjes van de asjes en een rood lampje er tussen), maar ik wil toch proberen dit wisselend te maken. Is dit moeilijk? Zijn er speciale setjes voor?
4. Heeft iemand anders nog tips om een onervaren leek in "verfraaien" te helpen in het maken van een mooie hondekop in HO?
-
Je kan ook altijd een Piko hondekop kopen....vele malen mooier en beter.
Als ik zo lees heb je een HEMA uitvoering van lima ( 1975 ).
En zelf vindt ik het niet waard om zon hondekop te verbouwen met ombouw setjes enzo ( die verlichting leverd Tom van Weert geloof dat zoiets 19 euro kost ).
-
Vouwbalgen zelf maken met papier, zwart papier.
En andere spullen bij Piko kopen ;)
Willem
-
Zet hem op z'n kop en schroef hem open (led op de klikverbindingen) dan zie je vanzelf hoe het een en ander vastzit, haal wat lampjes met diodes of leds met weerstandjes en experimenteren maar.
Groeten Stephan.
-
tja als ik jou was zou ik de lima lekker weg zetten en een piko aanschaffen maar anders idd een lichtsetje van Tom van Weert en mischien(ik denk niet dat hij het waard is) nieuwe panto's aanschaffen
wesley ;)
-
Maar om wat te oefenen met electronica e.d. zoals ze zelf zegt zou ik toch liever de Lima gebruiken.
-
Hoi Amber,
gewoon aan beginnen !
Zoals Stephan al zei, openschroeven, soldeerbout er bij, draden lossolderen van wat er nog aan rudimentaire electronica inzit.
Dan heb je misschien aan deze link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2501.msg34886#msg34886) iets om de boel weer op te bouwen :P
Als je maar voorzichtig, secuur en netjes werkt, kan er niet zoveel misgaan.
Voor die koppelingen (Scharfenberg's) kun je eens hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2555.msg53570#msg53570) kijken.
Voor de verlichting werk ik zelf graag met smd ledjes (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2555.msg52751#msg52751).
Grtzz en Suc6,
Karst
-
Je kan ook altijd een Piko hondekop kopen....vele malen mooier en beter.
Dit antwoord heeft niets met de vraagstelling te maken, lees nou eerst de vraag eens ....
-
...Als ik zo lees heb je een HEMA uitvoering van lima ( 1975 ).
En zelf vindt ik het niet waard om zon hondekop te verbouwen met ombouw setjes enzo ( die verlichting leverd Tom van Weert geloof dat zoiets 19 euro kost ).
Amber, als jij een Lima hondekop wil verbouwen dan wil jij dat en dan gaan we je er bij helpen. In het pre-PIKO tijdperk heb ik een L*hondekop 2 en 4 verbouwd met behulp van Mastica ombouwsetjes en ik ben er nog steeds tevreden mee. Ik wil er voorlopig geen PIKO naast zien, want kopen is vele malen makkelijker dan zelf bouwen en de bevrediging die zelf bouwen geeft is groter dan welke kant-en-klaar gekochte collectie ook. De eerste stappen op het zelfbouw-terrein liggen in het ombouwen van iets wat je niet aanstaat of waar je je vaardigheden op wilt uitproberen en om te leren. Op dat punt ben je nu aangeland.
Eerst moet je je afvragen wat en hoe; Wat wil je veranderen en waarom? Uiteraard ziet een Hk er met nieuwe panto's al beter uit, maar de indeling van het stel blijft fout en de uitvoering van de raampjes (ruitplastic achter ovale gaten) wel erg speelgoedachtig. Dus; stel jezelf de vraag; waar wil ik verbetering in aanbrengen?
Daarnaast het hoe; hoeveel is het je waard om het te verbeteren? Wil je het professioneel laten overkomen, zodat er hooguit nog op detailpunten verschil met de PIKO te zien is? Of wil je met simpele middelen de hk een stapje verder brengen om uit te proberen?
Over de Lima hondekop; Uiteraard is het een vrij simpel ding; een bovendoos op een onderdoos met een aantal rudimentaire draadjes in de motorbak. Twee schroefjes en drie klikverbindingen en hij is open.
Over de panto's; die van Lima vind ik vrij hopeloos, maar niet hopeloos genoeg om weg te gooien, ik heb er wel een aantal. Zodra er een ook maar een beetje stuk is; gelijk vervangen, repareren levert niks op. Je kunt ze ook vervangen door Sommerfeld panto's, maar voor een klusbak vind ik dat teveel eer en een koop-oplossing (maar wel een goeie koop-oplossing ;D).
Koppelingen; er zijn imitatie- scharfenberg koppelingen in de handel voor niet al te veel geld. Feit blijft dat die vlakken in de schortplaten open horen, dat moet je dan gaan uitsnijden. Wel even een vloertje leggen tpv de cabine, anders krijgt de machinist last van ongewenste koeling via de broekspijpen, en je kijkt akelig in en er schijnt licht doorheen. Binnenzijde zwart verven, scharfenberg koppeling erin lijmen en je bent een heel eind.
verlichting; gewoon met ledjes; die geleiden stroom in een richting en gaan bij omkering van de gelijkspanning gewoon uit. Bovendien kosten ze niks en hebben ze (bij goed gebruik) in principe het eeuwige leven.
Andere tips; doe iets aan de raampjes, denk na of je de bakindeling wilt wijzigen (veel werk maar nog veel meer voldoening) en na afloop van de verbouwing; schilder alles in de juiste kleuren en spuit het over met een halfmatte lak. Dan ziet ie er sowieso al beter uit.
even een fotootje van mijn gerenoveerde Hk; ABDk-bak van een hondekop twee (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/fotos%20modellen/349-ABDk2.jpg)
Succes ermee, en kom maar op met de vragen!
-
Hoi Amber,
Als je even op de site van Railhobby kijk dan zie je dat in het aankomende nummer een artikel komt over het ombouwen van een Lima hondekop naar een aanvaarbaar model van een Beneluxstel.
In het zelfde blad staat in jaargang 1985 (nog na te bestellen bij de uitgever)een artikel van Carel van Gestel over de ombouw (zonder Mastica) van zo'n hondekop. Het maakt niet uit of dat het een tweetje of een viertje is. Het principe blijft het zelfde.-SK
-
Dit is eigenlijk wel een leuke aanleiding om vanuit de deeper dungeons van mijn treinenmeuk de Lima HK op te diepen.
Dit was voor jaren terug mijn eerste poging om een model met simpele middelen wat te verfraaien.
Hier met wat zilverstift en edding fineliner
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/HKkop.jpg)
en ook gelijk de deuren donkergrijs geverfd en tredes uitgesneden.
De front en sluitverlichting met leds en een weerstand.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/HKlicht.jpg)
wel de gaatjes voor de sluitverlichting boren.
De kopbak open.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/HKopen.jpg)
de binnenkant wit geschilderd en de stoelen rood, ook zie ik dat ik zelfs in het dak nog extra lood heb gestopt, maar ik rij nu gelukkig niet meer op Lima rails dus een stuk minder last van slechte stroomafname.
Ik ben toen ook begonnen met het ombouwen van een tweetje zonder mastica setje.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/HKverbouw.jpg)
Later heb ik nog een oude Lima HK gekocht en een Mastica ombouwset +trasfers+frontramen van GM&S voor het maken van een groen tweetje met gele wing, maar toen was ineens de Piko in aantocht dus dat ligt nog ongebruikt op de plank. Einde Lima bouw.
Misschien dat ik nog een Lima overlangs ga doorsnijden en de kop op een of andere manier aanpassen zodat deze smaller en lager wordt net als de Piko alleen dan klopt de lengte nog niet.
Ik heb nog lang na lopen denken hoe ik zelf zonder losse setjes de ramen minder verdiept krijg, ook voor de Lima PLan E maar hier kan ik niets anders op vinden dan ze allemaal een voor een op maat te snijden/vijlen, staat hier wat over in de oude Railhobby?
Groeten Stephan.
-
Helaas Nee-SK
-
Da's jammer.
-
bij de hondekop is t wel erg lastig ja, die heeft helemaal niets... bij plan E's kun je de raamrand alu schilderen en er raampjes van sheet op plakken met een strookje alu geschilderde sheet/papier/styreen erover. Bij een gele hondekop kun je ook nog de ramen (met zwarte lijsten) tekenen in Paint, dan op maat instellen in word en een hele zwik printen op overheadsheet. Uitknippen en op de wand plakken maar! (ok, nog een rotwerk maar ja, t resultaat is redelijk)
-
Mastica raamsetjes zijn toch nog wel te vinden???
mvg,
Matthijs
-
Ik heb nog een setje voor een Hondekop tweetje liggen.
Groet,
HenkN
-
Mastica raamsetjes zijn toch nog wel te vinden???
mvg,
Matthijs
Zekers, maar die passen niet in de Lima wanden.
In die oude Railhobby ombouwverhalen werd een spijl in het venster gelijmd en werden spijl en vensterrand zilver of zwart geverfd. Het glaswerk bleef er achter zitten.
-
Amber, als jij een Lima hondekop wil verbouwen dan wil jij dat en dan gaan we je er bij helpen.
Altijd fijn om dit soort berichten te lezen :)
Eerst moet je je afvragen wat en hoe; Wat wil je veranderen en waarom? Uiteraard ziet een Hk er met nieuwe panto's al beter uit, maar de indeling van het stel blijft fout en de uitvoering van de raampjes (ruitplastic achter ovale gaten) wel erg speelgoedachtig. Dus; stel jezelf de vraag; waar wil ik verbetering in aanbrengen?
Daarnaast het hoe; hoeveel is het je waard om het te verbeteren? Wil je het professioneel laten overkomen, zodat er hooguit nog op detailpunten verschil met de PIKO te zien is? Of wil je met simpele middelen de hk een stapje verder brengen om uit te proberen?
Zoals ik al in de openingspost zei (en jij ook in jouw post), is de HK van Lima voor mij het begin van, misschien, wel iets moois. Ik heb geen zin om voor elk kleinigheidje naar de winkel te moeten. Alleen is N om te leren, mijn inziens, te klein om er mee te beginnen. Mijn pa heeft nog wat HO spullen liggen, dus dan is de keus snel gemaakt.
De HK is dus bedoeld als oefenproject. Niet omdat ik een HK op een baan wil, want dan zou ik waarschijnlijk ook voor Piko gaan. Mijn doelstelling is om het toch wat mooier te maken. De indeling maakt me (nog) niks uit, ik kijk niet op een toilet meer of minder. De enigen die de trein te zien krijge is toch in de familiesfeer. En ook die kijken niet zo nauw :) Waar het mij nu om gaat is ervaring opdoen met de elektronica en het verfraaien (en eventueel weatheren) van modellen. Op dit moment zit ik te denken aan koppelingen, vouwbalgen en front/sluitverlichting. Wat ik met de kapotte panto doe, weet ik nog iet. Zodra ik de tijd heb, zal ik m wat beter gaan bestuderen.
verlichting; gewoon met ledjes; die geleiden stroom in een richting en gaan bij omkering van de gelijkspanning gewoon uit.
Dus dan is t alleen nog uitvinden wanneer welk lampje gaat branden? Hoe maak je dan lichtgeleiders? Is het raadzaam om geel en rood te gebruiken of wit met gekleurde lenzen (bv bonbonpapier) er voor? Kan je die ledlichtjes bij een electronicazaak kopen? Bv Radio Centrum in Utrecht? En dan aansluiten op de assen van de trein? (ook een beetje voor Prutser, gezien zijn foto´s)
@Prutser: je hebt het over een weerstand bij de lampen. Heb je dat gedaan omdat ze anders te veel lichten zouden geven? En wat voor weerstand is het eigenlijk?
mieters...dat zijn weer een hoop vragen...sorry!
-
ledjes geven zelf al een bepaalde kleur licht, je kunt dus blanke lichtgeleiders gebruiken of de ledjes in de lampopeningen zetten (ledjes vooraan iets afvijlen of zo, dat gaat prima als je de metalen dingetjes binnenin niet raakt). Een rode led kan dus gewoon van helder kleurloos materiaal zijn, door de stoffen die erin zitten komt er toch alleen rood licht uit. Voor de verlichting kun je t beste rode en gele leds nemen, die kosten geen drol bij de electroonderdeeltjesboer. Zet ze in serie (je weet het verschil tussen serie- en parallelschakeling?) en let goed op de richting van de led (je kunt zien dat ze een lang pootje en een kort pootje hebben, zijn de pootjes afgeknipt dan zie je dat ze binnenin een groot en een klein stukje metaal hebben), zet dan steeds het lange pootje aan het korte pootje van de volgende led, tot slot een weerstand van 1,5Kohm en je kunt ze zo op de stroomnafname van je treinstel aansluiten.
veel succes!
-
.....De HK is dus bedoeld als oefenproject. Niet omdat ik een HK op een baan wil, want dan zou ik waarschijnlijk ook voor Piko gaan. Mijn doelstelling is om het toch wat mooier te maken. De indeling maakt me (nog) niks uit, ik kijk niet op een toilet meer of minder. De enigen die de trein te zien krijge is toch in de familiesfeer. En ook die kijken niet zo nauw :) Waar het mij nu om gaat is ervaring opdoen met de elektronica en het verfraaien (en eventueel weatheren) van modellen. Op dit moment zit ik te denken aan koppelingen, vouwbalgen en front/sluitverlichting. Wat ik met de kapotte panto doe, weet ik nog iet. Zodra ik de tijd heb, zal ik m wat beter gaan bestuderen.
....mieters...dat zijn weer een hoop vragen...sorry!
Laatste opmerking het eerst; je vraagt maar, daar is deze site voor en anders kan BNLS wel sluiten ;)
Verder heb ik de electronica uitbesteed, bedankt Floris, maar ga eens naar een electronicazaak en vraag ze het hemd van het lijf.
OK, je wilt ervaring opdoen. Nou, in de modelspoordelarij geldt de wet van de 1/99. oftewel; 1% inspiratie (goeie ideeen) 99% transpiratie. De meeste ombouwprojecten die stranden hebben te maken met meer behoefte aan Lumineuze Ideeen en minder behoefte aan dom doe-werk. Maar, als je dat laatste domme doe-werk niet doet beleef je nooit het genoegen van een zelf (om)gebouwd model. Dus bereid je voor op discipline en een moeder die minstens twee keer vraagt; 'ben je nou nog niet klaar?' Nee, en het kan nog even duren ook.
Suggesties; er is al gesuggereerd om horizontale deelspijlen aan te brengen in de ramen en de raamranden zwart dan wel zilver te schilderen. Dat is een goeie, maar er is altijd een betere. Bijvoorbeeld om van die glazen bak kleine stukjes te zagen en die stuk voor stuk past te vijlen en vlak in de wand te lijmen. Daarna de naad vullen met blanke lak en als laatste er zwarte of metaalkleurige raamlijsten op te schilderen. Veel werk ja, dat wel. Verder ziet je Hk er al beter uit als je er cabineraampjes in plaatst, erin ja, dus pasvijlen, heb ik ook gedaan met mijn Hk.
Je kunt het dak nog verfraaien met opliggende leidingen in koperdraad, je kunt de (schuif) deuren nog iets laten verzinken (ca een halve mm) veel werk maar het oogt beter dan zo'n vlakke wand, zoek eens foto's op en ga vergelijken, dan kom je zeker zelf voor problemen waar een oplossing voor moet komen.
Als laatste; schilderen. Als je het model alleen al schildert in juiste kleuren en voorzient van juiste opschriften verlaat het onmiddellijk het speelgoed-gebied en treedt toe tot de wereld van de modelspoor.
-
Floris heeft al het een en ander uitgelegd , maar aan je vraagstelling te zien leg ik toch nog wat basisdingetjes uit.
Lampjes branden op 12V door hier in serie een diode tussen te zetten brand de lamp maar in een rijrichting. (diode laat op een manier stroom door draai je hem om dan onderbreekt deze de stroom)
Een led is een lichtgevende diode dus heb je geen lampje meer nodig, hij kan echter maar 1,5 of 3V hebben (afhankelijk van type diode) dus moet je er een weerstand in serie op aansluiten om van 12V naar 1,5 of 3V te gaan.
De waarde van deze weerstand komt niet zo heel nauw kan varieren van +/- 800 tot 1500 ohm (is 1,5 kilo-ohm zie Floris).
Over parallel of serie aansluiten willen de meningen nog wel eens verschillen. Ik heb bij de HK de 3 gele parallel en de 2 rode in serie en alle 5 op een weerstand ik geloof 1 Kohm.
Dit is een van de vele draadjes die over ledjes gaan :https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1666.0
Verlichting probleem met een lok (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1666.0
Verlichting probleem met een lok).
Lees maar eens wat draadjes hierover door en alles wordt duidelijk, let wel op verschil in digitaal en analoog.
Groeten Stephan.
-
Heeft iemand toevallig nog een Mastica set, die hij wel kwijt wil, liggen voor de ombouw van een Hondekop 4 van Lima??
Mvrgr
Koopmans
-
http://www.henhmodelbouw.nl/Treinen/Mastica/mastica_nederlands.htm
H en H Modelbouw uit Gouda heeft ook nog van die ombouwsetjes.
mvg,
Matthijs
-
Mashima 1304 set helaas daar uitverkocht, vandaar!
Mvrgr
Koopmans
-
Ik heb nog wel een en ander van Mastica voor de hondekop liggen, maar heb toendertijd de verpakkingen losgetrokken, dus da's een hoop onderdeeltjes. Ik heb wel een hondekop-4 (om)gebouwd, dus een complete set maken is niet moeilijk. ALS ik het heb, ik kan net zo goed toen een set voor een tweetje hebben gekocht. Ga vanavond kijken.
-
Bedankt, hoor het graag.
Mvrgr
Koopmans
-
jeps, 't is een 4 tje. Blijkbaar ooit van plan geweest nog een 2e viertje te maken naast die ik al had. Ik heb het er even naast gelegd om te controleren of de zaak nog volledig was; kijk maar (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/andere%20interesses/aug07039.jpg). Daarna even een fotootje van het hele viertje, nou ja, twee delen dan; Bk en A (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/andere%20interesses/aug07040.jpg) en deel twee; B-keuken en BDk (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/andere%20interesses/aug07041.jpg). Op ' deel 1' bovenin zie je dat er plenty raampjes zijn.
-
Mooi zo,bedankt. Evt afhandeling rechtstreeks
Mvrgr
Koopmans
-
Overigens, als jullie je afvragen waarom ik er nu nog aan zou beginnen, met een nieuwe 5-polige rotor in de motor, stroomafnemers in de A-bak draaistellen, een printstekertje tussen de bakken en een decoder rijdt dit stel dermate goed dat ik het de moeite van wijzigen wel waard vind.
Met 3 mat'36 stellen, 2 Pec's, 2 Trix-en waarvan 1 gemotoriseerd wil ik onbeperkt trein combinaties kunnen samenstellen, tenslotte werkte dat vroeger analoog ook.
Mvrgr
Koopmans
-
Zijn er bij de Lima/Mastica verbouwers nog mensen zo enthousiast geweest dat ze extra 2e klasse interieurs hebben nagemaakt??
(Of heeft iemand toevallig nog zoiets over liggen??)
Door die eerste klasse originelen en merkwaardig korte stukken in de kopbakken
zit ik wat onthand.
Bvd&mvrgr
Koopmans
-
Die zijn er zeker. Hier op het forum onder anderen.
Die extra afdeling kan je met wat Fleischmann Plan V restanten maken geloof ik.