BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: stomer2010 op 23 November 2012, 14:25:08
-
hallo, ik heb een vraag kan iemand mij zeggen hoe je de bovenleiding aan een centrale aansluit?
-
Dat is nogal recht toe recht aan ;D
Bovenleiding is de ene pool, één rail is de andere pool. Bij M* is de bovenleiding te vergelijken met de middelgeleider en vormen de (beide) rails de andere pool.
Maar, je vraag is nogal erg summier.. Het antwoord als gevolg hiervan dus ook.
Allie
-
Vraag is inderdaad nogal summier. Bedoel je welke draad er naar toe moet, of bedoel je hoe je het praktisch aan elkaar vast moet maken?
Ik vraag me trouwens vooral af waarom je de bovenleiding eigenlijk zou willen aansluiten. Dat heeft bij digitaal m.i. geen toegevoegde waarde.
-
het gaat zich erom ik wil mijn baan hybride maken. en ik heb 2 rail loks alle soorten en 3 rail eloks alleen. nu wou ik de 3 rail loks laten rijden met de panto boven om zo geen puco's nodig te hebben en ook de lok niet te veel om te bouwen te hoeven.
zou dit dan werken?
-
Volgens mij werkt het niet, omdat die drierailloks hoogstwaarschijnlijk geen geïsoleerde wielen hebben!
Als je een M*-lok op een tweerailbaan neerpoot heb je kortsluiting...
Andersom kan wél: M* via puko's en 2-railspul via de waslijn... (maar dat was je vraag niet :-[ )
-
2- en 3-rail locs kunnen in ieder geval niet tegelijkertijd rijden, want 3-rail locs maken kortsluiting op een 2-rail baan.
edit: wat Frans zegt dus.
-
en als je 1 kant van 3 rail lok isoleerd? heb je toch geen kortsluiting meer dacht ik
-
Dat zou kunnen, maar dat lijkt mij nogal een lastige klus, en je wilde je locs niet teveel verbouwen... Tenzij je voor elke loc makkelijk aan geïsoleerde wielstellen kan komen en je ze makkelijk kunt verwisselen.
-
dat was ik ook van plan en anders kunnen antislipbandjes ook goed helpen denk ik
-
Sorry to rain on your parade 8) Je zult echt ordentelijk geïsoleerde wielen moeten gebruiken, want met die anti-slipbandjes "isoleer" je wel het loopvlak, maar niet de flens, dus je krijgt regelmatig kortsluiting...
En dan heb ik het gemakshalve nog maar niet eens over de toch wel behoorlijk afwijkende wielgeometrie van 3-rail tegenover 2-rail... :o
Sorry vriend...
-
dan kijken we toch voor 2 rail wielstellen
-
Ik weet niet wat voor locs je allemaal hebt, maar kun je ze, als toch de wielstellen gaat vervangen, misschien helemaal ombouwen naar hetzelfde systeem als je tweeraillocs? Dan hoef je niet moeilijk te doen met bovenleiding. Ik heb zelf geen ervaring met stroomvoerende bovenleiding, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar de stroomafname vanaf de bovenleiding eigenlijk is, en of contactverlies en/of vonken geen negatieve invloed hebben in het digitale systeem. Meen wel eens gelezen te hebben dat de combi digitaal en bovenleiding wordt afgeraden, maar kan me vergissen.
-
Dat klopt wel, bovenleiding en digitaal gaan slecht samen door het gebrekkige contact van de panto en de rijdraad met allerlei stoorpulsen tot gevolg.
Vraag me sterk af of dit plan kans van slagen heeft... :-\
Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Grt.
Ferry
-
het is nl zo dat de lok al digitaal waren en ik niet zo van puco's hou
-
Moeten de 'bovenleidinglocs' en de andere locs allemaal op dezelfde centrale gaan werken?
-
yep de ecos
-
Ok, maar als alles op de zelfde centrale gaat, en je bent bereid om de wielstellen te vervangen, waarom voed je de (ex) drieraillocs dan ook niet gewoon via de rails? Moet je waarschijnlijk alleen extra stroomafnemertjes maken tegen de wielen aan 1 zijde.
-
@renier ? snap niet wat je bedoelt.
mijn bedoeling is dan ook dat de 2 en 3 rail lok op hetzelfde spoor lopen.
-
mijn bedoeling is dan ook dat de 2 en 3 rail lok op hetzelfde spoor lopen.
Er is al uitgelgd dat dat niet gaat. In ieder geval niet tegelijkertijd.
En als je de 3-rail locs dan toch gaat verbouwen, doe het dan helemaal, zodat het 2-rail locs worden.
Twee systemen op één spoorbaan geeft problemen, dus niet doen. Gewoon alles hetzelfde maken.
-
Dat klopt wel, bovenleiding en digitaal gaan slecht samen door het gebrekkige contact van de panto en de rijdraad met allerlei stoorpulsen tot gevolg.
Heb je tot op zekere hoogte gelijk in Ferry, je zult inderdaad in veel gevallen wel aan je panto's, sleepbeugels of trolleystangen moeten knutselen :-X, maar kijk eens bij de trams van Waelsteder: digitaal en gevoed via de bovenleiding... (en het is 'beursbestendig'. (y)
En het is ook zéker net zoveel werk om betrouwbaar te bouwen als de rest van een baan...