BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: becasse op 21 November 2012, 22:40:07
-
Hallo allemaal,
Dit krijg ik niet iedere dag in mijn spuitcabine. Wat een lok!
Dankzij Ernst Jorissen, de maker van mijn cabine, pas het ook nog. Maar goed, hier even een plaatje, want nu ziet deze lok er pas goed uit (mening!!)- anders is 'ie echt veel te matzwart en fletsrood...
Meer foto's op mijn blog http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Veel plezier,
Michiel aka Becasse
(http://4.bp.blogspot.com/-FfFDULu6urY/UK0iTBqVpII/AAAAAAAABE8/LNges2sTir8/s1600/IMG_4269.JPG)
-
Wow fantastisch werk zeg!
-
Wat zonde zeg ;).
mvg,
Kees-Jan
-
Werkelijk fantastisch!
-
Het is dat het erbij staat dat het een model is...Als je had gezegd dat het een echte was had ik het ook gelooft...
Supermooi gedaan, petje af (y)
Groet, Roelof
-
Zal ik ff de halfnul uitvoering komen brengen...................................
-
Boah.... eentje van m'n favo's. Al heb ik liever die met nieuwere ketel en Witte windleiplaten.... ;)
Die van mij kom ik niet brengen, ik ben gewend aan de kapper aan huis ;D
Groet,
Jan
-
@44: Nou, ik vind die Zwarte windleiplaten ook niet verkeerd staan hoor :P.
@Michiel: Model ziet er schitterend uit!
Groeten,
Bart
-
Laat je niets wijs maken; dit is helemaal geen model.
Groet, :)
Bas
-
Hallo allemaal,
Fijn om te lezen dat hij bevalt- ik moet zeggen dat ik toch wel trots op dit resultaat ben- gezien de uitgangspositie dan...Stom dat ik daar nou geen foto van heb...
@ Henry: het lijkt me zeker leuk om de 45 ook in H0 te doen. Hopelijk met Witte leiplaten?
Michiel
-
Hoi
Ik weet niet, er zit geen 'leven' in :-\
Nergens een spoortje olie, water of roet te bekennen.
Puur op techniek zit het wel snor met het airbrushen, het 'kunstzinnige' eraan mis ik.
Bart
-
Denk dat dat bewust zo is. Las op de site dat op deze loks meestal een vaste bemanning zat. En als het een beetje "je eigen lok" is, dan ben je extra goed voor z'n lok. Denk niet dat je die in werkelijkheid dus vaak met veel roest zult zien.
Die worden dan echt wel goed onderhouden, en ook relatief goed schoon gehouden.
Ben zelf erg terughoudend met het vervuilen van mijn materiaal, maar moet zeggen dat deze mij dan toch wel weer erg aanspreekt. Al zal ik er zelf toch nog niet aan beginnen.
Roelco
Sorry, te snel gelezen, moest roet zijn. En dat zullen ze niet elk moment weer helemaal van de lok poetsen.
-
Hoi
Roet...niet roest.
Het is gewoon te egaal, te eh..diesel. Het water/kolen/vuur verhaaltje mis ik op de een of andere manier.
Bart
-
@ Bart,
Vooral als je buiten fotografeert, vallen juist die sporen die je bedoelt een beetje weg. De airbrush gebruik ik alleen in het begin, later doe ik alles met het penseel, op de vernis na uiteraard. Op mijn blog kan je duidelijker de weathering zien, maar er zijn geen echte close-ups. Die zijn beter te zien bij de br.50 bijv.
@Roelco,
Deze loks werden i.d.d. zeer goed onderhouden, en ik geef je ook gelijk wat betreft de subtiliteit. Kalk- en andere druipsporen worden al gauw vervelend en een 'maniertje'. Volgens mij heeft dit type patina een veel betere 'houdbaarheid'.
-
Interessante discussie over hoe ver je gaat met weatheren, over de mate van vervuiling. Dat is toch een kwestie van persoonlijke smaak.
Als je naar locs in de werkelijkheid kijkt - en dat zou je leidraad moeten zijn -, zie je enorme verschillen in vervuiling. Bij stoomlocs ook enigszins afhankelijk van de tijd. Aan het eind van het stoomtijdperk werden stomers slechter onderhouden, minder goed en regelmatig schoongemaakt dan in de hoogtijdagen, generaliserend gesproken, want ook daarin zie je verschillen.
Als je de foto's in deze vrij willekeurig gekozen link eens bekijkt, krijg je een indruk van die verschillen in vervuiling in de werkelijkheid: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6157247.
Er zijn dus argumenten naar voren te brengen voor verschillende vormen van vervuiling en je kunt niet zeggen dat de ene vorm beter of mooier of meer in overeenstemming met de werkelijkheid is dan de andere. Wel kun je aangeven of de uitvoering bij het gekozen uitgangspunt (licht of zwaar vervuilen) technisch geslaagd is of niet.
Groet,
Ruud
-
Goede toevoeging Ruud!
Zolang je de context niet kent is het moeilijk te bepalen of de mate van verwering voldoet, maar technisch in orde [juiste plekken met juiste vervuilings-uitstraling] valt altijd direct op. Soms wordt er gewoon maar wat gedaan op basis van wat men op andere locs heeft gezien, maar het mooiste resultaat wordt bereikt als men de moeite neemt om zich te verdiepen in het ontstaan van vervuiling en in hoeverre dat van toepassing is op jouw specifieke loc. Het totaalplaatje moet kloppen.
Een lijstje van invloeden:
- weer
- locatie
- tijdperk
- seizoen
- gebruikte brandstof
- materiaal en kleur loc
- onderhoud
- personeel
- dienstvorm
- status spoorwegbedrijf
- leeftijd loc
- enz.
Al deze zaken en meer bepalen de uiteindelijke uitstraling van je loc bij het verweren en met zoveel van invloed zijnde aspecten kunnen zelfs de verschillen op één kleine baan enorm uiteenlopen. Een groot deel van onze passie bestaat uit fantasie en inleving, dus als je zelf aan de slag gaat probeer vooral het verhaal achter de aan te brengen verwering goed te bepalen. Als je die insteek hanteert voor alle aanwezige items op je baan zal het eindresultaat al snel redelijk tot goed worden. Een bijkomend voordeel is dat als je dat verhaal als leidraad neemt voor je bewerkingen, je vanzelf in lagen gaat werken die overeenkomen met het proces wat zo'n loc doorgaat.
Niet bang zijn en gewoon ergens beginnen, het liefst natuurlijk met één van je goedkopere modellen. Ik moedig het weatheren alleen maar aan, want naar mijn mening rijden er nog veel te veel 'speelgoedtreintjes' veel te harde rondjes op al die beurzen. ;D