BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Rockerbox2 op 17 November 2012, 15:02:38

Titel: Piko BR 185 van DC naar AC met of zonder spoelen en condesatoren
Bericht door: Rockerbox2 op 17 November 2012, 15:02:38
Hoi,

Ik heb mijn Piko BR 185 naar 3 rail omgebouwd en heb daarbij de spoelen en een condensator verwijdert, als zijnde standaard handeling. Hij rijd goed met een Tams LG 33, zij het wat langzaam, maar dit kan ook zo lijken omdat de Lima 1200 te snel rijd. Echter in een originele Piko 3 rail lok (NS 6400 die effe open moest om zijn sleper te doneren) zijn de spoelen en condensatoren gewoon aanwezig)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05343.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05343.jpg)

Wat nu?
Zo laten?
Of de spoelen weer op zijn plaats solderen?
Wat doen die dingen eigenlijk anders dan een magnetisch veld opwekken?

Ride On

Rino
Titel: Re:Piko BR 185 van DC naar AC met of zonder spoelen en condesatoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2012, 15:11:28
Die spoelen dienen voor ontstoring van de motor. Die moet je laten zitten.

Staat in de handleiding:

Die Entstörmittel, die am Motor oder in der Zuleitung angebracht sind,
dürfen nicht entfernt werden! Motor und Entstörmittel bilden eine
Einheit. Wird nur ein Teil entfernt, kann es zu erheblichen elektrischen
Störungen kommen.


Intussen ook een Nederlandse handleiding gevonden, daar staat precies hetzelfde:

De ontstoringsonderdelen die aan de motor of in de toevoerleiding zijn
aangebracht, mogen niet worden verwijderd! Motor en
ontstoringsonderdelen vormen een eenheid. Wordt er een deel van
verwijderd, dan kan dit ernstige elektrische storingen veroorzaken.
Titel: Re:Piko BR 185 van DC naar AC met of zonder spoelen en condesatoren
Bericht door: Rockerbox2 op 17 November 2012, 17:19:08
Hallo Klaas

Ik heb al enkele Lima's en een Fleischmannen omgebouwd en daarbij wordt geadviseerd om deze te verwijderen vandaar dat ik ze heb verwijderd. Wat betreft die ernstige elektrische storing, dat is indekken. Ik mag van Sony ook geen Tamron of Sigma objectieven gebruiken vanwege ernstige elektronische en/of mechanische schade. Maar ik heb na 20 jaar nog steeds geen ernstige schades opgelopen. Zal dus wel loslopen.
Ik ga effe een schemaatje maken.

Ride On

Rino
Titel: Re:Piko BR 185 van DC naar AC met of zonder spoelen en condesatoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 November 2012, 17:23:49
Ik heb al enkele Lima's en een Fleischmannen omgebouwd en daarbij wordt geadviseerd om deze te verwijderen ....
Dat heeft niks met Lima of Fleischman te maken, maar met de decoder. In sommige decoderhandleidingen wordt geadviseerd om ze te laten zitten, andere zeggen juist dat ze er uit moeten. Heeft niks te maken met indekken, maar met de manier waarop de lastregeling werkt.
Je moet dus altijd in de handleiding van de betreffende decoder kijken. En bij deze Tams decoders wordt uitdrukkelijk gesteld dat je ze moet laten zitten. 
Titel: Re:Piko BR 185 van DC naar AC met of zonder spoelen en condesatoren
Bericht door: Rockerbox2 op 17 November 2012, 17:56:12
Zo even een schema zoals het nu is,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_Piko_printplaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_Piko_printplaat.jpg)

straks een schema zo als het zou moeten zijn.

En nu eerst en Leffe Dubbel !!! Van de tap. :D

Tot Later

Rino

Titel: Re:Piko BR 185 van DC naar AC met of zonder spoelen en condesatoren
Bericht door: Rockerbox2 op 18 November 2012, 17:22:08
Zo..... de Dubbel heeft gesmaakt.

@ Klaas Je hebt volkomen gelijk ik had de spoeltjes moeten laten zitten dus ik ga ze er weer aan solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_Piko_printplaat_orgineel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_Piko_printplaat_orgineel.jpg)

Schema origineel

Hieronder de sleper van de 6495.
Het ombouwen naar 3 rail is bij normale Piko's een eitje, alle wiel contacten doorverbinden, draadje trekken voor de sleper, vast schroeven, decoder er in en klaar. De draaistellen zijn al voorbereid voor de sleper incl. gaten voor het doortrekken van het sleper draad.  Bij de mijne ging het wat moeilijker omdat er een Kuehn N decoder in was geknutseld terwijl er een buslijst op de print zit. Na eerst met een tinzuiger de tin uit de buslijsten te hebben verwijderd paste de NEM stekker weer.
De Tams LG 33 vind ik wel een lekkere decoder, in tegenstelling tot b.v. de originele Ulenbrock decoders die in de Piko zitten, kun je deze gemakkelijk instellen met de Mobile Station 1.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05355_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05355_1.jpg)

Donor sleper uit de Piko 6495

Omdat ik het lokje bijna voor niets in handen heb gekregen lijkt mij een pimp beurt wel gepast. De Tams heeft 6 uitgangen en schakelbare rode sluitverlichting lijkt mij wel wat. Typhoon geluid d.m.v. een Conrad verjaardagskaart.

Wordt vervolgd

Ride On

Rino
Titel: Re:Piko BR 185 van DC naar AC met of zonder spoelen en condesatoren
Bericht door: Rockerbox2 op 19 November 2012, 00:57:18
Wat zou er aan de BR 185 moeten gebeuren,denk ik.

Nieuwe wielen voor 3 rail Piko
Nieuwe pantografen van Sommerfeld
Nieuwe typhoon's Piko
Dak garnituur Roco
Nieuwe front-, sluit- en grootlicht (zelfbouw?)
Typhoon soundmodule Conrad (zelfombouw)

Alvast een schema gemaakt voor de verlichting

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_Piko_printplaat_met_groot__en_sluitlicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_Piko_printplaat_met_groot__en_sluitlicht.jpg)

Een maand geleden zag ik een artikel over de verbouw van een Conrad wenskaart met opname en weergave mogelijkheid van 10 sec voor € 6,29. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191184/Wenskaart-voice-recorder/2405020&ref=list Helaas heb ik het betreffende artikel nog niet weer gevonden. Moed houden.
Ook kwam ik een leuke site tegen van Martin Treutler met Piko BR 185 verbouw en verbeter tips.
Bahnwahn: http://www.bahnwahn.de/pikotraxx/TRAXX_Bastelei/Pimp_my_TRAXX/pimp_my_traxx.html
Informatieve site met veel info over verschillende lok's wel in het duits.

Zo nu lekker slapen

Ride On

Rino