BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Johan de Vries op 13 November 2012, 22:31:20
-
Hallo,
Heb een klein probleempje.
Heb een mooie oude stoomlok op de beurs gekocht (lijkt op de BR23).
Heb er een Lenz decoder (LE1025) bijgekocht.
Stoomlok/tender open gemaakt, rode en zwarte draad van de decoder aan de sleepcontacten gesoldeert, grijze en oranje draden aan de motor en motor gewoon in de tender teruggezet (niet geisoleerd of zo).
Vervolgens ingesteld (CV1) en de tender schokte, leek goed.
Toen hoorde ik wat gepiep en leek het alsof er een rookwolkje bij de decoder weg kwam.
Tender van de rails gehaald, lijkt niets meer te doen.
Motor losgesoldeerd en alleen de zwarte en rode draad laten zitten, maar na een paar seconden wordt de decoder enorm heet.
Gevalletje van overleden decoder?
Bvd
Johan
-
Wat voor een lok is dit (welk merk?)
Het lijkt er idd sterk op dat deze decoder overleden is.
-
Het is een lok van Roco, is op zich wel een oudje.
-
Stoomlok/tender open gemaakt, rode en zwarte draad van de decoder aan de sleepcontacten gesoldeert, grijze en oranje draden aan de motor en motor gewoon in de tender teruggezet (niet geisoleerd of zo).
Tsja wat zullen we zeggen.
Je geeft hier zelf al het antwoord wat er gebeurd is.
Bij digitaal is het wel de bedoeling dat de handel goed voorbereid is voordat je er een decoder in zet.
Dus motoraansluitingen volledig isoleren van het frame en rails aansluitingen.
Bij voorkeur ook de sleepcontacten isoleren en anders ervoor zorgen dat er via het frame geen ongewenste verbindingen meer zijn met de decoder.
Ergo, decoder overleden.
Gr.
Eric
Edit: Verduidelijking over motor toegevoegd (zie Peter zijn opmerking hieronder)
-
Hallo,
Het huis van de motor mag best aan massa liggen. :D
Bedoeld wordt , dat de -Motoraansluitingen - vrij van de metalen buitenkant van de motor zijn. Desnoods doormeten met universeelmeter op Ohm bereik of anders batterij en lampje.
Vr Gr,Peter.
-
Dank voor de antwoorden, was er al bang voor.
De motor heeft zelf losse punten waaraan ik de draden heb gesoldeerd, vandaar dat ik de motor verder niet geisoleerd heb.
Ik heb vaker een decoder ingebouwd en altijd simpelweg bestaande draden vervangen door de decoder draden (niets geisoleerd anders dan wat er al in zat).
Had de decoder nog wel loshangen na solderen en ben bang dat die een stuk rails heeft geraakt (vandaar de piep die ik hoorde), daarna was het wel mis...
-
Als je maar weet hoe het gekomen is.
Los hangende onderdelen zijn altijd kwetsbaar. :(
Ik heb wel eens er een stukje schilderstape voor isolatie omheen gedaan. Dat voorkomt zulke narigheid.
Sukses verder, ;)
Peter
-
Heb er een Lenz decoder (LE1025) bijgekocht.
Koop je in 2012 een decoder uit de prehistorie? (van voor 2008).
Is de leverancier erg blij mee, weg met dat verouderde spul.
Maarten van der Burgt
-
Koop je in 2012 een decoder uit de prehistorie? (van voor 2008).
Is de leverancier erg blij mee, weg met dat verouderde spul.
Maarten van der Burgt
Kun je zien hoe lang het geleden is dat ik een decoder gekocht heb...
Ik heb veel van dit type en die bevallen goed, zitten genoeg functies op en wist eigenlijk niet eens wat nu echt actueel was...
Heb een andere decoder ingebouwd (origineel roco) en nu werkt alles goed, dus inderdaad zonder het motortje te isoleren of zo.
Grt
Johan
-
@Johan , de decoder opsturen met de aankoopbon naar Lenz , meestal kosteloos krijg je een nieuwe.
wil.
-
@Johan , de decoder opsturen met de aankoopbon naar Lenz , meestal kosteloos krijg je een nieuwe.
wil.
Op de beurs in Houten gekocht, zonder bon...
Daarnaast een beetje eigen schuld...
Leergeld zullen we maar zeggen...