BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MarklinKoen op 13 November 2012, 19:34:18

Titel: Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: MarklinKoen op 13 November 2012, 19:34:18
Hallo allemaal,

Het zal vast wel eens ergens verteld zijn, daar heb ik dan overheen gelezen :), maar ik vraag mij af wat de staat is van bovenstaande locomotieven. Er wordt altijd veel gediscusseerd over de 3737 en dergelijke, maar ik zie zelf weinig discussies over de SS326, SS13, HSM 89,HSM 2104, NRS 107 en andere locs van het Spoorwegmuseum die niet rijden.
Zo ook de mBC6 (ZHESM rijtuig) die al tijden gelijk links staat als je het museum binnen komt.

Groet,
Koen
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: zuylen op 13 November 2012, 19:37:26
De SS13 heeft geen cilinders meer zover ik weet. Deze zijn met een bom in het cilinderblok onklaar gemaakt tijdens WOII. Een oude loc rijvaardigmaken? Men had zo vlak na WoII wel iets anders aan hun hoofd.
Andre
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: MarklinKoen op 13 November 2012, 19:39:27
Haha, oke. Ja dat is wel een essentieel ding om zo'n loc te laden rijden ja ;D
Oke, bedankt voor de info.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 19:53:28
Wat de staat is van .............

Ze staan allemaal in het NSM en daar staan ze prima  (y)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: tinus op 13 November 2012, 19:56:44
 :o ???

Tinus.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: MarklinKoen op 13 November 2012, 20:13:32
@Paul: ja, ze staandaar droog en heel mooi te wezen, maar wat als je bijvoorbeeld de 326 rijvaardig wil maken, waar zal je dan tegen aan lopen?
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Eelco Storm op 13 November 2012, 20:28:03
Bij de SS326 ga je de cilinders missen. In tegenstelling tot wat zuylen zegt is het niet de SS 13 maar de SS 326 die zijn cilinders mist als gevolg van een Duitse actie aan het eind van WO II.

Van de NS 2104 is een jaar of tien terug de tender opnieuw opgebouwd, de SS 13 is begin jaren negentig flink opgeknapt.

Wat mij betreft hoeven die oudjes niet meer in actie te komen. Misschien met uitzondering van de CC5022, die mag van mij wel bij de RTM gaan boemelen met een paar teakhouten bakkies er achter...  ;D


Eelco
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: MarklinKoen op 13 November 2012, 20:35:38
Oke, jammer van zon mooie loc! Zijn die niet nieuw te (laten) maken?
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 20:41:12
Beste Koen,

Google even op NS 3737 NSM / Spoorwegmuseum en lees "even" alle forumdiscussies door die er over dat onderwerp te vinden zijn.

Waarschijnlijk zul je dan merken dat alle vragen en tegenwerpingen die jij je maar verzinnen kan al een keertje behandeld en beantwoord zijn. Die discussie is helemaal uitgekauwd.

Zelfs indien jij je beperkt tot de discussies op BNLS zul je bijna al je antwoorden al vinden en anders zul je daarin wel de verwijzingen vinden

Anders "even" dit (http://www.nrm.org.uk/aboutus/~/media/Files/NRM/PDF/Scotsman.ashx) lezen. Gaat weliswaar over een ander loc, maar de strekking van het verhaal scheelt niets met het antwoord op jou vraag.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: MarklinKoen op 13 November 2012, 20:49:57
Dan ga ik dat maar eens doen, kon met deze locs als zoekterm weinig vinden..
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 21:04:38
http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=10&t=1919


Dankzij jou posting ook nog even "down memorylane" en bij de zoektocht naar bovenstaande link dit nog gevonden
Citaat van: fasca
De 3737 in Amersfoort (50 jaar NVBS)
(http://img193.imageshack.us/img193/7497/3737nvbsamersfoort1981k.jpg)

(http://img529.imageshack.us/img529/7497/3737nvbsamersfoort1981k.jpg)

Citaat van: pbender
MvR       Marius van Rijn
JM          John Mercy

D'r zat een boel werk in om dat er netjes in te schuren, maar niet zoveel als die twee mannen er in gestopt hebben


Ik dacht dat ik het er in geschuurd heb, maar 100% zeker weet ik dat niet meer

Voor de grotere versies van bovenstaande plaatjes moet je even hier kijken http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=17&t=373 en even naar onderen scrollen

PS in je topic lijstje ben je minstens één loc vergeten  ;)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: roadster36 op 13 November 2012, 21:11:40
6317?
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: timtrein op 13 November 2012, 21:38:29
Bij alle locs kom je op hetzelfde uit: voor hoofdlijnexploitatie oninteressant want max. 40 km/h achteruitrijdend, kost tonnen om overeind te trekken. Inzet op een museumlijn is al eenvoudiger, maar dan heeft het Spoorwegmuseum een loc minder om te laten zien (en waarom zouden ze er dan geld in steken...)
Een compromis tussen die laatste twee is nog denkbaar, maar het Spoorwegmuseum zelf is niet zo geschikt voor meer grootschalige stoomtractie (denk aan onderhoud en milieuvergunning). De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft. En natuurlijk zit je dan weer met de faciliteiten van het Spoorwegmuseum zelf, zoals hiervoor geschetst. Dus het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
Of de NRS 107 nog zo eenvoudig van zijn sokkel af te halen is, is daarnaast ook nog even de vraag... ;)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 21:39:27
6317?
Bllleehhh, jij bent volgens mij van "voor de achtbaan"  :-\

 ;)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 21:42:06
............De 6317 is beter geschikt........... Of de NRS 107 nog zo eenvoudig van zijn sokkel af te halen is, is daarnaast ook nog even de vraag... ;)

Ach de ene moet door de muur heen de andere moet van z'n sokkel, in beide gevallen is "het dak eraf" waarschijnlijk het makkelijkste.

Echter ik blijf bij mijn eerdere posting:

Wat de staat is van .............

Ze staan allemaal in het NSM en daar staan ze prima  (y)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: zuylen op 13 November 2012, 21:45:47
Bedankt voor de correctie, dat wist ik niet!
Andre
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: zuylen op 13 November 2012, 21:48:04
Alles is mogelijk, maar het kost een paar centen!!! Effe sparen nog ;D ;D ;D ;D ;D Ik heb al een paar stuivers en dubbeltjes, dus dat schiet al op. (y)
Andre
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 21:48:39
Bedankt voor de correctie, dat wist ik niet!
Andre

Welke correctie?
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Eelco Storm op 13 November 2012, 21:53:21
Dat niet de SS13 maar de SS326 haar cilinders mist.

De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft.

De 6317 gecompliceerd... Goh... Laat ik dat nou altijd als een vrij suffe, fantasieloze loc gezien hebben...  ;D Nee, voor complexe Nederlandse locomotieven dien je je toch echt naar de gordel van smaragd te begeven...  ;)

Eelco
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 22:14:02
Tja, heb je ook weer een punt mee. De 6300-en zijn "net zo gecompliceerd" als de 3700-en en die hebben altijd problemen gegeven in de 40 jaar dat ze reden  :-\
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Thom op 13 November 2012, 22:17:52
Bij alle locs kom je op hetzelfde uit: voor hoofdlijnexploitatie oninteressant want max. 40 km/h achteruitrijdend, kost tonnen om overeind te trekken. Inzet op een museumlijn is al eenvoudiger, maar dan heeft het Spoorwegmuseum een loc minder om te laten zien (en waarom zouden ze er dan geld in steken...)
Een compromis tussen die laatste twee is nog denkbaar, maar het Spoorwegmuseum zelf is niet zo geschikt voor meer grootschalige stoomtractie (denk aan onderhoud en milieuvergunning). De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft. En natuurlijk zit je dan weer met de faciliteiten van het Spoorwegmuseum zelf, zoals hiervoor geschetst. Dus het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
Of de NRS 107 nog zo eenvoudig van zijn sokkel af te halen is, is daarnaast ook nog even de vraag... ;)
Iig de SS13 niet, maar volgens mij zijn ook niet alle lokken voorzien van een treinrem.

De 3737/2104 en 6317 uiteraard wel.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Ivo tB op 13 November 2012, 22:25:27
Natuurlijk is het onmogelijk en ongelofelijk duur, maar het zou wel leuk zijn. En dromen mag. We zijn de enigen niet. Bij de SGB dromen ze van de nieuwbouw van een NS6000 en hebben ze de frameplaten vast gemaakt. In Breda denken ze te gaan beginnen aan de bouw van een Blauwe Brabander. Dan is de restauratie van een Rhijnboog of het opnieuw gieten van een cylindergietstuk van een Grote Groene toch geen gekke gedachte. Alleen heeft daar dus niemand geld voor (ik ook niet) en gaat dat allemaal dus niet gebeuren. We genieten van ex duitse stoom in NL en wat (hele mooie) kleine machines als een 8100 en 7700.

Blijft jammer, maar te duur, duur etc.

mvg,
Ivo

P.S., als compensatie tegen zoveel onbegrip bij het NSM bouw ik alles maar in model na  ;)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: zuylen op 13 November 2012, 22:27:32
De HSMloc Nestor draaide nog op lucht. Is getest toen het apparaat bij de MBS geparkeerd stond.
Andre
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: zuylen op 13 November 2012, 22:30:32
De wonderen zijn de wereld nog niet uit!! Je weet maar nooit.
Andre
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 22:31:05
Foei Ivo!!

Dat MarklinKoen d'r eentje vergat bij z'n opsommingen kan ik hem vergeven, maar dat JIJ een project vergeet .......

 ;)

PS 't zijn eigenlijk twee projecten die je vergeet, maardie tweede telt eigenlijk niet omdat die al in een redelijk vergevorderd stadium is.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Ivo tB op 13 November 2012, 22:37:02
Vermoeiende dag geweest. Bedoel je de 6500? Inderdaad, vergeten. De tweede moet ik iets langer over denken.

Hint? Of bedoel je de 8811. Die is inderdaad prachtig geworden en heb ik laatst zien rijden bij de depotdagen in R'dam. Veel foto's gemaakt, want daarvan ligt ook nog een messing kit op zolder.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 22:46:06
http://www.hsm-814.nl/  8)

En dan als tweede de RTM 37, http://www.rtm-ouddorp.nl/

6513 beschouw ik meer als "done and dusted", maar goed dat geldt in meer of mindere mate ook voor de RTM 37. Die twee loc's komen er wel. (y) (y)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Ivo tB op 13 November 2012, 22:52:26
Ben niet zo van het smalspoor. Begrijp me goed: ik heb groot respect voor wat ze bij de RTM doen en ook bij het Valkenburgse Meer, maar ik ben toch meer van het normaalspoor. De 5800 stond me wel vaag bij, maar ik denk dat wij dat niet meer gaan meemaken  ;)

Maar we dwalen af. Het ging geloof ik om het rijtje NSM stoomloks. Ik mis dan ook nog de 5000.

In engeland is blijkbaar veel meer geld, want daar rijdt nog van alles.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 13 November 2012, 23:01:08
.......want daar rijd nog van alles.

Nou ja, bijna van alles (http://www.nrm.org.uk/aboutus/~/media/Files/NRM/PDF/Scotsman.ashx) (om Asterix en Obelix te citeren).......

Maar goed, we vallen in herhalingen  :-[
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Ascona op 13 November 2012, 23:46:07
ben t wel met PBender eens dat ze uit de kunst staan in t museum,moet je niet willen,zoveel geld en werk en eigenlijk ( op de 6317 na) niet echt geschikt voor inzet
Denk als ALS er ooit een stomer uit het NSM weer zou gaan rijden ,dat dan de 3737 de enige keuze is wat nog enigzins realistisch zou kunnen zijn,echter,er zijn al zoveel discussies over deze machine geweest,en ook voor deze geldt eigenlijk ook dat is daar het beste staat,er zitten M.I. teveel haken en ogen aan het rijvaardig maken en vooral (in conditie) houden.
Hoe jammer het ook is,want het is natuurlijk een prachtige loc,zeker onder stoom.
Ik mag me dan ook gelukkig prijzen hem een aantal malen onder stoom heb gezien,en er gelukkig ook nog film en foto van heb.
EN laat het daar dan maar bij blijven.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Beached op 14 November 2012, 00:33:12
Om een idee te krijgen van de kosten van een nieuw cylindergietstuk, vorig jaar heeft de museumspoorweg hier een nieuw cylindergietstuk laten gieten. Al waren de tekeningen present, er moest nog wel aardig wat opnieuw ontworpen worden omdat sommige afmetingen van de blauwdruk onleesbaar waren geworden.
De kosten voor het gietstuk (inclusief cylinder en klep "liners") waren $10 000, ongeveer 8000 euro. Daarbij moet je nog het bewerken optellen, wat ook niet goedkoop is. Dit was dan een redelijk modern ontwerp(1913) dat qua vorm ongeveer gelijk is aan een BR 52, maar ongeveer een kwart kleiner (15,5" x 22" ipv 23,6" x 26") Voor een NS 1300 zullen de kosten aardig wat hoger liggen, want je zit met 2x zoveel cylinders en een veel krappere layout.

Verder lijkt me directe expoitatie van de NSM stoomlocs op het NS net niet practisch (hoe mooi het ook zou zijn om de SS 326 met de teakhouten C8, de C5 en de 3-as D die buiten staat te verrotten langs zien rijden op snelheid). Nu weet ik niet of het NSM in Utrecht ook een werkplaats heeft, maar het lijkt me dat de layout van het complex helemaal niet geschikt is als stoomdepot, en het zou niet verantwoord zijn om van daar een stoomloc te laten rijden.

Wat een mooi initiatief zou zijn is om samen te werken met een museumlijn, om een loc daar te laten restaureren en treinen te rijden. Het probleem daarmee is dat veel museumlijnen geen vreemde loc zullen willen restaureren, want dat gaat ten koste van onderhoud aan eigen matrieel. Ook zal het NSM dan de loc voor meerdere jaren niet in Utrecht stallen, want voor de kosten van een restauratie (wat enkele jaren zal kosten) zal de loc tenminste een aantal jaar moeten rijden, bijvoorbeeld min of meer continu gebruik tot de volgende grote ketelkeuring. Mogelijk zou de loc dan nog in de winter terug in Utrecht, maar zeker niet s'zomers
Als men slim is kan men er wel wat voordelen uit trekken
-Grote media hype bij indienststelling loc -> trekt veel bezoekers voor museumspoorlijn
-Optie tot gecombineerde attractie -> bekijk museum in Utrecht en ga dan naar museumspoorlijn XX om NSM loc in actie te zien
-Lagere kosten voor museumlijn -> een NS 1B of 2B loc zal minder kolen en water gebruiken dan een dikke Duitser mits de NS loc de lasten aankan.

 Een ander initiatief zou zijn nu de lijn langs Maliebaan toch wordt opgeheven om het tot museumlijn om te bouwen, maar dat zal klauwen met geld kosten, en dan zouden er nog problemem zijn met milieu, onderhoud en niet onbelangrijk, omwonenden die niet van rook houden.

Maar, meer dan dromen zijn dit niet, en ik verwacht niet dat de NSM locs in de nabije toekomst nog een vuur in hun vuurkist zullen zien.
EDIT: behalve dat breedspoor beestje dan ;)

mvg,
Rick
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 14 November 2012, 00:49:57
Eigenlijk in ALLES het met Rick eens  :-[, behalve het laatste punt.

mompelt iets over Arend en gaat slapen

Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Beached op 14 November 2012, 01:25:41
Die komt toch niet verder dan 100 meter, dus dat telt niet ;)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Eelco Storm op 14 November 2012, 13:43:40
En dan als tweede de RTM 37, http://www.rtm-ouddorp.nl/

De opdracht tot het gieten van een replicafabrieksplaat is recent gegeven, zo vernam ik recent van de eigenaar van het origineel. De replica van de RTM 37 is een bijzonder project. Wie weet wat de toekomst meer gaat brengen. De komst van de HSM 814 juich ik alleen maar toe. Dan kunnen de locs in het NSM gewoon lekker van hun pensioen genieten.

EElco

Eelco
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: zuylen op 14 November 2012, 13:57:00
Replica's bouwen is inderdaad zo gek nog niet! Bij de MBS zijn er ook plannen geweest om een HSM Ezeltje na te bouwen. Maar voorlopig hebben ze nog zoveel restauratieprojecten in de ijskast staan dat daar nog helemaal niets van komt. Afgezien van het geldprobleem. Want dat is er natuurlijk ook! Overigens heeft de MBS ervaring met het nagieten van een cilindergietstuk voor de SS657. Kosten 80.000 euro's. Maar het defect zat alleen in de cilinder en niet in het gehele cilinderblok, zover ik weet.
Andre
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Eelco Storm op 14 November 2012, 14:03:17
Tsja, en zo kun je makkelijk aan een enorme lijst beginnen ´wat zouden we graag willen repliceren´...  ;D De SHM heeft volgens mij ooit het plan gehad een 8700 te reconstrueren. En ik dacht dat daar ook de wens leeft/leefde om een NTM tramloc te bouwen (een ´hoki poki´ of zo). Maar ondertussen heeft zeker de SHM zo veel moois aan Nederlandse locs verzameld, dat het bouwen van een replica geen prioriteit meer hoeft te hebben. Hooguit om een lacune aan te vullen.

En dat ze bij de SGB prima replica´s kunnen bouwen, laten ze zien met hun nieuwe omC. Dus wie weet brengt de toekomst inderdaad nog een NS 6000...

Eelco
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: zuylen op 14 November 2012, 14:06:36
Voor dat de crisis toesloeg waren er ooit plannen om de loc te bouwen met langdurige werklozen, net zoals destijds de VOC schepen in Lelystad gebouwd zijn. Dat scheelt behoorlijk in de kosten. Maar ja, dit plan is door de crisis om zeep geholpen.
Andre
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 14 November 2012, 14:14:03
- Ezeltje -> leuk, is namelijk Belpaire schuifbeweging  8)
- SHM 8700, zou op basis van de "6" geweest zijn, maar was feitelijk een hele andere loc. Inmiddels bestaat de "6" niet meer (of in ieder geval niet meer als complete loc)

Binnen de huidige collectieplannen van de SHM heeft een 8700, voor zo ver ik weet, niets te zoeken. Een Maffei / Honki-Poki zou ook leuk zijn, maar als er al iets nieuwgebouwd gaat worden bij de SHM zal dat meer zijn in de lijn van wat mist er nu in "de collectie Nederland" en gelukkig ben ik daar onkundig genoeg in om me daar niet mee te hoeven bemoeien.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Luit op 14 November 2012, 16:28:24
Voor al die replica liefhebbers is er vooral een bottleneck in de vorm van mensen die deze complexe gietstukken kunnen maken. Nee niet zelf bedacht maar vorig jaar in een Duitstalig tijdschrift gelezen.
Daar hadden ze ook de orginele tekeningen nog maar het maken van de vorm en de reactie van het materiaal bleek ook voor moderne gieters een probleem.
Die oudjes waren nog niet zo gek!
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: tijgernootje op 14 November 2012, 20:26:22
En dat brengt dus ook een probleem met zich mee.
Van die "oudjes" die dat vroeger"makkelijk" wisten te maken zijn er tegenwoordig amper meer te vinden,dus een leerproces voor modernere mensen in een zelfde beroep wordt er niet makkelijker op. :-X
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: timtrein op 14 November 2012, 23:15:08
-Lagere kosten voor museumlijn -> een NS 1B of 2B loc zal minder kolen en water gebruiken dan een dikke Duitser mits de NS loc de lasten aankan.
Mja, maar behalve de 2104 zijn al die locjes natte karren, terwijl die dikke Duitsers met oververhitte stoom werken. Dus dat verschil zal niet zo heel veel voorstellen vrees ik.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Floris Dilz op 15 November 2012, 01:15:59
Voor al die replica liefhebbers is er vooral een bottleneck in de vorm van mensen die deze complexe gietstukken kunnen maken. Nee niet zelf bedacht maar vorig jaar in een Duitstalig tijdschrift gelezen.
Daar hadden ze ook de orginele tekeningen nog maar het maken van de vorm en de reactie van het materiaal bleek ook voor moderne gieters een probleem.
Die oudjes waren nog niet zo gek!
even met dezelfde benadering als wanneer ik een modelletje bouw: als gieten lastig is, kun je t dan niet gewoon van een paar stukken dikwandige plaat en buis in elkaar braden? zo spannend is een cilinderblok ook weer niet en zo'n constructie doorrekenen is (lijkt mij althans) prima te doen, zat software voor.
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Emiel_nl op 15 November 2012, 02:49:31
Dat is een techniek die men in Meiningen al geregeld toegepast heeft. Daar hebben ze compleet nieuwe cilinderstukken gemaakt die gewoon gelast zijn.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Emiel_nl op 15 November 2012, 02:57:41
De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft.
Dat valt wel mee. Het mechaniek is in uitvoering exact hetzelfde als een 3700 (en 3900): een 4-cilinder stoommachine met enkelvoudige expansie en stoomschuifbewegingen die binnen met twee exentrieken wordt bewogen en middels tuimeljukken ook de buitenste schuiven beweegt. Een driecilinder is al wat lastiger, laat staan een viercilinder met meervoudige expansie.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Beached op 15 November 2012, 06:35:11
Toevallig heb ik een vriend die bij het bedrijf werkt die de cylinder waar ik het in mijn vorige bericht overhad, en die vertelde dat het berekenen van hoe het metaal in de mal vloeit heel moeilijk was en lang duurde. Daar ging dus ook een groot deel van de kosten in zitten

Floris, Het zou best mogelijk te zijn om een cylinder op te bouwen van plaat en buis, en de software van tegenwoordig zal dat best aan kunnen, maar ik ben bang dat je bij het lassen in de problemen komt ivb. met toegankelijkheid.

Timtrein, daar heb je gelijk in, en de Duitsers zijn ook een stuk moderner qua techniek, maar onderschat het effect van de grootte niet. Ik heb zelf het verschil meegemaakt tussen twee (weliswaar oververhitte) locs, een rond de 109 ton met rollagers en een exhaustinjecteur en een andere loc van 51 ton met glijlagers en normale injecteurs, en het verschil in kolenverbruik tussen de locs was in een weekend nog wel 1/2 tot 1 ton in het voordeel van de lichte loc.

Verder juich ik het bouwen van een replica toe, maar laten we niet met z'n allen roepen "ik wil een NS xxxx replica zien" Ik zie maar al te vaak vragen in de categorie "waarom restaureren jullie loc/wagen/treintel xxx niet?" De reden daarvoor is dat er geen geld en/of mankracht voor is. Vaak willen de vrijwilligers net zo graag een bepaalde loc/wagen/treinstel rijvaardig zien, maar onderhoud aan al rijvaardig matrieel kost veel tijd en geld, dus is het niet mogelijk om aan andere projecten te beginnen. Sommige vrijwilligers vinden dat erg frustrerend, want het gebeurt maar al te vaak dat de mensen die het meeste vragen nooit zelf wat doen terwijl de vrijwilligers maar door worstelen in een onangename hoek van een loc met een moer die niet wil meewerken. 

Als jullie dus echt een bepaalde loc gerestaureerd/gebouwd wil zien, is de beste manier om voortgang te boeken door wat tijd of geld te doneren.

mvg,
Rick
 
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: zuylen op 15 November 2012, 09:57:11
Dat is inderdaad het probleem wat bij de MBS ook speelde. Zij hebben zat projecten voor de komende tijd om onderhanden te nemen. Neem nou de drie NCS rijtuigen en een HSM rijtuig die nog gerstaureerd moeten worden bij de MBS. Uiteindelijk moet je keuzes maken.
Tenzij iemand een paart ton voor een leuk projectje over heeft? De MBS houdt zich warm aanbevolen. ;D
Andre
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: RutgerSHM op 15 November 2012, 10:51:29
De staat? Vorige week nog stoffig en ongepoetst ;)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 15 November 2012, 11:37:20
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/394993_4764446799673_269873706_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/c67.0.403.403/p403x403/580895_4695523236627_759033824_n.jpg)

Tja, als dit de norm is .......  :P
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: Ivo tB op 15 November 2012, 12:05:39
Wel goed gepoetst, maar moet die niet eens naar een plaatwerker om uit te deuken?   ;D Geldt overigens ook voor modern spoorwegmaterieel.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: timtrein op 15 November 2012, 12:17:00
Floris, Het zou best mogelijk te zijn om een cylinder op te bouwen van plaat en buis, en de software van tegenwoordig zal dat best aan kunnen, maar ik ben bang dat je bij het lassen in de problemen komt ivb. met toegankelijkheid.
Mwoah, Meiningen doet al jaren niet anders...
Of dat ook met een drie- of viercilinder gietstuk lukt durf ik trouwens niet te zeggen ;)
Titel: Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
Bericht door: guest7823 op 15 November 2012, 18:59:45
..... maar moet die niet eens naar een plaatwerker om uit te deuken?

zijn wel hysterisch verantwoorde deuken  ;D