BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Cambalou op 12 November 2012, 10:50:46
-
In mijn schaduwstation heb ik een aantal Piko A-rails wissels liggen met bijbehorende aandrijving. Nu is de eindafschakeling van deze wissels notoir onbetrouwbaar, dus een continue spanning op deze wissels is niet zo heel verstandig. Nu was ik vergeten om mijn Lenz LS 150 decoder om te programmeren van 10 seconden schakeltijd (ivm voorheen gebruikte motoren) naar een impulsspanning, dus onder mijn baan begon het flink te stinken. Nu kan ik dus één aandrijving vervangen omdat die compleet is doorgebrand. En ik kan er al zo lekker bij...
Om dit niet nog een keer te laten gebeuren is mijn vraag: wat is de optimale schakeltijd voor de Piko magneetspoelaandrijvingen? Ik kan de decoder instellen in stapjes van 100 ms. De bedoeling is om de baan straks via Traincontroller aan te sturen.
Overigens ga ik de gesmolten aandrijving vervangen door een Conrad aandrijving; die lijken me iets betrouwbaarder.
-
Magneetspoelaandrijvingen zijn razendsnel. Je kan proefondervindelijk vaststellen wat een goede pulstijd is.
Begin gewoon met 100 ms en schakel de aandrijving een paar keer heen en weer. Het zou me niks verbazen als dat ruim voldoende blijkt te zijn.
Als de aandrijving zo af en toe hapert, doe er dan 100 ms bij. Als je een waarde hebt gevonden waarbij hij elke keer goed schakelt, doe er dan voor de zekerheid nog eens 100 bij.