BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: johan george op 11 November 2012, 14:29:47
-
Goede middag allemaal
Ik heb een vraagje en die luid als volgt
Ben bezig met een nieuwebaan aan het aanleggen ho digitaal met roco fleichmann rails
Nu heb ik het volgende probleem .
Heb twee sporen links en rechts ,eigenlijk een groot hondenbot ,daar komt het beknopt wel op neer
Nu heb ik bij mijn station 2wissels iggen met daartussen een kruis wissel .hoe deze te isoleren
als ik ze zo aansluit krijg ik sluiting ,ik denk het keerlus effect ?
grt johan
-
Is het echt een kruiswissel of bedoel je een engelsman?
voor wisseldefinities www.infrasite.nl (http://www.infrasite.nl/definitions/definitions.php?ID_content=1192)
(http://www.infrasite.nl/images/railpedia/attachments/80283226/80446931.jpg)
Kruiswissel
(http://www.infrasite.nl/images/railpedia/attachments/80283226/80446954.jpg)
Engelsman
-
Of het een echt kruiswissel is of een Engelsman, dat maakt voor dit probleem niet zoveel uit.
Bij zo'n hondebotconstructie moet je de sporen in het station gelijk polen, zodat je daar onbekommerd wissels tussen kunt leggen.
Aan de uiteinden van je spoorbaan heb je twee lussen, en op elke lus moet een keerlusschakeling komern.
-
hallo volgens mijn is het een engelsewissel fl 6065
johan
-
Hallo klaas ik zal proberen mijn baan te beschrijven
Ik heb voor mij liggen /eerste verdieping opstel spoor verbonden met een spiraal die uiteraard om hoog rijd en de binnen baan naar beneden
Vervolgens komen de twee sporen het station binnen
Eigenlijk is het een en het zelfde spoor
In het station splits de buiten baan zich op in 2 sporen het staion in, en dit geld ook voor de binnen
baan
Bij het eind komen deze twee weer bij elkaar
Nu heb ik er twee engelse wissels in liggen zodat je van baanvak kan veranderen
Ik rij digitaal met stroom detctie
dus in mijn geval isoleer ik de dicht bij zijnde spoor staaf ,en voor de buiten baan de tegenovergestelde railstaaf
Dat gaat goed alleen kom ik nu met mijn engelswissels in de knoop
van daar mijn vraag stelling
johan
-
Johan, laat eens een plaatje zien van je sporenplan, want hier snap ik echt niks van.
-
kan wel een foto maken maar hoe krijg ik dit op het forum?
johan
-
https://forum.beneluxspoor.net/handleiding-uploaden
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25052.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25052.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25161_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25161_1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25160_2.jpg)[/url
2 fotos van linker en rechter gedeelte
van het station gedeelte
johan (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSL25160_2.jpg)
-
Johan,
Het antwoord is al gegeven, maar na deze foto's toch echt definitief. Door de overloop (beide kanten op) in je station maak je kortsluiting. Dit kun je alleen oplossen door in de beide lussen daarbuiten een keerlusschakeling op te nemen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Johan,
Op je foto's zie ik her en der wat print-outs van je baanplannen op de achtergrond in je foto's. Misschien dat e.a. wat helderder wordt wanneer je die even post. Al vermoed ik dat het antwoord van Klaas er door niet zoveel zal veranderen. Maar misschien dat we je wat verder kunnen helpen qua gedetailleerde uitleg met die plaatjes
-
Dat klopt paul het baan plan is van avontuur in miniatuur
waldberg project
Echter heb ik het een en ander bv in het opstelspoor gebeuren laten vervallen
Daar wissel ik niet van baan vak
Gewoon simpel [uhm wat is simpel]
1 lus met 5 opstelsporen en 1 passeer spoor
In het boven gedeelte geen over steek tussen de baan vakken zoals op de tekening staat
behalve dan het station
johan
-
Oke mijn dank
Zet ik zon module dan op het zelfde baanvak /of 1 op het inkomende vak en aan de andere kant het uit rijdende vak
Ik heb zelf oog op x-treme keerlus module
weet niet off iemand daar ervaring mee heeft
johan
-
Hallo Johan,
Zoals al eerder door onder andere Klaas is aangegeven, moeten de sporen in het station allemaal de zelfde polariteit hebben, dus de "+" en de "-" aan dezelfde zijde. Je maakt dan van de uiteinden van de hondenbot de omschakelbare keerlussen. Elke keerlus moet dan wel voldoende lang zijn om je langste trein te kunnen bevatten, maar dat staat ook netjes in de gebruiksaanwijzing van de Xtreme keerlus beschreven. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het wel.
-
als ik het dan goed begrijp moet elk spoor zowel rechts als links voorzien worden van een keer lus
in totaal 4 stuks?
johan
-
Geen idee hoe je aan 4 keerlussen komt.
Maar laat nou eens het complete sporenplan zien. Maak desnoods een foto van de papieren tekening.
Hoe moeilijk kan het zijn om ineens alle informatie te geven?
-
sorry klaas maar ben niet zo top met de pc
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waldberg_sporenplan.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waldberg_sporenplan.gif)
maar deze baan ben ik aan het bouwen zij het aan gepast
dit voornamelijk in het opstel spoor
johan
-
In dit deel van je tekening is nog atlijd geen keerlus nodig.
Omdat niet alles van het plan duidelijk is ga ik er vanuit dat je spoor onderaan het station verlaat via de daar zichtbare delen weer naar boven komt, en daarna uiteindelijk rechts boven verdwijnt, en daar verdwijnen 2 keer 2 sporen.
Als die vervolgens via een los weer op elkaar komen is er nergens een keerlus nodig.
Daar onder ook lijkt op de rest van dit plan, dan zitten er wel wat meer keerlussen in omdat de 2 X 2 sporen rechts boven daar gelijk op elkaar komen. Dan moet je dus in 1 van die sets van 2, 2 keerlussen aanleggen.
En in de uiteindelijke cirkel onder aan het station nog een keer. En dan zit je nog met alle korte verbindingen die ze daar tussen gemaakt hebben.
Dus om een goed antwoord te geven is het ook wel even van belang om de rest van je baanplan weer te geven.
Groet,
Roelco
-
Johan George,
Ik denk dat je nog iets te veel met een been in het analoge tijdperk staat. Als je zoals "phdirk" aangeeft de sporen in het station dezelfde polariteit geeft en dan verder uitbreid over de rest van de baan, zul je geen problemen hebben. De polariteit van de rails bepaald bij digitaal niet de rijrichting.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Johan,
Met een been in het analoge tijdperk heb ik ook last van (soms zelfs met twee benen).
Voor wat betreft keerlusproblemen zie mijn draadje "Bahnhofsvorfeld" (nu weet ik bijv. weer niet hoe ik een link moet maken :)) en met name het commentaar van Santerdam en Kees-Jan. Ik heb veel tijd moeten steken in het vermijden van al te veel gecompliceerde keerlussen.
Het lijkt er op dat jij precies hetzelfde probleem hebt als ik had.
Peter
-
Nou, ik heb even de tijd genomen om het hele sporenplan te analyseren. Hier volgt mijn verhaal, aan de hand van plaatjes die ik van de site van Huib Maaskant heb geleend.
De spoorbaan bestaat uit 3 niveaus, die heb ik boven, midden en onder genoemd.
Dwars over de sporen heb ik pijlen getekend. Die pijlen stellen de polariteit voor. Je kan je voorstellen dat de pijl per spoor aangeeft waar de rode aansluiting zit.
Bij parallele sporen met wissels er tussen wijst de pijl voor alle sporen dezelfde kant uit. Aan de hand van die pijlen gaan we het hele traject eens rond.
We beginnen boven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waldbergboven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/waldbergboven.jpg)
we beginnen bij pijl A bovenaan het station. Dan gaan we door het station naar beneden, pijl B, en dan via de krul (C) naar de sporen over de vakwerkbrug (D en E).
Verder naar de spiraal via F. Vlak voor de spiraal voegt het dubbelspoor zich samen met het bovenste dubbelspoor (G).
Laten we dit bovenste dubbelspoor eens trerugvolgen naar het station (H). Daar komen we tot de ontdekking dat H tegengesteld staat aan A, daar zit dus een kortsluitpunt.
Oplossing: in beide sporen tussen G en H moet een keerlusschakeling.
We dalen nu af naar het middenniveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waldbergmidden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/waldbergmidden.jpg)
Daar vinden we het enkelspoor wat onderuit de spiraal komt en bovenlangs via J, K, L en M uitkomt op de krul aan de onderkant van het station. Door vergelijking met pijl C zien we dt we daar goed uitkomen, dus niks aan doen.
Gaan we door naar het onderste niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/waldbergonder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/waldbergonder.jpg)
Door de spiraal (N, O, P) komen we via R in het schaduwstation (S en T)
Nu lopen we via de lus over U, V, W terug,en daar zien we dat we verkeerdom uitkomen ten opzichte van T.
Dus in de lus over U, V, W moet ook een keerlusmodule komen.
Resumerend dus 3 keerlusschakelingen: in de beide sporen van de spiraal bovenlangs naar het station (G naar H) en in de lus onder het schaduwstation (U, V, W)
Als het nou nog niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer.
-
Klaas,
Eentje vergeten ;D, verder wat mij betreft hardstikke duidelijk (y) (y) (maar ja, ik hoef de baan niet te bouwen).
Bij L moet in de aftakking naar C - D nog een keerlus schakeling. En dat wordt gezien de lengte een probleem. Zal een "driehoek keerlus schakeling" tussen moeten.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard, je hebt gelijk. Ik had verondersteld dat de aftakking naar de haven door gewone kruisingen over het dubbelspoor ging. Maar bij nader inzien blijken dat Engelse wissels te zijn.
Dan heb ik voor Johan maar één advies: laat dat stukje weg. Het is zo al ingewikkeld genoeg.
Ik snap trouwens toch niet hoe iemand zulke complexe sporenplannen kan verzinnen.
-
Kijk klaas hier word ik vrolijk van
Hier kan ik ook wat mee,
met als kantekening dat ik toch wel sommige gedeelte er uit laat zoals het overloop gedeelte[ WISSELS] in de bocht op het midden niveau
En op het onder nieveau laat ik het korte rangeer stuk weg en de overloop wissel laat ik er ook uit zodat ik daar alleen een lus hebt met rangeer en paseer spoor
Over het haven gebied twijfel ik nog dit ivm met de ruimte die ik heb
Maar nogmaals mijn dank is groot en kan ik volopig weer vooruit
Bedankt in ieder geval voor het mee denken
mvg johan
-
Johan George,
Laat de aftakking L - C /D als het even kan vervallen. Maak van de ene engelsman een gewoon wissel als je toch het havenspoor wilt. Het scheelt een hoop problemen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hoi Johan,
Aan het goede verhaal van Klaas heb ik niets toe te voegen. Ik zou ook de verbinding tussen het havenspoor weglaten, zodat je daar geen keerlus nodig hebt. De vereenvoudigingen, die je zelf al hebt aangebracht, vind ik een verbetering.
Graag weer tot horens.
-
hoi dick ook jij bedankt voor mee brainstormen
wat het haven gebied had ik zelf het idee om voor de tunnel een wissel in te plaatsen zodat ik later altijd nog het zij modul toch een haven gebied te kunnen bouwen
kortom alle bedankt
mvg johan
-
Hoi Johan,
Graag gedaan. Het plaatsen van de wissel is een goed idee. Dan kun je later inderdaad nog uitbreiden.