BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: lokloods op 31 May 2007, 21:44:58
-
Beste allemaal,
Ik heb een sleep van zo'n 20 bollenwagens van Roco en als deze een engels wissel van Fleischmann passeren lopen er altijd wel een paar wagons uir de rails. Het lijkt er op dat ze op het wissel "afbuigen"
Is iemand bekend met dit probleem en beter nog wat is de remedie ?
Wiebe
-
Hallo Wiebe,
Klopt het dat ze eigenlijk rechtuit moeten rijden, maar dan "afslaan" op de kruising?
Zo'n risico zit er altijd in bij een Ewsl, controleer eens of er geen contrarails stukjes ontbreken en of de afstand tussen de binnenkanten van de wielen juist is (14,3 mm)
Groeten,Peter
-
Ik heb dat probleem bij mijn piko ice. Die buigt ook af af en toe.
-
Peter, ze moeten inderdaag rechtuit maar in eens besluit of de vierde of de vijfde en soms een zesde of zevende wagon (van voren af gerekend ) rechts af.
Alles is volledig in takt en de sporen liggen - al zeg ik het zelf - perfect.
Ea Ra ???
-
Het is lastig Wiebe,
Maar je moet eens proberen met een stuk of wat wagens zonder lok ervoor wat heen en weer te rijden met de hand, vooral langzaam.Wss stoot een wiel tegen iets in de wissel en dat besluit dan om af te buigen van de route.
Het is een kombinatie van twee kleine afwijkingen,want niet al je wagens doen het fout, en ook niet op alle Engelse wissels, (als je die hebt).
Dus : Langzaam met de hand heen en weer duwen /trekken ,en -Goed - kijken waar 't fout gaat.
Mss kan je met b.v. Tip-ex de eigenzinnige wielstellen merken en eens apart opmeten met een schuifmaat.
Sukses,Peter
-
Ik had een Fleischmann kruiswissel waar één van de hartstukken zodanig versleten was dat het ding voor ontsporingen zorgde. :'( Vooral in de afbuigstand. Bij jou was het zo te horen in de rechte stand. Maar dat kan het zelfde probleem zijn. Door de snelle wisselslijtage van Fleischmann profigleis ben ik naar Rocoline overgestapt.
Toch kunnen de oorzaken voor de ontsporing ook elders liggen. Zoals de bollenwagens zelf. ;)
Vriendelijke groet,
André van Zuijlen
-
Hallo Wiebe,
Nu ik dit draadje lees kan ik mij herineren dat er met mijn enige Roco bollenwagen problemen waren met de kortkoppeling mechanismen. Deze liepen niet soepel, die heb ik toen met vet gesmeerd en dat zit er na drie jaar nog op. Normaal gesproken smeer ik alleen de wielassen en verder niets.
Misschien iets om eens te bekijken.
Jan
-
Ik durf te wedden dat je engelsewissel dicht na een boog ligt en daardoor willen de kk van de bollenwagens (en meestal van lichtere wagens) niet meer in rechtuitstand gaan komen waardoor een aantal wagens scheef gaan en in je engelse wissel blijven haken.
Oplossing: met minder wagens rijden, lichtere wagens achter in de trein hangen, flauwere bogen toepassen...
-
Hallo,
Ik weet niet, of je een los draaistel hebt liggen, waarmee je met de hand over de baan kan rijden.
Als je daarmee over een E. wissel rijdt,en je wringt een beetje tijdens het rijden over die E.W,zal je zien,dat hij erg makkelijk op de kruising opeens af wil slaan, net als de bollenwagen.
Zoals een voorganger van mij al schrijft, bewijs je daarmee wat hij bedoelt, zodra een wagen of draaistel niet vrij rechtuit kan rollen, slaat hij de hoek om. :o
-Peter
-
Beste allemaal,
Dank voor de vele reacties. Ik ga nu met een vriend een zeiljacht wegbrengen naar Ierland en na terugkomst in Nederland zal ik de suggesties eens volgen.
Jullie horen dan nog even van mij.
Vriendelijke groeten,
Wiebe
-
Sukses met het wegbrengen en je Ierse wissel
-Peter
-
Ik heb nog een kleine toevoeging, roco wagens hebben de neiging om er uit te lopen omdat de flenzen kleiner zijn dan fleischmann flenzen.
Hierdoor kan het gebeuren dat de flens toch de verkeerde kant van de wisseltong meepakt en daardoor rechtdoor wil.
Er is blijkbaar geen rekening mee gehouden, wat opzich niet vreemd is aangezien je jezelf liever niet de markt uit prijst.
Succes met het oplossen van het probleem