BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: frank1979 op 07 November 2012, 18:22:35
-
Op pagina 104 staat een DE1 in originele kleurstelling. Dit is een foto van Jan van Huijksloot uit 1968. Er wordt aangegeven dat dit treinstel 41 zou zjin.
Volgens mij is het echter de 31 die destijds in Limburg was zodat de Limburse stellen voor onderhoud naar het noorden konden.
Voor zover ik weet reed de 31 destijds in die blauwe uitvoering in Limburg rond.
Door de tekst bij de foto ga ik twijfelen...
-
rammel is met wat kattebrokjes...........
eric
-
Poes, poes, poes, poes ;)
Dat boek staat stijf van de fouten, dus hou je niet teveel vast aan de onderschriften.
Mispoes kan je ongetwijfeld het verlossende antwoord geven...
Groeten, Edwin
-
Een keer door "Dieseltreinen in Nederland" bladeren leert je dat het inderdaad niet de 41 is...
-
Door de tekst bij de foto ga ik twijfelen...
Het is goed om bij ieder fotobijschrift te twijfelen in het boek... ;D Als ik er aan toe kom ga ik morgen beginnen met een correctie op de fotobijschriften.
-
Oef, dan ben je even bezig ;)
-
Zo is de bovenste foto van pagina 23 niet van station scheemda.
Gert Jan
-
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, ben benieuwd waar het dan wel is.
Hans
-
Het is in Admeesch...
oftewel, de foto is in spiegelbeeld afgedrukt...
-
;D
-
Het is in Admeesch...
oftewel, de foto is in spiegelbeeld afgedrukt...
Dan zou het nog altijd Admeehcs moeten zijn... :P
mvg,
Gert
-
Dat is onuitspreekbaar, het gaat om de klankgroep sch en dus is het niet Admeehcs...
Ik kan wel merken dat Gert nooit heeft gefotografeerd in Scheemda...
-
Die is goed. Ik wist ook niet dat ik het boek met een spiegel in de hand moest lezen. Nu snap ik waarom de zijkant waar je tegen aan kijkt vanuit deze hoek gestuct is. De wagenstalling rechts kan ik nu ook plaatsen en de schoorsteen links van het station ook (vleesfabriek).
Wat moeten we toch zonder Mispoes.
Overigens is het Scheemte of bij deze foto Etmeehcs.
Gert Jan (die van '67 is en pas echt herinneringen heeft bij bijvoorbeeld de bovenste foto van pagina 21. Kijkend uit het raam van de wachtkamer of je de trein vanuit Zuidbroek al zag aankomen)
-
Zou wel heel fijn zijn, een errata voor de onderschriften in het Dieselend door Nederland boek.
GJP: heb je het boek nu ook gevonden. Ik weet dat je enigzins jaloers was ;)
mvg,
Ivo
-
Yep. Vorige week van MP bij iemand uit Zoetermeer. Die kans heb ik niet laten lopen. Had toen echt moeite om 'm terug in je kast te zetten ;D.
Gert Jan
-
Ik heb al vaker gezegd:Het slechtste boek, met de mooiste foto's,
in mijn boekenkast. ;D
gr Ed.(die zeer geintresseerd is in de correctie's van de poes.)
-
Ik ga vanaf nu een spiegeltje erbij houden ;D
Misschien moet ik het treinstelnummer 41 dan ook spiegelen.
Alleen dan krijg ik nummer 14 hmmm.... :o ;)
Zou het wel zo kunnen zijn dat dit de 31 is op de foto?
-
Ik kan wel merken dat Gert nooit heeft gefotografeerd in Scheemda...
Klopt. Dat ligt een paar honderd kilometer te Zuidelijk naar mijn smaak.
mvg,
Gert
-
Arnhem-Tiel al gedaan Gert? :-*
Ik heb op 33 foto's op-, aanmerkingen of aanvullingen... wil 't Volk mijn rapportage?
-
Ik zet mijn -digitale- deuren wijd voor je open!! ;) :D ;D
Ofwel: laat maar komen!! (y)
Groet Wim.
[Doe ik de hond wel even buiten]
-
Arnhem-Tiel al gedaan Gert? :-*
Ik heb op 33 foto's op-, aanmerkingen of aanvullingen... wil 't Volk mijn rapportage?
Yesss (y)
Maak ik een mooie uitdraai van en die gaat dan vooraan in het boek.
33 valt nog mee. Er zitten veel meer foto's in het boek. Maar ik begrijp dat de 33 zeker fout zijn en veel andere mogelijk.
mvg,
Ivo
-
Het zijn niet alleen fouten, soms is het ook een aanvulling als de fotograaf zelf de nummers niet heeft genoteerd. Het zijn alleen zaken die mij opvielen. Ik weet (gelukkig) niet alles en van tijden die ik niet als hobbyïst heb meegemaakt weet ik natuurlijk sowieso wat minder of zelfs helemaal niets. Ik ga ervan uit dat er meer fouten in staan, van sommige heb ik het gevoel dat het niet klopt maar ik krijg er geen vinger achter die heb ik uiteraard niet genoemd. Ik hecht er aan bij te zeggen dat de fouten niet door de fotograaf te hoeven zijn gemaakt, Paul Loman is vooraf natuurlijk al schuldig bevonden... ;D (Paul heeft prachtige foto's gemaakt maar zijn administratie is een rommeltje, neemt niet weg dat we dankbaar mogen zijn dat hij zijn foto's graag met ons deelt. (y))
Van de foto op blz. 104 heb ik niet kunnen achterhalen welk stel het is.
Mijn bevindingen:
Blz. 4 (Foto cover)
Deze trein rijdt van Zutphen naar Enschede i.p.v. omgekeerd.
Blz. 12
B: dit is niet de 105, ik mis de CRVL-antenne (op blz. 15 O heeft de 105 de antenne wel)
M: rechts is wel de 96 maar links is niet de 95, ik mis de CRVL-antenne
Blz. 13
B: dit is niet in 1965 gezien het NS-vignet op de 2400
Blz. 15
B: dit is het zelfde stel als op blz. 12 B, het is evenmin de 95
Blz. 20
O: De trein rechts bestaat zo te zien uit een gele DE-2 + rode DE-1, links is misschien wel de rode DE-2 79 naar Groningen.
Blz. 23
B: Spiegelbeeld dus… Volgens het boek Blauwe Engelen & Rode Duivels zijn dit de 38+89. Over de juiste datum zijn de twee boeken het niet eens: 12 of 22 april 1963…
Blz. 38
M: Voorop loopt DE-1 25, herkenbaar aan de snor die aan de onderzijde recht afloopt.
Blz. 39
M: Nummers zijn goed, alleen nog de juiste volgorde: van voor naar achter op de foto: 25+21+34
Blz. 47
O: Dit is DE-1 41 (herkenbaar aan het licht/donker rode klapdeurtje)
Blz. 48
Rechts is inderdaad de 22, links komt de 25 binnen.
Blz. 49
O: DE-1 41 herkenbaar aan het deurtje en de Indusi-leiding
Blz. 50
M: Dit is de 22, herkenbaar aan de roestvorming en beschadigingen
Blz. 51
B: 41, nummer is zelfs te lezen
Blz. 57
B: het gehele fotobijschrift kan in de prullenbak, nieuwe:
Treinstel 96 + motorrijtuig 41 als trein 7974 (Enschede-Zwolle) halverwege Enschede en Hengelo op 30 mei 1985.
(ik stond 1 km verderop)
Blz. 69
O: DE-2 81 prominent in beeld (zelfde stel als er boven)
Blz. 75
M: Deze trein komt uit Winterswijk, niet uit Tiel
Blz. 79
B: Links de 22 en rechts de 36
Blz. 80
B: Dit lijkt de 34, zie nummerplaat, de 24 was op dat moment al afgevoerd en de 44 zat in Limburg
Blz. 81
B: Dit is niet de 36 maar de 25 (geen blauwe banen en eerder genoemde snor)
Blz. 98
B: Dit is niet de 48 maar 42 (Indusi + nummerplaat)
M: Links is niet de 45, de 45 had blauwe banen
Blz. 99
O: Dit kan niet de 49 zijn, de 49 heeft blauwe banen maar geen Indusi
Blz. 100
O: dit is niet de 48 maar de 40 (te zien aan de lakschade op de neus)
Blz. 106
B: dit is niet de 48, de 48 had geen blauwe banen
Blz. 107
B: dit is niet de 46, deze had blauwe banen en was vanwege een aanrijding al afgevoerd. Gezien de lakschade is dit weer de 40.
O: Volgens het bijschrift is dit hetzelfde stel als er boven en heeft dus onderweg ergens blauwe banen opgeplakt gekregen. Onzin natuurlijk, de 46 had wel blauwe banen maar bestond niet meer ten tijden van de opname. Op de nummerplaat is duidelijk een 5 te zien, het is dus de 50.
Blz. 110
O: Dit is de 184: de 184 had als enige vijf met de originele C-groep witte vignetten op de blauwe kleur.
Blz. 111
O: idem als vorige, de 184 dus
Blz. 112
M: dit is de 196, te herkennen aan de mat 40 bakken als C-groep i.c.m. de gele bies de lasnaad volgend.
Blz. 114
O: dit is de 197, te herkennen aan de mat 40 bakken als C-groep i.c.m. de gele bies die de lasnaad niet volgt.
Blz. 124
O: v.l.n.r. 189 (met botsschade), 184 (gekoppeld er achter: 187), 186 (gekoppeld er achter: 188) en 185
Blz. 125
M: deze drie motorrijtuigen hebben het onttakelproces al achter de rug en staan al met de koppelwagens klaar voor afvoer naar de sloper in Mijdrecht waar ze op 16 maart zouden arriveren.
Blz. 127
O: Ook dit fotobijschrift kan geheel in de prullenbak: Dit is de Bk kop van DE-2 80 die verkocht is aan een jongerencentrum, foto is gemaakt in juli/augustus 1985. Het in stukken snijden van een bak met de snijbrander gebeurde al jaren niet meer.
Tikfouten voorbehouden ;D Verder sta ik open voor verdere discussie over deze (en andere) punten.
-
Pfffff.....ik denk dat ik de gemakkelijke weg ga kiezen; afdrukken en voorin het boek leggen ;)
-
Ik heb de tekst in dank aanvaard, verkleind naar 6 in lettertype Arial, de tekst achter de blz nummers gezet, BOM uitgeschreven als Boven Onder en Midden dankzij find en replace en dan past het keurig op een A4tje. Deze zit vanavond in mijn boek.
Ik probeer de file ergens publiek neer te zetten en dan plaats ik wel een link.
mvg,
Ivo
-
Kijken of dit voor jullie werkt:
http://www.4shared.com/office/K4YRIZHo/Errata_Frank_OE.html
mvg,
Ivo
P.S., vast ingewikkelde manier gekozen, maar ik kan het document zo wel downloaden
-
@Mispoes; thanks voor de aanvulling. Het wordt gewaardeerd.
-
Mijn interesse was door Mispoes gewekt en heb zijn aanvullingen e.d. met het boek in de hand eens gecontroleerd. Conclusie, alle opmerkingen zijnerzijds zijn correct maar tevens diep triest dat sommige fotografen hun adm. niet op orde hebben en dan aan de dikke duim zuigen. Zal één dezer dagen degene die het hoogst met miskleunen scoorde erop aanspreken. Ik heb er altijd naar gestreefd om de juiste gegevens bij m'n foto's te noteren en zie dat als een groot goed. Dank Mispoes voor al het werk dat jij hier in hebt gestoken.
-
De beschrijving van de foto op pagina 100 boven is niet correct. De mijn Willem-Sophia was geen staatsmijn, maar een particuliere onderneming. Het woord stenenberg is verkeerd. Het heet een steenberg. Als geboren en getogen Zuidlimburger kan ik dat weten.
-
En dan word een mens nieuwsgierig en kijkt ook even op het www bij de boekbespreking en ja hoor daar worden ook nog een aantal fouten (http://www.modelbouwers.nl/boekbespreking/dieselenddoornl.php) gemeld.