BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Korsten op 30 May 2007, 02:58:58
-
Wel, om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik ben van plan dit locje te maken:
http://www.beyerpeacock.co.uk/Drawings/7943%20Col%20El.pdf
Nou heb ik al wat op een Brits forum gevraagd, maar daar komen ze aan met 2-4-0 kits die ik om zou moeten bouwen... dat gaat me niet lukken.
Bestaat er een onderstel (dus de drijf- en loopwielen) dat hier een beetje op lijkt? Mijn vriend Google levert niet zo gek veel op, dus wie weet dat iemand hier het weet.
Let op, het gaat om H0m, meterspoor dus.
- Peter
-
Een complete, passende 1C2 voor 12mm spoor zul je wel niet vinden. Je zou het kunnen proberen met het TT-model van de BR 91.19 (meckl. T4) van PMT, zie http://www.pmt-modelle.de/produkte/fertigmodelle/fertig-tt-loks.htm (http://www.pmt-modelle.de/produkte/fertigmodelle/fertig-tt-loks.htm) .
In het echt was de BR 91 een iets grotere machine dan de Beyer Peacock. Ik heb even zitten rekenen en ik denk dat het TT-onderstel qua radstand en wieldiameter acceptabel moet zijn. Hooguit een paar mm te kort. Je zou dan het cilinderblok schuin omhoog moeten zetten, de schuifbeweging verwijderen, de voorste as een beetje aankleden en uiteraard er een extra draaistel achteraan hangen. Moet te doen zijn.
Nadeel is wel dat die PMT-modellen een beetje duur zijn om mee te experimenteren, je moet op minstens 150 euro rekenen tenzij er iets op eBay langskomt...
succes,
Arjen.
-
ter aanvulling op het voorafgaande: ik heb die PMT-locs nog eens wat beter zitten bekijken en achteraf gezien is de BR 89.2 (sä. VT) misschien nog wel het beste geschikt als basis. Geen schuifbeweging, de cilinders lijken beter en wellicht is het model iets goedkoper. De onderstelmaten zijn ongeveer hetzelfde als bij de 91.19, zou zelfs wel eens hetzelfde chassis kunnen zijn... Moet je wel de voorste loopas zelf toevoegen, en de 'kast' onder het machinistenhuis deels wegzagen eneinde ruimte voor het draaistel te maken.
Arjen.
-
daar heb je er eentje...
http://cgi.ebay.de/BR-89-sae-VT-von-PMT-Vitrinenmodell... (http://cgi.ebay.de/BR-89-sae-VT-von-PMT-Vitrinenmodell_W0QQitemZ150127477950QQihZ005QQcategoryZ81058QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)
-
Hmm, interessant. Ondertussen heb ik op '3mm' gezocht, aangezien er niet zo gek veel te vinden leek te zijn op H0m gebied. Is dit wat?
http://www.worsleyworks.freeserve.co.uk/3mm/3mm_Loco_LMS_Fairburn.htm
Alleen kan ik nergens afmetingen van het ding vinden. Maar die vraag heb ik inmiddels op het Britse forum neergelegd.
- Peter
-
Ik kan zo gauw ook geen maten vinden maar ik kan je wel voorspellen dat de wielen van zo'n Fairburn veel te groot zijn. Zie http://www.penmorfa.com/steaming60's/six.html (http://www.penmorfa.com/steaming60's/six.html) voor een foto van het origineel.
Arjen.
-
Wat eventueel ook kan is een spoor N-modelletje omsporen (nieuwe assen erin en zo). Waarschijnlijk goedkoper...
-
Floris, nou je er toch bent... ;)
Zou het mogelijk zijn om het hele onderstel uit styreen te maken en de wielen los te kopen? Bestaan daar kits voor? Uiteraard is het mogelijk, natuurlijk, maar is het doenbaar? Het styreen zou met een plotter gesneden worden.
- Peter
-
Het is mogelijk... 1mm-plaat voor de frameplaten en de assen lageren in messing busjes of stukjes messingpijp. Als je de assen met tandwielen verbindt komt het dan verder niet heel nauw hoe je het drijfwerk (met name de koppelstang en de kwartering (is verdraaiing van linker- en rechterwiel op dezelfde as die bij alle assen exact gelijk moet zijn en wel ongeveer 90 graden) maakt) maar tandwielen vragen om heel nauwkeurig werken, anders haken ze of gaan ze ronken... zelf vind ik het makkelijk om de koppelstangen heel nauwkeurig te maken en maar 1 as via tandwielen aan te drijven, maar ja, onderstellenbouw is echt een vak apart... een spoor N-onderstel verklussen is dan relatief makkelijk omdat alle onderdelen waarvan de maten belangrijk zijn in principe al kloppen. Kwarteren zonder ervaring is lastig maar wel te doen als je er de tijd voor neemt, maar dan moet je er wel van uit kunnen gaan dat de lengte van de koppelstangen etc precies klopt
grtz
Floris
-
maar ja, onderstellenbouw is echt een vak apart... een spoor N-onderstel verklussen is dan relatief makkelijk omdat alle onderdelen waarvan de maten belangrijk zijn in principe al kloppen.
Je haalt me de woorden uit de mond. Om zo'n onderstel zelf in elkaar te klussen moet je óf de nodige ervaring hebben, óf je bent zo lang bezig om het een beetje werkend te krijgen dat je vanzelf de nodige ervaring oploopt ;D Zelf lijkt 1mm me trouwens te slap, ik zou 1,5 of liever 2mm nemen, maar nog liever het hele frame uit messing etsen, met de koppelstangen er bij zodat je zeker weet dat de maten kloppen...
Arjen
-
Op zich heeft het locje geen haast. Voor mij belangrijker om te weten was wat de beste schaal voor het locje zou zijn, zodat ik het diorama op dezelfde schaal kan maken.
Al met al denk ik dat H0m, dus 1:87 op 12mm spoor, de beste keus is. Het diorama wordt dan minder dan 100x30cm.
Ik in ieder geval even Worsley vragen wat zij zouden kunnen betekenen. En bedenk dat het locje niet persé zou hoeven te rijden, hoewel dat natuurlijk wel het leukste is.
De reden dat ik naar styreen vroeg is omdat de aandrijving van de MK Mat. '36 in een stuk resin is gebouwd. Dat is echter al snel 3mm dik.
- Peter
-
Als je toch alles zelf bouwt maakt het natuurlijk niet veel uit of je voor H0 of 00 kiest. En het voordeel van 00 is dan natuurlijk wel dat je allerlei Britse onderdelen kunt gebruiken.
Resin/giethars is sowieso waardeloos voor aangedreven chassis omdat je de krimp en dus de vormvastheid onvoldoende kunt controleren. Ik heb die dieseldrie van MK ook gebouwd, en het resin motordraaistel is achteraf het minst goede idee uit die kit. Leek slim, was het niet. Trouwens, als je maar één loc bouwt is giethars sowieso zinloos, je moet toch een moedermal maken, zet die dan ook meteen onder de ketel ;D
Arjen.
-
1mm voor een chassis gaat prima... mn 6300 heeft dat ook en zo'n smalspoorloccie is toch echt wel wat anders ;)
-
Moet jij weten. Ik vind het te slap voor alles wat groter is dan een Diema in H0, of zo. Maar ik ben chemicus, geen werktuigbouwer ;D
Arjen.
-
Even een héél oud (acht jaar!) draadje van stal gehaald. Er blijkt niet zo gek veel te zijn op schaal TT. Er bestaat de BR 66, maar die heeft verschillende maten voor de loopwielen. Een BR 77 lijkt verrassend goed, zelfs met de cilinders onder een hoek, maar daar bestaat geen TT-model van.
Wat ik me afvroeg: is het doenlijk om een chassis in 3D te printen? Met gaatjes voor de messing busjes.
Op Google is er erg weinig over te vinden, wat meestal geen goed teken is...
- Peter
-
Hoi Peter,
3d printen lijkt me erg omslachtig en duur tov zelf een onderstel uit styreen snijden. Zelf ben ik voor een h0m projectje uitgekomen op N-onderstellen met verlengde assen. De juiste wielen vinden is dan nog een uitdaging.
Groet,
Tjalling
-
wat was er mis met de suggestie van dat PMT-locje in TT? PMT-spul loopt prima, dan heb je alles al voor elkaar, wielen, motor, alles al afgesteld, alleen zelf wat loopassenmeuk eraan klussen en wellicht moet je hier en daar wat van het frame af zagen om eea passend te krijgen maar dat is een stuk makkelijker dan zelf van nul af aan beginnen. Ik heb zat ervaring met onderstellen bouwen maar als ik een basismodel vind dat zo dicht in de buurt komt ga ik echt niet zelf lopen tobben... en al helemaal niet met 3D-print-zandkoekjesdeeg.
-
Helemaal niets (y)
Zover had ik niet terug gelezen.
Groet,
Tjalling
-
Ja had het ook niet zozeer tegen jou, meer tegen die poes die zoals het een poes betaamt meteen met de nageltjes in de vloerbedekking gaat als iemand m een bepaalde kant op wil sturen. ;D
-
Miauw zeg. :)
Over die link had ik heen gelezen. Het is dan ook alweer een tijdje geleden.
Het zijn inderdaad de loopassen en het draaistel waar ik me (een beetje) zorgen over maak. Vandaar dat ik op zoek was naar precies de juiste asindeling, hoewel dat er ook een beetje mee te maken heeft dat het niet bij me opkwam om drijfwielen en loopwielen apart te behandelen. :-[
De reden waarom ik niet aan styreen denk is omdat ik niet zo heel goed ben met het snijden van dat spul. Een muis vind ik prettiger (en daar hebben we weer de link met de poes).
In ieder geval bedankt. Ik zit nu naar het PMT-spul te kijken, maar daar staan weer geen afmetingen bij. Aangezien iedereen hier vrolijk Maltese modellen op 16,5 mm rails laat rijden, vind ik het belangrijk dat alle afmetingen kloppen.
- Peter
-
De wielen van de PMT zouden 1260/120=10,5 moeten zijn. 3 voet 3 inch is bijna een meter, zou in H0 dus 11 millimeter moeten zijn. Goed zat lijkt me. Verder staan de wielen bij beide locs dicht op elkaar, dus de onderlinge afstand zal er niet gruwelijk naast zitten zo op het oog.
De loopas en draaistel zijn nou net geen probleem, gewoon N-wielen op verlengde assen ofzo, lageren in een stukkie messingpijp en vooral zorgen dat loopas en draaistel genoeg bewegingsvrijheid hebben. Bekijk voor inspiratie eens wat oudere H0-modellen (die hebben vaak nog niet allerlei overbodig ingewikkelde schuifconstructies die je niet zelf na kunt maken omdat het dan altijd een hakerige ellende wordt)
Qua 3D-printen, je zou de PMT-loc kunnen organiseren, daarna een beetje beginnen het kapje te tekenen. Zo kun je van het begin af aan rekening houden met het onderstel dat je gaat gebruiken en weet je waar je moet smokkelen om je veel werk te besparen (als je eerst een kapje ontwerpt zul je altijd zien dat je dan een enorm stuk zamac een halve millimeter smaller moet gaan vijlen ofzo. Is je locje een halve millimeter breder dan ziet niemand dat.) De aspotten/draaistelscheenplaten van de loopassen zijn ook mooi te 3D-printen.
Ik kan je trouwens nu al vertellen waar het gezeik gaat zitten bij dit ding: de trapjes onder het machinistenhuis gaan in de knoei komen met het achterdraaistel (trapjes aan het draaistel zetten is eventueel een oplossing)en je zal de bladveer bovenaan de voorloopas schuin moeten afsnijden zodat die onder de cilinder door kan met een beetje speling. (ik ga er daarbij vanuit dat het ding haaks de bocht om moet kunnen, wat in de praktijk altijd erg prettig is qua baanontwerpen en algemene betrouwbaarheid van zo'n locje. )
-
Floris, dank voor je uitgebreide uitleg en het putten uit je lange ervaring. Het is iets dat ik absoluut waardeer.
Rijden is op zich niet zo'n punt, aangezien dit uiteindelijk een diorama van pakweg een meter bij 40 cm zal worden, met kaarsrechte rails. Maar ik ben dan wel weer iemand die graag heeft dat het locje kan rijden, zelfs al zou het dat nooit doet. Beetje een afwijking zeg maar.
- Peter
-
nou nee, zo hoort dat gewoon. bijzonder nuttig soort autisme. Bij mij moet ook alles rijden al heb ik zat dingen die bij elkaar nog geen uur dienstgedaan hebben.