BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: servé op 29 May 2007, 17:34:11
-
hallo
op mijn baan wil ik mijn treinen langzaam automatisch laten stoppen voor een sein.
daar heb je normaal een remgenerator voor nodig.
is er ook een andere manier dit te doen?
ik werk met de multimaus en ik wil geen computer gebruiken.
kan iemand mij hier iets over vertellen?
servé
-
Ik ga zeker dit draadje in de gaten houden :)
E-J
-
oké ;D ;D ;D
-
Zie bijvoorbeeld https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4266.0
-
hallo
op mijn baan wil ik mijn treinen langzaam automatisch laten stoppen voor een sein.
daar heb je normaal een remgenerator voor nodig.
is er ook een andere manier dit te doen?
ik werk met de multimaus en ik wil geen computer gebruiken.
kan iemand mij hier iets over vertellen?
servé
Het laten stoppen kan op 3 manieren.
Met een remgenerator/booster combinatie
Een gelijkspanning
Een een remdiode
Of via de abc methode, alleen geschikt voor decoders bepaalde decoder types en merken.
Mvg
Wim.
-
hallo wim
de remgenerator wist ik.
en een remdiode had ik ook wel eens van gehoord maar wist niet of dan de lichten en ook sound gesyngroniseerd werd.
maar ik weet niet hoe je met gelijkspanning een trein kunt laten afremmen voor een station, terwijl de lichten en ook sound gesyngroniseerd blijven.
kun je me wat meer info geven over de remdiode en de gelijkspanning.
hoe werkt dat?
servé
o ja de ABC methode wil ik al helemaal niet mee werken omdat je maar een beperkte keuze hebt uit decoders.
-
Heb je hier wat aan?
http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm
Geen flauw idee of dit werkt met DCC decoders..... ;D ....
Robert
-
De remdiode werkt perfect met Zimo decoders, lampen blijven gewoon branden en de lok komt netjes tot stilstand (ook in twee richtingen indien gewenst). Sound? weet ik niet want dat heb ik niet (ja in éénte van Roco een V200....brrrrrb en die zet zonder geluid).
Kees-Jan
-
Ik heb nog nooit van een remdiode gehoord kan iemand mij misschien hierover iets meer vertelen en waar ik dan eventueel zo remdiode kan kopen .
Erik-Jan
-
Erik Jan, lees het draadje wat Dirk timmer al eerder noemde daar staan alle in's en out's over het remmen met diodes in.
Kees-Jan
-
Hallo, er zijn diverse mogelijkheden om een trein te laten stoppen, de mooiste manier is om een bloksysteem te gebruiken welke ook, achter het sein een voorgaande trein signaleerd en voor het rode sein progressief stopt zoals bij het grote voorbeeld. Ook het optrekken zal progressief gebeuren met een realistisch rijgedrag.
Heb je belangstelling voor meer info zie www.terailways.nl
groeten en succes
Rien
-
Heb je belangstelling voor meer info zie www.terailways.nl
Heel leuk, ken dit nog van vroeger. Maar is buiten de orde. Er wordt gevraagd naar een systeem voor DCC, niet voor analoog.
Maarten
-
daar heb je normaal een remgenerator voor nodig.
Dan moet je snel zijn, want bij Lenz zitten deze al niet meer in het programma.
Dat komt omdat er nieuwe methodes zijn, die een remgenerator overbodig maken.
Zo zou ik de ABC methode juist wel overwegen, omdat dit in de toekomst (hoogstwaarschijnlijk) in zeer veel decoders instelbaar zal zijn. Ik hoop alleen beter dan bij Lenz zelf (voor zover het de diodeschakeling betreft. De BM2 werkt perfect).
In principe zelfs: hoe eenvoudiger hoe beter, zeker goedkoper (diodeschakeling), maar bij wat hogere eisen kan een BM2 misschien makkelijker zijn.
Ter illustratie: ik heb nu een testbaantje met daaraan een keerlus. Omdat er altijd maar 1 loc in mag rijden (of een multitractie) heb ik voor 3 ingebouwde stopsecties maar 1 BM2 nodig. De keerlusschakeling vindt nu nog plaats met de keerlusmodule, maar wordt straks gekoppeld aan de stand van de wissel.
Bovendien werk ik met Railcom en krijg ik voor het hele stuk een nummeruitlezing MET MAAR 1 UITLEESUNIT. Maar omdat ik op 2 plaatsen tegelijk wil uitlezen, heb ik nu toch 2 uitleesunits geplaatst, wat volgens Lenz helemaal niet kan.
Algemeen probleem bij meerdere opties tegelijk gebruiken is, dat het niet bij voorbaat gegarandeerd is, dat het een ook met het het ander werkt. Zo liggen bezetmelding en Railcom elkaar nogal dwars (ben ik nog niet uit) en is er ook geen duidelijke handleiding voor de aansluiting van ABC met Railcom (verouderde handleidingen).
Kortom, de handleidingen zijn alleen gericht op de ene optie zonder de andere aan te geven. En in de praktijk houden de opties ook geen rekening met elkaar. Railcom werkt in ieder geval NIET met de diode-methode.
Maarten
-
daar heb je normaal een remgenerator voor nodig.
2 keer verstuurd, dus dit kan weg. Hoe ??
Maarten
-
hallo
bedankt voor de vele en snelle reacties.
roco heeft wel nog een remgenerator maar heb geen zin om ongeveer 130 euri over de toonbank te gooien.
ik ga mijn seinen DIGITAAL aansturen dus alle analoge manieren hebben naar mijn weten geen zin.
in mijn treinen heb ik 3 lenz decoders, 1 roco-decoder (uit startset), en 1 tams LD-G-5 decoder.
ik heb 2 dagen geleden een hippel gekocht en daar zit een ESU-decoder in.
trix maakt ook van die remdiodes maar ik weet niet of de trein dan ook langzaam optrekt.
misschien nu iets meer info over mijn decoders
servé
-
3 lenz decoders, 1 roco-decoder (uit startset), en 1 tams LD-G-5 decoder.
hippel gekocht en daar zit een ESU-decoder in.
trix maakt ook van die remdiodes
Remdiodes bestaan niet. Het zijn een aantal diodes in een bepaalde volgorde. Gewoon in een elektronicazaak te koop, elk kastje of printje is weggegooid geld. (Roco en Zimo zeggen dit in andere bewoordingen zelf).
Welke Lenz ??? Met of zonder ABC ??
Roco decoder zeer waarschijnlijk niet geschikt
Tams ??
ESU ??
Kun je in de handleidingen vinden (of juist Niet dus).
Maarten.
-
ik zal de handleidingen zoeken.
servé
-
Hallo
Wat is de ABC methode?
Jaap
-
Wat is de ABC methode?
ABC is de door Lenz geintroduceerde methode van binnen DCC afremmen en stoppen voor rood sein. (Asymmetroische Brems Control ?)
Omdat de opbouw in 3 fases kan geefik het wat anders weer:
A/ de simpelste vorm met 4 of 5 diodes maakt een stopsectie (Lenz BM1) Overigens werkt deze bij Lenz-decoders NIET (leuk he) Zie ander draadje.
B/ de Lenz BM2 maakt een baanvak in 2 delen, rijden en stoppen, met mogelijkheid langzaam rijden
C/ de BM3 is een blokbeveiliging, met aansturing door het volgende blok (bezet of niet) en aansluiting van seinbeeld (rood/groen)
Zowel de BM2 als BM3 hebben bezetmelding in het systeem, dus zichtbaar op regelaar of voor gebruik in computersturing.
Maarten.
-
hallo maarten,
de ESU-decoder is een ESU-Lokpilot DCC
ik weet zeker dat ik een Lenz Silver decoder heb en de anderen weet ik niet (meer) ;D, en van de LD-G-5 heb ik de handleiding kunnen vinden. www.tams-online.de dan naar nederlands (rechts) en dan locdecoder LD-G-5 zoeken.
servé
PS: trix heeft ook remwegdioden artikelnummer: 66880 maar er staat bij:
(Bij bedrijf met Seletrix-voertuigdecoders 66830/66832/66833, 66835)
misschien kun je hier iets mee.
-
de ESU-decoder is een ESU-Lokpilot DCC
Lenz Silver decoder
LD-G-5
PS: trix heeft ook remwegdioden artikelnummer: 66880 misschien kun je hier iets mee.
Ik doe er niks mee, maar jij misschien wel : nakijken of er iets instaat over Asymmetrie of ABC
De Lenz Silver (evenals de Gold) reageren zeer slecht op asymmetrie met diodes.
Maarten.
-
nee staat niets in.
servé
-
De Lenz Silver (evenals de Gold) reageren zeer slecht op asymmetrie met diodes.
Maarten.
Wel vreemd als je bedenkt dat Lenz zelf met ABC is gekomen (wat is overgenomen van Umelec, zie http://www.umelec.ch/ ) en dat hun eigen decoders daar slecht op reageren.
Gideon
-
heren,
kunnen jullie niet veel goedkoper/handiger/flexibeler overstappen op een computer- gestuurd systeem? BV Koploper of equivalenten (als die bestaan ;D ). Dan stoppen je loks netjes langzaam voor je sein, trekken daarna netjes langzaam weer op, en als je 't niet bevalt, is het volgens mij makkelijker te veranderen.
't Is maar een suggestie, in plaats van hardware.
Nico
-
Nico,
Volgens mij is het juist de bedoeling om NIET de computer te gebruiken bij ABC!
Gideon
-
nee staat niets in.
Dan kun je er van uit gaan, dat deze decoders niet geschikt zijn voor ABC of asymmetrie.
Maarten.