BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: tijgernootje op 01 November 2012, 20:05:50
-
Ik ben al geruime tijd opzoek naar sporenplannen van kopstations(niet die mega grote,meer nevenlijnen enz) uit het tijdperk 3-4.
Reden hiervoor is vrij simpel,ik wil informatie verzamelen over hoe de kopstations qua lay-out zijn en waar men seinen en dergelijke plaatste rondom kopstations.
Verder ben ik hiernaar opzoek omdat ik wil weten of dat kopstations altijd volgens een bepaald model werden gemaakt,dus b.v goederen sporen standaard rechts/het verste weg van het station,wat waren de basis zaken die qua goederen elk kopstation wel had(was er wel een soort basispakket ? )
Dat en meer,alles is welkom zeg maar.
Ik ben voorzichtig bezig om te onderzoeken of er een bepaald patroon inzit en hoe zoiets er gemiddeld uitzag ook qua seinen,dit alles om te zien of ik hier een realistisch baanplan mee kan maken gebaseerd op TP 3-4 op een niet al te grote oppervlakte.
Ik wil ergens zoiets uitbeelden in de nabije toekomst,maar dan wel zo goed mogelijk voorbereid ;)
Aan de hand van voorbeelden uit "hoe het vroeger echt was" is dan ook een indicatie te vormen over wat mogelijk is en wat zoiets qua kosten in elk geval zal gaan doen met m'n portemonnee ;D
Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen,alvast bedankt voor de hulp (y)
-
Niemand een suggestie ? :'(
-
Je zou kunnen beginnen op Wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kopfbahnhof
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Kopfbahnhöfen
-
Uhm.... nee, ik heb niet direct een suggestie.
Wat je zoekt is een constant gegeven in de opbouw van (kleinere) kopstations. Ik denk dat de enige constante is dat de sporen aan één kant binnenkomen en aan de andere kant eindigen.
Positie van stationsgebouw, perron(s), goederenfaciliteiten zoals goederenloods, laadspoor al dan niet met laadperron en dergelijke, zal afhangen van een aantal factoren, zoals terreingesteldheid, bereikbaarheid en zo meer.
Wat seinen betreft, daar is ook wel een constante te vinden, namelijk de voorschriften waardoor geregeld wordt welke seinen waar geplaatst worden. Een verschil kun je eventueel nog vinden tussen de beveiliging zoals die is voorgeschreven voor Haupt- en Nebenstrecken.
Maar oké, ik heb nog wel een plattegrondje voor je: zie hier (http://www.kbs621.hochwaldbahn.info/)
Groet,
Jan
-
Aan die laatste link heb ik best veel,zeker als je weet dat m'n duits niet best is en je het dus in het beste geval snapt als er een goede mix is van woorden en plaatjes. :-[
Ben best wel visueel ingesteld,hele lappen met duitse tekst zonder plaatjes bezorgen me frustratie en koppijn omdat je bepaalde dingen in de tekst niet snapt gaat jouw interpretatie van wat men bedoelt dan ook al snel fout en wordt je weinig wijzer.
Toch bedankt voor deze tips (y)
Mochten er nog andere tips hints en trucs zijn,ik hoor t graag :D
-
Zijn er voorbeeld tekeningen aanwezig ergesn die laten zien wat voor voorzieningen aanwezig waren op en rondom locloodsen voor de verzorging ?
Was dat altijd in een bepaalde volgorde op 1 spoor of diverse dingen op meerdere sporen ?
Maakte de grote van het nabij gelegen station nog uit,of een ringloods/locverzorgingsplaats bepaalde dingen wel had of niet ?
-
Dat hangt er van af, of je voorzieningen bedoelt voor stoom- of dieselloks (en evt E-loks).
Als er op een station voorzieningen voor stoomloks aanwezig waren, dan sowieso water, zand en kolen, alsmede een mogelijkheid om de askast (en rookkast) te legen, met al dan niet een loods.
Meestal was de volgorde van verzorgen dezelfde: kolen, askast legen (dit kon tegelijk met) water nemen, rookkast legen, zand nemen - zo'n spoor heet dan "behandelingsspoor. Bij grotere Bw's waren vaak meerdere van die behandelingssporen. Maar die volgorde was geen wet van Meden en Perzen.
Soms was in het station ook een mogelijkheid aanwezig om bv alleen water te nemen, dan stond vaak een waterkolom bij het perron opgesteld.
In Bebra was het zelfs mogelijk voor oliegestookte machines om brandstof te nemen tijdens een stop van de trein, waarbij de lok aan de trein gekoppeld bleef, daarvoor was een "Fliegende Tankstelle" in het leven geroepen.
(http://www.heckmann-modellbahn.de/assets/images/01-11.jpg)
Dat hele gedoe rond die Bw's is nogal complex, personeel, installaties en faciliteiten zijn afhankelijk van het aantal te behandelen loks.
Bij lokaalbanen vond je vaak aan het eindstation wel een eenvoudige mogelijkheid om een (1) lok te behandelen en te laten overnachten, voor "onderwegstations" lijkt me dit niet erg logisch.
Een incompleet en onbevredigend antwoord, lijkt me zo, maar zoals ik al zei, het is nogal complexe materie.
Groet,
Jan
-
Misschien een beetje een raar idee, maar als ik een sporenplan voor een kopstation zou willen vinden, dan zou ik dat doen via Google Maps. In de satellietstand kun je zóver inzoomen dat je elk wissel kunt vinden. Dan is het alleen nog zaak om uit te vinden welk sporenplan je het meest aanstaat. Zandvoort en Den Helder compact genoeg?
Groet,
Wim
-
Standaard tip voor DB kopstations: bij de MIBA (https://shop.vgbahn.info/miba/shop/endbahnhöfe+planen+%2B+bauen-_228.html)
Ook met zonder Duits in je pakket door alle plaatjes goed te begrijpen.
dirkjan
-
@ Jan bedankt voor de uitleg,ieder beetje helpt (y)
@ Wim Google lijkt me lastig te gebruiken,zeker als je wilt zien hoe vroeger duitse kopstations eruit zagen en welke voorzieningen er waren.
Dit telt ook voor voorbeeld situaties van loc verzorgings sporen voor stoom en diesel locs(al zal dat voor diesels weinig meer zijn dan een pomp met diesel) ;D
@ Falkenberg Nou ben ik niet bekend met MIBA,maar als ik je goed begrijp dan staat dat dus vol met waarheids getrouwe voorbeelden/baanplannen/en andere zinnige info ?
Dan moet ik toch een exemplaar aanschaffen geloof ik,thnx voor de tip (y)
-
hier staat michien ook wat
http://www.sporenplan.nl/
-
Bedankt voor de tips (y)
Heb die miba special maar besteld daarstraks,ben erg benieuwd.
Wie nog tips/suggesties heeft,ze zijn altijd welkom ;)
-
Ik kan je aanbevelen Bahnbetriebswerke, Geschichte, Technik, Gleisplaene van een zekere Martin Weltner. Uitgegeven bij GeraMond Verlag, Munchen. ISBN 978-3-7654-7278-7.
Peter
-
Bedankt voor de tip charp.
Zal zo is kijken op t net wat dat exact inhoud en waar het evt te verkrijgen is (y)
-
Een leuke site waar je verschillende sporenplannen kan vinden van kopstations :
http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/ (http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/)
Dirk
-
Ga ik morgen is even omploegen,ben benieuwd ;D
Bedankt voor de tip (y)
-
Nog een aanvulling:
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/anlagenpanung2-bhf.html
even scrollen naar Endbahnhöfe an 1-gleisiger Nebenstrecke en naar paragraaf 5 Gelungene Umsetzungen im Modell
-
ZAl daar komend weekend is even rustig voor gaan zitten,bedankt voor de link (y)