BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Kieft01 op 31 October 2012, 08:25:14
-
Hallo,
Kort geleden een komplete set van de ICE Amtrak van Fleischmann aangeschaft via E-bay.
Nu was ik er van uit gegaan dat hij nog analoog was maar er blijkt een decoder in te zitten.
Nu weet ik uiteraard niet wat voor decoder en wat voor adres gebruikt is,dus heb ik alle mogelijkheden van de tabel in de Encyclopedie uit geprobeerd om de decoder te resetten en daarna een nieuw adres te geven.
Helaas heeft dit geen resultaat opgelevert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00587_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00587_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00589_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00589_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00590.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00590.jpg)
De lok reageert nul komma nul. (zou toch schokjes moeten geven?!) Een andere lok die ik vergeten was van het spoor te halen reageerde wel ;)
Nu kan het natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie of dat de decoder kapot is of erger, dat de motor kapot is.
Hoe kan ik testen of het motortje het nog doet? Gewoon 12 V gelijksp. op de motorpolen zetten of is dat niet zo'n goed idee?
Mocht de decoder defect zijn dan moet er een nieuwe in, had ik toch al op gerekent.
-
Is toch al wat ouder model, zou een Uhlenbrock kunen zijn , is het niet een printje om de verlicting te laten wisselen.
-
Aangezien het voor veel (DCC) decoders standaard is om ook analoog te herkennen zou je dat eens kunnen proberen. Stuur hem gewoon eens analoog aan. Motortje los proberen kan maar zou ik niet doen als deze nog aangesloten is op de decoder.
Timo
-
Is toch al wat ouder model, zou een Uhlenbrock kunen zijn , is het niet een printje om de verlicting te laten wisselen.
Lijkt me niet gezien de bedrading. Het zijn zes draden met de keluren zoals gebruikelijk bij decoders.
Timo: als de decoder kapot is en ik ga hem analoog aan sturen dan weet ik nog niet of het motortje heel is toch?
-
Eh, wat is dat spul onder het zwarte ding op de bovenste foto? Het zit op de rand van de printplaat.
- Peter
-
Je bedoelt dat groenige materiaal?
Zover ik het beoordelen is dat een stukje van (dubbelzijdige) tape. Het is een beetje korrelig, plastic achtig en is veerkrachtig. In het hoekje zit het ook vrij los.
-
Ziet eruit als een soort lijm wat op die plekken is gesmeerd,maar waarom ???
Lijkt me in elk geval niet goed voor de werking van decoder en trein ::)
Is die decoder ook niet uit telezen eigenlijk ?
Heb hier al vaak voorbij zien komen dat men vraagt om de decoder uit telezen voor div doeleinden.
(zomaar een suggestie) ;)
-
Oeh als ik de foto zo zie is er wat geknutseld. Mijn advies : verwijderen, weggooien en simpele basic decoder plaatsen.
-
Waarschijnlijk inderdaad de beste oplossing. Alleen wil ik wel graag van te voren weten of de motor ook vervangen moet worden of dat deze nog heel is.
Zal hem dus maar los solderen en dan analoog uitproberen.
-
[knip]
Timo: als de decoder kapot is en ik ga hem analoog aan sturen dan weet ik nog niet of het motortje heel is toch?
Dat klopt. Maar als de decoder gewoon werkt en je kan gewoon het adres niet vinden kan je dan wel zien of hij werkt. Maar lossolderen is de snelste optie om te zien of de motor werkt.
Timo
-
Ondertussen een stapje verder gekomen.
Ik heb de lok getest met 12V "analoog" en het motortje loopt. Ook brand er één lamp. De ander is dus kapot of wordt niet aangestuurd.
Kan ik hiermee concluderen dat de decoder nog heel is of ga ik dan te kort door de bocht?
In het sluit-rijtuig zit trouwens ook een decoder (om verlichting aan te sturen), zo te zien wel een nieuwere (is veel kleiner)
De verlichting van deze krijg ik echter met 12V analoog niet brandend dus daar zal ik nader onderzoek op moeten doen.
-
Kan ik hiermee concluderen dat de decoder nog heel is of ga ik dan te kort door de bocht?
Ligt eraan. Als je de motor los getest hebt is het knap als je daaruit kan concluderen dat de decoder nog werkt. ;D
Als je de lok met decoder en al getest hebt en hij rijdt dan werkt in ieder geval de motorregeling nog.
Gr.
Eric
-
Ik heb hem in zijn geheel getest. Dus nog niets los gesoldeerd en gewoon spanning op de wielen gezet.
Eén lamp brand ook, dus die aansturing doet het ook. :)
Allleen.... hoe nu verder. Hoe krijg ik de decoder digitaal aan de praat??
-
Is het een spoor n model? De decoder ziet er namelijk uit als een vroege Arnold decoder. Dat is uit de oertijd van wat we tegenwoordig DCC noemen. Dan alleen in register mode te programmeren en nooit met waarden hoger dan 99. Dan ook maar vervangen.
-
Het is inderdaad N.
Het rare is dat hij totaal niet reageert op de commandos tijdens het programmeren. Normaal zie je altijd dat de motor een klein beetje kantelt.
Als het een Arnold decoder is, kan deze dan ook gereset worden?
-
Hoi
Nee, die kun je niet resetten.
Je kunt wel in register 1 een nieuw adres prgrammeren en kijken of de ICE dan wel reageert.
Bart
-
Als mijn vermoeden klopt, dan is de decoder alleen in register mode te programmeren. Als de maus dat al kan, dan is het zeker niet de standaard programmeerinstelling.
-
Wat is het verschil met register mode en cv mode programmeren? en wat heb ik daar voor nodig?
-
Heel basic gesteld het verschil tussen oude meuk en moderne techniek.
Oude decoders waren heel beperkt in hun instelmogelijkheden.
Er waren maar een paar zaken instelbaar, zoals bv. het adres en max snelheid. Deze waren via registers instelbaar.
Ik kan me aansluiten bij een eerder advies. Gooi die oude "troep" eruit en zet er een moderne decoder in.
Gr.
Eric
-
Ondertussen wat wijzer geworden...
Het is een decoder zonder twijfel. Aangezien hij niet reageerde op commando's en ik dus na opmerkingen in dit draadje al bijna besloten had om hem eruit te halen, toch nog één poging gewaagt om hem aan de praat te krijgen.
Wat de bedoeling was is dat ik de CV1 zou gaan proberen van 1....99 om te kijken of hij ergens op zou reageren.
Wat schetste mijn verbazing?? Al bij CV1=1 begon de lok zowaar te rijden. :)
Na een snelheids-ijking in koploper functioneert hij nu vrij aardig. :D
Alleen commando's als verlichting etc. reageert hij niet op. De verlichting gaat aan tijdens rijden (weliswaar wat knipper achtig) maar ik kan hem dus niet aan laten staan zoals normaal bij een decoder wel kan.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van het niet continu willen branden maar het aan uit gaan (onregelmatig)?
Dit gebeurd zowel bij vooruit rijden (wit licht) als achteruit rijden (rood licht). Een contact probleem is het volgens mij niet of het moet in de decoder of aansluiting daarvan zitten.
Verder in het sluitrijtuig wat printplaatjes die verdacht veel lijken op het printplaatje in het draadje "welk merk en type decoder is dit"
Zelf denk ik dat het een verlichtings printplaatje is maar zeker weet ik het niet.
-
Het knipperen van de verlichting kan twee oorzaken hebben.
1. Slecht contact. Dan moet je de rails en wielen goed schoonmaken. Slecht contact geeft een onregelmatig knipperen van de verlichting.
2. Verschil in snelheidsstappen instelling in decoder en centrale. Als de decoder op 14 stappen staan en de centrale op 28, of omgekeerd, dan branden de lichten in de ene stap wel en de volgende niet en daarna weer wel. Dit los je op door beide op hetzelfde aantal te zetten. Dit lijkt echter niet op onregelmatig knipperen zoals je schrijft maar vermoed dat dat wel je probleem is. Het aantal snelheidsstappen stel in in in CV29 (bit 1).
Gr.
Eric
-
Als het echt een oude decoder is, dan rijdt hij alleen op 14 snelheidsstappen. Dat moet je dan ook zo instellen in de centrale.
-
bedankt voor de reacties.
Aangezien de decoder zelf niet te programmeren is met de MM zal ik dus de stappen moeten instellen in Koploper.
Even voor de duidelijkheid: rijden gaat goed. (snelheid boven de 300 km/uur ;D) en koploper kan ook de snelheid goed in toom houden. Het is puur de verlichting die niet goed brand.
Contact probleem lijkt me niet, zou je ook moeten merken in het langzaam rijden lijkt me.
Als ik meer weet laat ik het jullie weten....
-
Het zijn ook niet de instellingen van de decoder die je moet veranderen, maar de instellingen van de rijregelaar, in jouw (en mijn) geval dus de MM. Een of twee weekjes geleden had ik ook dat probleem. Zie post 1 tm 9 hier:
KLIK (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47329.0)
-
bedankt.
duidelijk, ga ik proberen..
-
Ja, bij het betreffende adres/lok kun je in de centrale ook aangeven met hoeveel rijstappen de decoder werkt. In dit geval staat er dan denk ik 14/27 of alleen 14.